Szczęśniak. Norweski lew
Fredrikstad to malowniczo położone miasto w południowej części Norwegii. Zostało założonew 1567 roku przez króla Fryderyka […]
Akumulatorowo-elektryczny Mercedes-Benz eActros 600 rozpoczyna testy z udziałem klientów. Pierwsze dwa egzemplarze testowe zaprezentowanej w ubiegłym roku elektrycznej ciężarówki do transportu dalekobieżnego w najbliższych tygodniach trafią kolejno do regularnej eksploatacji w firmie Contargo, specjalizującej się w logistyce kontenerowej oraz w przedsiębiorstwie recyklingowym Remondis. Obie firmy należą do działającego globalnie koncernu Rethmann.
Contargo przez kilka miesięcy będzie wykorzystywać swoją elektryczną ciężarówkę do transportu kontenerów pomiędzy portem w Wörth am Rhein a rozlicznymi punktami załadunku i rozładunku. Pojazd ten ma pokonywać dziennie ponad 800 kilometrów. Najpierw jednak będzie ładowany ze stacji szybkiego ładowania na terminalu Contargo w Karlsruhe. Contargo planuje wkrótce stworzyć własną infrastrukturę ładowania w swojej bazie operacyjnej. Firma buduje obecnie największą w Niemczech prywatną sieć punktów ładowania dla ciężkich elektrycznych samochodów ciężarowych, która obejmie 90 punktów w 18 lokalizacjach.
Remondis zamierza eksploatować pojazd testowy w rejonie Kolonii, w ramach tzw. projektu HoLa („Ładowanie wysoką mocą w ciężarowym transporcie dalekobieżnym”). Celem HoLa jest stworzenie, eksploatacja i wsparcie naukowe infrastruktury ładowania wysoką mocą dla akumulatorowo-elektrycznych pojazdów w transporcie dalekobieżnym. Oprócz Daimler Truck w projekt zaangażowani są również inni partnerzy konsorcyjni z sektora przemysłowego i naukowego.
Pojazd testowy przeznaczony dla firmy Remondis będzie wykorzystywany głównie do transportu surowców wtórnych. Jest wyposażony w naczepę marki Kögel, wyprodukowaną specjalnie do tych testów. Kögel Cargo jest flagowym modelem z typoszeregów naczep firmy i jednocześnie najlepiej sprzedającą się naczepą tego producenta z niemieckiego Burtenbach. Współpraca nie opiera się wyłącznie na zaletach produktu. Firmy Remondis i Kögel łączy przede wszystkim otwartość na zrównoważone rozwiązania transportowe. Christian Renners, dyrektor zarządzający Kögel Trailer GmbH stwierdził: – Zaimponowało nam konsekwentne realizowanie strategii zrównoważonego rozwoju przez Remondis. Jako wiodący producent naczep, również my czujemy się zobowiązani do działania wedle zasad zrównoważonego rozwoju. Koncepcja zrównoważonego rozwoju w firmie Kögel obejmuje jednak nie tylko środowisko, ale także klientów, pracowników i kooperantów. Pod tym względem rozumiemy ją tak samo, jak Remondis.
Mercedes-Benz Trucks planuje sukcesywne przekazywanie kolejnych pojazdów testowych klientom do różnego rodzaju zastosowań. – Testowanie elektrycznych samochodów ciężarowych przez klientów jeszcze przed rozpoczęciem produkcji bardzo się sprawdziło. Dlatego także w przypadku eActrosa 600 stawiamy na testy praktyczne. Jesteśmy niezwykle zadowoleni, że Contargo i Remondis, jako pierwsi klienci, sprawdzą eActrosa 600 w rzeczywistej eksploatacji – mówi Stina Fagerman, szefowa działu sprzedaży, marketingu i usług Mercedes-Benz Trucks.
Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin (stąd oznaczenie typu „600”), wraz z nową, niezwykle ekonomiczną, zaprojektowaną we własnym zakresie elektryczną osią napędową zapewnia tej elektrycznej ciężarówce zasięg 500 kilometrów1 bez konieczności doładowywania. Oznacza to, że eActros 600 będzie mógł pokonać w ciągu jednego dnia dystans znacznie przekraczający 1000 kilometrów. Umożliwi to ładowanie pojazdu w wymaganych przepisami przerwach w pracy kierowców – nawet gdy nie będzie dostępne ładowanie megawatowe.
W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kW, z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS). Klienci mogą zamawiać właściwe wyposażenie wstępne. Po podłączeniu do odpowiedniej stacji ładowania o mocy ok. jednego megawata ładowanie akumulatorów pojazdu z poziomu 20 do 80 procent trwa ok. 30 minut.
Wizualnym wyróżnikiem tej elektrycznej ciężarówki jest całkowicie nowa, purystyczna stylistyka, cechująca się wyrazistymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Oczekuje się też, że ta e-ciężarówka wyznaczy nowe standardy pod względem dochodowości dla operatorów flot, dzięki czemu w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego w dłuższej perspektywie zastąpi większość samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego technikę motoryzacyjną, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi.
Rozpoczęcie produkcji seryjnej pojazdu przewidziano na koniec roku 2024. Od samego początku eActros 600 będzie produkowany zarówno w wariancie ciągnika siodłowego, jak i w wariancie podwozia ciężarowego, co zapewni użytkownikom szereg kolejnych możliwości zastosowania ciężarówki w transporcie elektrycznym. Obecnie powstaje flota około pięćdziesięciu prototypowych pojazdów – niektóre z nich trafią następnie do pierwszych klientów na testy w praktycznej eksploatacji.
(s), fot. Daimler Truck
Fredrikstad to malowniczo położone miasto w południowej części Norwegii. Zostało założonew 1567 roku przez króla Fryderyka […]
Od 1 października 2024 nowym dyrektorem zarządzającym Mercedes-Benz Vans w Polsce zostaje René Achinger, pełniący tę […]
W obliczu globalnych wyzwań firmy coraz częściej decydują się na przeniesienie produkcji bliżej rynków zbytu. Trend […]
Views: 67