ROSENBAUER: Pierwsza drabina ratownicza na elektrycznym podwoziu
Rosenbauer, jeden z największych na świecie producentów pojazdów pożarniczych, intensywnie pracuje nad rozbudową floty pojazdów elektrycznych dla straży pożarnej. Właśnie zaprezentował napędzany elektrycznie pojazd z drabiną ratowniczą.

Najwyższym priorytetem inżynierów rozwoju jest uczynienie elektrycznej drabiny ratowniczej tak samo funkcjonalną, wydajną i niezawodną, jak sprawdzona drabina na podwoziach z napędem spalinowym oraz zapewnienie takiej samej łatwości obsługi, serwisowania i dostępność części zamiennych.
Dlatego używane są tylko wysokiej jakości komponenty OEM. Podstawę pojazdu drabinowego L32A-XS stanowi sprawdzony już, seryjny model Volvo FE Electric. Zarówno klasyczny, jak i elektryczny L32A-XS są oparte na tej samej technologii drabin firmy Rosenbauer Karlsruhe i oferują te same korzyści taktyczne w walce z pożarem. Konstrukcja ratownictwa lotniczego jest w dużej mierze identyczna, ale koncepcja napędu znacznie się różni.
Podczas gdy klasyczny XS napędzany jest silnikiem spalinowym, drabina elektryczna ma trzy silniki elektryczne: dwa do napędu trakcyjnego i jeden do obsługi drabiny (ePTO o mocy 70 kW). Ich zasilanie zapewniają dwie lub trzy baterie litowo-jonowe o pojemności 66 kWh każda. Dzięki pojemności akumulatorów wynoszącej 132 lub 198 kWh, elektryczna L32A-XS ma więcej niż wystarczającą ilość energii na pokładzie, aby wykonać typowe operacje drabiny niezawodnie i bez przerw.
Na przykład, podczas typowego wyjazdu do akcji w mieście z pięciokilometrową jazdą, jednym podnoszeniem, 30 minutami lekkiej pracy masztu, powrotem do bazy, pojazd zużywa około 20 kWh. Drabina z dwoma akumulatorami będzie wtedy miała jeszcze „pojemność szczątkową”, dzięki której można przeprowadzić jeszcze cztery takie operacje. Przy dłuższej i bardziej skomplikowanej operacji (30 km jazdy do i z powrotem, dwie operacje podnoszenia, pięć ruchów drabiną i jedna godzina lekkiej pracy masztu) pojazd zużywa około 52 kWh. Pojazd z trzema akumulatorami ma energię, która wystarcza na co najmniej dwie dodatkowe operacje.
Akumulatory można ładować prądem zmiennym ze standardowych gniazd przemysłowych lub odpowiednim prądem stałym ze stacji ładowania. Zasilanie zewnętrzne może być również używane podczas obsługi drabiny.
Rosenbauer od siedmiu lat pracuje nad elektryfikacją wozów strażackich, a jesienią 2020 r. wprowadził na rynek samochód typu RT, pierwszy pojazd ratowniczo-gaśniczy nowej generacji. Berlińska straż pożarna regularnie testuje RT, który od lutego służy w remizie Berlin Mitte i zakończył około 800 misji w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy, z czego ponad 90% było zasilanych wyłącznie bateryjnie, bez żadnej energii generowanej przez „przedłużacz” (extender) zasięgu, czyli niewielki silnik spalinowy służący do napędu generatora ładującego baterie. Dzięki eLHF ekipy ratunkowe są nie tylko przyjazne dla środowiska, ale także mniej narażone na emisje spalin i hałasu w miejscu eksploatacji. Poprawia to warunki pracy wokół pojazdu, zmniejsza poziom stresu i wreszcie, co nie mniej ważne, przynosi korzyści mieszkańcom.
Know-how zdobyte w ostatnich latach w dziedzinie technologii wysokiego napięcia jest obecnie wykorzystywane również w rozwoju pierwszej elektryczna drabiny ratowniczej. Prototyp oparty na normach DIN EN 14043:2014 i EN 1846 zostanie zaprezentowany latem 2022 roku. Schutz & Rettung Zürich, największa organizacja ratownictwa cywilnego w Szwajcarii, jest pierwszym wiodącym klientem w operacji testowej. Rosenbauer tym samym po raz kolejny podkreśla swoją ą rolę wyznacznika trendów w branży przeciwpożarowej, a wraz z pierwszą elektryczną L32A-XS teraz pokazuje również, jak będą wyglądały pojazdy strażackie w przyszłości.
(s)
Fot. Rosenbauer