Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
  • e-Sklep
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » ROSENBAUER: Elektryczna Pantera

    ROSENBAUER: Elektryczna Pantera

    22 lipca, 2025
    Aktualności, Elektromobilność, Pojazdy ratowniczo-gaśnicze, Polecane, Samochody ciężarowe

    Podczas zorganizowanego przez firmę Rosenbauer majowego wydarzenia „PANTHER electric Experience” na malowniczo położonym torze wyścigowym Salzburgring zaprezentowano w pełni elektryczny, flagowy pojazd tej firmy. Jest to ciężki lotniskowy samochód ratowniczo-gaśniczy PANTHER electric.

    ROSENBAUER: Elektryczna Pantera
    PANTHER electric 6×6. Zobacz galerię zdjęć>

    Tor, na którym odbyły się dynamiczne jazdy tym pojazdem, znajduje się nieopodal rodzinnego miasta Wolfganga Amadeusza Mozarta. Tym razem zamiast samochodów wyścigowych i motocykli, grupa ok. 300 przedstawicieli największych lotnisk na całym świecie, partnerów handlowych oraz nieliczna grupa dziennikarzy, miała możliwość w praktyce zapoznać się z PANTHER electric. Każdy z uczestników spotkania miał okazję dokładnego przetestowania PANTHER electric, poznania nowych produktów firmy i wymiany informacji i doświadczeń.

    Nie tylko pojazdy

    Jazdy testowe po Salzburgring były główną atrakcją PANTHER electric Experience. Uczestnicy z całego świata mogli doświadczyć korzyści płynących z zastosowania elektromobilności w pożarnictwie. Pod okiem i przy wsparciu doświadczonych pracowników firmy, można było sprawdzić zalety oraz moc tego najnowszego pojazdu ze stajni Rosenbauer. Można było też zapoznać się ze znanym już i coraz częściej użytkowanym przez jednostki straży pożarnych samochodem ratowniczo-gaśniczym RT (Revolutionary Technology). To kolejny w pełni elektryczny samochód pożarniczy, który od podstaw został opracowany przez producenta. Był on również w pełni dostępny do testowania.

    Pokazano też inne innowacyjne produkty i rozwiązania dla lotniskowych i innych jednostek straży pożarnych. Obejmowały one mobilny symulator jazdy PANTHER (RFC Simulator Tactic PANTHER), wielofunkcyjny robot RTE Robot AX, system gaszenia do gaszenia pożarów akumulatorów RFC oraz łączony system cięcia i gaszenia RFC CUTTEX.

    Podczas prezentacji Rosenbauer nie omieszkał wspomnieć o swojej bogatej tradycji. Już od 150 lat dostarcza pojazdy dla strażaków! Podobało się nam widoczne na zdjęciu hasło: „Każda technologia ma swój czas”.
    Podczas prezentacji Rosenbauer nie omieszkał wspomnieć o swojej bogatej tradycji. Już od 150 lat dostarcza pojazdy dla strażaków! Podobało się nam widoczne na zdjęciu hasło: „Każda technologia ma swój czas”.

    Przemyślana elektromobilność

    Rosenbauer jest od wielu lat światowym pionierem w dziedzinie samochodów pożarniczych z napędem elektrycznym. Koncepcja budowy elektrycznych pojazdów pożarniczych powstała w firmie już w 2012 roku. Z kolei w 2016 roku podczas obchodów jubileuszu 150-lecia firmy zaprezentowano rewolucyjną koncepcję samochodu pożarniczego z napędem elektrycznym Concept Fire Truck (CTF). Na bazie tego konceptu w 2020 r. zaprezentowano jego rozwiniętą wersję Revolutionary Technology (RT), która została wprowadzona do produkcji seryjnej. Kolejnym krokiem było opracowanie i prezentacja w 2022 r. drabiny z napędem elektrycznym L32A-XS electric. Z kolei w 2024 nastąpiło wprowadzenie na rynek PANTHER electric. Całkowicie elektryczny bliźniak legendarnego pojazdu PANTHER po raz kolejny wyznacza osiągi w klasie premium w kategorii ciężkich lotniskowych pojazdów pożarniczych. Rozwiązania opracowane i zastosowane w tym pojeździe przyczyniają się do osiągnięcia ambitnych celów ochrony środowiska.

    Rosenbauer PANTHER electric łączy wyjątkowe parametry techniczno-taktyczne, innowacyjną technologię i zerową emisję spalin. Zastosowanie w pojeździe czterech silników elektrycznych wspomaganych systemem Energy Backup (EBU) zmniejsza emisję CO2 i hałasu. Pojazd z uwagi na zastosowany napęd wyróżnia się wysokimi osiągami. Przyśpieszenie PANTHER electric jest nie tylko porównywalne do wersji pojazdów napędzanych silnikami wysokoprężnymi, ale nawet wyższe. Pojazd zasilany jest wyłącznie z baterii, niemniej może być doładowywany poprzez zamontowany silnik spalinowy, który pełni tu rolę generatora. Gwarantuje to elastyczność w sytuacjach awaryjnych. Przy budowie tego samochodu zastosowano zaawansowane technologie, w tym w pełni zintegrowany system zarządzania energią. Pierwszy egzemplarz pojazdu jest eksploatowany na lotnisku Dallas Fort-Worth w USA, a kolejny będzie od przyszłego roku w Porcie Lotniczym Christchurch w Nowej Zelandii.

    Elektryczny pojazd wyróżnia się także udoskonalonym projektem i koncepcją zewnętrznego oświetlenia LED w porównaniu do obecnej serii pojazdów z rodziny PANTHER.
    Elektryczny pojazd wyróżnia się także udoskonalonym projektem i koncepcją zewnętrznego oświetlenia LED w porównaniu do obecnej serii pojazdów z rodziny PANTHER.

    Prawie 1200 KM

    PANTHER electric 6×6 to wóz 4 generacji, przyjazny dla środowiska naturalnego z zaletami elektromobilności. Opiera się na własnej platformie napędu elektrycznego, co pozwala efektywnie dostosować pojazd do potrzeb lotniskowego wozu strażackiego. Napęd elektryczny, w tym zestaw akumulatorów, wyróżnia się solidnością i komponentami, które sprawdziły się już wielokrotnie w innych zastosowaniach. Partnerem rozwojowym Rosenbauera jest Magna, jeden z największych na świecie dostawców branży motoryzacyjnej i technologii mobilności. Dzięki licznym rozwiązaniom w obszarze elektromobilności Magna cieszy się uznaniem jako światowy lider w dziedzinie alternatywnych systemów napędowych.

    Pod zabudowę pojazdu posłużyło specjalnie skonstruowane podwozie. To trzyosiowe, własne podwozie firmy o symbolu RBI 40.980. Ma wyjątkową wytrzymałość na skręcanie, osiągniętą dzięki zastosowaniu drabinowej konstrukcji spawanej z podłużnic i poprzeczek o przekroju zamkniętym. Dostosowane jest ono do poruszania się po drogach utwardzonych, jak i w terenie, a także wymagań stawianym tej grupie samochodów podczas prowadzonych działań ratowniczo – gaśniczych na lotniskach.

    Gniazda do przyłączenia ładowarki umieszczone są z tyłu zabudowy: CCS po prawej stronie, a Rettbox z lewej. Czas ładowania od 0 do 100% to 40-45 minut.
    Gniazda do przyłączenia ładowarki umieszczone są z tyłu zabudowy: CCS po prawej stronie, a Rettbox z lewej. Czas ładowania od 0 do 100% to 40-45 minut.

    PANTHER electric ma całkowicie elektryczny napęd z systemem Energy Backup. W skład systemu wysokiego napięcia wchodzą cztery silniki elektryczne zasilane akumulatorem (HV) z nominalną mocą 256 kWh. Zespół ogniw (HV) został umieszczony nad tylnymi osiami. Natomiast silniki napędzające podwozie samochodu wraz ze skrzynią biegów umieszczone zostały za autopompą w środkowej części zabudowy, nad małymi bocznymi skrytkami. Z uwagi na specyfikę działań i przeznaczenie samochodu został on wyposażony w system Energy Backup (EBU). Zasilany jest on silnikiem wysokoprężnym o mocy 235 kW (320 KM). Ten silnik znajduje się w tylnej części zabudowy. Przed nim umieszczono silniki elektryczne napędzające autopompę. Łączna moc dostępnych w pojeździe czterech silników elektrycznych to 720 kW (965 KM), natomiast łącznie silników elektrycznych i silnika spalinowego to aż 880 kW (1180 KM).

    Szybkie ładowanie baterii odbywa się prądem stałym (DC) z wykorzystaniem dwóch gniazd CCS-1 lub CCS-2 każde do 150 kW (łącznie do 300 kW). Dodatkowo ładowanie prądem przemiennym (AC) do 22 kW zapewnia możliwość ładowania podtrzymującego. Do tego celu służy jednego gniazdo Typ-1, Typ-2 lub Rettbox. Gniazda umieszczone są z tyłu zabudowy: CCS po prawej stronie, a Rettbox z lewej. Czas ładowania w przedziale 0-100% to 40-45 min, natomiast po jeździe i opróżnieniu zbiorników na środki gaśnicze to jedynie 15 minut.

    Rozpędzić, unieść i zatrzymać 40,5 tony

    Aby zapewnić doskonałą współpracę wszystkich podzespołów oraz z uwagi na przeznaczenie samochodu został on wyposażony w 3-biegową automatyczną skrzynię biegów CDT. Przyspieszenie w zakresie prędkości od 0 do 80 km/h przy masie całkowitej pojazdu wynoszącej 40.500 kg z wykorzystaniem wyłącznie napędu elektrycznego osiągane jest w czasie 25 sek., a w łączonym trybie (RIV/Boost) w czasie poniżej 20 sek. Prędkość maksymalna pojazdu to 120 km/h.

    Przy budowie podwozia zastosowano trzy niezależnie osie Kessler. Osie mają blokadę mechanizmu różnicowego i blokadę międzyosiową załączaną przez kierowcę. To dobrze znane i uznane rozwiązanie jest powszechnie stosowane w pojazdach cywilnych, jak i wojskowych. Bardzo rozbudowany cykl testów, jakim został poddany pojazd podczas budowy, zapewnia jego prawidłową eksploatację.

    Niezależne zawieszenie składa się z systemu sprężyn spiralnych o zmiennej charakterystyce, z amortyzatorami hydraulicznymi, stabilizatorem oraz z czteropunktowym wahaczem typu V. Wahacze wleczone nad osią dają lepsze możliwości jazdy terenowej. Natomiast umieszczone na nich koła mają pojedyncze ogumienie Michelin z bieżnikiem terenowym. Wszystkie koła pojazdu standardowo wyposażone są w hamulce tarczowe i system regeneracyjny.

    Modułowa koncepcja, sprawdzone materiały

    Modułowa koncepcja nadwozia składa się z ciętych laserowo, giętych blach aluminiowych i wykładzin z polipropylenu. Ma ono sześć skrytek sprzętowych – po trzy z każdej strony pojazdu. Wysokie skrytki za kabiną i dolne umieszczone pod zbiornikami na środki gaśnicze zamykane są żaluzjami aluminiowymi, a tylne klapami zawiasowymi otwieranymi do góry i podestami do dołu.

    Rama modułu dwudrzwiowej, klimatyzowanej, czteroosobowej (w układzie 1+1+1+1) kabiny wykonana została ze spawanych, zamkniętych profili aluminiowych pokrytych giętymi aluminiowymi panelami. Dzięki temu jej ściany zapewniają odpowiednią izolację termiczną i akustyczną. Wysokiej wytrzymałości wsporniki ukośne i dachowe wykonane z aluminiowych profili ciągnionych zapewniają dużą sztywność strukturalną kabiny.

    Kabina jest certyfikowana zgodnie z wymaganiami określonymi normami I.C.A.O. i NFPA. W procesie jej projektowania wykonane zostały obliczenia sprawdzające zgodność kabiny z normą ECE R29-3 i został na niej przeprowadzony test zderzeniowy dla weryfikacji wyliczonej sztywności. Duża szyba czołowa Panorama View i pełne, boczne ściany szklane, jak również kompaktowa deska rozdzielcza zapewniają doskonałą widoczność zarówno w pionie, jak i poziomie ze wszystkich przednich i tylnych siedzeń. Przednia szyba wykonana została z laminowanego szkła bezpiecznego, szyby boczne i dachowe z bezpiecznego hartowanego szkła. Nisko umieszczony stopień zewnętrzny wraz ze zintegrowanym stopniem i dużymi otwieranymi drzwiami z obu stron pozwalają strażakom na wygodne i bezpieczne wsiadanie i wysiadanie. Kabina jest elastycznie zamontowana na ramie za pomocą gumowo-stalowych stożkowych łożysk co gwarantuje wygodę jazdy nawet w trudnych warunkach terenowych. Warto tutaj wspomnieć, że bez względu na wielkość oraz układ napędowy ciężkich lotniskowych PANTHER, wszystkie one mają jednakową, modułową kabinę. Taki układ ułatwia strażakom właściwą obsługę bez względu na wielkość samochodu i rodzaj napędu.

    Ergonomicznie zaprojektowany panel sterowania wyposażono w pełen zestaw wskaźników, podświetlanych przełączników i pełen system ostrzegawczy z lampkami ostrzegawczymi i sygnałami dźwiękowymi. Włączniki wszystkich głównych funkcji pojazdu, łącznie z joystickami do sterowania działkami, są umieszczone na centralnej konsoli, znajdującej się między fotelami kierowcy i dowódcy. Drzwi mogą być otwarte do 90° tak, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo dla załogi przy wsiadaniu i wysiadaniu z aparatami powietrznymi. Drzwi są wyposażone w opuszczane ręcznie szyby w oknach. Na dachu kabiny zamontowano system zraszania szyb z niezależnym napędem elektrycznym. Zasilany jest z głównego zbiornika wody i załączany przełącznikiem w kabinie kierowcy.

    Pogromca płomieni z żądłem

    Z przodu kabiny umieszczono zdalnie sterowane za pomocą joysticka zderzakowe działko wodno-pianowo RM 15 o wydajności 2000 l/min przy ciśnieniu 10 barów. Za podawanie środków gaśniczych odpowiada autopompa pożarnicza Rosenbauer N80 umieszczona wraz z panelem sterowania, systemem piany sprężonej CAFS i agregatem proszkowym w prawej skrytce za kabiną. Osiąga ona wydajność 9000 l/min przy ciśnieniu 12 barów. Napędzana jest silnikiem elektrycznym lub w trybie łączonym (wspomaganie przez EBU). Autopompa wyposażona jest w elektroniczny dozownik środka pianotwórczego Rosenbauer FIXMIX 2.0 E, który pozwala na dozowanie wszystkich rodzajów środka pianotwórczego w zakresie 1%, 3% lub 6%. To wszystko może działać w czasie jazdy.

    W środkowej części zabudowy, między przednią osią, a osią środkową, umieszczono zbiorniki na środki gaśnicze. Zbiornik na wodę wykonano z polipropylenu (PP) i ma pojemność aż 11.000 l. Zbiornik środka pianotwórczego stanowi integralną część zbiornika na wodę i ma pojemność 1370 l. Podobnie jak ten na wodę wykonany jest z polipropylenu (PP) i ma wewnętrzne, poprzeczne falochrony, elektroniczny wskaźnik poziomu napełnienia oraz właz rewizyjny z zamknięciem 450 mm. W gamie środków gaśniczych będących na wyposażeniu samochodu jest również 250 kg proszku gaśniczego współdziałającego z pianą gaśniczą. Transportowany jest on w agregacie proszkowym Minimax PLA 250. Do jego wyrzutu służy azot przewożony w butli o pojemności 25 l. Czas przygotowania zbiornika do wyrzutu proszku to ok. 15 sekund. Podawanie proszku możliwe jest przez linię proszkową szybkiego natarcia wyposażoną w 30-metrowy gumowy wąż 32 mm zakończony prądownicą proszkową o wydajności 2,5 kg/s.

    W bocznej, dolnej skrytce po prawej stronie umieszczono zwijadło szybkiego natarcia z napędem elektrycznym. Wyposażone jest ono również w gumowy wąż 32 mm o długości długość 30 m. Jest on nawinięty na bęben i zakończony prądownicą pistoletową NEPIRO Ergo z nasadką pianową. Wydajność prądownicy wynosi 200 l/min.

    Dach użytkowy wykonany jest w formie podestu roboczego. Wejście tam możliwe jest za pomocą składanej drabinki umieszczonej z tyłu, pośrodku obudowy silnika. Na dachu zamontowane zostały poręcze zabezpieczające o wysokości 500 mm ponad poziom dachu. W środkowej części dachu zamontowano maszt gaśniczy HRET (High Reach Extendable Turret) Rosenbauer STINGER 54 z umieszczonym na nim działkiem wodno-pianowym RM 65C z lancą gaśniczą („żądłem”). Wydajność to 6000 l/min przy złożonym maszcie, poprzez 3800 l/min w pozycji rozłożonej do 1000 l/min przy pracy lancą gaśniczą przystosowaną do przebijania poszycia kadłubów samolotów.

    Paweł Frątczak
    Fot. Autor, Rosenbauer

    banner cil ekiosk 2yH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw==
    • Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!

      Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!

      Inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (ITD) w Krakowie, używając sygnałów świetlnych i dźwiękowych zatrzymali na drodze […]

      Czytaj więcej… Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!Kontynuuj

    • Ekspert Girteki ostrzega: Martwe pole w ciężarówce to zupełnie inny wymiar zagrożenia niż w aucie osobowym!

      Ekspert Girteki ostrzega: Martwe pole w ciężarówce to zupełnie inny wymiar zagrożenia niż w aucie osobowym!

      Europa stale czyni postępy w ograniczaniu liczby wypadków drogowych, jednak świadomość zagrożeń, jakie stwarza martwe pole […]

      Czytaj więcej… Ekspert Girteki ostrzega: Martwe pole w ciężarówce to zupełnie inny wymiar zagrożenia niż w aucie osobowym!Kontynuuj

    • Czas to pieniądz! 7 na 10 przewoźników zmaga się z karami umownymi za opóźnienia w transporcie!

      Czas to pieniądz! 7 na 10 przewoźników zmaga się z karami umownymi za opóźnienia w transporcie!

      Terminowość w transporcie buduje satysfakcję klienta i chroni przewoźnika przed wysokimi karami umownymi. Jak pokazuje raport […]

      Czytaj więcej… Czas to pieniądz! 7 na 10 przewoźników zmaga się z karami umownymi za opóźnienia w transporcie!Kontynuuj

    Tagi : lotniskowe pojazdy pożarnicze, PANTHER electric, pojazdy ratowniczo-gaśnicze, Rosenbauer, samochód pożarniczy
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – sierpień-wrzesień 2025

    Partnerzy

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,49
    Pb95
    5,71
    ON
    5,69
    LPG
    2,79
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,26
    USD/PLN
    3,67
    CHF/PLN
    4,53
    GPB/PLN
    4,99
    NOK/PLN
    0,36
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone
    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.