RENAULT TRUCKS: Pięć ekologicznych pojazdów CNG/LNG Renault Trucks dla PGK Śrem
Flota pojazdów do odbioru odpadów zbieranych selektywnie Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie powiększyła się o 14 nowych jednostek, w tym pięć marki Renault Trucks. Wszystkie są zasilane ekologicznym paliwem CNG/LNG.

Dzięki tym zakupom udział pojazdów niskoemisyjnych w śremskiej spółce wynosi obecnie rekordowe 50%, znacznie powyżej limitu wymaganego w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Inwestycja w rozbudowę floty wynikała przede wszystkim z ponad dwukrotnego wzrostu ilości odpadów zbieranych selektywnie, takich jak papier, tworzywa sztuczne, szkło kolorowe i bezbarwne, przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości odpadów zmieszanych trafiających do instalacji komunalnej i na składowisko.
Nowe pojazdy przyczynią się do utrzymania tej tendencji w kolejnych latach przy zachowaniu jakości usług na dotychczasowym, wysokim poziomie, ponieważ niezawodny sprzęt gwarantuje terminowość realizacji zadań. Ważny był też jeszcze jeden powód: – W dalszym ciągu chcemy rozwijać niskoemisyjność w Śremie i naszym przedsiębiorstwie. Z tymi samochodami już dzisiaj mamy 50-procentowy udział pojazdów ekologicznych w naszej flocie, a ich zalety są bardzo istotne zarówno dla ludzi, jak i środowiska – tłumaczył podczas prezentacji nowych pojazdów Paweł Wojna, prezes PGK Śrem. – To przede wszystkim mniejsza emisja zanieczyszczeń, praktyczne wyeliminowanie cząstek stałych, brak siarki, ołowiu i benzenu w spalinach, redukcja tlenków azotu o 35%, redukcja CO2 o 15% i obniżenie poziomu hałasu o 5 dB, co oznacza mniejszy o 40% hałas dla ucha.

Trzy spośród pięciu kupionych przez PGK Śrem pojazdów Renault Trucks to modele D 26 Wide P6x2 320 CNG wyposażone w nadwozie typu śmieciarka firmy NTM. Na jednym zamontowano zabudowę jednokomorową o pojemności 22 m2, pozostałe otrzymały zabudowę dwukomorową 15,2 + 7,5 m3. Będą je wspomagać dwa pojazdy D 18 Wide P4x2 320 CNG przeznaczone do obsługi pojemników dzwonowych. W tym celu zamontowano na nich żuraw zakabinowy marki PM o maksymalnym momencie udźwigu 6,3 Tm i wysięgu poziomym 9 m oraz 12-tonowe urządzenie hakowe Skibicki. Ze względu na zwiększone obciążenie przodu pojazdu nośność tej osi w obu przypadkach wynosi 9 t (standardowo 7,5 t), natomiast opony mają rozmiar 385/65 R22,5 (standardowo 315/80 R22,5).
Wszystkie pojazdy są napędzane 6-cylindrowymi silnikami stechiometrycznymi NGT9 marki Cummins, od początku projektowanymi jako gazowe, o pojemności 8,9 dm3 i doładowaniu turbosprężarką z chłodzeniem powietrza dolotowego. Mają moc 320 KM (239 kW) przy 2100 obr./min i maksymalny moment obrotowy 1360 Nm. Co charakterystyczne dla takich jednostek jest on rozwijany w wąskim zakresie obrotów od 1300 do 1400 obr./min, dlatego w przekazywaniu napędu na tylną oś pośredniczy w pełni automatyczna skrzynia biegów Allison 3200V z przekładnią hydrokinetyczną o przełożeniu 1,93, która niemal dwukrotnie zwiększa moment obrotowy silnika. Dzięki temu nawet przy niskiej prędkości obrotowej rzędu 1050 obr./min pojazd ma odpowiednie osiągi, zużywając jednocześnie niewiele paliwa.
Zastosowana przekładnia hydrokinetyczna ma funkcję Lock-up realizowaną przez sprzęgło blokujące, które łączy mechanicznie wirniki pompy i turbiny przy wyrównaniu prędkości obu elementów. Eliminuje to poślizg przekładni, co również wpływa na zwiększenie osiągów i ograniczenie spalania, a także nie dopuszcza do nadmiernego wzrostu temperatury oleju. Ze względu na te zalety oferowane przez Renault Trucks pojazdy gazowe są oferowane wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów.
W śmieciarkach Renault Trucks dla PGK Śrem sprężony do 20 MPa gaz ziemny jest przechowywany w ośmiu butlach stalowych (po cztery z prawej i lewej strony), każda o pojemności 100 l. Łącznie mieszczą one 120 kg gazu, czyli ok. 160 m3 w stanie rozprężonym. Jeśli chodzi o hakowce zastosowano sześć zbiorników (po trzy na stronę), również o pojemności 100 l każdy, umożliwiając zmagazynowanie 90 kg gazu (120 m3).
W obu przypadkach taki zapas błękitnego paliwa z nawiązką wystarcza na cały dzień pracy pojazdu, nawet przy obsłudze bardziej oddalonych rejonów i długotrwałej pracy zabudowy. Zamontowane zbiorniki wytrzymują ciśnienie 50 MPa, a więc 2,5-krotnie większe od tego, pod którym jest zgromadzony gaz. Producent zapewnia o ich trwałości użytkowej przekraczającej 20 lat. Gaz można uzupełniać przez podwójne gniazdo napełniania NGV1/NGV2.

Śmieciarki mają rozstaw osi 4100 mm (od 1 do 2 osi napędowej). Przednia oś jest zawieszona na parabolicznych resorach piórowych, które współpracują ze stabilizatorem. Tylne zawieszenie obejmuje cztery miechy powietrzne i stabilizator, ma funkcję automatycznego poziomowania zapewniając odpowiedni prześwit podwozia bez względu na obciążenie. Ostatnia oś (wleczona) jest skrętna, dzięki czemu zewnętrzny promień zawracania wynosi tylko nieco ponad 8 m. Mimo swoich rozmiarów pojazdy są bardzo zwrotne, umożliwiając swobodny przejazd wąskimi ulicami osiedlowymi czy sprawne przeciskanie się między zaparkowanymi osobówkami.
W przypadku hakowców rozstaw osi to 4300 mm, a promień zawracania wynosi niecałe 9,5 m. Z tyłu również zastosowano zawieszenie pneumatyczne, które oprócz ww. zalet zwiększa komfort jazdy z pustym kontenerem. Renault Trucks we wszystkich pojazdach dla branży komunalnej standardowo oferuje blokadę mechanizmu różnicowego przydatną np. podczas obsługi posesji z nieutwardzoną nawierzchnią w okresie zimowym.
Mocną stroną dostarczonych do PGK Śrem pojazdów komunalnych Renault Trucks jest kabina dzienna o szerokości 2,3 m wykonana ze stali ocynkowanej galwanicznie i zabezpieczonej przeciwkorozyjnie metodą kataforezy. Ma 4-punktowe zawieszenie mechaniczne, które zwiększa komfort jazdy na nierównym terenie. We wnętrzu, na tunelu silnika, zamontowano dodatkowy fotel z biodrowym pasem bezpieczeństwa. Dzięki temu pojazdy mogą być obsługiwane przez 3-osobową załogę, co podnosi efektywność pracy. Ciekawym i praktycznym rozwiązaniem są prawe drzwi typu Vision stosowane obowiązkowo w podwoziach do zadań komunalnych. Ich dolna część jest przeszklona, ułatwiając manewrowanie w ograniczonej przestrzeni.
Na prezentacji nowej floty była również śmieciarka Renault Trucks D 26 Wide P6x2/4 320 CNG, która pracuje w PGK Śrem od 2017 r. Jest to jednocześnie pierwszy sprzedany w Polsce pojazd francuskiej marki zasilany alternatywnym paliwem. Paweł Wojna bardzo pozytywnie wypowiada się o jego dotychczasowej eksploatacji: – Ta śmieciarka cały czas sprawuje się bardzo dobrze i pod względem użytkowym praktycznie w niczym nie różni się od pojazdów napędzanych silnikiem Diesla. Przy wcześniejszych cenach paliw zapewnia 30-procentowe oszczędności na tankowaniu. Kierowcy lubią na niej pracować, ponieważ we wnętrzu, jak i na zewnątrz, jest znacznie ciszej, a zimą kabina szybciej się nagrzewa. Chcemy wykorzystywać tę śmieciarkę jeszcze przez 14 lat. W naszym przedsiębiorstwie pojazdy muszą bowiem pracować po 16-20 lat, dlatego inwestujemy wyłącznie w rozwiązania dobrej jakości – podsumowuje prezes PGK Śrem.
Generalnym wykonawcą zamówienia na wszystkie pojazdy była firma SLT Group. Za opiekę serwisową jest odpowiedzialny lokalny dealer Renault Trucks, spółka Nijhof-Wassink w Tarnowie Podgórnym.
(s)
Fot. Renault Trucks
- „Igła w stogu siana” – radioaktywna kapsułka odnalezionaRadioaktywna kapsułka z cezem-137 została odnaleziona po tym, jak zaginęła podczas transportu w australijskim Outbacku na odludziu Zachodniej Australii. Stephen Dawson ze Służb Ratunkowych w Zachodniej Australii potwierdził, że “igła w stogu siana” się znalazła. […]
- VOLVO TRUCKS: Nowy samochód ciężarowy na biogaz na dłuższe trasyVolvo Trucks wprowadza na rynek nowy, mocniejszy samochód ciężarowy, który może być zasilany skroplonym biogazem. Nowy pojazd może wykonywać wymagające zadania transportowe na dużych odległościach, jednocześnie zmniejszając ogólną emisję CO2. Pięć lat temu Volvo Trucks […]
- Elektromobilność: Nowa Koalicja eTransport wspiera proces dekarbonizacji transportu drogowegoBateryjny lub wodorowy – ale na pewno elektryczny! Transport przyszłości już dziś potrzebuje silnego wsparcia, aby polscy przewoźnicy utrzymali pozycję lidera w europejskim sektorze przewozów drogowych. Organizacje pozarządowe i branżowe powołują Koalicję e-Transport. Transformacja motoryzacji […]
- IVECO: GP JOULE zamówi 100 zasilanych ogniwami elektrycznych Nikola Tre FCEV