Renault Trucks: Grzegorz Gapiński mistrzem jazdy ekonomicznej w konkursie Optifuel Challenge 2021
14 października 2021 w autoryzowanym serwisie Renault Trucks Retos w Skoczowie odbył się finał jubileuszowej, 10. edycji konkursu Optifuel Challenge 2021 w Polsce. 15 finalistów lokalnych eliminacji stawiło się do finałowej rozgrywki w komplecie.

W ścisłym finale wzięli udział Tomasz Leki (Tomasz Leki TKiM), Mateusz Skrzypek (Sped Partner) i Grzegorz Gapiński (Gapiński Transport). Ostatecznie tytuł Mistrza Jazdy Ekonomicznej wywalczył Grzegorz Gapiński, który był w finale konkursu po raz trzeci.
Zmagania były podzielone na część teoretyczną i jazdy. Test teoretyczny składał się z 20 pytań dotyczących funkcjonalności pojazdu związanych z oszczędzaniem paliwa: zasada działania Optivision, inteligentnego wolnego koła Optiroll, logiką „Eco-Leveli” oraz podstawowych reguł jazdy racjonalnej. Ważną część sprawdzianu stanowił materiał nawiązujący do istotnych zmian produktowych w pojazdach dalekobieżnych gamy T Evolution.

W półfinale rywalizacja odbywała się zestawach złożonych z ciągnika Renault Trucks T480 Sleeper Cab T01 RACING i naczepy Wielton Courtain Master.
Część praktyczna w półfinale polegała na pokonaniu zestawem stanowiącym ciągnik Renault Trucks T480 Sleeper Cab T01 RACING wraz z naczepą Wielton Courtain Master, obciążoną 20 tonami ładunku trasy rozpoczynającej się na terenie autoryzowanego serwisu Renault Trucks Retos w Skoczowie. Konkursowe zestawy wyposażone zostały w opony Michelin X-LINE, które wspierały kierowców w uzyskaniu najlepszych wyników ekonomicznej jazdy. Jak zawsze w konkursie Optifuel Challenge, ciężarówkę należy prowadzić tak, aby uzyskać możliwie najniższe zużycie paliwa oraz najwyższą prędkość średnią z poszanowaniem ograniczeń prędkości i pozostałych przepisów ruchu drogowego.
Uczestnicy konkursu podzieleni zostali na 3 grupy, a finałowa trójka wyłoniona została metodą pucharową. Zwycięzcą w każdej grupie była osoba, która zdobyła najwyższą łączną liczbę punktów z testu i z jazdy. W ścisłym finale spotkało się trzech kierowców, którzy walczyli o najwyższe miejsce na podium. Przed przystąpieniem do jazdy finaliści wylosowali kolejność przejazdu, która wyglądała następująco: Grzegorz Gapiński (Gapiński Transport), Mateusz Skrzypek (Sped Partner) oraz jako trzeci Tomasz Leki (Tomasz Leki TKiM).

15 finalistów w komplecie.
Zmagania finałowe realizowane były jednym zestawem (chodzi o zniwelowanie potencjalnych różnic pomiędzy egzemplarzami bliźniaczych ciężarówek). Finałowa trasa biegła w kierunku Cieszyna (przeciwnym do trasy półfinałowej), co z racji na topografię terenu wymagało od uczestników dużego skupienia i wykorzystania wszystkich umiejętności, by uzyskać najlepszy wynik. Zwycięzcą zostawał kierowca, który wypracował idealny kompromis pomiędzy wysoką prędkością średnią, a niskim zużyciem paliwa.
Trasa półfinałowa była łatwiejsza technicznie, ale dość zaskakująca ze względu na niewidoczne za zakrętami nachylenia drogi. Etap finałowy cechował się bardziej oczywistą topografią, ale tu problemem były strome podjazdy i zjazdy wymagające od kierowcy doskonałego wyczucia pojazdu.
NAGRODY
Na finalistów tegorocznej edycji czekały cenne nagrody. Zwycięca, Grzegorz Gapiński, otrzymał tytuł Mistrza Jazdy Ekonomicznej oraz voucher o wartości 8000 zł dla zwycięskiego kierowcy, a firma Transport Gapiński otrzymała pojazd Renault Trucks T High Evolution w użyczenie na 10 miesięcy. Wicemistrz, Tomasz Leki, zdobył voucher o wartości odpowiednio 5000 zł dla siebie i 5000 zł dla firmy do wykorzystania w autoryzowanym serwisie Renault Trucks, a Mateusz Skrzypek, którzy zajął 3 miejsce i 3000 zł, natomiast firmy, w których pracują otrzymają vouchery do wykorzystania w autoryzowanym serwisie o wartości odpowiednio 5000 i 3000 zł.

Od lewej: Tomasz Leki (2 miejsce), Mateusz Skrzypek (3 miejsce), Grzegorz Gapiński (1 miejsce).
Michelin, partner konkursu, dodatkowo przekazał na testy 6 opon ciężarowych Michelin. Zwycięzca konkursu może wybrać dowolnych 6 opon ciężarowych Michelin z aktualnie dostępnej oferty do swojego pojazdu i przekonać się o ich doskonałych osiągach. Z kolei RTFS oraz Grupa MAK wspólnie ufundowali dla zwycięskiej firmy voucher o wartości 5000 zł oraz 2000 zł dla kierowcy – oba do wykorzystania na ubezpieczenie pojazdów.
Chcąc uczcić 10. edycję Renault Trucks Polska zorganizowało konkurs dla dziennikarzy posiadających prawo jazdy C+E. Zwycięzcą został Dariusz Drukała z Polskiego Trakera.
Konkurs Optifuel Challenge 2021 odbył się przy współudziale Partnerów RTFS (leasing fabryczny), MAK (ubezpieczenia) Wielton i Michelin.
(s)
Fot. Renault Trucks