RENAULT TRUCKS: Francuski leśnik
Przedstawiamy bardzo specyficzny pojazd – Renault Trucks C P6x4. Co w nim szczególnego? A to, że jest to ciężki, trzyosiowy ciągnik siodłowy o mocy 520 KM, o dopuszczalnej masie całkowitej 26 ton przystosowany do pracy w zestawie ponad normatywnym o DMC wynoszącej 70 ton. Krótko mówiąc to samochód do wywożenia dłużycy z lasu.

Został wyposażony w żuraw hydrauliczny ulokowany za kabiną i sprzężony z wyposażoną w skrętne osie, rozsuwaną hydraulicznie naczepą. Wszystko po to, by wydajnie i efektywnie wykonywać pracę. A że do tego jest jeszcze efektownie stuningowany? No cóż, to już zasługa jego właściciela – świętokrzyskiej firmy DEVDREW Dawid Ziewiec. Już na wejściu w swoje „życie” pojazd zdobył tytuł najpiękniejszego Renault Trucks na tegorocznym Master Trucku.
Renault Trucks w ubiegłym roku zmieniło całą gamę swoich ciężkich pojazdów T, T High, C i K wprowadzając szereg ważnych zmian w zakresie komfortu prowadzenia, wygody na pokładzie, bezpieczeństwa i efektywności. Przy okazji producent zmienił nieco wygląd zewnętrzny swoich pojazdów, nadając im bardziej agresywny styl, w szczególności w odniesieniu do reflektorów. Nowy grill o strukturze plastra miodu uzupełnia bardziej nowoczesną i elegancką stylistykę odnowionych Renault Trucks.
Widoczny tu ciągnik siodłowy Renault Trucks C P6x4 otrzymał zawieszoną pneumatycznie kabinę polakierowaną przyciągającym spojrzenia czerwonym, metalicznym lakierem z płatami drzwi przedłużonymi dla osłony górnych stopni. Lakierem pokryto też specjalne, boczne osłony podwozia, zderzak (z ze stalowymi narożnikami) i błotniki. Analogiczne jest lakierowanie błotników i kłonic naczepy. Do tego mamy tu niewielki dodatek czerni. Efekt jest imponujący – to piękny przykład przemyślanego tuningu, którego elementy nie przeszkadzają, a wiele z nich wręcz pomaga w codziennej pracy. Firmie DEVDREW należą się za to dzieło wielkie brawa!
Wygodniej za kółkiem
Pojazd wyposażony jest w nową, regulowaną w trzech osiach kolumnę kierownicy. Dzięki temu może on przyjąć pozycję, która najbardziej mu odpowiada, dostosowaną do jego typu budowy, wymagań trasy lub osobistych preferencji. Kolumna regulowana jest za pomocą nożnego przycisku blokady kierownicy. Regulacja obiema rękami na kierownicy i natychmiastowa blokada zapewniają precyzję i bezpieczeństwo. Renault Trucks C w nowej wersji ma również dodany uchwyt na tablet i smartfon, ustawiony w zasięgu ręki kierowcy zapewniający dostęp do kilku urządzeń jednocześnie i ładowanie ich przez dwa gniazda USB-C. Po stronie pasażera pojazd ma dwa schowki o łącznej pojemności 7 litrów, w tym 2-litrową przestrzeń chłodzącą.
Widoczny na zdjęciach samochód ma kabinę wykończoną w antracytowym odcieniu, co pasuje do charakteru wykonywanej pracy. Tu jasne wnętrze raczej by się nie sprawdziło. Widać też, że zamawiający ma duże doświadczenie i doskonale wiedział czego będzie potrzebował kierowca. Przede wszystkim otrzymał komfortowy fotel z materiałowo-skórzaną tapicerką, układami ogrzewania i wentylacji i dwoma podłokietnikami. Fotel pasażera aż tak dobrze wyposażony nie jest, ale za to jest obrotowy i ma możliwość ustawienia siedziska w pionie dla łatwiejszego dostępu do kabiny z prawej strony. Nowe materiały wprowadzone w zeszłym roku są stworzone tak, aby wytrzymały wiele codziennych wejść i wyjść z szoferki. Jak widać na zdjęciach użytkownik doposażył kabinę w grube i miękkie, pikowane pokrycia podłogi i podszybia.
Za obszytą skórą kierownicą szofer ma do do dyspozycji „panoramiczną” deskę rozdzielczą z kolorowym, 7-calowym wyświetlaczem HD, przedstawiającym informacje dotyczące funkcjonowania pojazdu. W środkowej konsoli znajduje się drugi 7-calowy, multimedialny ekran dotykowy, który oprócz funkcji rozrywkowych (radioodtwarzacz, radio FM i DAB) i łączności (podwójne połączenie Bluetooth umożliwia jednoczesne podłączenie telefonu służbowego i prywatnego), obsługuje także nawigację Tom Tom dla pojazdów ciężarowych.
Nie tylko pracą…
W kabinie jest tylko jedno łóżko, a miejsce górnej leżanki zajęły zamykane żaluzjami, pojemne szafki – 2 węższe i jedna szersza. Jeśli dodamy do tego 4 schowki wiszące nad szybą czołową (z czego jeden jest zamykany na klucz) i schowek z siatką przed siedzeniem pasażera to już mamy sporo miejsca na rozmieszczenie rzeczy osobistych i różnych akcesoriów potrzebnych w czasie pracy i odpoczynku. Nad głową kierowcy ulokowano aż cztery moduły ISO do zainstalowania m.in. tachografu i CB-radia.
Pojazd ciężarowy to nie tylko narzędzie pracy kierowcy, ale i miejsce odpoczynku. Dlatego jakość łóżka ma kluczowe znaczenie dla kondycji po przerwie. W trosce o dobre samopoczucie kierowcy Renault Trucks zwiększyło grubość materaca Serenity o 13% i podwoiło liczbę sprężyn, zapewniając optymalne podparcie dzięki lepszemu rozłożeniu ciężaru ciała. Dodano też odporną na zabrudzenia nakładkę na materac z pianki memory. Materac oddzielony jest od podstawy, co pozwala łatwo założyć dopasowane prześcieradło. Łóżko ma długość 2000 mm i szerokość 790 mm. Dodatkowym udogodnieniem są dwa gniazda USB-C w obszarze leżanki, aby ułatwić ładowanie urządzeń elektronicznych w zasięgu ręki odpoczywającego kierowcy.
O temperaturę we wnętrzu dbają wydajne systemy ogrzewania i klimatyzacji. W wywietrznik dachowy został wstawiony postojowy agregat klimatyzacyjny Eberspaechera. Nie dość, że to bardzo praktyczne i skuteczne urządzenie, to jeszcze jego zewnętrzna obudowa została polakierowana na kolor kabiny i nie psuje efektownego wyglądu tego francuskiego leśnika. W czasie odpoczynku można np. obejrzeć film – telewizor LED zamocowany jest nad drzwiami z lewej strony – lub posłuchać muzyki. Właściwy do chwili nastrój zapewnia oświetlenie bezpośrednie lub nocne w kolorze czerwonym oraz oczywiście lampki do czytania przy łóżku. Pod nim znajduje się wysuwana szuflada ze schowkami i dobrze wyciszoną, 24-litrową lodówką. A jeśli szofer będzie chciał sobie posprzątać, to w kabinie ma gniazdo sprężonego powietrza – wystarczy podłączyć pistolet.
Moc i ekonomia silnika
Pracujący pod kabiną tego ciągnika DTI 13 to najmocniejsza wersja tego silnika. Rozwija maksymalną moc 520 KM (382 kW) od 1430 do 1800 obr./min i maksymalny moment obrotowy: o wartości 2550 Nm w zakresie od 1000 do 1430 obr./min. To spełniający najnowsze normy Euro 6 wysokoprężny, sześciocylindrowy turbodoładowany rzędowiec o pojemności 12,8 l z wtryskiem wysokiego ciśnienia (2000 barów) i 24 zaworami. Ze względu na warunki pracy (częste zjeżdżanie na kiepskiej jakości leśne drogi) zastosowano w nim stalową, a nie aluminiową miskę olejową. Silnik został też przystosowany do paliwa z wysoką zawartością siarki. Filtr powietrza ma podwójny wkład do pracy w warunkach dużego zapylenia.
Zwarty system oczyszczania spalin zawiera katalizator, filtr DPF i układ SCR. Zbiornik AdBlue o pojemności 64 litrów znajduje się z lewej strony podwozia. Zbiornik główny i dodatkowy zbudowano z aluminium i umieszczono za efektownymi osłonami z lakierowanej na kolor kabiny, perforowanej blachy aluminiowej. Mieszczą odpowiednio 450 (po lewej stronie) i 285 (po prawej) litrów oleju napędowego.
Samochód został wyposażony w ułatwiający ekonomiczne poruszanie się po drogach predykcyjny tempomat Optivision z funkcją Optiroll i włącznik umożliwiający szybkie włączenie trybu Power, co w tego rodzaju pojeździe ma uzasadnienie. Jest tu też oczywiście zautomatyzowana skrzynia biegów Optidriver Xtended ATO 2613F (17,54-0,79) z automatycznym sprzęgłem. To agregat wzmocniony do bardzo trudnych warunków eksploatacji (XTREM) z chłodnicą oleju skrzyni biegów o zwiększonej wydajności, typu olej/woda, z zewnętrznym wymiennikiem ciepła. Maksymalny moment obrotowy jaki przenosi to 2550 Nm. Ma 13 synchronizowanych biegów w przód, w tym 1 bieg super wolny i 5 wstecz, w tym 1 bieg bardzo wolny. Dźwignia zmiany trybu znajduje się pod kierownicą z prawej strony (automatyczny / ręczny).
Odporny na trudy
W transporcie drewna oprócz mocy pojazdu liczą się także inne parametry, np. odporność na wysokie obciążenie i możliwości jazdy po złych drogach. Dla uzyskania tego pierwszego w tym pojeździe zastosowano wzmocnioną, stalową ramę z podłużnicami o grubości 13 mm. Przednia oś o nośności zwiększonej do 9000 kg (to ze względu na zastosowanie ciężkiego żurawia zakabinowego) współpracuje z zawieszeniem składającym się z parabolicznych resorów dwupiórowych i standardowego stabilizatora.
Przy tylnych osiach o nośności po 9500 kg pracują paraboliczne resory trzypiórowe, stabilizator i amortyzatory. Maksymalna techniczna nośność tylnych osi to 23 t. W poruszaniu się po kiepskich drogach kierowcy tego Renault C pomagają podwyższone zawieszenie i tylny most PMR 23150 z pojedynczą redukcją i blokadą mechanizmu różnicowego.
Hydrauliczni pomocnicy
Ze względu na współpracę pojazdu z urządzeniami hydraulicznymi (żuraw i rozciągana naczepa do transportu dłużycy) wyposażono go w przystawkę odbioru mocy PTRD-D z dwoma wyjściami: wyjście wielowypust (DIN 5462), obroty w kierunku obrotów silnika, moment 1000 Nm, przełożenia: 0,73 / 0,93, pozycja godz. 17 i wyjście podwójne wielowypust (DIN 5462), obrót w kierunku przeciwnym do silnika, moment 870 Nm, przełożenia: 1,32 / 1,69, pozycja godz. 16.
Zabudowę i naczepę dostarczyła białostocka firma Hydrofast. Zainstalowany za kabiną na ramie pośredniej żuraw hydrauliczny Palfinger Epsilon 260Z z kabiną z systemem LS (ramię składa się w poprzek pojazdu w obrysie kabiny) pozwala kierowcy samodzielnie za- i rozładować naczepę. Hydraulicznie rozsuwana naczepa Doll Logo 21 wyposażona jest w 8 hydraulicznie obsługiwanych ław Exte D7 do unieruchamiania ładunku. Umożliwia transport drewna o długości do 21 m.
Hydrauliczne sterowanie obrotnicą osi sprawia, że naczepa cały czas szybko i bezpośrednio reaguje na ruchy skrętu ciągnika. Dzięki temu zwrotność na zakrętach, rondach lub podczas cofania jest doskonała. Dwa niezależne obwody hydrauliczne zapewniają niezawodność układu. W razie potrzeby, w ciasnych przejazdach przy niskich prędkościach kierowca może regulować skrętem osi naczepy zdalnie przy pomocy pilota.
Bezpiecznie
Wysoki poziom bezpieczeństwa kierowców i użytkowników dróg był głównym celem rozwoju serii ciężkiej serii Renault Trucks. Tak więc i ten samochód standardowo wyposażony jest w światła LED, które dzięki barwie zbliżonej do dziennego dają kierowcom lepszą percepcję kontrastów i kolorów. To znacznie poprawia widoczność w nocy i tym samym bezpieczeństwo. Kolejną zaletą technologii LED jest jej niezawodność i trwałość. Żywotność świateł LED jest nawet trzydzieści razy dłuższa niż w przypadku zwykłych żarówek. Dodatkowe światła LED zostały umieszczone po wewnętrznej stronie drzwi, aby podświetlić ich próg, tym samym zwiększając bezpieczeństwo kierowcy podczas wsiadania i wysiadania z pojazdu w nocy. Opisywany przez nas egzemplarz został obficie doposażony w dodatkowe światła LED – zarówno obrysowe umieszczone w lakierowanych na czarno orurowaniach bocznych i dachowym, jak i w postaci dwóch potężnych belek dachowych z diodowymi lampami dalekosiężnymi.
Dla optymalnego bezpieczeństwa kierowców i innych użytkowników dróg standardowym wyposażeniem jest w tej ciężarówce awaryjne uruchamianie hamulca postojowego. Zmniejsza ryzyko nieoczekiwanego ruchu pojazdu – gdy kierowca opuszcza kabinę układ automatycznie aktywuje blokadę kół w celu zatrzymania ciężarówki.
Sławomir Rummel
Fot. Renault Trucks
- Ciężarówki i Logistyka – maj 2023W majowym numerze Ciężarówki i Logistyka pokazujemy testy elektrycznych ciężarówek marki Mercedes-Benz w Alpach i testy „elektryków” Volvo Trucks w warunkach mroźnej północy. Opisujemy pracę specjalistów Scanii nad systemem szybkiego ładowania, tzw. megawatowego. Spośród już […]
- HENDRICKSON: Siła, sprawność i komfortDopasowania techniczne do indywidualnych wymogów zastosowania, atrakcyjne i komfortowe uszlachetnienia i inne specyficzne modyfikacje branżowe – wszystko to fabrycznie: to właśnie jest specjalność MAN Individual. Od niedawna bogata oferta centrum kompetencyjnego firmy MAN w zakresie […]
- LOGISTYKA: DB Schenker inwestuje w przyszłość logistyki gospodarki o obiegu zamkniętymDB Schenker, globalny dostawca usług logistycznych, wprowadza Circular Economy Logistics – nową linię produktów, skupiającą się na operacjach zarządzania zwrotami, naprawach i renowacjach urządzeń elektronicznych. Firma, która jako jedyna w swojej branży uzyskała niedawno status […]
- Continental Opony Polska: Pokazowa ciężarówka Continental na targach Volvo 4PolandEuropejskie roadshow Continental Commercial Vehicle Tires już trwa, a pokazowa ciężarówka Continental przemierza obecnie polskie drogi. Wszyscy, którzy chcieliby przyjrzeć się jej z bliska oraz zapoznać się z prezentowanymi rozwiązaniami, będą mieli taką okazję już […]