Renault Trucks: Elektryczna zapowiedź
Blainville-sur-Orne w Normandii. Elektryczna gama ma nową, wspólną nazwę „E-Tech” i obejmuje dostawcze samochody Master oraz ciężarowe D i D Wide od dopuszczalnych masach całkowitych 16 i 26 ton. Niebawem mają do nich dołączyć jeszcze ciężkie podwozia C i ciągnik siodłowy typu T. Renault Trucks opracowuje też wspólnie z firmą Geodis ciężką, elektryczną ciężarówkę do logistyki miejskiej o nazwie Oxygen.
W miejskim transporcie towarowym zachodzą zmiany, zarówno pod względem przepisów dotyczących emisji, ograniczonego dostępu, jak i rozpowszechniania się środków transportu (rowery towarowe, rowery, skutery itp.) w przestrzeni publicznej. Ze względu na masowość, pojazdy o tonażu powyżej 3,5 t pozostaną w centrum dystrybucji miejskiej. Firma Renault Trucks od dekady pracuje nad zmniejszeniem wpływu logistyki miejskiej na środowisko tworząc pełną gamę pojazdów elektrycznych o masie od 3,5 do 26 t.
Bez CO2 i tanio!
GEODIS ma globalny zasięg działania dzięki sieci obejmującej prawie 170 krajów. Jest numerem 1 we Francji i nr 7 na świecie. W 2021 r.
GEODIS zatrudniał ponad 46.000 osób. Jest firmą, której ambicją jest zmniejszenie emisji CO2 o 30% do 2030 r. Zobowiązała się do zapewnienia bezemisyjnych dostaw do 37 miast we Francji do 2023 r.
– Kryzys ekologiczny w połączeniu z rozwojem handlu elektronicznego i wprowadzeniem stref niskoemisyjnych w głównych miastach Francji oznacza, że musimy pilnie przyspieszyć dekarbonizację transportu. Taki jest cel, który przyświecał nawiązaniu współpracy z Renault Trucks. Chcemy szybko dostarczyć konkretnych odpowiedzi na pytanie o zrównoważoną logistykę miejską – mówi Marie-Christine Lombard, dyrektor generalny GEODIS.
Producent i jego partner logistyczny idą o krok dalej i łączą swoje know-how w celu opracowania zupełnie nowego, 16-tonowego, elektrycznego samochodu ciężarowego do transportu miejskiego, którego koszt eksploatacji (TCO) jest porównywalny z kosztem pojazdu z silnikiem Diesla, co jest warunkiem wstępnym do powszechnego zastosowania alternatywnych jednostek napędowych.
– Zauważyliśmy, że zmienia się wizerunek pojazdu ciężarowego – w końcu jest on postrzegany jako niezbędne narzędzie – dodaje Bruno Blin, prezes Renault Trucks. – Celem projektu, w którym Renault Trucks współpracuje z GEODIS, jest zaprojektowanie samochodu ciężarowego, który bez problemu wtopi się w krajobraz miejski, w strefach o dużym natężeniu ruchu, a nawet w strefach dla pieszych. Ten nowy samochód ciężarowy będzie zaprojektowany z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pracy kierowcy oraz bezpieczeństwie mieszkańców miast.
Wsiadanie i wysiadanie z pojazdu będą łatwiejsze dzięki znacznie niższej pozycji wejścia niż w standardowym samochodzie dostawczym.
Oxygen, czyli tlen
Pojazd ten (nazwa projektu: Oxygen) umożliwi zintegrowanie wszystkich wymagań i funkcji związanych z dostawami do centrum miasta: eliminację niedogodności, takich jak zanieczyszczenia i hałas oraz poprawę bezpieczeństwa czynnego i biernego:
- Większe bezpieczeństwo kierowcy i pieszych dzięki obniżonej kabinie, zapewniającej kierowcy doskonałą widoczność, co pozwala na optymalną ochronę użytkowników dróg; dużej przedniej szybie i wielu kamerom zamiast lusterek wstecznych, oferującym widok 360°; przesuwanym drzwiom bocznym po stronie pasażera, ograniczającym kąt otwarcia drzwi.
- Większy komfort dla kierowcy, który będzie mógł wysiąść z samochodu po dowolnej stronie. Wsiadanie i wysiadanie będą łatwiejsze dzięki znacznie niższej pozycji wejścia.
- Optymalna ergonomia i łatwiejszy dostęp do przestrzeni ładunkowej. Rozważana jest trójstronna współpraca z producentem nadwozi, której celem jest usprawnienie operacji załadunku/rozładunku w środowisku miejskim.
- Usługi online umożliwiające kierowcom optymalizację operacji dostawczych i tras.
- Aby pojazd doskonale wkomponował się w miejski krajobraz, a także w celu zwiększenia komfortu i poczucia własnej wartości kierowcy, projektanci Renault Trucks całkowicie zmienili linię nadwozia i wnętrze kabiny.
Dostawa prototypu przewidziana jest na koniec 2022 r. Będzie on produkowany w zakładzie w Blainville-sur-Orne, pierwszym europejskim zakładzie produkującym seryjnie elektryczne samochody ciężarowe od 2020 r. Od 2023 samochód ciężarowy będzie testowany pod kątem dostaw miejskich w Paryżu. Po testach w warunkach rzeczywistych nastąpi faza adaptacji pojazdu, uwzględniająca opinie kierowców na temat komfortu użytkowania, praktyczności, ładowania itp.
(s)
Fot. Renault Trucks