RENAULT TRUCKS: Dopasowanie wyposażenia pojazdów do zmian norm bezpieczeństwa w Wiedniu i Londynie
W związku z wprowadzanymi ograniczeniami wjazdu dla pojazdów ciężarowych do aglomeracji londyńskiej i Wiednia, właściciele pojazdów poruszających się po tych dwóch stolicach, muszą dostosować swój pojazd do nowych norm bezpieczeństwa.

Nowo obowiązujące wymogi dot. bezpieczeństwa poruszania się pojazdów ciężarowych po centrach największych miast Europy to standard, do którego powoli powinni zacząć się przyzwyczajać wszyscy przewoźnicy. Prognozuje się, że w ślad za Wiedniem i Londynem pójdą kolejne europejskie miasta. Dlatego Renault Trucks Polska wspólnie z firmą Brigade przygotowało ofertę na niezbędne, dodatkowe wyposażenie pozwalające na spełnienie nowych norm.
Ograniczenia w Wiedniu…
Austria jako jeden z pierwszych krajów unijnych wprowadził z dniem 1 kwietnia 2020 roku na terenie całej aglomeracji Wiednia zakaz poruszania się pojazdów powyżej 7,5 tony bez posiadania na pokładzie elektronicznego asystenta do skrętu w prawo. Austriacki parlament wprowadził w życie rozporządzenie, które umożliwia wszystkim organom administracyjnym w poszczególnych regionach Austrii i ich miejscowościach wprowadzenie częściowego lub całkowitego zakazu skrętu w prawo dla ciężarówek powyżej 7,5 tony, które nie mają na pokładzie monitora martwego pola.
Zakaz skrętu w prawo dla wszystkich ciężarówek o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej ponad 7,5 tony bez systemu wspomagającego skręcanie obowiązuje dla całego obszaru Wiednia. Dotyczy to ciężarówek i ciągników siodłowych.
Niestety, nie ma wyjątków dla pojazdów z podwójną obsadą, ciężarówek z niskowejściowymi kabinami, starych ciężarówek i ciężarówek do transportów specjalnych. Pojazdy bez systemu wspomagającego skręt o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 7,5 t, które nie są zarejestrowane w Austrii czy w Wiedniu, są również objęte planowanym zakazem skrętu w prawo.
W Wiedniu naruszenie zarządzenia jest uważane za naruszenie administracyjne i musi zostać ukarane grzywną pieniężną w wysokości do 5000 euro (!), w przypadku braku możliwości pobrania kary pieniężnej przewidziana jest kara pozbawienia wolności do 6 tygodni.
…i w Londynie
Ograniczenia w Londynie miały obowiązywać od 26 października 2020, ale w związku z Covid-19 ich wprowadzenie zostało odłożone na 1 marca 2021. Tu ze względu na wprowadzenie aktu prawnego Standard Direct Vision* (standard bezpośredniej widoczności) wszystkie pojazdy ciężarowe o masie powyżej 12 t będą musiały mieć pozwolenia na wjazd do Aglomeracji Londyńskiej (Londyn i 32 otaczające go gminy). Ciężarówka wjeżdżająca na teren tzw. Wielkiego Londynu, będzie musiała mieć oficjalny certyfikat widoczności.

DSV (Direct Standard Vision) to standard bezpieczeństwa egzekwowany przez Transport of London (TFL) wyrażany w gwiazdkach (w skali 0-5) mówiących o tym, ile kierowca jest w stanie zobaczyć z kabiny na drodze. Samochody niespełniające minimalnego wymogu jednej gwiazdki muszą zostać doposażone w dodatkowe urządzenia do pośredniego widzenia.
Przewoźnicy muszą jednak pamiętać, przy okazji modyfikacji swoich pojazdów, że w 2024 minimalne wymagania wzrosną do poziomu 3 gwiazdek. Pojazdy niespełniające wymogu 1 gwiazdki zostaną objęte zakazem wjazdu do Aglomeracji Londyńskiej. Pozwolenia na wjazd udzielane dla pojazdów objętych 1 lub 2 gwiazdkami stracą ważność w październiku 2024, a następnie ponownie trzeba będzie się ubiegać o pozwolenie dla nich, wg progresywnych warunków bezpieczeństwa, które będzie ważne przez 10 lat. Zezwolenia dla pojazdów objętych 3/4/5 gwiazdkami będą obowiązywały przez 10 lat od złożenia wniosku.
Warto zadbać o wymagane wyposażenie. Niedostosowanie pojazdów do nowych wymagań wiąże się bowiem z konkretnymi konsekwencjami. W Aglomeracji Londyńskiej kamery automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych (ANPR) wykryją pojazd, który zostanie sprawdzony w bazie danych zezwoleń TFL. Operatorzy/przewoźnicy niemający zezwolenia mogą zostać ukarani mandatem w wysokości 550 funtów, a kierowcy 130 funtów, nawet jeżeli pojazd jest sklasyfikowany pięcioma gwiazdkami.
Zezwolenie jest bezpłatne i nie ma obowiązku oznaczania pojazdu. Aby wystąpić o zezwolenie należy pobrać formularz zgłoszeniowy TFL w internecie. W ciągu 28 dni operator/przewoźnik otrzyma informacje o pozwoleniu lub jego braku na wjazd. W składanym wniosku muszą znajdować się m.in. zdjęcia pojazdu przód i tył z tablicą rejestracyjną oraz bok pojazdu. Więcej na https://tfl.gov.uk/info-for/deliveries-in-london/delivering-safely/direct-vision-in-heavy-goods-vehicles/apply-for-an-hgv-safety-permit
Ponieważ tak ważne jest dostosowanie pojazdu do nowych ograniczeń, Renault Trucks zaprasza do swoich autoryzowanych serwisów, aby poznać szczegółową ofertę na dodatkowe doposażenie.
(s)
Fot. Renault Trucks