Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
  • e-Sklep
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Rejestracje samochodów ciężarowych w 2023 roku. Niespodziewane rekord?

    Rejestracje samochodów ciężarowych w 2023 roku. Niespodziewane rekord?

    22 lutego, 2024
    Aktualności, Analizy, Rynek

    W całym 2023 roku w taborze polskich przewoźników przybyło 37.323 nowych pojazdów użytkowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, co oznacza wzrost +3,5% w skali roku. Jest to najwyższy wynik w historii od co najmniej 2008 roku, od kiedy Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZMP) monitoruje tę część rynku. Analizy PZPM powstają na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów.

    Rejestracje samochodów ciężarowych w 2023 roku. Niespodziewane rekord?

    Poprzednie rekordy zanotowano w 2022 roku, a wcześniej w 2021. Najbardziej znaczące dla wyniku pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3,5 tony są ciągniki samochodowe (siodłowe), które stanowią zawsze około 2/3 rynku. I chociaż w ubiegłym roku zarejestrowano ich mniej niż w roku 2022 to rekordowe wyniki podwozi samochodowych i pojazdów specjalnych oraz odbudowujący się po covidowej zapaści sektor autobusów zdecydowały o rekordowym wyniku całej grupy.

    Pierwsze rejestracje nowych samochodów ciężarowych o DMC>3,5 t, udział w rynku %

    W tym roku zgodnie ze zmianami wprowadzonymi w tzw. Pakiecie Mobilności, od 21 sierpnia 2023 roku w nowych pojazdach wymagane są nowe tachografy, czyli tachografy inteligentne (G2V2) w wersji drugiej. Zmiana ta spowodowała, przyspieszone rejestracje pojazdów przed tą datą, co mocno zwiększyło rynek pojazdów użytkowych przed wrześniem, a w samym sierpniu osiągnięty został najwyższy miesięczny rezultat w historii – ponad 4,2 tys. pojazdów. Natomiast od września do grudnia notowaliśmy duże spadki. Ogółem w 2023 roku w grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 35.502, czyli o 1,7% więcej niż w 2022 r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 59,7% do 1821 sztuk.

    Drugie miejsce pod względem sprzedaży ciężarówek w Polsce zdobył w minionym roku Daimler Truck, głównie za sprawą marki Mercedes-Benz Trucks. W ciągnikach siodłowych zajął jednak trzecie miejsce.
    Drugie miejsce pod względem sprzedaży ciężarówek w Polsce zdobył w minionym roku Daimler Truck, głównie za sprawą marki Mercedes-Benz Trucks. W ciągnikach siodłowych zajął jednak trzecie miejsce.

    W 2023 roku sprowadzono też do Polski i zarejestrowano 31.396 używanych pojazdów użytkowych (+6,6%; +1942 szt.), w tej liczbie znalazło się 27.300 samochodów ciężarowych (+5%; +1500 szt.) i 4096 autobusów (+19%; +642 szt.).

    Grudzień: stabilnie, bez fajerwerków

    W całej grupie nowych samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t w grudniu zarejestrowano ich 2982. To rezultat mniejszy niż przed rokiem (-12,8%; -439 szt.) i jednocześnie nieznacznie mniejszy niż w listopadzie ub.r. o 3,2% (-99 szt.). Spadek to efekt z jednej strony wysokiej bazy analogicznego miesiąca ubiegłego roku, a z drugiej wyhamowania rynku po nadmiarowych rejestracjach w sierpniu spowodowanych koniecznością zarejestrowania pojazdów nie wyposażonych w nowy inteligentny tachograf (G2V2) przed dniem 21 sierpnia br.

    DAF odnotował dość duży spadek udziału w rynku (o 22%), ale jego ciężarówki nowej generacji, szczególnie ciągniki siodłowe, sprzedają się coraz lepiej.
    DAF odnotował dość duży spadek udziału w rynku (o 22%), ale jego ciężarówki nowej generacji, szczególnie ciągniki siodłowe, sprzedają się coraz lepiej.

    Zmniejszenie liczby rejestracji całej grupy samochodów ciężarowych było spowodowane przez zasadniczą grupę ciągników siodłowych. Ciągniki (-23,7%) kontynuowały spadkowy trend z września, października i listopada. Po czterech wcześniejszych miesiącach wzrostu, ich wydania osiągnęły poziom 1861 szt. To rezultat niższy niż średnia z ostatnich jedenastu miesięcy (-306 szt.). Zwiększyły się natomiast rejestracje podwozi (+14,3% r/r) osiągając 1121 szt.
    Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (757 szt.; +3,3% r/r) i samochodów specjalnych (364 szt.; +46,8%). W porównaniu z wynikami z listopada ub.r. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 30,7% (+263 szt.) wyższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowiły przeważającą część (w ostatnim miesiącu 62% udz.) popyt zmniejszył się o 16,3% m/m (-362 szt.).

    Pierwsze rejestracje nowych ciągników samochodowych o DMC>3,5 t, udział w rynku %

    W ogólnym rankingu marek w grudniu 2023 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t na pierwszym miejscu był MAN – wydał 675 szt. i uzyskał 22,6% udziału w rynku i wzrost o 22% r/r. Za nim IVECO 506 szt. (+66%, 17%). Następny Mercedes-Benz Trucks zarejestrował 462 szt. (-32%, 15%). Czwarte było Volvo Trucks 460 szt. (-22%, 15%. Piątkę zamknęła Scania po rejestracji 372 szt. (-11%). Wśród ciągników siodłowych w grudniu najwięcej zarejestrował MAN (511 szt.; +27% r/r: +9% m/m), potem Volvo 338 szt. (-21% r/r; -34% m/m) i Mercedes-Benz 313 szt. (-44% r/r; -12% m/m). Następne były Scania 251 szt. (-9% r/r i -40% m/m) i DAF po wydaniu 229 szt. (-47% r/r; -18% m/m).

    Z kolei Scania odnotowała najwyższy, bo aż 25-procentowy wzrost swojego udziału rynkowego.
    Z kolei Scania odnotowała najwyższy, bo aż 25-procentowy wzrost swojego udziału rynkowego.

    W rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych) w grudniu pierwsze miejsce zajęło IVECO (387 szt.) z 93% wzrostem r/r. Na drugim miejscu znalazł się MAN po wydaniu 164 szt. Trzecie miejsce w tej grupie zajął Mercedes-Benz (149 szt.), a czwarte należało do marki Volvo (122 szt). Piąta pozycja przypadła marce Scania (121 szt.), szósta renault Trucks (89 szt.), a siódma DAF-owi (50 pojazdów).

    Pierwsze rejestracje nowych podwozi samochodowych o DMC>3,5 t, udział w rynku %

    To był rok…

    W całym 2023 r. zarejestrowano 35.502 samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Rynek powiększył się o 1,7%. To najlepszy roczny rezultat, przewyższający dotąd rekordowy rok 2022 o 595 sztuk! W ogólnym rankingu marek w tej grupie samochodów najwięcej pojazdów wydało Volvo (6644 szt.) po 6-procentowym wzroście. Drugi był Mercedes-Benz (6144; -12%), który wyprzedza markę DAF (5750; -22%). Scania jest czwarta (5241 szt. +25%), a piąty MAN (+10%) po wydaniu 5166 pojazdów.

    Również MAN (+10%) po wydaniu 5166 pojazdów może być zadowolony ze sprzedaży. Na zdjęciu TGX w wersji na 2024 rok.
    Również MAN (+10%) po wydaniu 5166 pojazdów może być zadowolony ze sprzedaży. Na zdjęciu TGX w wersji na 2024 rok.

    Lider, czyli Volvo w 2023 r. miał prawie 19% udziału w rynku zyskując 0,8 pkt procentowych wobec ubiegłego roku. Kolejne firmy miały odpowiednio 17%, 16%, 15% i 15% udziału w rynku. Pierwsza piątka skupiła w 2023 r. prawie 82% rynku, a 84% rok wcześniej.

    W całej grupie znalazło się 25.703 ciągników. Ich liczebność zmniejszyła się w porównaniu z poziomem z 2022 r. o 485 szt. (-1,9%). Wśród nich na czele jest Volvo z liczbą 5203 rejestracji (+7%) i 20% rynku (+1,7 pkt. proc.). Za nim DAF (4977 szt. -25%) zmniejszyło udział w rynku o 5,5% do 19%. Na trzecim miejscu jest Mercedes-Benz (4744 szt.; -14%; 18% udz.), który stracił 2,5 pkt. Proc., na czwartym Scania z udziałem 17% (4293, +38%), zyskała +4,8 proc. rynku, a kolejny jest MAN z 14% udziału (3584; +5%). Za nimxi ulokowało się Renault Trucks (5% udz.), IVECO (4% udz.) i Ford Trucks (2%), który wydał 478 szt., a w roku wcześniejszym 650 szt.

    W tym samym czasie wydano 9799 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+12,4%; +1080 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (2342 szt., 24% udz.), a wiceliderem MAN (1581 szt., 16% udz.). Na trzeciej pozycji uplasowało się tutaj Volvo (1441 szt., i 15% udz.). Dwie kolejne marki to Mercedes-Benz (1399) i Scania (948).

    IVECO miało też dobry rok w najcięższej gamie, co jest zasługą nowego S-Waya.
    IVECO miało też dobry rok w najcięższej gamie, co jest zasługą nowego S-Waya.

    Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16 ton w górę, które stanowią aż 90% rynku samochodów ciężarowych w 2023 w ogólnym rankingu pierwsze jest Volvo Trucks (6574 szt.; 21% udz.) po wzroście o 5%. Drugi jest Mercedes-Benz (5732 szt.; 18% udz.), spadek o 13%, a trzeci DAF (5624 szt.; -22% i 18% udz.). Tuż za podium znalazła się Scania (5241 szt.; +25%; 16% udz.), a pierwszą piątkę zamknął MAN (4758 szt.; +9% i 15% udz.). Na kolejnych miejscach wylądowały marki Renault Trucks(1965 szt.), IVECO (1344 szt.) i Ford Trucks (487 szt.).

    Pierwsze rejestracje nowych autobusów o DMC>3,5 t, udział w rynku %

    Autobusy i auta dostawcze

    W 2023 roku przybyło w Polsce 1821 autobusów o DMC powyżej 3,5 tony, więcej o 59,7% niż w 2022 roku. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma Mercedes-Benz, który wydał 684 autobusy (+73%). Druga jest marka Solaris (400 szt. +66%). trzecie IVECO z rejestracją 182 szt. i wzrostem o 130% w skali roku. Dalej są MAN (179 szt.), a Autosan po wydaniu 74 pojazdów zajmuje piątą pozycję.

    W grupie najcięższych, dużych autobusów o DMC powyżej 16 ton w 2023 r. przybyło ich 1069, podczas gdy rok wcześniej było to 641. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane marki Solaris (393 szt.), Mercedes-Benz (211 szt.) i MAN (118 szt.).

    Swój udział w rynku ciężkich pojazdów mają też autobusy. Tych najcięższych najwięcej sprzedał Solaris.
    Swój udział w rynku ciężkich pojazdów mają też autobusy. Tych najcięższych najwięcej sprzedał Solaris.

    Od początku 2023 r. nowo zarejestrowane zostały 64.522 pojazdy dostawcze, więcej o 3,7% (+2286 szt.) r/r. W rankingu samochodów dostawczych liderem była marka Renault, która sprzedała polskim użytkownikom aż 13.380 takich aut, nieznacznie lepiej niż rok temu (+3,5%). Pierwsza marka w rankingu zgarnęła w tym okresie 20,7% rynku. Drugi był Ford z wynikiem 9156 szt. (+6,5% r/r). Znajdujący się na ostatnim stopniu podium Fiat Professional zarejestrował 7418 szt. (+6,6%) i wyprzedził marki Toyota (6826 szt. +46,7%) oraz Volkswagen (5788 szt.; +33,8%).

    W ogólnym rankingu modeli w 2023 r. najczęściej kupowanym pojazdem był Renault Master – 10.050 szt., drugie było IVECO Daily (5682 szt.), trzeci Fiat Ducato (4971 szt.), Mercedes-Benz Sprinter był czwarty (4661 szt.), a pierwszą piątkę zamyka Ford Transit (4221 szt.).

    (rum), tabele: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
    Fot. Archiwum, mat. Producentów

    Tagi : rejestracja samochodów
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – kwiecień 2025

    Partnerzy

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,83
    Pb95
    6,04
    ON
    6,11
    LPG
    3,18
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,27
    USD/PLN
    4,15
    CHF/PLN
    4,56
    GPB/PLN
    5,15
    NOK/PLN
    0,36
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone
    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda