REANULT TRUCKS: Szlifowanie diamentów
Renault Trucks zmieniło w tym roku swoje pojazdy T, T High, C i K wprowadzając szereg ważnych zmian w zakresie komfortu prowadzenia, wygody na pokładzie, bezpieczeństwa i efektywności. To najważniejsza ewolucja od całkowitego odnowienia gamy przez producenta w 2013 roku. Renault Trucks staje naprzeciw wyzwaniu zmierzającemu do redukcji emisji CO2 i zużycia paliwa. Producent będzie wyposażać swoje pojazdy gam T, T High, C i K w nowe silniki DE11 i DE13 wspomagane nowymi, zaawansowanymi technologiami, takimi jak „Turbo Compound”, czy specjalne usługi pozwalające osiągnąć do 10% oszczędności paliwa.

Renault Trucks zmieniło wygląd zewnętrzny swoich pojazdów, nadając im bardziej agresywny styl, w szczególności w odniesieniu do reflektorów, które zostały zmniejszone, ale też zostały oparte całkowicie na technice LED-owej. Nowy grill o strukturze plastra miodu uzupełnił bardziej nowoczesną i elegancką stylistykę Renault Trucks 2021. Odmienione pojazdy wyposażono w nową, regulowaną w trzech osiach kolumnę kierownicy, co pozwala kierowcy ustawić pozycję za kółkiem idealnie dostosowaną do swoich potrzeb. Dzięki temu może on przyjąć pozycję, która najbardziej mu odpowiada, dostosowaną do jego typu budowy, wymagań trasy lub osobistych preferencji. Kolumna regulowana jest za pomocą nożnego przycisku blokady kierownicy, aby ustawić pozycję i pochylenie kierownicy. Regulacja obiema rękami na kierownicy i natychmiastowa blokada zapewniają precyzję tej operacji. Stacyjka w kolumnie kierownicy została zastąpiona przez przycisk Start&Stop na tablicy rozdzielczej.
Kierowca spędza przeciętnie około 9 godzin dziennie za kierownicą, siedzenia powinny być więc wygodne w czasie całego okresu eksploatacji pojazdu i dopasowane do każdego kierowcy. Renault Trucks przeprojektowało siedzenia i teraz oferuje ich modułową gamę dla pełnej elastyczności, jeśli chodzi o ustawienia, wybór kombinacji i opcji. Producent wprowadził również nowe materiały, stworzone tak, aby wytrzymały wiele codziennych wejść i wyjść z szoferki. W opcji jest również dostępna wersja skórzanej tapicerki.
Ach śpij wygodnie!
Renault Trucks T, T High, C i K w wersji 2021 to również nowe rozwiązania w zakresie przechowywania. Dodano uchwyt na tablet i smartfon, ustawiony w zasięgu ręki kierowcy zapewniający dostęp do kilku urządzeń jednocześnie i ładowanie ich przez dwa gniazda USB-C. Po stronie pasażera znalazły się dwa schowki o łącznej pojemności 7 litrów, w tym 2-litrowa przestrzeń chłodzona. Przeprojektowana została również część sypialna typu home-from-home. Pojazd ciężarowy to nie tylko narzędzie pracy kierowcy, to również miejsce jego odpoczynku i snu. Dlatego jakość leżanki lub łóżka ma dla niego kluczowe znaczenie. W trosce o dobre samopoczucie kierowcy i dla zapewnienia dłuższej żywotności wyposażenia, Renault Trucks zwiększyło grubość materaca Serenity o 13% i podwoiło liczbę sprężyn, zapewniając optymalne podparcie dzięki lepszemu rozłożeniu ciężaru ciała. Opcjonalnie można dodać odporną na zabrudzenia nakładkę na materac z pianki memory. Materac oddzielony jest od podstawy co pozwala łatwo założyć dopasowane do niego prześcieradło.
Dodatkowym udogodnieniem są dwa gniazda USB-C w obszarze leżanki, aby ułatwić ładowanie urządzeń elektronicznych w zasięgu ręki odpoczywającego kierowcy. Wreszcie, aby poprawić jakość dźwięku w kabinie, Renault Trucks nawiązało współpracę z francuskim producentem Focal w zakresie dostaw sprzętu Hi-Fi i głośników.
Widzisz i jesteś widziany
Wysoki poziom bezpieczeństwa kierowców i użytkowników dróg był głównym celem rozwoju serii T, T High, C i K. Nowe T, T High i C wyposażone są standardowo w światła LED, które dzięki barwie światła zbliżonej do dziennego dają kierowcom lepszą percepcję kontrastów i kolorów. To znacznie poprawia widoczność w nocy i tym samym bezpieczeństwo. Kolejną zaletą technologii diodowej jest jej niezawodność i trwałość. Żywotność tak zbudowanych świateł jest nawet trzydzieści razy dłuższa niż w przypadku zwykłych żarówek. Dodatkowe światła LED zostały umieszczone po wewnętrznej stronie drzwi, aby podświetlić ich próg, tym samym zwiększając bezpieczeństwo kierowcy podczas wsiadania i wysiadania z pojazdu w nocy.
Dla optymalnego bezpieczeństwa kierowców, ich ładunków i innych użytkowników dróg dostępnych jest ponadto szereg rozwiązań, w tym mechaniczne urządzenie antywłamaniowe (zamek bezpieczeństwa), kamery i czujniki obecności oraz drzwi VISION, zapewniające doskonałą widoczność pieszych i rowerzystów. Wreszcie, awaryjne uruchamianie hamulca postojowego zmniejsza ryzyko nieoczekiwanego ruszenia pojazdu – gdy kierowca opuszcza kabinę układ automatycznie aktywuje blokadę kół w celu zatrzymania ciężarówki.
3% oszczędności paliwa
Zmniejszone zużycie paliwa i zoptymalizowana obsługa, to zawsze oczekiwane modernizacje. Po pierwsze, poprawiono aerodynamikę kabiny wokół przedniego grilla i dodano przedłużenia nadkoli, aby poprawić przepływ powietrza. Po drugie, pojazdy zostały wyposażone w nową technologię, aby znacznie obniżyć zużycie paliwa. Do tych nowych rozwiązań należą m.in. nowa wersja predykcyjnego tempomatu Optivision z systemem kontroli i zoptymalizowany tempomat z dwoma trybami jazdy do wyboru.
„Eco on” to tryb domyślny, który optymalizuje zużycie paliwa poprzez regulację przyspieszenia, zmiany biegów, tempomatu i zwalniania. Natomiast „Eco off” umożliwia kierowcom zmianę trybu jazdy. Wskaźnik dostarcza kierowcom informacji w czasie rzeczywistym o ich stylu jazdy; im większa liczba wyświetlanych listków, tym jazda jest bardziej ekonomiczna. Poza tym nowa funkcja „Pulse and Glide” dodatkowo obniża zużycie paliwa, utrzymując prędkość pojazdu w pobliżu wartości zadanej tempomatu (+/-2 km/h). To wszystko skutkuje nawet o 3% niższym spalaniem. Premierowe pojazdy z linii T i T High standardowo wyposażane są w opony klasy A, najbardziej wydajne na rynku pod względem oszczędności paliwa.
Poprawianie spalania
Producent kontynuuje prace nad rozwojem produktu wprowadzając ulepszone 11- i 13-litrowe silniki DE11/DE13 Euro 6 Step E. W połączeniu z nowymi technologiami i usługami mogą zapewnić do 10% oszczędności w porównaniu do poprzednich wariantów jednostek napędowych. Optymalizacji procesu spalania mieszanki w komorze służy opatentowane rozwiązanie tłoków z pofalowanymi denkami („Wave Piston Technology”). Poprzez lepsze ukierunkowanie czoła płomienia w komorze spalania, wzrasta stopień wykorzystania dostępnego tlenu i tym samym wydajności całego procesu. Dodatkowo zastosowano nowy typ, wykonanych z wyższą dokładnością wtryskiwaczy, których parametry techniczne wspierają ulepszone warunki spalania mieszanki.
Celem dalszego podniesienia sprawności silników, Renault Trucks skupiło się także nad redukcją strat pochodzących z tarcia wewnętrznego: korbowody, tłoki oraz wał korbowy zostały poddane optymalizacji. W turbosprężarce zastosowano łożyska kulkowe, co pozwoliło skrócić czas jej reakcji, a pompa oleju została wzbogacona o system zmiennego wydatku przepływu. Ostatnią, lecz niemniej ważną zmianą jest dalsze ulepszenie układu obróbki spalin i zastosowanie nowej kasety sterującej silnika.
Wydajność i optymalizacja
Pojazdy Renault Trucks T, T High i C będą dostępne z silnikami DE13 TC wzbogaconymi o system Turbo Compound. Układ gwarantuje wysokie oszczędności paliwa bez najmniejszego pogorszenia parametrów jezdnych czy średniej prędkości.
Dodatkowa turbina umieszczona po stronie wylotowej sprężarki zamienia pozostałą (niewykorzystaną) energię gazów spalinowych w mechaniczną i przekazuje ją na wał korbowy, podnosząc dostępny moment obrotowy silnika. Tym samym „Turbo Compound” zwiększa dostępną wartość momentu przy niższych prędkościach obrotowych jednostki napędowej. Podczas autostradowych podjazdów pod wzniesienia, na tempomacie, pojazd łatwiej utrzyma jednostajną prędkość bez konieczności redukcji biegu.
Ciężkie Renault Trucks zostały również wyposażone w nową wersję skrzyń Optidriver. Zmiany dotyczą bardziej wydajnej kasety sterującej z ulepszonym oprogramowaniem oraz zespołu siłowników, który skraca czas samej zmiany przełożenia. Kolejne oszczędności są wynikiem wprowadzenia systemu Smart Torque Control, który wydłuża czas pracy silnika w zakresie zielonego pola i maksymalnej wydajności.
Renault Trucks kontynuuje również prace nad rozwojem tempomatu topograficznego Optivision. System korzystając z danych o ukształtowaniu terenu optymalizuje zmiany biegów i technikę jazdy racjonalnej pomagając obniżyć zużycie paliwa.
Oferujemy dodatkowo wiele rozwiązań wspierających firmy transportowe w obniżaniu zużycia paliwa i emisji CO2. System telematyczny Optifleet (subskrypcja „Check”) zbiera dane o technice i stylu jazdy pozwalając określić obszary wymagające wsparcia. Renault Trucks może pochwalić się kompletnym i rozbudowanym programem szkoleń z zakresu jazdy racjonalnej, pozwalającym utrzymać zużycie paliwa na bardzo satysfakcjonującym poziomie.
Uprzedzająco skuteczni
Renault Trucks opracowało nową technologię, pozwalającą regularnie aktualizować oprogramowanie w pojeździe – w czasie rzeczywistym – bez potrzeby przyjazdu do warsztatu. Ta nowa technologia jest częścią oferty serwisowej „Excellence Predict”, która umożliwia producentowi działać zanim pojawi się usterka i tym samym zapewnia przewoźnikom większy spokój ducha gwarantując ciągłą mobilność pojazdu. W praktyce oferta „Excellence Predict” oznacza:
- Połączony plan obsługi, idealnie dostosowany do eksploatacji pojazdu.
- Monitorowanie głównych elementów zużywających się, takich jak akumulator, tarcze sprzęgła i klocki hamulcowe.
- Innowacyjna technologia w czasie rzeczywistym zapobiega awariom dla 80% komponentów, które mogą prowadzić do przestojów.
- Zbiorowa i oparta na ścisłym współdziałaniu praca między Renault Trucks i jego siecią umożliwia proaktywne zarządzanie obsługą pojazdów.
Dodatkowo, eksperci w sieci Renault Trucks są w stanie przeprowadzać wstępną diagnostykę, aktualizacje funkcjonalności i zdalne regulacje ciężarówek. Zmniejsza to liczbę wizyt w warsztacie i optymalizuje ich wykorzystanie. W zależności od stylu eksploatacji i przebiegu, okresy wymiany oleju w pojazdach wyposażonych w 13-litrowe silniki Euro 6 mogą być wydłużone do 150.000 km lub 18 miesięcy, co skutkuje niższymi kosztami obsługi (robocizna i części), zoptymalizowanymi harmonogramami przeglądów z mniejszą liczbą postojów serwisowych i dodatkową oszczędnością paliwa.
(rum)
fot. Renault Trucks