Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
  • e-Sklep
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Ratunkowy kwartet – Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV)

    Ratunkowy kwartet – Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV)

    17 września, 2025
    Aktualności, Galeria, Polecane, Prezentacje, Samochody ciężarowe

    Obok ciężkich terenowych ciągników siodłowo-balastowych do zestawów klasy HET za jedne z najbardziej zaawansowanych i wymagających konstrukcji uchodzą ciężkie terenowe samochody – wozy ewakuacji i ratownictwa technicznego, w obecnych czasach zazwyczaj w opcji z kabiną integralnie opancerzoną. Muszą one bowiem łączyć wysoką mobilność taktyczną z poszerzonymi możliwościami w zakresie niesienia, szczególnie w warunkach polowych, pomocy naprawczej uszkodzonym jednostkom sprzętowym. Przywrócenie mobilności uszkodzonej jednostce zapewnia holowanie do określonego miejsca przy pomocy różnych technik – sztywnego holu, ramienia holowniczego, żurawia, przyczepy niskopodwoziowej lub innej. Cztery takie pojazdy ma w swoim portfolio Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV).

    Ratunkowy kwartet - Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV).

    Europejscy producenci specjalistycznych podwozi

    Obecnie w Europie jest zaledwie trzech producentów mogących dostarczyć takie pojazdy czy podwozia do nich – są nimi producent żurawi Liebherr oraz dwóch producentów ciężarówek – Tatra i RMMV-MAN. Przy czym o ile Liebherr oferuje tylko jeden model tego rodzaju – typ G-BFK, o tyle w przypadku tej dwójki takich propozycji jest co najmniej kilka. Jednocześnie trzeba zaznaczyć, że specyfika konstrukcji podwozi Tatry z unikatowymi centralną rurą nośną i półosiami wahliwymi z niezależnym zawieszeniu powoduje, że po pierwsze ciężarówki te wyróżniają się ponadprzeciętną zdolnością do pokonywania nawet trudnych bezdroży, także w sytuacji założenia pojedynczego ogumienia z tyłu, a po drugie, że nawet z pojedynczym ogumieniem w warunkach terenowych mogą osiągać wyższą dopuszczalną masę całkowitą i przez to cechować się większą ładownością.

    W rezultacie charakterystyki eksploatacyjne 3-osiowej Tatry mogą odpowiadać klasycznemu – z klasyczną ramą podwozia typu drabinowego i sztywnymi osiami – podwoziu 4-osiowemu, a 4-osiowej – 5-osiowemu. Dlatego pozostali z wytwórców w tej klasie taboru rezygnują z fabrycznego konstruowania odmian o wyłącznie pojedynczym ogumieniu, stawiając na rozbudowę funkcji ratowniczo-ewakuacyjnych kosztem mobilności terenowej.

    Należy docenić pojazdy Rheinmetall MAN Military Vehicles RMMV-MAN za obecność w kategorii produktów nadal zachowujących wysoką dzielność pozadrogową.
    Należy docenić pojazdy Rheinmetall MAN Military Vehicles RMMV-MAN za obecność w kategorii produktów nadal zachowujących wysoką dzielność pozadrogową.

    Na miarę potrzeb

    W związku z tym tym należy docenić Rheinmetall MAN Military Vehicles za obecność w tej kategorii produktów nadal zachowujących wysoką dzielność pozadrogową. Co więcej, tych pojazdów niemiecko-austriacki potentat może przedstawić minimum cztery. Kwestia dotyczy tu bowiem jedynie wersji polecanych fabrycznie, a nie opartych o podwozia RMMV. Przy czym głównym zabudowującym jest austriacka, rodzinna firma Empl, która uchodzi za jednego z największych światowych specjalistów w tej dziedzinie.

    Aktualnie w klasie tonażowej ciężkiej sam RMMV-MAN promuje cztery bazowe odmiany terenowe ratownictwa i ewaluacji technicznej, oparte na silnikach z dwóch serii, analogicznych kabinach oraz o odmiennej liczbie osi – od trzech do pięciu. Są to dokładnie:

    • HX6x6 lekki pojazd ratunkowy;
    • HX8x8 średni pojazd ratunkowy;
    • HX8x8 ciężki pojazd ratunkowy;
    • HX10x10 specjalny pojazd ratunkowy.
    RMMV podobnie jak Tatra w tej klasie taboru nie rezygnuje z fabrycznego konstruowania odmian o wyłącznie pojedynczym ogumieniu.
    RMMV podobnie jak Tatra w tej klasie taboru nie rezygnuje z fabrycznego konstruowania odmian o wyłącznie pojedynczym ogumieniu.
    Zastosowanie pojedynczego, terenowego ogumienia wszystkich kół znacznie podnosi mobilność tych samochodów w terenie, co mogliśmy sprawdzić w czasie pokazów na poligonie w Austrii.
    Zastosowanie pojedynczego, terenowego ogumienia wszystkich kół znacznie podnosi mobilność tych samochodów w terenie, co mogliśmy sprawdzić w czasie pokazów na poligonie w Austrii.

    Wszystkie te auta pochodzą ze specjalistycznej – militarno-cywilnej serii HX2. Wszystkie je wyróżnia:

    • fakt, że operacje wojskowe i interoperacyjność mogą być wykonywane łatwo i szybko za pomocą zintegrowanego podnośnika;
    • możliwość wykonywania działań z zakresu ewakuacji nie tylko w odniesieniu do pojazdów wojskowych, ale także floty cywilnych, która można bezpiecznie, prosto i szybko ewakuować ze strefy zagrożenia;
    • spełnianie najbardziej wymagających norm europejskich;
    • zaawansowany system wciągarek do wykonywania najbardziej złożonych scenariuszy przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa dostępnych na rynku;
    • kompletny układ bezpieczeństwa jako integralny element projektu systemu, co oznacza, że nie jest on wbudowany w istniejący system;
    • najnowocześniejszy system bezpieczeństwa zgodny z międzynarodowymi standardami, sprawdzony przez niezależną trzecią stronę.

    Do tego dochodzi ta sama militarna kabina, w wydaniu albo nieopancerzonym, albo integralnie opancerzonym. Poza tym wszystkie mosty są wzmocnione, planetarne, dwustopniowe – ze zwolnicami w piastach kół praz z blokadami mechanizmów różnicowych, dopełnionymi o blokady międzymostowe, z przodu o nośności do 10.000-11.000 kg, z tyłu o nośności nominalnej 13.000 kg. Mosty te uzupełnia odpowiednio wzmocnione zawieszenie mechaniczne oparte na resorach piórowych.

    Militarna kabina w wydaniu nieopancerzonym (widać na niej gniazda do mocowania dodatkowego opancerzenia.
    Militarna kabina w wydaniu nieopancerzonym (widać na niej gniazda do mocowania dodatkowego opancerzenia.

    HX 6×6 – „lekki” pojazd ratunkowy

    3-osiowy MAN HX 33.440 6×6 – jego układ napędowy zawiera 6-cylindrowy, rzędowy silnik MAN D20 w nastawie o maksymalnych 440 KM i 2100 Nm, spełniający normę czystości spalin Euro 5 dzięki systemowi AdBlue. Przekładnia to zautomatyzowana, 12-biegowa skrzynia ZF AS-Tronic 12 2530 z retarderem, współpracująca ze skrzynią rozdzielczą i wzmocnionymi mostami napędowymi. Na wszystkich kołach zakłada się pojedyncze ogumienie o rozmiarze 16.00R20. Zasadnicze wymiary tego auta wynoszą: długość 9,3 m, szerokość 2,5 m, wysokość 3,5 m. Głębokość brodzenia została określona na 1,3 m, dopuszczalna masa całkowita na 33.000 kg, a kabina występuje w konfiguracji siedzeń dla maksymalnie 3 członków załogi.

    RMMV oferuje też dopracowane szoferki opancerzone, spełniające najnowsze normy STANAG.
    RMMV oferuje też dopracowane szoferki opancerzone, spełniające najnowsze normy STANAG.

    Tylne, opuszczane hydraulicznie ramię holownicze z tzw. widelcem, ma nośność do 6000 kg i wysięg do 3,5 m od środka tylnej osi.
    Tylne, opuszczane hydraulicznie ramię holownicze z tzw. widelcem, ma nośność do 6000 kg i wysięg do 3,5 m od środka tylnej osi.

    Zabudowa ewakuacyjna zawiera:

    • boczne moduły skrzynek, po trzy skrzynki sprzętowe z każdej strony, w układzie z przodu dwie większe, z tylu mniejsza. Moduł ten umieszczono na tylnym napędowym tandemem;
    • główne wyciągarki do ewaluacji – 2 x wyciągarka Capstan (stały ciąg), z liną o użytecznej długość ~83 m, o stałej sile uciągu 92 kN. Jedna wyciągarka może być używana jako wyciągarka samoczynnie odciągająca z przodu – wciągarka do samoewakuacji, także o stałej sile uciągu;
    • żuraw hydrauliczny ze składanymi ramionami, umieszczony za tzw. modułem zakabinowej szafy i chłodnicy zewnętrznej po lewej stronie, przeznaczony do przemieszczania materiałów i wykonywania czynności związanych z ewakuacją. Maksymalny udźwig to 5000 kg, a maksymalny wysięg 6,3 m;
    • tylne, opuszczane hydraulicznie ramię holownicze z tzw. widelcem, o nośności do 6000 kg i wysięgu do 3,5 m od środka tylnej osi;
    • tylne nogi podporowo-zapierające z ostrogami.

    Pojazd taki w warunkach terenowych może holować inne pojazdy kołowe o masie do około 22.000-26.000 kg (zależy od szeregu czynników), a w warunkach drogowych przy pomocy sztywnego holu ciągnąc inne pojazdy czy zestawy pojazdów o masie do 44.000-50.000 kg. Poza tym jest możliwe występowanie w roli średniego ciągnika balastowego (MET), mogącego holować przyczepy o masie do 48.000 kg, czyli służące do przerzutu bądź ewaluacji sprzętu o masie do około 34.000 kg.

    Tylne nogi podporowo-zapierające z ostrogami pomagają unieruchomić i stabilizować pojazd ratowniczy w czasie pracy z dużymi ciężarami.
    Tylne nogi podporowo-zapierające z ostrogami pomagają unieruchomić i stabilizować pojazd ratowniczy w czasie pracy z dużymi ciężarami.

    HX 8×8 średni pojazd ratunkowy

    Wariant ten bazuje na 4-osiowym HX 8×8 – MAN 38/41/440 8×8. Jego układ napędowy, analogicznie jak wersji 6×6, obejmuje silnik MAN D20 w nastawie 440-konnym (2100 Nm), spełniający normę czystości spalin Euro 5, ale połączony z w pełni automatyczną skrzynią przekładniową ZF Ecolife 7 z retarderem. Opony są pojedyncze, o rozmiarze 395/85 R20, a kabina jest w konfiguracji siedzeń do 3 członków załogi. Zasadnicze parametry tego podwozia prezentują się następująco: długość 10,9 m, szerokość 2,5 m, wysokość 3,4 m, głębokość brodzenia 1,5 m, dopuszczalna masa całkowita 38.000 kg – kabina nieopancerzona/41.000 kg kabina opancerzona (osie 11-tonowe z przodu).

    W skład zabudowy ewakuacyjnej wchodzą:

    • moduł bocznych skrzynek na sprzęt i wyposażenie, z każdej strony z pięcioma skrzynkami w układzie dwie pionowe między osiami, trzy poziome, prostokątne, w tym przednia niższa, nad tylnym tandemem;
    • główna wyciągarka ratunkowa – wyciągarka kabestanowa (stały uciąg), o długości użytecznej liny ~103 m i stałej sile uciągu 250 kN;
    • rotator – żuraw obrotowy 1130 2 z ramionami wysuwanymi teleskopowo, w pozycji spoczynkowej – transportowej ustawionymi tyłem do kierunku jazdy oraz z wyciągarkami TARVOS TA15. Siła uciągu: dolna warstwa 100 kN na wciągarkę (ciągnięcie), górna warstwa 66 kN na wciągarkę(ciągnięcie), podnoszenie 55 kN na wciągarkę, Przedłużenie wysięgnika wynosi 7,5 m, a udźwig 11.300 kg przy 30° uniesieniu/wysięgnik całkowicie rozciągnięty. Sprzęt certyfikowany zgodnie z normą EN12999:2020;
    • tylne dolne opuszczane ramię holownicze z tzw. widelcem, o udźwigu dolnym do 15000 kg i przedłużeniu do 4,7 m od środka tylnej osi;
    • tylne nogi podporowo-zapierające z ostrogami.
    Na bokach nadwozi znajdują się powierzchnie robocze zaopatrzone w przeciwślizgowe nakładki.
    Na bokach nadwozi znajdują się powierzchnie robocze zaopatrzone w przeciwślizgowe nakładki.

    Chociaż na ramieniu holowniczym da się holować cięższe pojazdy kołowe, ale realnie ich masa w terenie nie powinna przekroczyć 22.000-26.000 kg. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu holowanego za pomocą sztywnego holu czy przyczepy nie powinna przekroczyć 50.000 kg, a na płaskich odcinkach tras może dochodzić do 60.000 kg.

    HX 8×8 ciężki pojazd ratunkowy

    Samochód opiera się na 4-osiowym podwoziu HX 8×8 – MAN 38/41.540 8×8. Napędza je 12,4-litrowy,6-cylindrowy, rzędowy silnik MAN D26 w nastawie o maksymalnych – mocy 540 KM i momencie obrotowym 2500 Nm, spełniający normę czystości spalin Euro 5 dzięki systemowi AdBlue. Skrzynia biegów to przekładnia ZF Ecolife 7 – w pełni automatyczna, z retarderem, przekazująca moment obrotowy na mosty za pośrednictwem skrzyni rozdzielczej. Na wszystkich kołach założono pojedyncze opony o rozmiarze 16,00 R20. Konfiguracja siedzeń w kabinie jest do 3 członków załogi. Pojazd ten charakteryzują także następujące kluczowe parametry: długość 10,9 m, szerokość 2,5 m, wysokość 3,5 m, głębokość brodzenia 1,5 m, dopuszczalna masa całkowita 38.000 kg – kabina nieopancerzona/41.000 kg kabina opancerzona (osie 11-tonowe z przodu).

    Najcięższe ratownicze HX-y napędza 12,4-litrowy, 6-cylindrowy,  rzędowy silnik MAN D26 w nastawie o maksymalnych – mocy 540 KM i momencie obrotowym 2500 Nm, spełniający normę czystości spalin Euro 5 dzięki systemowi AdBlue.
    Najcięższe ratownicze HX-y napędza 12,4-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik MAN D26 w nastawie o maksymalnych – mocy 540 KM i momencie obrotowym 2500 Nm, spełniający normę czystości spalin Euro 5 dzięki systemowi AdBlue.

    W skład wyposażenia zabudowy ewakuacyjnej weszły:

    • moduł bocznych skrzynek na sprzęt i wyposażenie, z każdej strony z pięcioma skrzynkami w układzie dwie pionowe między osiami, trzy poziome o tej samej wysokości, przy czym przednia ze ściętym górnym przednim narożem, nad tylnym tandemem;
    • główna wyciągarka ratunkowa – wyciągarka kabestanowa (stały uciąg), z liną o użytecznej długość ~103 i o stałej sile uciągu 250 kN;
    • rotator – żuraw obrotowy przeładunkowy z ramionami wysuwanymi teleskopowo, w pozycji spoczynkowej – transportowej ustawionymi tyłem do kierunku jazdy – typ 1050M, zaopatrzony we dwie wyciągarki TARVOS TA15 do obsługi tego rotatora. Parametry wciągarek: dolna warstwa 100 kN na wciągarkę (ciągnięcie), górna warstwa 66 kN na wciągarkę (ciągnięcie), podnoszenie 55 kN na wciągarkę. Przedłużenie wysięgnika równa się 10 m, a jego udźwig 13.000 kg przy 30° elewacji/wysięgnik całkowicie wysunięty, wysięgnik ten został certyfikowany zgodnie z normą EN12999:2020;
    • tylne opuszczane ramie holownicze z tzw. widelcem, o możliwości podnoszenie innych pojazdów o masie na ramieniu do 15.000 kg i przedłużenie do 4,7 m od środka tylnej osi;
    • tylne nogi podporowo-zapierające z ostrogami.

    W warunkach terenowych pojazd ten może holować inne pojazdy kołowe o masie do 26.000 czy nawet 32.000 kg (w zależności od szeregu czynników), z kolei w warunkach drogowych może formować zestawy o masie całkowitej do 100.000 czy 120.000 kg w sprzyjających warunkach. W efekcie maksymalna masa pojazdu kołowego holowanego przy pomocy sztywnego holu czy przyczepy może sięgać od 60.000 do 80.000 kg.

    HX 10x10 specjalny pojazd ratunkowy dla australijskiej armii z opancerzoną kabiną firmy Rheinmetall.
    HX 10×10 specjalny pojazd ratunkowy dla australijskiej armii z opancerzoną kabiną firmy Rheinmetall.

    HX 10×10 specjalny pojazd ratunkowy

    Wariant ten powstał dla Australii do obsługi jej niezwykle ciężkich KTO Boxer, co wymusiło właśnie, ze względu na masę transportera oraz jego wieży i inne wymagania klienta, konieczność zastąpienia podwozia 4-osiowego przez cięższe i droższe oraz bardziej skomplikowane pod względem budowy podwozie 5-osiowe. Podwozie to może także służyć w roli nośnika autonomicznej zautomatyzowanej wieży haubicy 155 mm oraz mostu towarzyszącego. Napęd, podobnie jak w ciężkim samochodzie ewakuacyjnym 8×8, zapewnia 12,4-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik MAN D26 w nastawie o maksymalnych – mocy 540 KM i momencie obrotowym 2500 Nm, spełniający normę czystości spalin Euro 5 dzięki systemowi AdBlue.

    Skrzynia biegów to przekładnia ZF Ecolife 7 – w pełni automatyczna, z retarderem, przekazująca moment obrotowy na mosty za pośrednictwem skrzyni rozdzielczej. Na wszystkich kołach założono pojedyncze opony o rozmiarze 16,00 R20 (opcjonalnie 395/85R20). Konfiguracja siedzeń w kabinie jest do 3 członków załogi. Pojazd ten wyróżniają też następujące kluczowe parametry: długość 11,6 m, szerokość 2,5 m, wysokość 3,5 m, głębokość brodzenia 1,5 m, dopuszczalna masa całkowita 43.800 kg, niezależnie od rodzaju kabiny (nieopancerzona/opancerzona). Poza tym, w celu zachowania odpowiedniej – akceptowalnej manewrowości, w tym redukcji promienia skrętu, oś tylna, dostarczona przez Sisu Axles, została zaopatrzona w funkcję skrętu przeciwbieżnego.

    Wariant ten powstał dla Australii do obsługi jej niezwykle ciężkich KTO Boxer (na zdjęciu), co wymusiło, ze względu  na masę transportera oraz jego wieży i inne wymagania klienta, konieczność zastąpienia podwozia 4-osiowego przez cięższe, bardziej skomplikowane pod względem budowy podwozie 5-osiowe.
    Wariant ten powstał dla Australii do obsługi jej niezwykle ciężkich KTO Boxer (na zdjęciu), co wymusiło, ze względu na masę transportera oraz jego wieży i inne wymagania klienta, konieczność zastąpienia podwozia 4-osiowego przez cięższe, bardziej skomplikowane pod względem budowy podwozie 5-osiowe.

    W skład wyposażenia zabudowy ewakuacyjnej weszły:

    • główna wyciągarka ratunkowa – wyciągarka kabestanowa (stały uciąg), z liną o długości użytkowej liny ~103 m oraz o stałej sile uciągu 250 kN;
    • żuraw – rotator 1050 z dwoma wyciągarkami TARVOS TA15 do obsługi, o poniższych parametrach: dolna warstwa 100 kN na wciągarkę (ciągnięcie), górna warstwa 66kN na wciągarkę (ciągnięcie), podnoszenie 55 kN na wciągarkę. Wysięgnik da się przedłużyć o 10 m, a jego kluczowe parametry to: udźwig 13.000 kg przy 30° w uniesieniu/całkowicie rozciągnięty wysięgnik. Wysięgnik ten certyfikowano zgodnie z normą EN12999:2020;
    • tylne podnoszone ramię holownicze, o udźwigu do 15.000 kg i przedłużeniu do 4,2 m od środka ostatniej osi;
    • tylne nogi podporowo-zapierające z ostrogami.

    Modele te uzupełniają propozycje Empl, w tym bardzo ciężkie terenowe pustynne samochody ewaluacji i ratownictwa technicznego, budowane dla odbiorców w krajach arabskich. Bazują one na podwoziu ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego HX81, ze zwiększonym rozstawem osi 2-3 oraz pojedynczym, balonowym ogumieniem o szerokości od 425 mm wzwyż.

    Jarosław Brach
    Fot. mat. producenta, autor

    banner cil ekiosk 2yH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw==
    • Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!

      Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!

      Inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (ITD) w Krakowie, używając sygnałów świetlnych i dźwiękowych zatrzymali na drodze […]

      Czytaj więcej… Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!Kontynuuj

    • Ekspert Girteki ostrzega: Martwe pole w ciężarówce to zupełnie inny wymiar zagrożenia niż w aucie osobowym!

      Ekspert Girteki ostrzega: Martwe pole w ciężarówce to zupełnie inny wymiar zagrożenia niż w aucie osobowym!

      Europa stale czyni postępy w ograniczaniu liczby wypadków drogowych, jednak świadomość zagrożeń, jakie stwarza martwe pole […]

      Czytaj więcej… Ekspert Girteki ostrzega: Martwe pole w ciężarówce to zupełnie inny wymiar zagrożenia niż w aucie osobowym!Kontynuuj

    • Czas to pieniądz! 7 na 10 przewoźników zmaga się z karami umownymi za opóźnienia w transporcie!

      Czas to pieniądz! 7 na 10 przewoźników zmaga się z karami umownymi za opóźnienia w transporcie!

      Terminowość w transporcie buduje satysfakcję klienta i chroni przewoźnika przed wysokimi karami umownymi. Jak pokazuje raport […]

      Czytaj więcej… Czas to pieniądz! 7 na 10 przewoźników zmaga się z karami umownymi za opóźnienia w transporcie!Kontynuuj

    Tagi : ciężarówki wojskowe, heinmetall MAN Military Vehicles, iężki pojazd ratunkowy, lekki pojazd ratunkowy, pojazdy wojskowe, RMMV, RMMV-MAN, specjalny pojazd ratunkowy
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – sierpień-wrzesień 2025

    Partnerzy

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,49
    Pb95
    5,71
    ON
    5,69
    LPG
    2,79
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,26
    USD/PLN
    3,67
    CHF/PLN
    4,53
    GPB/PLN
    4,99
    NOK/PLN
    0,36
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone
    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.