Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Przejazdy nienormatywne na drogach krajowych

    Przejazdy nienormatywne na drogach krajowych

    14 czerwca, 2022
    Aktualności, Naczepy, Ponad normatyw

    Transport o masie powyżej 100 ton, szerokości 6 metrów i długości 50 metrów wymaga specjalnego zezwolenia na przejazd. Jakie jest prawo? Jak uzyskać zezwolenie? Ile kosztuje opłata? Dowiesz się z tego artykułu!

    Ciężarówki i Logistyka - Przejazdy nienormatywne na drogach krajowych

    Transport ponadgabarytowych ładunków najczęściej odbywa się w godzinach nocnych, ale czasem można je też spotkać w ciągu dnia. Zespoły pojazdów przewożą np. elementy konstrukcji stalowych, zbiorniki, filtry przemysłowe czy elementy maszyn do wiercenia tuneli wraz z tarczami, których szerokość na pojeździe sięga do 7 m. Na drogach pojawiają się również transporty elementów do budowy elektrowni wiatrowych, o długości nawet do 70 m lub masie powyżej 100 ton.

    Prawo i teoria

    Jakie pojazdy lub zespoły pojazdów mogą poruszać się po polskich drogach bez specjalnych zezwoleń? Wszystkie dopuszczalne wymiary, masy i naciski osi pojazdu określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W dużym skrócie wymiary nie mogą przekroczyć:

    • 16,5 m długości w przypadku ciągnika z naczepą,
    • 18,75 m długości dla pojazdu silnikowego i przyczepy,
    • 2,55 m szerokości pojazdu,
    • 4 m wysokości pojazdu,
    • 40 t masy całkowitej,
    • 11,5 t nacisku pojedynczej osi. 

    Jeśli pojazd lub zespół pojazdów przekracza dopuszczalny nacisk osi dla danej drogi, jego wymiary lub rzeczywista masa całkowita z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, mamy do czynienia z pojazdem nienormatywnym.

    Przejazd tylko z zezwoleniem

    Ruch pojazdu nienormatywnego jest możliwy pod warunkiem uzyskania zezwolenia na przejazd odpowiedniej kategorii – od I do V. Wydawane jest ono przez właściwy organ, w drodze decyzji administracyjnej, na podstawie pisemnego wniosku zainteresowanego podmiotu. Wszystko to w oparciu i zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym.

    Kategorie wydawanych zezwoleń

    W zależności od parametrów pojazdu nienormatywnego, a także dróg, po których będzie się poruszał, zezwolenia wydaje starosta (kat. I), starosta i naczelnik urzędu celno-skarbowego (kat. II), Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad i naczelnik urzędu celno-skarbowego (kat. III) oraz Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (kat. IV i V). Zezwolenie kat. V może wydać również prezydent miasta na prawach powiatu, jeżeli trasa przejazdu przebiega w granicach administracyjnych tego miasta i nie przebiega autostradą lub drogą ekspresową.

    Dokładny opis kategorii zezwoleń, parametrów pojazdu nienormatywnego, dróg po których mogą poruszać się pojazdy nienormatywne na podstawie zezwolenia, terminów ważności oraz wysokość opłat znajduje się w tej tabeli. Na stronie GDDKiA można też znaleźć wszelkie informacje i formularze potrzebne do rozpoczęcia procedury administracyjnej związanej z uzyskaniem zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego.

    Procedury, terminy, koszty

    GDDKiA wydaje zezwolenia kategorii III-V, na wniosek złożony w jednym z szesnastu oddziałów lub centrali GDDKiA. Szczegóły w informacji. Wniosek można złożyć osobiście, drogą pocztową, faksem lub przez elektroniczną skrzynkę podawczą. Do wniosku dołącza się dowód wniesienia opłaty za wydanie zezwolenia.

    W terminie trzech dni roboczych od dnia złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku wydaje się zezwolenia kategorii III i IV.
    Zezwolenie kategorii V wydaje się w terminie 14 dni roboczych od dnia złożenia wniosku lub 30 dni w przypadku wymogu określenia zakresu przystosowania infrastruktury drogowej położonej na trasie przejazdu. Każdy złożony wniosek na przejazd rozpatrywany jest indywidualnie, a trasa przejazdu wyznaczana jest z uwzględnieniem parametrów pojazdu. Szczegóły opisujemy w  informacji o przejazdach nienormatywnych.

    Przed wydaniem zezwolenia GDDKiA musi uzyskać zgodę wszystkich zarządców dróg, po których będzie się odbywał przejazd. W zależności od trasy przejazdu uzyskujemy zgodę od zarządców dróg wojewódzkich, powiatowych lub gminnych, koncesjonariuszy autostrad, a w granicach miast na prawach powiatu – za wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad – prezydentów miast (np. Warszawy).

    Przy ustalaniu trasy przejazdu pod uwagę branych jest wiele czynników. Pamiętajmy, że mówimy o transportach nietypowych, wielkogabarytowych, wymagających nadzwyczajnej logistyki. Nie da się na mapie wytypować najkrótszej drogi z punktu A do punktu B. Wielokrotnie kierujący takim pojazdem musi jechać dłuższą drogą. Może to być spowodowane na przykład niskim wiaduktem albo małym mostem o niskiej nośności na potencjalnie najkrótszej trasie. Brane są pod uwagę również aktualne warunki panujące na drodze, takie jak roboty drogowe lub inne utrudnienia uniemożliwiające przejazd takiego nienormatywnego transportu. Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia przy zezwoleniach kategorii V, gdzie każdorazowo wyznaczana jest indywidualna trasa umożliwiająca transport nienormatywnego ładunku. 

    Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z otrzymaniem zezwolenia na przejazd nienormatywny. Jeżeli są jakiekolwiek nieprawidłowości w wymaganych do wniosku dokumentach, ubiegający się o przejazd niezwłocznie otrzymuje taką informację.

    Zmiany w przepisach

    W marcu 2021 r. weszła w życie zmiana ustawy o ruchu drogowym. Skorygowała ona m.in. definicję pojazdu nienormatywnego. Zmieniły się również klasyfikacje zezwoleń – z siedmiu (I-VII) do pięciu (I-V) kategorii. Tym samym polskie prawo zostało dostosowane do regulacji unijnych.

    Potrzeba zmian w procedurach

    Przytoczone liczby pokazują skalę wydawanych zezwoleń. Obecna procedura, ze sztywnymi wzorcami blankietów o ograniczonej funkcjonalności, wymagającymi jednostkowego wypełnienia i podpisania, jest biurokratyczna i czasochłonna.

    Przewoźnicy składają wiele wniosków na różne konfiguracje pojazdów, a każdy wniosek wszczyna nowe, odrębne postępowanie administracyjne. Ten tryb wynika z ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz Kodeksu postępowania administracyjnego. Często z różnych powodów związanych z przewożonym ładunkiem wybierana jest ostatecznie tylko jedna konfiguracja pojazdów i przewoźnicy anulują pozostałe wniosków. To zaś skutkuje wydawaniem kolejnych decyzji administracyjnych, tym razem o umorzeniu postępowania.

    Usprawnieniem wydawania zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych byłoby niewątpliwie wyłączenie tej procedury z postępowania administracyjnego i wprowadzenie nowej formuły uwzględniającej elektroniczne metody składania wniosków oraz wystawiania zezwoleń. Takie rozwiązanie byłoby korzystne zarówno dla wnioskodawców, jak i organów wydających zezwolenia.

    Źródło: GDDKiA, opr. CYPH
    Fot. archiwum

    • DKV: Zmiana u steru DKV Mobility Polska. Ten sam kurs
      DKV: Zmiana u steru DKV Mobility Polska. Ten sam kurs
      Anna Biekionis objęła stanowisko Country Managera DKV Mobility w Polsce, zastępując w tej roli Michała Bałakiera. Z firmą związana jest od 22 lat. Towarzyszyła branży transportowej przez cały okres jej transformacji od lat 90. Teraz […]
    • Kierowca ciężarówki ukarany wystający ładunek
      Kierowca ciężarówki ukarany za wystający ładunek
      Na autostradzie A2 zatrzymano ciężarówkę przewożącą samochody z Belgii na Łotwę, których ładunek wystawał poza tylny obrys naczepy. Kierowca otrzymał mandaty karne za naruszenie przepisów. W miejscowości Żdżary, inspektorzy z konińskiego oddziału Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu […]
    • LOGISTYKA: Grupa Raben na targach Transport Logistic 2023 w Monachium
      LOGISTYKA: Grupa Raben na targach Transport Logistic 2023 w Monachium
      9-12 maja 2023 roku to termin, który cała branża logistyczna od dawna ma wpisany w kalendarz. W tych dniach w Monachium odbędą się targi Transport Logistic 2023 – jedno z najważniejszych tego typu wydarzeń na […]
    • SOLARIS: Kolejne testy w Trójmieście - elektryczna 9 na ulicach Gdańska
      SOLARIS: Kolejne testy w Trójmieście – elektryczna 9 na ulicach Gdańska
      Od wtorku w Gdańsku testowany jest bateryjny autobus Solaris Urbino 9 LE electric. Możliwości i operacyjność 9-metrowego elektrobusu będą sprawdzane do 23 marca. Pojazd będzie kursował na gdańskich liniach w regularnym ruchu miejskim. Autobus elektryczny […]
    Tagi : prawo drogowe, przepisy
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Styczeń-Luty 202

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    7,08
    Pb95
    6,22
    ON
    7,14
    LPG
    3,07
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    477
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,96
    GPB/PLN
    5,47
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone