PREZENTACJE: Ciężkozbrojny ochotnik
W minionym roku dla trzech jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych bielska firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne wyprodukowała i dostarczyła nowoczesne, ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze. Pod ich zabudowę posłużyło trzyosiowe, uterenowione podwozie Renault Trucks K 440 P6x6 MEDIUM E6.

Jeden z tych pojazdów trafił do jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej Czarny Dunajec. Był to dwutysięczny samochód pożarniczy wyprodukowany przez Szczęśniak Pojazdy Specjalne w jej 29-letniej historii. W uroczystości przekazania jubileuszowego pojazdu, która odbyła się 16 października ub.r., wziął udział Philippe Gorjux, dyrektor zarządzający Renault Trucks Polska wraz z przedstawicielami tej firmy.

Bezkompromisowe podwozie
Pod zabudowę tych trzech ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych posłużyło trzyosiowe, uterenowione podwozie Renault Trucks K 440 P6x6 MEDIUM E6. Ma wzmocnioną, tradycyjną ramę podwozia typu drabinowego, zbudowaną z podłużnic w kształcie ceowników bez wzmocnień oraz poprzeczek. Jednostką napędową tego samochodu jest, sześciocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem DTI 13. Jego pojemność skokowa wynosi 12,8 litra. Maksymalna moc 440 KM (323 kW) osiągana jest w zakresie od 1400 do 1800 obr./min, natomiast maksymalny moment obrotowy wynosi 2200 Nm i jest dostępny w przedziale od 900 do 1404 obr./min. Silnik spełnia normę czystości spalin Euro 6.
Napęd na wszystkie osie przekazywany jest za pośrednictwem zautomatyzowanej, 12-biegowej (12+3) skrzyni przekładniowej Optidriver ATO 2612F z nadbiegiem, o rozpiętości przełożeń 11,73-0,79 i automatyczne, jednotarczowe, suche sprzęgło. To skrzynia biegów typu XTREM, wzmocniona do bardzo trudnych warunków eksploatacji. Wybór trybu biegów następuje przy kierownicy i może być automatyczny bądź ręczny. Przełożenie pojedynczej przekładni głównej w tylnych mostach napędowych PMR 2661 wynosi 4,12. Przedni most napędowy PA 903 z pojedynczymi osiami skrętnymi ma nośność 8000 kg i wyposażony został w zwolnice w piastach. Każda z osi tylnych składa się z mostu PMR 2661 ze zwolnicami i blokadą mechanizmu różnicowego, zaś cały wózek napędowy wyposażony jest w blokadę międzyosiową. Nośność każdej z osi tylnych to 9500 kg. Zawieszenie podwozia jest mechaniczne. Przednie składa się ze wzmocnionych, 3-piórowych, stalowych resorów parabolicznych, amortyzatorów i stabilizatora. Z kolei w skład zawieszenia tylnego wchodzą stalowe, 3-piórowe, resory paraboliczne, amortyzatory teleskopowe i stabilizator.
Podwozie wyposażono w dwuobwodowy, pneumatyczny układ hamulcowy z hamulcami bębnowymi wszystkich osi. Wyposażony jest w systemy ABS i ASR. Hamulec ręczny EPB (Electronic Parking Brake) to automatyczny hamulec parkingowy, uruchamiany za pomocą rozpieraczy sprężynowych. Po prawej stronie podwozia znajduje się stalowy zbiornik paliwa o pojemności 380 l z podgrzewaczem filtra paliwa. Również po tej samej stronie znajduje się 48-litrowy zbiornik AdBlue.