Szczęśniak Pojazdy Specjalne: Bojownik dla Orlenu
Pod koniec ubiegłego roku firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne dostarczyła dla Zakładowej Straży Pożarnej PKN „Orlen” ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy z przemysłowym masztem gaśniczym. To pierwszy tego rodzaju samochód wyprodukowany, w bielskiej firmie na indywidualne zamówienie tej jednostki. Jest to zarazem trzeci tego rodzaju samochód o podobnych parametrach, który w ostatnich latach trafił na wyposażenie jednostek zakładowych straży pożarnych w Polsce zlokalizowanych w zakładach tzw. dużego ryzyka.
Pierwszy z nich jest na wyposażeniu Zakładowej Służby Ratowniczej Synthos S.A. w Oświęcimiu. To ciężki przemysłowy samochód ratowniczo-gaśniczy wodno-pianowo-proszkowy z masztem gaśniczym ULF 12000/1000 HRET. Pod jego zabudowę posłużyło podwozie MAN TGS 41.480 8×4 BB. Został wyprodukowany przez austriackiego Rosenbauera. Kolejny pojazd o podobnych parametrach został opracowany i wyprodukowany przez WISS z Bielska Białej i Fabrykę Maszyn „Bumar-Koszalin” S.A. Znajduje się na wyposażeniu Zakładowej Służby Ratowniczej PCC Rokita w Brzegu i został zabudowany na podwoziu Scania P450CB8x4HSZ.
Czteroosiowa Scania
Pod zabudowę najnowszego i wyjątkowego, ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego z przemysłowym masztem gaśniczym, posłużyło 4-osiowe podwozie Scania P 450 B8x4NZ. Jego jednostką napędową jest sześciocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem DC13 164 450 z układem wtryskowym paliwa Common Rail. Ma pojemność 13 litrów i maksymalną moc 450 LM (331 kW), która osiągana jest przy obrotach 1800 obr./min, a maksymalny moment obrotowy to 2350 Nm w przedziale od 900 do 1340 obr./min. Silnik spełnia normę Euro 6 przez zastosowanie układu SCR, wykorzystującego płyn AdBlue. Napęd na dwie tylne osie napędowe przekazywany jest poprzez dwunastobiegową (12+2), zautomatyzowaną skrzynię przekładniową GRS 905 z trybem zmiany biegów Opticruise.
Zawieszenie każdej z dwóch przednich skrętnych osi jest mechaniczne. Składa się ze stalowych resorów parabolicznych, amortyzatorów do ciężkich zadań transportowych i drążka skrętnego o podwyższonej sztywności. Nośność każdej z osi przednich to 9000 kg. Również tylne osie mają wzmocnione zawieszenie mechaniczne. Składa się ono z parabolicznych resorów stalowych, amortyzatorów tylnego wózka i drążka skrętnego. Łączna nośność osi tylnych wynosi 26.000 kg (13.000+13.000). Dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 40.000 kg. Samochód wyposażony jest w dwuobwodowy, pneumatyczny układ hamulcowy z hamulcami tarczowymi przy wszystkich kołach, wyposażony w system ABS oraz system zapobiegający staczaniu pojazdu Hill hold.
Po lewej stronie podwozia zamontowano stalowy zbiornik paliwa o pojemności 400 l. Zbiornik na AdBlue o pojemności 47 l umieszczono po prawej stronie. W celu utrzymania właściwego poziomu naładowania akumulatorów, pojazd wyposażono w układ prostowniczy LEAB typ Champ II 2412 o natężeniu 12 A. Zasilanie z zewnętrznego źródła o napięciu 230 V podczas postoju w garażu, jest możliwe poprzez zintegrowane złącze Rettbox-air, które pozwala także na podłączenie sprężonego powietrza w celu utrzymania ciśnienia powietrza w układzie hamulcowym podwozia.
Do przewozu dwuosobowej załogi służy jednomodułowa, dwudrzwiowa, odchylana kabina dzienna typu CP17L. Wejście do kabiny możliwe jest po trzech stopniach zaopatrzonych w oświetlenie. Kabina wyposażona jest w ergonomiczne fotele z bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa. Fotel kierowcy ma dodatkowo regulację wysokości, odległości i pochylenia oparcia oraz regulację tłumienia drgań. W kabinie pomiędzy fotelami umieszczono joystick do sterowania głównym działkiem wodno-pianowym, monitor zamontowanej z tyłu kamery cofania, jak i przewożony jest tam radiowy panel sterowania. W kabinie jest fabryczny system klimatyzacji i niezależne ogrzewanie postojowe Webasto Air Top 2000S.