PRAWO: TSUE odrzuca skargi Polski i Węgier na dyrektywę o delegowaniu pracowników
Trybunał odrzucił dwie skargi o stwierdzenie nieważności dyrektywy (UE) 2018/95 dotyczącej zmian w delegowaniu pracowników. Skargi w tej sprawie złożyły w 2018 roku dwa państwa: Polska oraz Węgry, powołując się głównie na naruszenie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej poprzez nałożenie ograniczeń w swobodnym świadczeniu usług wewnątrz Unii. Skarga dotyczy również bezpośrednio branży transportowej, a mianowicie art. 3 ust. 3 wspomnianej dyrektywy, nakazującego jej zastosowanie do sektora transportu drogowego.

W ostatnim czasie (13 listopada) Trybunał Sprawiedliwości odniósł się także do innego wniosku, złożonego przez związek przewoźników drogowych z Rumuni – o zastosowanie środka tymczasowego, polegającego na zawieszeniu stosowania zmian w rozporządzeniu 561/2006, wprowadzonych przez Pakiet mobilności, szczególnie w zakresie zmian w zakazie odbierania odpoczynków tygodniowych regularnych w kabinach oraz obowiązku powrotu kierowcy do bazy lub do domu. TSUE wydał postanowienie, w którym odrzucił wspomniany wniosek.
Trybunał potwierdził jednoznacznie, że należy stosować się do zmian wprowadzonych Pakietem mobilności. Za niespełna półtora roku, czyli od lutego 2022 roku zaczną obowiązywać kolejne zmiany spowodowane pakietem i będą one najbardziej dotkliwe dla przedsiębiorców, gdyż dotyczą delegowania i rozliczania kierowców. Warto jednak wiedzieć, że w Trybunale zostały złożone skargi szczęściu krajów UE (Polski, Węgier, Rumuni, Bułgarii, Malty i Litwy) w sprawie odrzucenia nowych zasad wprowadzanych przez Pakiet mobilności. Skargi zostały złożone końcem października, więc czeka je jeszcze długa droga zanim zostaną rozpatrzone. Równocześnie cztery polskie zrzeszenia przewoźników wspólnie złożyły apel o rozpoczęcie prac w polskich przepisach, niwelujących negatywny wpływ nowych regulacji, które wprowadza Pakiet mobilności – szczególnie w aspekcie delegowania kierowców.
Dodatkową kwestią pozostaje prowadzona przez Komisję Europejską ocena skutków zapisów w sprawie dostępu do rynku, czyli 4-dniowego zakazu kabotażu w tym samym kraju tym samym pojazdem oraz obowiązkowego powrotu ciężarówki. Może się okazać, że te kwestie nie są zgodne z zielonym ładem i zostaną jeszcze wycofane przed ich wejściem w życie.
Źródło: OCRK
Fot. archiwum