Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » PRAWO: To może być paraliż! Licencje na „busy”

    PRAWO: To może być paraliż! Licencje na „busy”

    13 maja, 2022
    Aktualności, Polecane, Prawo

    Od 21 maja 2022 r. przedsiębiorcy realizujący międzynarodowe transporty pojazdami do 3,5 t na obszarze Unii Europejskiej są obowiązani posiadać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencję wspólnotową. Już teraz wiadomo, że przewoźnicy mogą nie zdążyć z uzyskaniem licencji. Kara za wykonywanie przewozów bez uzyskania licencji wspólnotowej wynosi 12 tys. zł.

    Ciężarówki i Logistyka - To może być paraliż! Licencje na „busy”

    Obowiązek ten wynika z przyjęcia przez Unię Europejską nowych regulacji zawartych w tzw. Pakiecie Mobilności I. W związku z tym konieczne było także dokonanie zmian krajowych przepisów dotyczących zasad prowadzenia działalności w zakresie transportu drogowego. Już teraz wiadomo, że część przewoźników nie zdąży z uzyskaniem licencji. Może więc nagle na rynku zabraknąć lekkich samochodów świadczących usługi transportu międzynarodowego i zlecający takie frachty muszą się liczyć z tym, że ceny transportu znacznie wzrosną. Kłopoty z tego powodu mogą mieć również pracownicy (kierowcy) – kara dla przedsiębiorcy za brak zezwolenia i licencji są tak wysokie, że raczej rzadko który zdecyduje się na świadczenie usług bez ich posiadania. A dla kierowców może to oznaczać utratę miejsca pracy, albo do czasu uzyskania tych dokumentów przez przewoźnika, albo całkowicie.

    Implementacja Pakietu Mobilności I nastąpiła w ramach ustawy z 26 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 209).

    Jednym z elementów Pakietu Mobilności I jest rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1055 z 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, (WE) nr 1072/2009 i (UE) nr 1024/2012 w celu dostosowania ich do zmian w transporcie drogowym. Rozporządzenie 2020/1055 wprowadziło m.in. obowiązek uzyskania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji wspólnotowej przez przedsiębiorców wykonujących międzynarodowy transport drogowy rzeczy z wykorzystaniem pojazdów silnikowych lub zespołów pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 2,5 tony i nie przekracza 3,5 tony. Według szacunków analityków rynku licencji wspólnotowej dotąd nie miało nawet 70% firm zajmujących się przewozami przy pomocy samochodów dostawczych o DMC do 3,5 t!

    Wymóg ten nie dotyczy przedsiębiorców, którzy wykonują wyłącznie krajowy transport drogowy rzeczy pojazdami lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

    Zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego udziela:

    • starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną właściwego dla adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej;
    • Główny Inspektor Transportu Drogowego, jeżeli przedsiębiorca nie występował do starosty z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

    Licencji wspólnotowej udziela Główny Inspektor Transportu Drogowego.

    Kara za wykonywanie przewozów bez uzyskania licencji wspólnotowej wynosi 12 tys. zł.

    O zmianach w przepisach pisaliśmy też tutaj:

    https://truckslog.pl/aktualnosci/prawo-duze-zmiany-dla-busiarzy/

    (opr. s)
    Fot. Archiwum

    Tagi : Ciężarówki
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Grudzień 2022

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    7,08
    Pb95
    6,22
    ON
    7,14
    LPG
    3,07
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    477
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,96
    GPB/PLN
    5,47
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone