PRAWO: To może być paraliż! Licencje na „busy”
Od 21 maja 2022 r. przedsiębiorcy realizujący międzynarodowe transporty pojazdami do 3,5 t na obszarze Unii Europejskiej są obowiązani posiadać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencję wspólnotową. Już teraz wiadomo, że przewoźnicy mogą nie zdążyć z uzyskaniem licencji. Kara za wykonywanie przewozów bez uzyskania licencji wspólnotowej wynosi 12 tys. zł.

Obowiązek ten wynika z przyjęcia przez Unię Europejską nowych regulacji zawartych w tzw. Pakiecie Mobilności I. W związku z tym konieczne było także dokonanie zmian krajowych przepisów dotyczących zasad prowadzenia działalności w zakresie transportu drogowego. Już teraz wiadomo, że część przewoźników nie zdąży z uzyskaniem licencji. Może więc nagle na rynku zabraknąć lekkich samochodów świadczących usługi transportu międzynarodowego i zlecający takie frachty muszą się liczyć z tym, że ceny transportu znacznie wzrosną. Kłopoty z tego powodu mogą mieć również pracownicy (kierowcy) – kara dla przedsiębiorcy za brak zezwolenia i licencji są tak wysokie, że raczej rzadko który zdecyduje się na świadczenie usług bez ich posiadania. A dla kierowców może to oznaczać utratę miejsca pracy, albo do czasu uzyskania tych dokumentów przez przewoźnika, albo całkowicie.
Implementacja Pakietu Mobilności I nastąpiła w ramach ustawy z 26 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 209).
Jednym z elementów Pakietu Mobilności I jest rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1055 z 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, (WE) nr 1072/2009 i (UE) nr 1024/2012 w celu dostosowania ich do zmian w transporcie drogowym. Rozporządzenie 2020/1055 wprowadziło m.in. obowiązek uzyskania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji wspólnotowej przez przedsiębiorców wykonujących międzynarodowy transport drogowy rzeczy z wykorzystaniem pojazdów silnikowych lub zespołów pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 2,5 tony i nie przekracza 3,5 tony. Według szacunków analityków rynku licencji wspólnotowej dotąd nie miało nawet 70% firm zajmujących się przewozami przy pomocy samochodów dostawczych o DMC do 3,5 t!
Wymóg ten nie dotyczy przedsiębiorców, którzy wykonują wyłącznie krajowy transport drogowy rzeczy pojazdami lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego udziela:
- starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną właściwego dla adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej;
- Główny Inspektor Transportu Drogowego, jeżeli przedsiębiorca nie występował do starosty z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
Licencji wspólnotowej udziela Główny Inspektor Transportu Drogowego.
Kara za wykonywanie przewozów bez uzyskania licencji wspólnotowej wynosi 12 tys. zł.
O zmianach w przepisach pisaliśmy też tutaj:
https://truckslog.pl/aktualnosci/prawo-duze-zmiany-dla-busiarzy/
(opr. s)
Fot. Archiwum