Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » PRAWO: Polska złożyła skargę do TSUE na Pakiet Mobilności I

    PRAWO: Polska złożyła skargę do TSUE na Pakiet Mobilności I

    30 października, 2020
    Aktualności, Polecane, Prawo

    Na wniosek ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka rząd RP przyjął uchwałę, w której potwierdził sprzeciw wobec przepisów Pakietu Mobilności I i zdecydował o zaskarżeniu ich do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Skargi do trzech aktów prawnych, wchodzących w skład Pakietu Mobilności I, zostały złożone 26 października 2020 r. przez pełnomocnika Polski ds. TSUE.

    PRAWO: Polska złożyła skargę do TSUE na Pakiet Mobilności I, Truckslog.pl

    Poza Polską indywidualne skargi złożyły także państwa z tzw. grupy like–minded, czyli Bułgaria, Cypr, Węgry, Litwa, Malta i Rumunia. – Polska nie zgadza się na szereg zapisów Pakietu Mobilności I i w związku z tym przygotowała skargę do Trybunału Sprawiedliwości UE. Nie może być zgody na przyjmowanie rozwiązań sprzecznych z podstawowymi zasadami Unii Europejskiej: ze swobodą świadczenia usług czy jednolitym rynkiem UE. Pod pretekstem poprawy warunków socjalnych dla kierowców wprowadzono przepisy, które są protekcjonistyczne, restrykcyjne i dyskryminujące dla przedsiębiorców z Polski i wielu innych państw – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

    Transport drogowy jest jednym z kluczowych elementów prowadzących do ożywienia gospodarczego Unii Europejskiej, zwłaszcza w kontekście walki z gospodarczymi skutkami pandemii Covid-19 i zasługuje na sprawiedliwe, skuteczne i przyjazne dla przedsiębiorstw uregulowania prawne. Wspólna polityka transportowa UE stanowi integralną część jednolitego rynku, co zostało zapisane w traktatach założycielskich. Pakiet Mobilności I, przyjęty przy sprzeciwie aż 1/3 państw członkowskich, zaszkodzi unijnym przedsiębiorstwom transportu drogowego, które są w większości małymi i średnimi przedsiębiorstwami.

    Zapisy Pakietu Mobilności I zakłócają działanie jednolitego rynku UE poprzez wprowadzanie sztucznych barier administracyjnych w funkcjonowaniu przedsiębiorstw transportu drogowego. Doprowadzą także do wzrostu cen usług transportowych, a w konsekwencji cen towarów, co może przyczynić się do zmniejszenia konkurencyjności UE i może zwiększyć koszty ponoszone przez konsumentów.

    Pakiet Mobilności I nie zapewnia równych szans przewoźnikom unijnym i wprowadza środki protekcjonistyczne, które utrudniają konkurencję między państwami członkowskimi UE. Stoi to w sprzeczności z ideą wspierania jednolitego rynku UE. W ocenie Polski, a także tzw. państw podobnie myślących, przyjęte zapisy Pakietu Mobilności I są także sprzeczne z polityką UE dotyczącą klimatu.

    Przykładem jest przepis nakładający na przewoźnika obowiązek cyklicznego powrotu pojazdów do państwa, w którym ma on siedzibę. Zapis ten nie tylko dyskryminuje różne państwa członkowskie, ale także jest niespójny, ponieważ podważa cele UE w dziedzinie polityki ochrony środowiska i jest sprzeczny z Europejskim Zielonym Ładem. Takie rozwiązanie może się to przyczynić do zwiększenia emisji CO2 w całej UE o dodatkowe 3 miliony ton rocznie. Wątpliwości w tym zakresie wyraziła również Komisja Europejska, która zleciła przygotowanie stosownej analizy skutków regulacji.

    Ministerstwo Infrastruktury
    Fot. Archiwum

    Tagi : Ciężarówki, logistyka, pakiet mobilności
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Czerwiec 2022

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    8,30
    Pb95
    7,90
    ON
    8,27
    LPG
    3,56
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,66
    USD/PLN
    4,44
    CHF/PLN
    4,46
    GPB/PLN
    5,37
    NOK/PLN
    0,48
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone