PONAD NORMATYW: Cometto MSPE przy budowie tunelu przez Apeniny!
Aby zwiększyć przepustowość dróg w przyszłości, niezbędnym krokiem jest budowa nowych tuneli. We Włoszech autostrada A1 o długości 750 km jest w trakcie gruntownej modernizacji. Wymagająca misja obejmująca kilka projektów tuneli, między innymi ten o nazwie „Santa Lucia”.

Tunel o długości 7528 m przez pasmo Apeninów znajduje się na odcinku autostrady A1 między Barberino del Mugello i Calenzano w prowincji Florencja. Do jego budowy wykorzystano największą „wiertarkę” tunelową dostępną w Europie, której operator ma kontrolę nad drążaonym otworem co do milimetra. Maszyna ta została zaprojektowana do wykonywania przewiertów w niejednorodnej geologii regionu górskiego przy użyciu siły napędowej o wartości 8750 kN.
SPMT i MSPE
Z racji rozmiarów urządzenia każdy jego transport jest wyzwaniem i również wymaga specjalnego sprzętu. Calabrese Autogru s.r.l. z Turynu powierzono zadanie przetransportowania większych elementów maszyny do drążenia tuneli z południowego wejścia do tunelu „Santa Lucia” na nowy odcinek autostrady zwany „Nuova Variante di Valico”.
Do transportu łożyska o masie całkowitej 320 ton i średnicy 9500 mm firma Calabrese Autogru wykorzystała swoje 20-osiowe samojezdne transportery modułowe MSPE firmy Cometto z czterema zespołami Power Pack o mocy 110 kW. W trudnym terenie można było poradzić sobie dzięki idealnym właściwościom terenowym SPMT oraz wysokiej manewrowości osiągniętej dzięki zastosowaniu elektronicznego układu kierowniczego o kącie skrętu +/- 135°.

20-osiowy zestaw Cometto MSPE 2.43 z naciskiem na oś 40 t zapewnia całkowitą ładowność około 720 ton.
Z dużym zapasem
Elastyczna kombinacja została złożona w konfiguracji side-by-side. Na każdym końcu konwoju dwie jednostki Power Pack stanowiły niezbędną siłę napędową. – Usunięcie łożyska było konieczne, aby kontynuować budowę tunelu wewnętrznego. W drugiej fazie element zostanie przetransportowany w inne miejsce – wyjaśnia szczegóły projektu dyrektor firmy Alessandro Calabrese .
20-osiowy zestaw Cometto MSPE 2.43 z naciskiem na oś 40 t zapewnia całkowitą ładowność około 720 ton. Cometto MSPE jest ważnym narzędziem transportowym firmy Calabrese Autogru S.r.l., która zajmuje się również wynajmem dźwigów od 30 t do 800 t oraz podnośników o wysokości roboczej do 100 m.
(s)
Fot. Faymonville