Peugeot rozpoczyna sprzedaż swoich modeli z napędem 4×4 firmy Dangel
Jazda po każdej nawierzchni i w każdych warunkach staje się łatwa dzięki nowemu napędowi 4×4 współpracującemu z ABS i ESP. Napęd 4×4 firmy Dangel jest oferowany w modelach Peugeot Partner (dostawczy), Expert (dostawczy), Boxer (dostawczy – furgon, podwozie, platforma) i Traveller (osobowy). (galeria zdjęć)
System napędu firmy Dangel – lidera w dziedzinie systemów napędu na cztery koła – reguluje w sposób ciągły przenoszenie momentu obrotowego na wszystkie koła. W przypadku utraty przyczepności kół przednich, część momentu obrotowego zostaje przekazana, za pośrednictwem sprzęgła wiskotycznego, do kół tylnych, przystosowując się w ten sposób do większości sytuacji drogowych.
Skuteczny na wyboistych drogach, bezpieczny w warunkach zimowych, napęd 4×4 pozwala pojazdowi nie zatrzymywać się przed żadną przeszkodą. Napęd Dangel korzysta ze sprawdzonych elementów mechanicznych, docenianych ze względu na ich skuteczność, bez zastosowania elektroniki. Dzięki temu oferuje wspaniałe osiągi na każdego rodzaju nawierzchni, gwarantując bezpieczeństwo i stabilność jazdy w sytuacjach ekstremalnych.
System 4×4 firmy Dangel jest systemem automatycznym, a więc nie wymaga uruchamiania przez kierowcę. Jeśli przyczepność kół do nawierzchni jest dobra, siła napędowa przenoszona jest tylko na przednie koła. W przypadku trudniejszych warunków drogowych system dostosowuje zakres użycia napędu 4×4 do potrzeb wynikających z rodzaju nawierzchni, optymalizując w ten sposób zużycie paliwa. Nowością jest możliwość ręcznego wyłączenia napędu 4×4 i przejście na klasyczny napęd na przednią oś w celu dalszej oszczędności paliwa i zmniejszenia emisji CO2.
Napęd 4×4 Dangel działa niezależnie od zachowania kierowcy na drodze. Dzięki temu ryzyko jego uszkodzenia jest ograniczone do minimum, w przeciwieństwie do większości napędów innych producentów. Można go ręcznie rozłączyć w sytuacji kiedy nie jest potrzebny. Powoduje to fizyczne rozłączenie napędu na tylną oś. W takim przypadku mamy klasyczny napęd na przednią oś 4×2, czego rezultatem jest oszczędność paliwa i ograniczenie emisji CO2
Bez ograniczeń
Użycie napędu 4×4 jest możliwe na dowolnej nawierzchni. Po przełączeniu napędu w pozycję 4WD nastąpi elektrohydrauliczne zesprzęglenie tylnej osi za pomocą sprzęgła wiskotycznego. Napęd będzie działał do momentu ręcznego wyłączenia napędu bądź do zgaszenia silnika.
Samochód przy normalnej przyczepności działa w systemie napędu 4×2 (napęd na przednią oś). W momencie utraty przyczepności system automatycznie przełącza się na tryb 4×4 (dołącza tylną oś). W czasie działania napędu 4×4 aktywny jest również system ESP, równomiernie rozdzielający moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś.
Napęd 4×4 można opcjonalnie wyposażyć w blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi. Opcja ta jest bardzo przydatna w bardzo trudnym terenie i możliwa do użycia tylko do prędkości 25-30 km/h. Powyżej tej prędkości nie można systemu włączyć i również powyżej tej prędkości system automatycznie się rozłączy.
W odróżnieniu od pozostałych napędów 4×4 z taką funkcją dostępnych na rynku, można ją włączać i wyłączać w czasie jazdy. Dodatkowo kierowca nie musi pamiętać, żeby ją wyłączyć na drogach o dobrej przyczepności, ponieważ zrobi to za niego układ Dangel.
Gama modeli 4×4
4×4 od Dangela jest dostępny w szerokiej gamie modeli PEUGEOT:
- Partner (wersja dostawcza furgon, w tym 5-miejscowy) z silnikiem BlueHDi 130 KM i ręczną skrzynią biegów (wersja BlueHDi 100 KM jest w przygotowaniu);
- Expert (wersja dostawcza furgon, osobowy brygadowy 5-6 miejsc) z silnikami 2.0 BlueHDi 120 KM i 150 KM z ręczną skrzynią biegów;
- Boxer wersje dostawcze z homologacją N1 (furgon, podwozie, platforma) w wersjach 330, 333, 335 i 435 oraz z silnikami BlueHDi 140 KM i 165 KM z ręczną skrzynią biegów;
- Traveller z silnikiem 2.0 BlueHDi 150 KM z ręczną skrzynią biegów.
Historia firmy Dangel
Firma Dangel, założona przez Henry Dangela, powstała w 1980 roku w miejscowości Sentheim we francuskiej Alzacji. Początkowo, w latach 60. XX w., Henry Dangel projektował i budował samochody sportowe z napędem 4×4. W 1979 roku zaprojektował pierwszy napęd do popularnego modelu Peugeot 504 i od razu zyskał uznanie dyrekcji marki. Od początku najwyższym priorytetem była jakość i powtarzalność, dlatego wszystkie działy (konstrukcyjny, produkcyjny, kontroli jakości, posprzedażny i handlowy) skupione są w jednym miejscu czyli w głównej siedzibie firmy, która mieści się w malowniczo położonym alzackim miasteczku (niedaleko fabryki Peugeota w Miluzie). Zajmuje 27.000 m2, zatrudnia 135 pracowników, a jej roczna zdolność adaptacji samochodów wynosi 5000 sztuk.
Głównymi odbiorcami samochodów Peugeot z napędem 4×4 firmy Dangel są firmy energetyczne, ale również pocztowe, telekomunikacyjne, budowlane, wodociągowe, a także kolej i parki narodowe.
(s)
Fot. Peugeot