FIRESTONE: Nowe opony regionalne do samochodów ciężarowych
Firestone ogłasza wprowadzenie na rynek nowej gamy opon regionalnych do samochodów ciężarowych, zaprojektowanych z wykorzystaniem opracowanej […]
Po niedawnym przyjęciu aktów delegowanych RED III i RED II w Unii Europejskiej oraz propozycji nowelizacji norm emisji CO2 z pojazdów ciężkich, partnerzy H2Accelerate opublikowali wspólne stanowisko, w którym wskazują na potrzebę spójnej europejskiej polityki ułatwiającej wdrożenie ogólnoeuropejskiego systemu transportu drogowego opartego na wodorze.
Grupa złożona z partnerów infrastrukturalnych Linde, Shell i TotalEnergies oraz producentów samochodów ciężarowych Daimler Truck, IVECO Group i Volvo Group stara się przyspieszać wdrażanie rozwiązań w zakresie transportu drogowego opartego na zielonym wodorze w Europie, informując o zaletach tej technologii oraz barierach utrudniających ich stosowanie na szerszą skalę.
H2Accelerate we wspólnym stanowisku charakteryzuje aktualną sytuację w zakresie europejskiej polityki wpływającej na sektory wodoru oraz pojazdów ciężkich, a także przedstawia swoją opinię na temat najważniejszych polityk, czyli RED, AFIR, norm emisji CO2 dla pojazdów ciężkich oraz Euro VII. Co do zasady, członkowie H2Accelerate wspierają ambitne i wiążące cele poszczególnych polityk odnoszących się do drogowego transportu wodorowego, o ile są one wprowadzane stopniowo oraz w tempie uwzględniającym rozwój i wdrażanie rozwiązań w zakresie wytwarzania i tankowania wodoru oraz produkcji pojazdów ciężarowych przystosowanych do zasilania tym paliwem.
Ponadto celem polityki powinno być wspieranie finansowego aspektu transportu drogowego opartego na wodorze, aby zachęcać użytkowników takich pojazdów do ich zakupu oraz zapobiegać skokowemu wzrostowi kosztów usług transportowych. W szczególności w dokumencie wskazano na potrzebę zastosowania następujących środków:
W ciągu ostatnich kilku miesięcy byliśmy świadkami szeregu kluczowych zmian w polityce. W marcu osiągnięto porozumienie w sprawie rozporządzenia o infrastrukturze paliw alternatywnych (AFIR), w którym maksymalną odległość między stacjami tankowania wodoru przy głównych szlakach TEN-T określono na 200 kilometrów. Opublikowano również projekt porozumienia w sprawie dyrektywy o energii odnawialnej (RED), w której wyznaczono łączny docelowy udział paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego oraz biopaliw na poziomie 5,5% w sektorze transportowym do 2030 r.
W lutym Komisja Europejska opublikowała oczekiwane od dawna akty delegowane RED II określające źródła elektryczności, które można wykorzystywać przy wytwarzaniu zielonego wodoru. Przyjęcie tych aktów jako obowiązującego prawa powinno zapewnić producentom zielonego wodoru jasną sytuację, niezbędną przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych dotyczących instalacji elektrolizy. Ponadto, 14 lutego Komisja opublikowała proponowaną aktualizację norm emisji CO2 dla pojazdów ciężkich, która wyznacza cel 45% redukcji emisji z flot ciężkich do 2030 r. i 90% redukcji do 2040 r. Propozycja ta kontrastuje z wynikiem negocjacji w sprawie AFIR i jego minimalnych wymogów dotyczących infrastruktury wodorowej, która będzie musiała zostać zwiększona wraz z ewolucją popytu na mobilność.
We wrześniu 2022 r. grupa H2Accelerate opublikowała białą księgę o kosztach posiadania samochodów ciężarowych zasilanych ogniwami paliwowymi oraz potrzebie politycznego wsparcia ich wdrożenia. Z zawartej tam analizy wynika, że przynajmniej do 2030 r. niezbędna będzie polityka wsparcia finansowego dla wodorowego transportu drogowego zapewniająca jego ekonomiczną opłacalność. Grupa oczekuje w tym zakresie połączenia rozwiązań obejmujących wsparcie kapitałowe, różnicowanie opłat drogowych zgodnie z dyrektywą o Eurowiniecie oraz ulgi podatkowe kompensujące różnice między kosztami posiadania pojazdów zasilanych wodorem i olejem napędowym.
Synchronizacja celów dotyczących skali i harmonogramu wdrażania różnych mechanizmów politycznych, wraz z ich spójną implementacją przez poszczególne państwa członkowskie, ma zasadnicze znaczenie dla ekonomicznej opłacalności eksploatowania wodorowych samochodów ciężarowych i obsługującej je infrastruktury. Dla osiągnięcia pełnej dojrzałości sektora potrzebne są także inne warunki, takie jak opracowanie funkcjonalnej definicji oraz systemu gwarancji pochodzenia zielonego wodoru, a także standardów szybkiego i bezpiecznego tankowania wodorowych pojazdów ciężarowych. Pozwoli to osiągnąć europejskie cele klimatyczne w terminie i w sposób ograniczający do minimum finansowe skutki transformacji energetycznej dla odbiorców usług transportowych.
(s), fot. H2Accelerate
Firestone ogłasza wprowadzenie na rynek nowej gamy opon regionalnych do samochodów ciężarowych, zaprojektowanych z wykorzystaniem opracowanej […]
Niemiecka policja autostradowa poinformowała o zidentyfikowaniu kierowców, którzy uczestniczyli w tragicznym wypadku na autostradzie A2 między […]
Goldhofer i jako współwystawca Volvo Trucks przyciągnęli tłumy swoją pierwszą wspólną obecnością na targach NordBau 2023 […]