Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
  • e-Sklep
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Outsourcing rozliczania czasu pracy kierowców. Szansa na optymalizację w trudnych czasach

    Outsourcing rozliczania czasu pracy kierowców. Szansa na optymalizację w trudnych czasach

    20 grudnia, 2024
    Aktualności, Finanse

    Rozliczanie czasu pracy kierowców to od lat jedno z najbardziej złożonych wyzwań w branży transportowej. Skomplikowane procedury rozliczania, zmienność przepisów unijnych, a także krajowych sprawiają, że firmy transportowe często nie są pewne, jak prawidłowo rozliczać kierowców. Wątpliwości przewoźników wzbudzają, m.in. odpoczynki pracowników, przewozy w załodze czy rozliczanie podróży służbowych.

    truckslog Inelo rozliczanie 01

    Błędy w rozliczeniach czasu pracy kierowców wiążą się z surowymi karami, które mogą wynosić w Polsce nawet do 30 tysięcy złotych, a także narażają firmy na pozwy pracownicze. Aby się przed nimi zabezpieczać, coraz więcej firm w Polsce decyduje się przekazywać te najtrudniejsze i najbardziej odpowiedzialne zadania dotyczące rozliczeń firmom zewnętrznym.

    Zbyt duże ryzyko błędów ludzkich

    Samodzielne rozliczanie czasu pracy kierowców może prowadzić do licznych pomyłek, które dla firmy będą kosztowne w skutkach. Przewoźnicy muszą zmierzyć się ze wszystkimi wymaganiami w zakresie prawidłowej dokumentacji pracownika, a także poradzić sobie ze złożonością obliczeń, które obejmują różne rodzaje pracy, przerwy, odpoczynki, diety czy delegacje, co sprawia, że cały proces administracyjny jest bardzo skomplikowany.

    Z jakim najczęściej trudnościami spotykają się firmy transportowe przy rozliczaniu kierowców zawodowych na własną rękę? Na to pytanie odpowiada Paulina Wołowiec, dyrektor procesu OCRK w Grupie Inelo, spółki należącej do Eurowag. – W Inelo na co dzień w zakresie naszych usług rozliczamy kilkadziesiąt tysięcy kierowców i najczęstszym zjawiskiem jest nieznajomość wszystkich przepisów krajowych i unijnych lub błędna interpretacja. Ich złożoność sprawia, że od przewoźników wymaga się bycia na bieżąco ze wszystkimi zmianami w regulacjach i ciągłego aktualizowania dostępnej wiedzy. Powszechnie występującym problem są również błędy dotyczące analizy danych z tachografów czy niewłaściwe naliczanie wynagrodzenia kierowcy z pominięciem dodatków za nadgodziny, pracę nocną czy dyżury, które mogą doprowadzić do późniejszych nieporozumień między pracodawcą a pracownikiem – komentuje Paulina Wołowiec.

    Ekspertka dodaje również, że przewoźnicy równie często nie radzą sobie z realnym planowaniem pracy kierowców, a także nie reagują na naruszenia oraz nieświadomie narażają swój biznes na sankcje. – Firmy transportowe mają również trudności z planowaniem pracy kierowców, które byłyby adekwatne do przepisów. Niestety zauważamy, że zdarzają się przedsiębiorcy, którzy planują pracę kierowcy niezgodnie z przepisami dotyczącymi odpoczynku i maksymalnego czasu jazdy lub nie uwzględniają w nim czasu niezbędnego na dojazd do miejsca rozpoczęcia pracy (np. z bazy do miejsca załadunku). Z kolei niewłaściwe zareagowanie na naruszenia czasu pracy w postaci zwlekania z działaniem i niewprowadzenie środków naprawczych od razu zwiększa ryzyko kontroli i kar i jednocześnie obniża efektywność operacyjną firmy – podkreśla dyrektor.

    Dlaczego outsourcing ma sens?

    Głównym powodem, dla którego przewoźnicy sięgają po outsourcing, jest w dużej mierze skomplikowanie procesu rozliczania czasu pracy. Analiza danych z tachografów, naliczanie diet, wynagrodzeń i świadczeń to zadania wymagające wiedzy i zaawansowanych narzędzi. Nawet niewielkie uchybienia mogą prowadzić do poważnych problemów prawnych i zwiększają ryzyko utraty dobrej reputacji. To właśnie tutaj outsourcing okazuje się rozwiązaniem, które eliminuje wiele potencjalnych trudności. – Cyfryzacja transportu sprawiła, że firmy muszą inwestować w technologie, takie jak oprogramowanie do analizy czasu pracy kierowców typu 4Trans czy w inne systemy do zarządzania flotą. Outsourcing nie tylko minimalizuje ryzyko błędów, ale także pozwala przewoźnikom skupić się na kluczowej działalności operacyjnej. Dodatkowo nasi eksperci z OCRK mają najbardziej aktualną wiedzę na temat przepisów i pomogą przewoźnikom wypracować najlepsze praktyki prowadzenia działalności, i prawidłowego rozliczania kierowców – zaznacza Paulina Wołowiec.

    Na jakie wsparcie w ramach outsourcingu można liczyć?

    Standardowy zakres obejmuje, chociażby dokładną analizę czasu pracy w postaci wykrywania naruszeń i rekomendacji zmian, które pomagają zminimalizować ryzyko kar, rozliczanie wynagrodzeń, gdzie uwzględniane są wszelkie dodatki, ulgi i delegacje. To zapewnia z kolei zgodność z przepisami krajowymi i międzynarodowymi. Do jeszcze innych zadań Inelo w tym zakresie możemy zaliczyć wsparcie prawne, za sprawą monitorowania zmian w przepisach i ich prawidłowego stosowania w praktyce, pomoc w trakcie kontroli, reprezentując klienta przed instytucjami kontrolnymi oraz przygotowując niezbędną dokumentację, czy też szeroko pojęte doradztwo operacyjne, czyli wsparcie w optymalizacji procesów zarządzania czasem pracy i flotą.

    Jak zatem widzimy, korzystając z outsourcingu, firmy w dużej mierze minimalizują ryzyko błędów, oszczędzają czas i zasoby, a także zyskują wsparcie w sytuacjach kryzysowych. To nie tylko oszczędność, ale także inwestycja w profesjonalizm i bezpieczeństwo operacyjne.

    Ile to kosztuje?

    Koszty outsourcingu zależą w dużej mierze od wielkości floty i zakresu usług, jednak w dłuższej perspektywie są dużo niższe niż utrzymywanie własnego zespołu specjalistów. Co więcej, firmy korzystające z profesjonalnego wsparcia notują mniej naruszeń i unikają kosztów wynikających z kar czy roszczeń pracowniczych. Eksperci w tym zakresie pomagają również identyfikować obszary, w których można generować oszczędności, na przykład poprzez optymalizację składników wynagrodzeń, poprawę organizacji pracy czy redukcję kosztów administracyjnych.

    Outsourcing to doskonały sposób na zwiększenie zadowolenia kierowców. Precyzyjne rozliczenia, terminowe wynagrodzenia i wsparcie w rozwiązywaniu potencjalnych problemów wpływają na poprawę relacji pracodawca-pracownik, co w trudnych czasach ma kluczowe znaczenie dla utrzymania stabilności zespołu.

    Inelo, fot. Inelo

    banner cil ekiosk 2yH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw==
    • Zabrakło czasu na zabezpieczenie ładunku! „Ciężkie” potrafi się samo przesunąć!

      Zabrakło czasu na zabezpieczenie ładunku! „Ciężkie” potrafi się samo przesunąć!

      Inspektorzy ITD z Leszna prowadzili kontrole na drodze krajowej numer 32, w miejscowości Granowo, skierowane między […]

      Czytaj więcej… Zabrakło czasu na zabezpieczenie ładunku! „Ciężkie” potrafi się samo przesunąć!Kontynuuj

    • Transport wraca na drogi krajowe? Jak skutecznie kalkulować koszty opłat drogowych

      Transport wraca na drogi krajowe? Jak skutecznie kalkulować koszty opłat drogowych

      Koszty opłat drogowych w transporcie w przeliczeniu na kilometr zaczynają być porównywalne, a niekiedy nawet i […]

      Czytaj więcej… Transport wraca na drogi krajowe? Jak skutecznie kalkulować koszty opłat drogowychKontynuuj

    • Litewski zestaw z popękaną szybą i naczepą bez przeglądu!

      Litewski zestaw z popękaną szybą i naczepą bez przeglądu!

      Samochód ciężarowy miał pękniętą przednią szybę, a naczepa nie miała ważnego okresowego badania technicznego. Litewski zestaw […]

      Czytaj więcej… Litewski zestaw z popękaną szybą i naczepą bez przeglądu!Kontynuuj

    Tagi : outsourcing, zarządzanie flotą
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – sierpień-wrzesień 2025

    Partnerzy

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,49
    Pb95
    5,71
    ON
    5,69
    LPG
    2,79
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,26
    USD/PLN
    3,67
    CHF/PLN
    4,53
    GPB/PLN
    4,99
    NOK/PLN
    0,36
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone
    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.