OSPTN: Światełko w cyfrowym tunelu…
3 czerwca w Hotelu Warszawianka w Jachrance odbyło się XI Walne Zgromadzenie Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracodawców Transportu Ponadnornatywnego (OSPTN), które okazało się wyjątkowe ze względu na rekordową frekwencję oraz liczbę przedstawicieli urzędów państwowych, zaproszonych do rozmów. Jak zwykle mówiono o problemach i sukcesach branży.

Największym osiągnięciem spotkania OSPTN okazało się skuteczne zaproszenie przedstawicieli urzędów państwowych – ponad 130 uczestników czekało na tę chwilę. Ze strony Ministerstwa Infrastruktury przybyli: dyrektor Departamentu Transportu Drogowego dr Renata Rychter, dyrektor Olga Tworek, Jerzy Król – naczelnik z Wydziału ds. Homologacji i Warunków Technicznych Pojazdów, Tomasz Wiśnicki – naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego. GDDKIA reprezentowana była przez Grzegorza Dziedzinę, p.o. zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz Kira Szenderowska. A Inspekcję Transportu Drogowego tradycyjnie firmował naczelnik Kujawsko-Pomorskiego WITD, Marcin Mroczkowski.
Byli to więc urzędnicy odpowiedzialni za wydawanie pozwoleń, kontrolę i prawodawstwo. Będzie łatwiej, szybciej, jednolicie i bez poczwórnych, a nawet podwójnych kar – taką obietnicę złożyli zaproszeni goście z w/w instytucji. Wspominali także o tym, że i oni zmęczeni są obrotem tradycyjnych dokumentów i przepływem decyzji odbiegającym od realiów XXI wieku. Przewoźnicy podkreślali konieczność cyfryzacji zezwoleń, na którą pozwalają prawo i technologia. Kolejnym postulatem przewoźników było prawne ujednolicenie pojazdów pilotujących transporty ponadnormatywne. Zaproszeni goście przyznali, że to już najwyższy czas, żeby przewoźnik nienormatywny był karany tylko za to wykroczenie, które faktycznie popełnił.
Odznaczenia i pokazy
Wyjątkowe wydarzenie miało miejsce w ostatnich minutach spotkania w przedstawicielami urzędów: Kazimierz Skuratowicz (MTD Skuratowicz) oraz Edward Skorupa (ZTE Katowice) zostali odznaczeni medalami Zasłużony Dla Transportu Rzeczypospolitej Polskiej. To jedni z najstarszych przedsiębiorców branży ponadnormatywnej w kraju i jednocześnie wieloletni członkowie OSPTN. Gratulujemy!
W trakcie przerwy uczestnicy mieli okazję zapoznać się ofertą firm dostarczających naczepy i ciągniki dla transportu ponadgabarytowego. Przed hotelem odbyły się prezentacje naczepy modułowej marki Scheuerle. Zaprezentowany został model EuroCompact w bazowej wersji 2- lub 3-osiowej, który może zostać wyposażony również w moduł przedni. Naczepa była spięta ze Scanią R660. To jeden z dwóch nowo zakupionych przez firmę Strychacz pojazdów wyposażonych w 16-litrowy silnik V8 o mocy 660 KM. Techniczna masa całkowita zestawu to 250 t.
Problemy i sukcesy
Druga część spotkania poświęcona była bieżącym tematom z życia stowarzyszenia. Przedstawieni zostali nowi członkowie OSPTN oraz aktywny udział OSPTN w zmianach dotyczących znaków drogowych. Wśród tematów znalazły się również m.in. ubezpieczenia do paragrafu 70, odstępstwa od warunków technicznych pojazdów, cyfryzacja zezwoleń, kontrole zezwoleń na granicach, znaki drogowe, prace nad transportem ponadgabarytowym w Komisji Europejskiej i statystyki wydanych zezwoleń.
Kolejnymi sukcesami OSPTN, a funkcjonującymi w życiu codziennym Polaków, okazały się pytania egzaminacyjne, w teoretycznej części egzaminu na prawo jazdy. Dzięki staraniom OSPTN aż 13 kwestii znalazło się w puli testu. Oznacza, to, że każdy kandydat na kierowcę będzie się musiał z nimi zetknąć i prawidłowo na nie odpowiedzieć w czasie egzaminu.
Za sukces należy też uznać wyrok w sprawie pobicia pilota przez innego uczestnika ruchu, który zlekceważył wydawane komendy. W tym przypadku OSPTN wystąpiło w sądzie jako przedstawiciel środowiska pilotów. Efektem jest nie tylko kara 4 miesięcy więzienia w zawieszeniu na 2 lata i 3000 zł nawiązki na rzecz poszkodowanego, ale i upublicznienie wyroku.
tekst i zdjęcia
Grzegorz Teperekkuratowicz.
- Mercedes-Benz Vans: Elektryczna flota przyszłością firm nie tylko kurierskich…Dekarbonizacja floty, zeroemisyjność, zielona transformacja – to tylko kilka określeń, które już wkrótce zdominują branżę motoryzacyjną. Wraz ze zmianami w europejskim prawie, takimi jak Zielony Ład czy pakiet „Fit for 55”, rynek samochodów osobowych i […]
- SCHEUERLE: U-boot U17 przewieziony bezpiecznie do muzeum techniki na modułach Scheuerle InterCombiTo może być najdłuższa kombinacja naczep ze sztywną platformą, jaką kiedykolwiek widziano na drogach publicznych w Niemczech: zespół specjalistów Spedition Kübler przewoził zabytkowy okręt podwodny o długości 50 metrów i wadze prawie 500 ton na […]
- SCHMITZ CARGOBULL: Inżynieria wymagań firmy zyskuje uznanie IREBWydział Inżynierii Systemów E/E firmy Schmitz Cargobull otrzymał srebrny status od Międzynarodowej Rady Inżynierii Wymagań. Inżynieria wymagań firmy Schmitz Cargobull została wyróżniona srebrnym statusem przez Międzynarodową Radę Inżynierii Wymagań (IREB). Status ten potwierdza profesjonalną komunikację, […]
- GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów…W austriackim Linzu stary most kolejowy na Dunaju został rozebrany w 2016 r. i zastąpiony nowym mostem drogowym, który został otwarty w 2021 r. W rezultacie lokomotywy i tabor muszą być transportowane na moście autostrady […]