OPEL: Elektryczny Vivaro-e także z uniwersalną zabudową skrzyniową
Bezemisyjny, lekki, dostawczy Opel z wysokiej jakości skrzynią ładunkową z opuszczanymi burtami z trzech stron będzie miał na „pace” bezpieczną, antypoślizgową podłogę i obszerny schowek na narzędzia pod spodem. Funkcjonalna, całkowicie płaska skrzynia ładunkowa ma wysokości 86 cm.

Szeroka oferta odmian nadwoziowych Opla Vivaro-e – lekkiego pojazdu użytkowego z napędem w pełni elektrycznym – ciągle się powiększa. Oprócz furgonu Cargo, osobowego Kombi, kabiny załogowej i kabiny z podwoziem, bezemisyjny Vivaro-e z akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 50 lub 75 kWh jest teraz dostępny z zabudową skrzyniową dostarczaną przez specjalistyczną niemiecką firmę Schoon Fahrzeug Systeme und Metalltechnik GmbH.
Uniwersalna wersja skrzyniowa, oparta na Oplu Vivaro-e z pojedynczą kabiną i podwoziem, ma rozstaw osi 3,27 m oraz wysokiej jakości platformę o wymiarach 2,44 x 1,83 x 0,40 m (dł. x szer. x wys.). Odkładane burty i tylna klapa o wysokości 40 cm zapewniają swobodny dostęp do platformy, a solidna rama o dużej sztywności skrętnej jest wykonana ze stali cynkowanej ogniowo i objęta 10-letnią gwarancją na brak korozji perforacyjnej.

Podłoga platformy znajduje się na wysokości zaledwie 860 mm, co ułatwia załadunek i rozładunek. Jest całkowicie płaska, bez wystających nadkoli. Po wewnętrznej stronie tylnej burty zamontowano stopień ułatwiający wejście na skrzynię ładunkową. Podwozie poniżej platformy jest estetycznie osłonięte opływowymi panelami. Opel Vivaro-e w wersji z zabudową skrzyniową nie jest, niestety, oferowany na rynku polskim.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa przewozu ładunku, towarów i narzędzi podłoga platformy w Oplu Vivaro-e (wykonana jako jeden element, bez spawanych spoin) ma antypoślizgową powierzchnię. Unieruchomienie ładunku umożliwiają zaczepy zagłębione w ramie nadwozia (po trzy z każdej strony). Przewożony sprzęt można umieścić w przestronnym schowku o głębokości ok. 2,4 m pod platformą i dostępnym od tyłu pojazdu. Klapa o szerokości 1,13 m jest zabezpieczona zamkiem i otwiera się w dół na dwóch zawiasach. Firma Schoon oferuje także opcjonalny schowek na narzędzia (1,80 x 0,63 x 0,53 m) montowany na platformie, tuż za kabiną.
Vivaro-e z akumulatorem o pojemności 50 kWh ma ładowność do 960 kg. Litowo-jonowy akumulator umieszczony pod skrzynią ładunkową nie ogranicza miejsca przeznaczonego na ładunek. W celu poprawy efektywności w modelu zastosowano układ hamowania regeneracyjnego, który odzyskuje energię wytwarzaną w czasie hamowania lub wytracania prędkości.

Zespół napędowy Vivaro-e rozwijający 100 kW (136 KM) mocy i 260 Nm momentu obrotowego umożliwia elektryczny transport towarów bez ustępstw pod względem walorów użytkowych. Prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 130 km/h pozwala na sprawne poruszanie się niemieckimi autostradami bez drastycznego zmniejszania zasięgu. W zależności od wersji modelu Vivaro-e może przejechać do 328 km na jednym ładowaniu akumulatora o pojemności 75 kWh (WLTP ).
Naładowanie akumulatora Vivaro-e nie jest kłopotliwe. Można to zrobić za pomocą ładowarki naściennej, na stacji szybkiego ładowania, a nawet z domowego gniazdka elektrycznego. Uzupełnienie zapasu energii do 80 procent pojemności akumulatora 75 kWh na 100-kilowatowej stałoprądowej publicznej stacji ładowania zajmuje tylko 45 minut. Opel oferuje ładowarki pokładowe, aby kierowca mógł jak najszybciej naładować pojazd, a akumulator (objęty gwarancją przez 8 lat/160.000 km) jak najdłużej zachował sprawność. Zasięg ustalono zgodnie z procedurą testową WLTP (rozporządzenie (WE) nr 715/2007, rozporządzenie (UE) nr 2017/1151).
(s)
Fot. Stellantis