Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
  • e-Sklep
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Odpowiedzialność kierowcy zawodowego za wypadki drogowe

    Odpowiedzialność kierowcy zawodowego za wypadki drogowe

    25 października, 2024
    Aktualności, Bezpieczeństwo, Przewoźnicy

    Kierowcy ciężarówek, mimo że stanowią niewielki odsetek uczestników ruchu drogowego, są zaangażowani w znaczną liczbę wypadków. W 2023 roku byli sprawcami blisko 1500 zdarzeń, co stanowiło blisko 8% wszystkich wypadków drogowych. Niestety, wypadki te często mają tragiczne konsekwencje – w ubiegłym roku ponad 190 osób poniosło śmierć, a ponad 1700 zostało rannych.

    Odpowiedzialność kierowcy zawodowego za wypadki drogowe
    • Wypadki z udziałem kierowców ciężarówek są częstym zjawiskiem o tragicznych skutkach. Stanowią 8% wszystkich wypadków drogowych, ale odpowiadają za 12% ofiar śmiertelnych.
    • Główne przyczyny wypadków to: zmęczenie, monotonia, presja czasu i rozproszenie uwagi.
    • Kierowca zawodowy ponosi odpowiedzialność za wyrządzone szkody, zarówno wobec pracodawcy, jak i osób trzecich. Odpowiedzialność ta może być ograniczona w przypadku nieumyślnego działania.
    • Ubezpieczenie OC pokrywa koszty odszkodowań, ale w przypadku rażących zaniedbań lub umyślnego działania ubezpieczyciel może dochodzić zwrotu kosztów od kierowcy (regres ubezpieczeniowy).

    Zmęczenie, monotonia, długie godziny spędzane za kierownicą oraz presja czasu sprawiają, że nawet najmniejsze rozproszenie może prowadzić do tragicznych w skutkach wydarzeń. Nie da się ukryć, że kierowcy zawodowi każdego dnia stają przed wieloma wyzwaniami związanymi z pracą za kółkiem – stresem, zmęczeniem, a także koniecznością zachowania przy tym pełnej koncentracji, aby uniknąć potencjalnych zagrożeń.

    Jednak nawet najbardziej doświadczony szofer może popełnić błąd, który może okazać się niebezpieczny dla niego i innych uczestników ruchu drogowego. Jakie są prawne konsekwencje takich zdarzeń i z czym musi się liczyć kierowca, który spowoduje wypadek?

    Odpowiedzialność na drodze

    Przykładem, który ukazuje, jak nieprzewidziane sytuacje mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, jest wypadek w Łodzi, gdzie 42-letni kierowca wywrotki nie opuścił naczepy i zahaczył nią o górną bramownicę, niszcząc znaki drogowe. To zdarzenie pokazuje, że rutyna zawodowa może prowadzić do błędów i utraty czujności, przez co narażeni na niebezpieczeństwo są również inni uczestnicy ruchu.

    Kto ponosi pełną odpowiedzialność za sytuacje na drodze i ewentualne szkody wyrządzone podczas wykonywania swoich obowiązków służbowych? – Odpowiedzialność pracownika za szkody wobec pracodawcy jest jasno określona w polskim Kodeksie pracy. Pracownik odpowiada zarówno za straty wyrządzone umyślnie, jak i te wynikające z zaniedbania obowiązków służbowych. W przypadku celowego działania kierowca ponosi pełną odpowiedzialność za wszystkie szkody. Z kolei nieumyślne postępowanie związane z zaniedbaniem obowiązków zwykle ogranicza się do wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia zgodnie z art. 119 Kodeksu pracy – mówi Łukasz Włoch, ekspert Inelo z Grupy Eurowag.

    Ireneusz Czulak – ekspert Inelo z Grupy Eurowag dodaje, że jeśli kierowca zaniedbał obowiązki i wyrządził szkody w wypadku komunikacyjnym, to ponosi konsekwencje nie tylko wobec pracodawcy, ale również wobec osób trzecich – Odpowiedzialność ta może dotyczyć nie tylko szkód materialnych, takich jak np. uszkodzenie pojazdu czy sprzętu, ale także szkód osobowych, czyli obrażenia ciała oraz utratę życia.

    Kierowcy zawodowi mogą liczyć na ochronę w postaci ubezpieczenia OC pojazdów. To właśnie ono w dużej mierze pokrywa koszty odszkodowań w przypadku wypadków. Warto jednak pamiętać, że taka ochrona nie zawsze działa w pełni na korzyść kierowcy. W sytuacji, gdy ubezpieczyciel uzna, że kierowca działał niezgodnie z przepisami, może dochodzić zwrotu kosztów od kierowcy w ramach tzw. regresu ubezpieczeniowego. – Oznacza to, że firma ubezpieczeniowa ma prawo żądać od kierowcy zwrotu wypłaconego odszkodowania, jeśli wypadek był spowodowany rażącym zaniedbaniem obowiązków lub działaniem umyślnym, np. prowadzeniem pojazdu pod wpływem alkoholu – podkreśla Ireneusz Czulak.

    Wyzwań w transporcie nie brakuje

    W większości zdarzeń drogowych dużą rolę odgrywa czynnik ludzki – dotyczy to wszystkich użytkowników dróg, w tym także kierowców ciężarówek. W jaki sposób można minimalizować ryzyko wypadków? Pracodawcy powinni zapewnić kierowcom odpowiednie warunki pracy, w tym czas na odpoczynek i regularne szkolenia z bezpieczeństwa. Ważna jest również inwestycja w bezpieczeństwo i ochronę życia.

    Istotną rolę odgrywają w tym narzędzia dla transportu, które wpływają na warunki i komfort pracy truckerów. – Tylko chwila nieuwagi wystarczy do spowodowania wypadku, w szczególności, gdy pokonuje się setki czy tysiące kilometrów w miesiącu. W takich okolicznościach wsparcie w postaci narzędzi, które pozwalają lepiej oceniać przejazd, mieć kontakt z kierowcą w czasie rzeczywistym i móc reagować na nagłe sytuacje od razu – jest nieocenione. Niejednokrotnie wydarzenia na drodze pokazują, że technologie działają w służbie kierowcy i mogą również pomóc w krytycznych sytuacjach – komentuje Łukasz Włoch.

    Przykładem może być jedna z sytuacji, którą nagłaśniały grupy branżowe na Facebooku, gdzie właściciel firmy próbował namierzyć auto po to, aby zdążyć udzielić kierowcy niezbędnej pomocy medycznej.

    truckslog Inelo wypadek 02

    Źródło: Spedytorzy i Przewoźnicy_Grupa transportowa na Facebook’u

    Aby minimalizować ryzyko na drogach, trzeba zadbać również o specjalistyczne szkolenia dla kierowców z zakresu bezpieczeństwa. Wsparcie psychologiczne powinno być standardowym elementem programu opieki nad kierowcami. Wielu z nich potrzebuje pomocy, zarówno w kwestiach zdrowotnych, jak i psychologicznych. Coraz więcej organizacji oraz firm transportowych zaczyna dostrzegać te problemy, jednak wsparcie w tym zakresie wciąż jest niewystarczające.

    Inelo, fot. Inelo

    banner cil ekiosk 2yH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw==
    • Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!

      Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!

      Inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (ITD) w Krakowie, używając sygnałów świetlnych i dźwiękowych zatrzymali na drodze […]

      Czytaj więcej… Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!Kontynuuj

    • Ekspert Girteki ostrzega: Martwe pole w ciężarówce to zupełnie inny wymiar zagrożenia niż w aucie osobowym!

      Ekspert Girteki ostrzega: Martwe pole w ciężarówce to zupełnie inny wymiar zagrożenia niż w aucie osobowym!

      Europa stale czyni postępy w ograniczaniu liczby wypadków drogowych, jednak świadomość zagrożeń, jakie stwarza martwe pole […]

      Czytaj więcej… Ekspert Girteki ostrzega: Martwe pole w ciężarówce to zupełnie inny wymiar zagrożenia niż w aucie osobowym!Kontynuuj

    • Czas to pieniądz! 7 na 10 przewoźników zmaga się z karami umownymi za opóźnienia w transporcie!

      Czas to pieniądz! 7 na 10 przewoźników zmaga się z karami umownymi za opóźnienia w transporcie!

      Terminowość w transporcie buduje satysfakcję klienta i chroni przewoźnika przed wysokimi karami umownymi. Jak pokazuje raport […]

      Czytaj więcej… Czas to pieniądz! 7 na 10 przewoźników zmaga się z karami umownymi za opóźnienia w transporcie!Kontynuuj

    Tagi : wypadki
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – sierpień-wrzesień 2025

    Partnerzy

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,49
    Pb95
    5,71
    ON
    5,69
    LPG
    2,79
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,26
    USD/PLN
    3,67
    CHF/PLN
    4,53
    GPB/PLN
    4,99
    NOK/PLN
    0,36
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone
    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.