Szczęśniak. Norweski lew
Fredrikstad to malowniczo położone miasto w południowej części Norwegii. Zostało założonew 1567 roku przez króla Fryderyka […]
Pokazany w Poznaniu JEŻDŻĄCY (w odróżnieniu od innych, często tylko „wizjonerskich” kreacji) prototyp to efekt kilkuletniej pracy zespołu polskich inżynierów firmy NYSA Zakład Pojazdów S.A. stworzonej z fascynacji nowoczesną motoryzacją i sentymentu do dawnej marki z Dolnego Śląska.
Nazwa Nysa w sferze motoryzacyjnej nieodparcie kojarzy się z lekkimi autami dostawczymi, jakie przez kilka dekad – w latach 1958-2003 – powstawały w tym mieście. Obecnie marka ta powraca – stoi za nią polska firma, zarejestrowana we Wrocławiu, o całkowicie polskim kapitale, która właśnie pod marką Nysa przygotowuje się do uruchomienia produkcji nowoczesnych, w pełni elektrycznych samochodów dostawczych, o wielu innowacyjnych i unikatowych rozwiązaniach technicznych. – Prowadzimy serwis samochodów osobowych i ciężarowych, zarabiamy też w innej branży, ale zawsze mnie i siostrę ciągnęło do tego by stworzyć i produkować auto polskiej marki. Kilka lat temu rozpoczęliśmy ten trudny projekt i można powiedzieć, że jesteśmy już na ostatniej prostej. Mamy gotową konstrukcję, sprawdzony napęd i baterie, toczą się prace nad kabiną. Chcielibyśmy za ok. półtora roku ruszyć z produkcją. Jej wielkość planujemy na ok. 1500 – 2000 samochodów rocznie – mówi Robert Smirnow, prezes spółki NYSA Zakład Pojazdów S.A.
Firma o nazwie Nysa Zakład Pojazdów S.A. powstała w lutym 2014 roku w wyniku wieloletniej działalności spółki Smirnow Truck, która świadczy usługi serwisowe samochodów osobowych oraz ciężarowych do 12 ton. W czasie rozwoju serwisu powstała koncepcja wprowadzenia na rynek własnego wariantu auta dostawczego. Rezultatem było utworzenie nowej spółki pod nazwą Nysa Zakład Pojazdów S.A. Świadczy ona usługi konstruktorskie, a od 2016 roku rozpoczęła działania badawczo-rozwojowe. Obejmowały one testy połączeń klejonych oraz prace projektowe lekkiego nadwozia kontenerowego do samochodów dostawczych. Od 2019 roku nazwa Nysa Zakład Pojazdów S.A. jest nazwą w pełni zastrzeżoną – podmiot ma więc wyłączność na używanie marki Nysa i w prostej linii stanowi następcę dawnych zakładów produkcji aut dostawczych, zlokalizowanych w mieście Nysa.
Nysa Zakład Pojazdów S.A. postawiła na przygotowanie projektu całkowicie od podstaw. W tym celu realizuje wielotorowe, powiązane ze sobą posunięcia. Rozwija program w oparciu o zasoby własnego, stale rozbudowywanego działu konstrukcyjnego. Jednocześnie, doskonale zdając sobie sprawę ze stojących wyzwań, stawia na współpracę z najlepszymi partnerami zewnętrznymi. Dlatego, wiedząc, że powodzenie całego pomysłu w znacznej mierze zależy od zdolności do przedstawienia ciekawych technologii i układów, doszło do nawiązania współpracy m.in. z wrocławskimi uczelniami wyższymi, głównie z Politechniką Wrocławską, oraz z Instytutem Łukasiewicza i z Górnośląskim Instytutem Technologicznym, a także firmami z obszaru zaawansowanych technologii.
Realizując tak ambitne przedsięwzięcie, spółka Nysa Zakład Pojazdów S.A. bazuje na kapitale własnym wspartym finansowaniem ze źródeł zewnętrznych. Spółka otrzymała z Unii Europejskiej dofinansowanie do dwóch projektów, tj.:
Oparta na ramie, modułowa konstrukcja nośna zapewnia możliwość montażu dowolnej zabudowy oraz stworzenie całej rodziny pojazdów o różnych rozstawach osi i zmiennej liczbie baterii w zależności od zastosowania. Przednie zawieszenie, dwuwahaczowe z resorem poprzecznym i amortyzatorami przykręcanymi do podłużnic ramy, umożliwia łatwą integrację podwozia z kabiną, której konstrukcja nie musi zawierać mocowań dla elementów układu zawieszenia. Opracowane i homologowane podwozie zawiera kompletne układy: zawieszenia, hamulcowy, kierowniczy i napędowy wraz z bateriami trakcyjnymi wysokiego napięcia. Platforma jezdna ma kompletną instalację elektryczną oraz nowoczesny, w pełni funkcjonalny system infotainment wyposażony w ciekłokrystaliczny zestaw wskaźników.
Przygotowana została zintegrowana platforma jezdna, na którą uzyskano już cząstkowe homologacje. Obecnie NYSA pracuje nad projektem kabiny kierowcy i pasażera z uwzględnieniem pełnej ergonomii pracy oraz w przyszłości jej autonomii. W kompletacji pojazdu zwraca przede wszystkim uwagę jego wysoce modułowa konstrukcja. I ta modularyzacja stanowi jeden z wyróżników auta. Po pierwsze ta modularyzacja dotyczy silnika – na tym etapie istnieje opcja wyboru między silnikami od różnych dostawców i o różnych parametrach. Drugi kluczowy obszar modularyzacji komponentowej odnosi się do baterii.
W rezultacie klient może wybrać liczbę modułów baterii, co zaczyna już stanowić pewien standard w tej klasie środków transportu, ale i Nysa Zakład Pojazdów S.A. może zastosować różne typy. Tym samym odbiorca może nie tylko decydować, czy wybrać mniej pakietów baterii, zyskując na ładowności, ale tracąc na zasięgu na jednym ładowaniu, ale może też zamówić baterie dopasowane do potrzeb użytkowych. Obecnie, w wyniku wielu wyczerpujących testów do zasilania dostawczej, elektrycznej Nysy wybrane zostały baterie znanej polskiej firmy WB Electronics (jej pakiety akumulatorów prezentowano na prototypowym pojeździe w Poznaniu).
Nysa Zakład Pojazdów SA realizuje również prace związane z projektowaniem i budową zintegrowanego układu napędowego (eKIT). Rozwiązane tego typu będzie wykorzystywane w elektrycznych pojazdach i maszynach specjalnych działających w trudnych warunkach drogowych, budowlanych, a nawet rolniczych. Oznacza to możliwość zastosowania tego układu do konwersji samochodów dostawczych różnych marek ze spalinowych na elektryczne. Zbudowany zespół napędowy składa się z innowacyjnego zespołu silnika elektrycznego z układem sterowania, adaptacyjnej przekładni oraz modułowych pakietów baterii i modułowego układu mocowania jednostki napędowej. W ramach prowadzonego projektu powstało specjalistyczne laboratorium badawcze z komorą klimatyczną i hamownią pozwalające na badanie poprawności działania jednostek napędowych i urządzeń do pojazdów elektrycznych w różnych warunkach atmosferycznych. Ma ono modułową aranżację oraz zostało umieszczone w kontenerze standardu ISO, wskutek czego może być łatwo przetransportowane w inne miejsce.
Napęd eKIT to w pełni zintegrowane, nowoczesne i wysokosprawne serce pojazdu elektrycznego, charakteryzujące się świetnymi parametrami trakcyjnymi przy zachowaniu kompaktowych wymiarów. Napięcie robocze o zakresie od 300 V do 400 V pozwala na zestawienie z większością dostępnych na rynku układów bateryjnych, a komunikacja w standardzie CAN 2.0A umożliwia bezproblemową integrację z istniejącymi systemami sterującymi. Oferowany zespół doskonale sprawdzi się we wszelkich przednionapędowych pojazdach kategorii N1 i M1 oraz jednostkach o zastosowaniach specjalnych. W skrócie eKIT to aż 185 KM (moc chwilowa 136 kW), 360 Nm i 10.000 obr/min w kompaktowym napędzie o wymiarach 690 / 450 / 500 długość x wysokość x szerokość [mm]. Inne kluczowe parametry to: napięcie znamionowe 375 V, moc ciągła 87 kW oraz masa 116 kg.
Nysa Zakład Pojazdów S.A. stworzyła rodzinę kompletnych, jeżdżących i w pełni funkcjonalnych podwozi do pojazdów elektrycznych o szerokiej gamie zastosowań. Oparta na ramie modułowa konstrukcja nośna zapewnia możliwość montażu dowolnej zabudowy, a dzięki wariantom o różnych rozstawach osi świetnie sprawdzi się w najróżniejszych warunkach eksploatacyjnych. Modułowość zapewnia możliwość dowolnej konfiguracji ilości zamontowanych pakietów baterii w zależności od indywidualnych potrzeb użytkownika.
Zastosowane przednie zawieszenie dwuwahaczowe z resorem poprzecznym i amortyzatorami zamontowanymi do podłużnic ramy umożliwia łatwą i szybką integrację podwozia z kabiną, której konstrukcja nie musi zawierać mocowań dla elementów układu zawieszenia. Homologowane podwozie posiada kompletną instalację elektryczną oraz nowoczesny, w pełni funkcjonalny system infotainment wyposażony w ciekłokrystaliczny zestaw wskaźników.
(s), fot. NYSA, rum
Fredrikstad to malowniczo położone miasto w południowej części Norwegii. Zostało założonew 1567 roku przez króla Fryderyka […]
Od 1 października 2024 nowym dyrektorem zarządzającym Mercedes-Benz Vans w Polsce zostaje René Achinger, pełniący tę […]
W obliczu globalnych wyzwań firmy coraz częściej decydują się na przeniesienie produkcji bliżej rynków zbytu. Trend […]
Views: 660