NOWOŚCI: Maxus debiutuje w Polsce
Maxus to nowa marka w Polsce, ale dobrze znana w Azji. W 2021 sprzedała w Chinach blisko 6 milionów aut elektrycznych. W Europie działa już na kilku rynkach. Teraz nadszedł czas na oficjalne przedstawicielstwo nad Wisłą, gdzie potencjał rozwoju elektromobilności jest wysoki.
W Polsce oferta Maxus obejmuje cztery ważne segmenty. Ma ofertę dopasowaną zarówno dla klienta indywidualnego, jak i przedsiębiorcy.
Elektryfikacja przyspiesza
Rynek aut elektrycznych rozwija się w dynamicznym tempie. W pierwszej połowie bieżącego roku w Europie do klientów trafiło ponad 457 tysięcy samochodów bezemisyjnych (dane ACEA), co przełożyło się na 10-procentowy udział w motoryzacyjnym rynku na Starym Kontynencie. W tym samym okresie w Polsce nabywców znalazły 12.207 pojazdy osobowe z napędem elektrycznym. Jeśli zestawimy te wyniki z analogicznym okresem 2021 roku, notujemy wzrost rzędu 45 procent. Ich liczba w naszym kraju zbliża się do 50 tysięcy.
Prognozy są optymistyczne. Wraz z rosnącym zainteresowaniem i oczekiwaniami klientów, rozwija się potrzebna infrastruktura. Według danych PSPA, pod koniec maja bieżącego roku funkcjonowało w Polsce 2232 ogólnodostępnych stacji ładowania. Niemal 30 procent z nich to szybkie ładowarki prądu stałego DC. Najszybsze z nich transferują już 350 kW. Nie musimy się też martwić o zagraniczne podróże. Liczba „słupków” w Europie wynosi około 200 tysięcy.
Debiut w Europie
Maxus jest częścią państwowego giganta SAIC Motor z siedzibą w Szanghaju. SAIC Motor swoją działalność rozpoczął w 1958 i od tego momentu nieustannie pracuje nad udoskonalaniem produktów i wdrażaniu rozwiązań zapewniających komfort i bezpieczeństwo. Dzięki bogatemu doświadczeniu w opracowywaniu strategii rozwoju i rozszerzania dystrybucji, firma odegrała istotną rolę przy wprowadzaniu Volkswagena i GM na rynek chiński, dla których to koncernów do dziś są najważniejszym partnerem z Państwa Środka. SAIC Motor pozostaje od 5 lat największym chińskim oraz jednym z największych na świecie koncernów motoryzacyjnych zlokalizowanych w Szanghaju, mieście skupiającym centra rozwoju technologii. SAIC Motor znajduje się na liście największych spółek świata, Fortune Global 500.
Maxus pojawił się w Europie za sprawą norweskiego partnera RSA w 2018 roku. Skandynawowie w krótkim czasie zbudowali sieć liczącą 125 dealerów. Marka dostępna jest w Norwegii, Szwecji, Danii, Finlandii, Islandii, Grenlandii, na Wyspach Owczych, a od teraz również w Polsce.
W 2021 do klientów w Chinach trafiło 5,8 miliona samochodów, a liczba wyeksportowanych osiągnęła 679 tysięcy pojazdów. Na rynku chińskim znajdziemy nie tylko rodzinne SUV-y i auta użytkowe, lecz również pickupy oraz MPV. W Polsce oferta obejmuje dwa pojazdy o charakterze dostawczym, średniej klasy SUV-a i minivana przewidzianego dla sześciu osób. Pod koniec bieżącego roku planowane jest wprowadzenie do sprzedaży pierwszego w Europie w pełni elektrycznego, 5-osobowego pickupa, modelu Maxus eT90. Natomiast w przyszłym roku zadebiutuje model MIFA 9 – 6 osobowy samochód MPV klasy wyższej, jak również elektryczna ciężarówka do DMC 7,5 tony.
Maxus e-Deliver 3
e-Deliver 3 to samochód od podstaw opracowany przez inżynierów Maxusa. To także pierwszy na świecie samochód dostawczy, który od początku do końca został zaprojektowany jako pojazd elektryczny, a nie jest adaptacją istniejących konstrukcji pod napęd bezemisyjny. Dzięki temu udało się zaoszczędzić aż 200 kg na masie samego pojazdu, co pozwoliło uzyskać dużo większą ładowność.
Auto występuje z przestrzenią ładunkową o pojemności 4,8 lub 6,3 m3 oraz ładownością do 930 kg, z możliwością holowania przyczepy o masie do 1025 kg. Akumulator o mocy 50,23 kWh zapewnia zasięg do 238 km (WLTP mieszany). Do wyboru pozostają wersje o długości 455,5 lub 514,5 cm. Szerokość w obu przypadkach wynosi 178 cm. Rozstaw osi krótszej odmiany to 291, a dłuższej 328,5 cm.
Producent przewiduje dwa warianty akumulatora – 35 lub 50,2 kWh. W drugim przypadku, czas uzupełniania energii od 5 do 80 procent wynosi 45 minut (DC). Do dyspozycji mamy dwa tryby jazdy – normalny i ekologiczny. By odciążyć układ hamulcowy, możemy korzystać z efektywnej rekuperacji funkcjonującej na poziomie lekkim, średnim lub mocnym. Maksymalny zasięg w mieście wynosi do 342 kilometrów (WLTP).
Maxus e-Deliver 3 jest jednym z najtańszych pojazdów w segmencie i jednocześnie łatwym w dopasowaniu do indywidualnych potrzeb. Występuje nie tylko jako van, lecz również podwozia z kabiną, co umożliwia zastosowanie pożądanej zabudowy. Podstawowy wariant kosztuje 159.725 zł brutto. W ramach rządowego programu „Mój elektryk”, przedsiębiorcy mogą liczyć maksymalnie na 70 tysięcy złotych bonifikaty.
Maxus e-Deliver 9
Największy samochód użytkowy w gamie Maxus występuje w dwóch długościach – 554,5 i 594 cm – a rozstaw osi wynosi 336,5 lub 376 cm. To jeden z najbardziej okazałych przedstawicieli segmentu. Tylne, podwójne drzwi otwierają się w zakresie 236 stopni, co w połączeniu z niskim progiem załadunku, ułatwi pakowanie towaru przy użyciu chociażby wózka widłowego. W zależności od wybranej specyfikacji, e-Deliver 9 zmieści 9,7 lub 11 m3 (do pięciu europalet). Maksymalna ładowność to 1200 kilogramów, a masa holowanej przyczepy z hamulcem najazdowym to 1,5 tony.
Do dyspozycji mamy trzy pojemności akumulatora – 51,5, 72 lub 88,55 kWh. Wszystkie warianty możemy ładować prądem zmiennym (AC) lub stałym (DC). Czas uzupełniania energii w dwóch pierwszych wersjach od 20 do 80 procent trwa 36, a w topowej specyfikacji 45 minut. Biorąc pod uwagę konkurencję, Maxus oferuje jeden z najlepszych wyników w kategorii zasięgu – do 353 kilometrów w mieście (WLTP).
Zapewnia też komfortowe miejsce pracy kierowcy. W kabinie znajdziemy wiele funkcjonalnych schowków i pojemników na drobiazgi lub butelki z wodą. Nie brakuje fizycznych przełączników zawiadujących kluczowymi funkcjami, a także dotykowego ekranu obsługującego multimedia i zdolnego przenieść z telefonu ulubione aplikacje poprzez Apple CarPlay i Android Auto. Maxus w standardzie ma sześć poduszek powietrznych, system monitorujący w trybie ciągłym martwe pole, a także układ ostrzegający przed kolizją i w razie podbramkowej sytuacji, uruchamiający hamulce, by zminimalizować zagrożenie.
Ceny e-Deliver 9 zaczynają się od 303.578 zł brutto. Jeśli uwzględnimy rządowe wsparcie programu „Mój elektryk”, finalna cena zmaleje nawet do 233.578 zł. Podobnie jak w przypadku e-Deliver 3, tak i tu możemy zdecydować się na vana lub podwozie z kabiną. Producent oferuje gwarancję dla samochodów dostawczych trwającą przez 5 lat lub 100 tysięcy kilometrów. Akumulator wysokiego napięcia objęty jest 8-letnią ochroną z limitem kilometrów na poziomie 160 tysięcy.
Sieć dealerska w Polsce
RSA Polska nieustannie pracuje nad rozbudową sieci dealerskiej, która obecnie liczy 16 przedstawicieli Maxusa w Polsce. Oficjalni partnerzy znajdują się między innymi w Warszawie, Gdańsku, Bielsku-Białej, Łodzi i Katowicach. Do końca roku planuje rozszerzenie sieci do ponad 20 placówek sprzedaży i obsługi serwisowej. W zakresie obsługi finansowej samochodów dla klientów i finansowania stocków dealerskich nawiązana została długoterminowa współpraca z Santander Consumer Bank.
Pierwsze samochody użytkowe z norweskiego magazynu dopłyną do Polski w sierpniu. SUV i MPV będą dostępne dla klientów na początku czwartego kwartału bieżącego roku. e-Deliver 3 i 9 przeszły szereg wymagających testów i pomyślnie spisały się w przedsiębiorstwach logistycznych na terenie Polski. Do kluczowych parametrów należały wysoka ładowność oraz zasięg przekraczający 300 kilometrów eliminujący konieczność uzupełniania energii w ciągu dnia roboczego. Ponadto firmy dostarczające towary na terenie dużych aglomeracji doceniły możliwość poruszania się pasami dla autobusów i bezpłatnego parkowania.
(s)
Fot. Maxus