Nowoczesne oleje do samochodów ciężarowych chronią silniki i środowisko
Oleje silnikowe najnowszej generacji, są gwarancją nie tylko doskonałej pracy jednostki napędowej, ale także mniejszego zużycia paliwa oraz redukcji emisji gazów cieplarnianych. Ich stosowanie to również wyraz troski i odpowiedzialności za środowisko. ORLEN OIL, producent m.in. gamy wysokojakościowych olejów do samochodów ciężarowych PLATINUM ULTOR, doskonale wpisuje się w ten kierunek rozwoju branży.
Rosną wymagania dla olejów silnikowych
Obniżenie kosztów operacyjnych użytkowania aut i ograniczenie emisji dwutlenku węgla są wyzwaniem, tak dla producentów samochodów, jak i wytwórców środków smarowych. Aby poprawić wydajność paliwową pojazdów producenci OEM (Original Equipment Manufacturer) wprowadzają zmiany zarówno w konstrukcji aut, silników, jak i przekładni. Olbrzymią wagę przywiązują również do jakości olejów silnikowych, które odpowiednio dobrane wpływają na zużycia paliwa.
Powszechnie przyjmuje się, że zastosowanie olejów silnikowych o niższych klasach lepkości, np. przejście z SAE 15W-40 na SAE 10W-30 lub 5W-30, zapewnia oszczędność paliwa, a tym samym mniejszą emisję GHG (greenhouse gas).
Zostało to udowodnione poprzez badanie lepkości kinematycznej, która jest obliczana na podstawie czasu przepływu określonej objętości cieczy przez kalibrowaną kapilarę, w ściśle określonych warunkach pomiaru i w ściśle ustalonej temperaturze, pod wpływem grawitacji.
Zastosowanie oleju silnikowego o niższej lepkości przynosi wyraźne korzyści zwłaszcza w zimie. W niskich temperaturach olej ten potrzebuje znacznie mniej czasu, aby dopłynąć do wszystkich węzłów tarcia.
To bardzo korzystnie wpływa nie tylko na lepszą ochronę jednostki napędowej, ale także zmniejszenie zużycia paliwa, poprzez redukcję tarcia wewnętrznego. Oznacza to wymierne korzyści ekonomiczne.
Lepkość dynamiczna HTHS
Olej, który chroni takie elementy silnika jak łożyska, wałek rozrządu, pierścienie tłokowe i tuleje, musi być również przystosowany do pracy w wysokiej temperaturze oraz w warunkach wysokiego ścinania. Dostosowanie oleju do ekstremalnych warunków pracy określa lepkość dynamiczna HTHS.
Lepkość dynamiczna HTHS nie jest parametrem nowym, od wielu lat pojawia się bowiem w klasyfikacjach lepkościowych SAE oraz OEM. Wskaźnik ten powstał po to, aby wykazać, że oleje zachowują wystarczającą wytrzymałość filmu smarowego i zapobiegają nadmiernemu zużyciu poszczególnych elementów w warunkach eksploatacji jednostki napędowej.
Lepkość HTHS mierzy tymczasową utratę lepkości, im niższa zmierzona liczba, tym niższa lepkość HTHS oleju, a to oznacza większą oszczędność paliwa i mniejszą emisję szkodliwych substancji.
Oleje do wysokoobciążonych silników
Oleje do wysokoobciążonych silników wysokoprężnych mają zazwyczaj minimalną lepkość HTHS wynoszącą 3,5 cP. Wprowadzona kilka lat temu specyfikacja jakościowa PC-11B (API FA-4) – rekomenduje klasy xW-30, dla których HTHS zawiera się w przedziale 2,9-3,2 mPa.
Coraz większa liczba producentów oryginalnego sprzętu (OEM) dąży do tego, aby obniżyć lepkości HTHS poniżej limitu 3,5 cP. Jednym z pierwszych europejskich producentów OEM, który wprowadził taką specyfikację (MB 228.61), był Mercedes-Benz.
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), które reprezentuje 16 najważniejszych wytwórców aut osobowych, ciężarówek i autobusów w Europie, również zapowiedziało wprowadzenie kluczowych zmian dla klasyfikacji olejów z segmentu heavy duty. Już wkrótce (przewidywany termin to marzec 2022 roku) pojawią nowe klasy: ACEA E8 zastąpi ACEA E6, a ACEA E11 zastąpi ACEA E9. W kolejnych etapach planowane jest wprowadzenie klas: ACEA F8 i ACEA F11, które będą wymagały olejów spełniających poziom lepkości HTHS od 2,9 do 3,2 mPa.s.
Zmniejszenie lepkości HTHS oleju silnikowego wymaga zastosowania specjalnych dodatków uszlachetniających i nowoczesnych polimerów, zapewniających ochronę poszczególnych elementów silnika. Prowadzi to do zastosowania syntetycznych olejów bazowych i zmniejszenia lepkości kinematycznej gotowego produktu. Przejście z klasy lepkościowej SAE 10W-40 na SAE 5W-20 może zapewnić poprawę efektywności zużycia paliwa nawet o 1,7%. Przekłada się to nie tylko na ogromne oszczędności paliwa w pojazdach ciężarowych, ale także na znaczną redukcję CO2.
Katarzyna Starzec,
kierownik produktu
w Dziale Badań i Rozwoju