Dakar 2025: Macik liderem w ciężarówkach, Polacy blisko podium!
Wydmy i mgła nie są dobrym połączeniem, gdy zawodnicy muszą rozpocząć odcinek specjalny na Dakarze. W […]
Nowe układy napędowe oparte na 13-litrowych silnikach Scania Super na biogaz zapewniają oszczędność paliwa na poziomie 5% i zasięg niezbędny do pokonywania długich tras. Nowe silniki na biogaz zostały połączone ze skrzyniami biegów G25 i osiami z układu przeznaczonego dla silnika Diesla. – Gdy połączyliśmy te komponenty, szybko stało się jasne, że jest to strzał w dziesiątkę. Podobnie jak w przypadku silnika Super, silniki na biogaz wykorzystują zwiększony zakres skrzyni biegów G25. W połączeniu ze skrzynią biegów Scania Opticruise i nowymi osiami jednostki te mogą przez większość czasu pracować na optymalnym poziomie. W rezultacie przekłada się to na pięcioprocentowe oszczędności paliwa – mówi Ola Henriksson, starszy menedżer produktu ds. paliw odnawialnych w Scania Trucks.
Zainteresowanie produkowanymi lokalnie paliwami biometanowymi do samochodów ciężarowych (takimi jak Bio-LNG czy Bio-CNG) szybko rośnie. Wiele firm i nabywców usług transportowych dąży do dekarbonizacji swojego przewozu drogowego i oni oczekują gotowych rozwiązań. Dostęp do silników na biogaz stał się łatwiejszy dzięki szybko rozwijającym się sieciom stacji paliw. W efekcie emisje CO2 można zredukować nawet o 90%, biorąc pod uwagę cały proces: od wytworzenia energii po jej wykorzystanie w funkcjonującym już na trasach pojeździe.
– Paliwa biometanowe to rozwiązanie przeznaczone dla klientów, którzy chcą bez zbędnej zwłoki rozpocząć swoją podróż w kierunku dekarbonizacji. Nasze silniki na biogaz sprawdzają się w wielu branżach i nadają się do zróżnicowanych zastosowań. Na przykład, ciągnik siodłowy z naczepą w zestawie 40-tonowym może osiągnąć zasięg do 1800 km, jeśli wyposażymy go w największy oferowany przez nas zbiornik na bio-LNG. Dodajmy do tego osiągi naszego silnika OC13, czyli moc 460 KM i moment obrotowy 2300 Nm, a otrzymamy idealne narzędzie na europejskie trasy długodystansowe – podkreśla Ola Henriksson. – Połączenie nowych silników Scania na biogaz ze skrzynią biegów G25 i tylną osią z układu napędowego Super okazało się strzałem w dziesiątkę. Potwierdzono oszczędność paliwa na poziomie 5%. Co więcej, dzięki paliwom Bio-LNG lub Bio-CNG emisja CO2 ulegnie redukcji nawet o 90%. Takie osiągnięcie jest dostępne już dziś – tu i teraz!
Scania oferuje obecnie zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju silniki na gaz charakteryzujące się obniżoną emisją CO2 (zasilają je paliwa Bio-LNG i Bio-CNG) o zasięgu i mocy umożliwiającej pokonywanie długich tras. W połączeniu z dwoma z trzech głównych elementów układu napędowego opartego na technologii Super nowy, 13-litrowy silnik biogazowy o mocy 460 KM zapewnia oszczędności paliwa na poziomie 5% (w porównaniu do swojego poprzednika).
Sieci stacji tankowania biogazu powstają w całej Europie. Ich szybki rozwój to odpowiedź na zwiększający się popyt i działalność głównych graczy w branży paliwowej. Zmniejszanie śladu węglowego przestało być domeną wyłącznie „zielonych” firm, starających się o uznanie w oczach opinii publicznej. Ograniczenie emisji dwutlenku węgla stało się koniecznością dla większości poważnych przewoźników. Do osiągnięcia tego celu należy wykorzystać wszystkie dostępne środki.
Nowe silniki na biogaz Scania bazują na renomowanym 13-litrowym silniku, który wprowadzono na rynek kilka lat temu. Zwiększając moc silników i dbając o ich zgodność z przyszłymi wymaganiami prawnymi, Scania udowadnia, że poprzez dążenie do dekarbonizacji planuje zdobyć jeszcze większy udział w rynku. – Jestem przekonany, że dzięki ograniczeniu emisji CO2, doskonałym właściwościom jezdnym i naszej szerokiej ofercie, coraz więcej klientów będzie dostrzegać, że jest to świetne rozwiązanie. Ma ono wiele oczywistych zalet, a przy tym praktycznie żadnych wad. Co więcej, kierowców na pewno ucieszy znacznie niższy poziom hałasu – zauważa Ola Henriksson.
Specyfikacja dwóch nowych silników Scania na biogaz:
OC13 103 420 KM | OC13 104 460 KM | ||
Rodzaj | Rzędowy | ||
Pojemność skokowa | 12,7 l | ||
Kolejność zapłonu | 1-5-3-6-2-4 | ||
Cylindry | 6 | ||
Liczba zaworów na cylinder | 4 | ||
Średnica cylindra x skok tłoka | 130 x 160 mm | ||
Kompresja | 12,6:1 | ||
Wtrysk paliwa | Bosch + CEM1 | ||
Pojemność zbiornika oleju | 43 l | ||
Kontrola emisji | Scania EGR i katalizator trójdrożny | ||
Maksymalna moc wyjściowa | 420 (311 kW) przy 1900 obr./min | 460 (340 kW) przy 1900 obr./min | |
Maksymalny moment obrotowy | 2100 Nm przy 1000-1300 obr./min | 2300 Nm przy 1000-1300 obr./min |
(s), fot. Scania
Wydmy i mgła nie są dobrym połączeniem, gdy zawodnicy muszą rozpocząć odcinek specjalny na Dakarze. W […]
W połowie stycznia inspektorzy ITD z Gniezna i Poznania, wraz ze Strażnikami Leśnymi z Gniezna oraz […]
Rok 2025 zapowiada się dla branży logistycznej jako okres wyzwań, ale i szans. Umiarkowany optymizm wśród […]