Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
  • e-Sklep
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Nowa generacja elektrycznych ciężarówek DAF. XD i XF Electric z nowymi napędami PACCAR wjeżdżają na drogi.

    Nowa generacja elektrycznych ciężarówek DAF. XD i XF Electric z nowymi napędami PACCAR wjeżdżają na drogi.

    25 września, 2025
    Aktualności, Elektromobilność, Elektryczne ciężarówki, Samochody ciężarowe

    Firma DAF Trucks oficjalnie rozpoczyna seryjną produkcję nowej generacji w pełni elektrycznych pojazdów ciężarowych – DAF XD i XF Electric. Nowe modele, bazujące na wielokrotnie nagradzanej platformie, wprowadzają na rynek zaawansowane układy napędowe PACCAR, modułowe akumulatory LFP oraz rozwiązania aerodynamiczne, które łącznie pozwalają na osiągnięcie zasięgu przekraczającego 500 kilometrów na jednym ładowaniu. To znaczący krok w kierunku dojrzałego i efektywnego transportu bezemisyjnego.

    Nowa, w pełni elektryczna gama pojazdów DAF. Obejmuje ona zarówno modele XD, jak i XF, dostępne w konfiguracjach jako ciągniki siodłowe oraz podwozia pod zabudowę.
    Nowa, w pełni elektryczna gama pojazdów DAF. Obejmuje ona zarówno modele XD, jak i XF, dostępne w konfiguracjach jako ciągniki siodłowe oraz podwozia pod zabudowę.

    Firma DAF Trucks oficjalnie potwierdziła rozpoczęcie produkcji seryjnej nowej generacji swoich w pełni elektrycznych pojazdów ciężarowych. Modele DAF XD i XF Electric, bazujące na platformach, które zdobyły tytuł „International Truck of the Year”, wyznaczają nowe standardy w segmencie bezemisyjnego transportu ciężkiego. Dzięki połączeniu zaawansowanych układów napędowych, modułowej konstrukcji akumulatorów i dopracowanej aerodynamiki, pojazdy te oferują zasięg przekraczający 500 kilometrów na jednym ładowaniu, zachowując przy tym najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu pracy kierowcy.

    Innowacyjne serca pojazdów. Układy napędowe PACCAR EX-D1 i EX-D2

    Kluczowym elementem nowej generacji pojazdów elektrycznych DAF są całkowicie nowe, wydajne silniki elektryczne z magnesami trwałymi. Inżynierowie DAF opracowali dwa warianty napędu, aby precyzyjnie dopasować charakterystykę pojazdu do specyfiki zadań transportowych.

    Aerodynamiczna sylwetka modelu DAF XD Electric jest jednym z kluczowych czynników pozwalających na osiągnięcie zasięgu przekraczającego 500 km.
    Aerodynamiczna sylwetka modelu DAF XD Electric jest jednym z kluczowych czynników pozwalających na osiągnięcie zasięgu przekraczającego 500 km.

    PACCAR EX-D1: zoptymalizowany dla dystrybucji

    Układ napędowy PACCAR EX-D1, przeznaczony dla modelu DAF XD Electric do zastosowań solo (DMC do 29 ton), oferuje trzy warianty mocy: 170 kW (230 KM), 220 kW (300 KM) oraz 270 kW (370 KM). Każdy z nich generuje maksymalny moment obrotowy na poziomie 1500 Nm, co jest idealnym rozwiązaniem dla zadań takich jak dystrybucja do supermarketów, obsługa kontenerów czy zbiórka odpadów.

    PACCAR EX-D2: moc dla cięższych zadań i dłuższego dystansu

    Dla bardziej wymagających zastosowań, w tym dla zestawów o masie całkowitej do 50 ton, DAF przygotował układ PACCAR EX-D2. Dostępny w modelach XD i XF Electric, oferuje moc 270 kW (370 KM), 310 kW (420 KM) lub 350 kW (480 KM) przy momencie obrotowym sięgającym 2400 Nm. Ten napęd, połączony z większymi pakietami baterii, sprawia, że transport elektryczny staje się realną alternatywą także w transporcie długodystansowym.

    Warto zwrócić uwagę na unikalną konstrukcję napędu. Składa się on z dwóch silników elektrycznych zintegrowanych z centralną, trzystopniową skrzynią biegów z przekładnią planetarną. Taka budowa zapewnia nie tylko niską masę, ale także inteligentne zarządzanie mocą – przy mniejszym obciążeniu pracuje tylko jeden silnik, maksymalizując wydajność.

    Typ pojazduSilnik elektrycznyMoc wyjściowa silnikaMoment obrotowyLiczba akumulatorówPojemność akumulatorów brutto


    DAF
    XD Electric

    PACCAR EX-D1170 kW (230 KM)1500 NmOd dwóch do pięciu210–525 kWh

    220 kW (300 KM)1500 NmOd trzech do pięciu315–525 kWh

    270 kW (370 KM)1500 NmOd trzech do pięciu315–525 kWh

    DAF
    XD Electric

    DAF
    XF Electric
    PACCAR EX-D2270 kW (370 KM)2400 NmOd trzech do pięciu315–525 kWh

    310 kW (420 KM)2400 NmOd czterech do pięciu420–525 kWh

    350 kW (480 KM)2400 NmOd czterech do pięciu420–525 kWh

    Model DAF XF Electric z kabiną Sleeper High Cab jest przystosowany do transportu długodystansowego. Zasięg ponad 500 km i mocny napęd PACCAR EX-D2 otwierają nowe możliwości dla bezemisyjnych przewozów.
    Model DAF XF Electric z kabiną Sleeper High Cab jest przystosowany do transportu długodystansowego. Zasięg ponad 500 km i mocny napęd PACCAR EX-D2 otwierają nowe możliwości dla bezemisyjnych przewozów.

    Modułowe akumulatory LFP. Elastyczność i bezpieczeństwo w DAF XD i XF Electric

    DAF postawił na modułowość, oferując od dwóch do pięciu pakietów akumulatorów, co pozwala na skonfigurowanie pojazdu pod konkretne potrzeby klienta. Pojemność brutto waha się od 210 kWh do 525 kWh.

    Co istotne, zastosowano nowoczesne akumulatory LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe), które posiadają kilka kluczowych zalet:

    • Brak kobaltu i niklu: Czyni je bardziej zrównoważonymi i etycznymi.
    • Długa żywotność: DAF udziela na nie ośmioletniej gwarancji.
    • Bezpieczeństwo: Możliwość ładowania do 100% pojemności bez ryzyka skrócenia żywotności.

    Dzięki takiemu podejściu, firmy transportowe mogą zoptymalizować masę własną i ładowność pojazdu, jeśli nie potrzebują maksymalnego zasięgu. Przy optymalnym planowaniu trasy i ładowania, dzienne przebiegi rzędu 1000 kilometrów stają się w pełni osiągalne.

    Wnętrze kabiny modeli DAF XD i XF Electric łączy ergonomię z nowoczesną technologią. W pełni cyfrowy kokpit oraz ekran systemu DAF Digital Vision (po lewej) zastępują tradycyjne lusterka.
    Wnętrze kabiny modeli DAF XD i XF Electric łączy ergonomię z nowoczesną technologią. W pełni cyfrowy kokpit oraz ekran systemu DAF Digital Vision (po lewej) zastępują tradycyjne lusterka.

    Aerodynamika i efektywność jako klucz do zasięgu

    Imponujący zasięg to nie tylko zasługa wydajnych napędów i baterii. Ogromną rolę odgrywa dopracowana aerodynamicznie konstrukcja kabiny, odziedziczona po spalinowych odpowiednikach. Zwężana bryła, zaokrąglone narożniki, brak widocznych szczelin oraz cyfrowe systemy kamer zastępujące lusterka (DAF Digital Vision i DAF Corner View) minimalizują opór powietrza, co bezpośrednio przekłada się na niższe zużycie energii.

    Przekrój DAF XF Electric ukazuje gęste rozmieszczenie komponentów napędu. Modułowe pakiety baterii LFP (w tej konfiguracji pięć) są zintegrowane z ramą, zapewniając nisko położony środek ciężkości.
    Przekrój DAF XF Electric ukazuje gęste rozmieszczenie komponentów napędu. Modułowe pakiety baterii LFP (w tej konfiguracji pięć) są zintegrowane z ramą, zapewniając nisko położony środek ciężkości.

    Praktyczne aspekty: ładowanie, zabudowa i komfort kierowcy

    Nowe modele DAF są przystosowane zarówno do ładowania prądem przemiennym (AC), jak i szybkiego ładowania prądem stałym (DC).

    Producent zadbał również o łatwość montażu specjalistycznych zabudów. Jako opcja dostępny jest układ e-PTO 650 V, który umożliwia zasilanie urządzeń hydraulicznych czy chłodniczych bezpośrednio z akumulatorów pojazdu.

    Zintegrowany układ napędowy PACCAR EX. Kompaktowa jednostka obejmuje silniki elektryczne oraz trzystopniową przekładnię, co przekłada się na wysoką wydajność i niską masę własną.
    Zintegrowany układ napędowy PACCAR EX. Kompaktowa jednostka obejmuje silniki elektryczne oraz trzystopniową przekładnię, co przekłada się na wysoką wydajność i niską masę własną.

    Kierowcy docenią cechy znane z serii XD i XF, takie jak niska pozycja kabiny gwarantująca niezrównaną widoczność bezpośrednią, najwyższy komfort jazdy oraz intuicyjną obsługę, w tym funkcję jazdy z wykorzystaniem jednego pedału (one-pedal driving), która maksymalizuje odzysk energii podczas hamowania. Dyskretne, niebieskie akcenty we wnętrzu i na zewnątrz subtelnie podkreślają bezemisyjny charakter pojazdów.

    (CYPH), fot. DAF Trucks

    banner cil ekiosk 2yH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw==
    • Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!

      Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!

      Inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (ITD) w Krakowie, używając sygnałów świetlnych i dźwiękowych zatrzymali na drodze […]

      Czytaj więcej… Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!Kontynuuj

    • Ekspert Girteki ostrzega: Martwe pole w ciężarówce to zupełnie inny wymiar zagrożenia niż w aucie osobowym!

      Ekspert Girteki ostrzega: Martwe pole w ciężarówce to zupełnie inny wymiar zagrożenia niż w aucie osobowym!

      Europa stale czyni postępy w ograniczaniu liczby wypadków drogowych, jednak świadomość zagrożeń, jakie stwarza martwe pole […]

      Czytaj więcej… Ekspert Girteki ostrzega: Martwe pole w ciężarówce to zupełnie inny wymiar zagrożenia niż w aucie osobowym!Kontynuuj

    • Czas to pieniądz! 7 na 10 przewoźników zmaga się z karami umownymi za opóźnienia w transporcie!

      Czas to pieniądz! 7 na 10 przewoźników zmaga się z karami umownymi za opóźnienia w transporcie!

      Terminowość w transporcie buduje satysfakcję klienta i chroni przewoźnika przed wysokimi karami umownymi. Jak pokazuje raport […]

      Czytaj więcej… Czas to pieniądz! 7 na 10 przewoźników zmaga się z karami umownymi za opóźnienia w transporcie!Kontynuuj

    Tagi : ciągnik siodłowy elektryczny, ciężarówki elektryczne, DAF Trucks, DAF XD Electric, DAF XF Electric, Nowości Motoryzacyjne, PACCAR EX-D2, transport bezemisyjny
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – sierpień-wrzesień 2025

    Partnerzy

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,49
    Pb95
    5,71
    ON
    5,69
    LPG
    2,79
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,26
    USD/PLN
    3,67
    CHF/PLN
    4,53
    GPB/PLN
    4,99
    NOK/PLN
    0,36
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone
    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.