Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!
Inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (ITD) w Krakowie, używając sygnałów świetlnych i dźwiękowych zatrzymali na drodze […]

Firma DAF Trucks oficjalnie potwierdziła rozpoczęcie produkcji seryjnej nowej generacji swoich w pełni elektrycznych pojazdów ciężarowych. Modele DAF XD i XF Electric, bazujące na platformach, które zdobyły tytuł „International Truck of the Year”, wyznaczają nowe standardy w segmencie bezemisyjnego transportu ciężkiego. Dzięki połączeniu zaawansowanych układów napędowych, modułowej konstrukcji akumulatorów i dopracowanej aerodynamiki, pojazdy te oferują zasięg przekraczający 500 kilometrów na jednym ładowaniu, zachowując przy tym najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu pracy kierowcy.
Kluczowym elementem nowej generacji pojazdów elektrycznych DAF są całkowicie nowe, wydajne silniki elektryczne z magnesami trwałymi. Inżynierowie DAF opracowali dwa warianty napędu, aby precyzyjnie dopasować charakterystykę pojazdu do specyfiki zadań transportowych.

Układ napędowy PACCAR EX-D1, przeznaczony dla modelu DAF XD Electric do zastosowań solo (DMC do 29 ton), oferuje trzy warianty mocy: 170 kW (230 KM), 220 kW (300 KM) oraz 270 kW (370 KM). Każdy z nich generuje maksymalny moment obrotowy na poziomie 1500 Nm, co jest idealnym rozwiązaniem dla zadań takich jak dystrybucja do supermarketów, obsługa kontenerów czy zbiórka odpadów.
Dla bardziej wymagających zastosowań, w tym dla zestawów o masie całkowitej do 50 ton, DAF przygotował układ PACCAR EX-D2. Dostępny w modelach XD i XF Electric, oferuje moc 270 kW (370 KM), 310 kW (420 KM) lub 350 kW (480 KM) przy momencie obrotowym sięgającym 2400 Nm. Ten napęd, połączony z większymi pakietami baterii, sprawia, że transport elektryczny staje się realną alternatywą także w transporcie długodystansowym.
Warto zwrócić uwagę na unikalną konstrukcję napędu. Składa się on z dwóch silników elektrycznych zintegrowanych z centralną, trzystopniową skrzynią biegów z przekładnią planetarną. Taka budowa zapewnia nie tylko niską masę, ale także inteligentne zarządzanie mocą – przy mniejszym obciążeniu pracuje tylko jeden silnik, maksymalizując wydajność.
| Typ pojazdu | Silnik elektryczny | Moc wyjściowa silnika | Moment obrotowy | Liczba akumulatorów | Pojemność akumulatorów brutto |
DAF XD Electric | PACCAR EX-D1 | 170 kW (230 KM) | 1500 Nm | Od dwóch do pięciu | 210–525 kWh |
| 220 kW (300 KM) | 1500 Nm | Od trzech do pięciu | 315–525 kWh | ||
| 270 kW (370 KM) | 1500 Nm | Od trzech do pięciu | 315–525 kWh | ||
| DAF XD Electric DAF XF Electric | PACCAR EX-D2 | 270 kW (370 KM) | 2400 Nm | Od trzech do pięciu | 315–525 kWh |
| 310 kW (420 KM) | 2400 Nm | Od czterech do pięciu | 420–525 kWh | ||
| 350 kW (480 KM) | 2400 Nm | Od czterech do pięciu | 420–525 kWh |

DAF postawił na modułowość, oferując od dwóch do pięciu pakietów akumulatorów, co pozwala na skonfigurowanie pojazdu pod konkretne potrzeby klienta. Pojemność brutto waha się od 210 kWh do 525 kWh.
Co istotne, zastosowano nowoczesne akumulatory LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe), które posiadają kilka kluczowych zalet:
Dzięki takiemu podejściu, firmy transportowe mogą zoptymalizować masę własną i ładowność pojazdu, jeśli nie potrzebują maksymalnego zasięgu. Przy optymalnym planowaniu trasy i ładowania, dzienne przebiegi rzędu 1000 kilometrów stają się w pełni osiągalne.

Imponujący zasięg to nie tylko zasługa wydajnych napędów i baterii. Ogromną rolę odgrywa dopracowana aerodynamicznie konstrukcja kabiny, odziedziczona po spalinowych odpowiednikach. Zwężana bryła, zaokrąglone narożniki, brak widocznych szczelin oraz cyfrowe systemy kamer zastępujące lusterka (DAF Digital Vision i DAF Corner View) minimalizują opór powietrza, co bezpośrednio przekłada się na niższe zużycie energii.

Nowe modele DAF są przystosowane zarówno do ładowania prądem przemiennym (AC), jak i szybkiego ładowania prądem stałym (DC).
Producent zadbał również o łatwość montażu specjalistycznych zabudów. Jako opcja dostępny jest układ e-PTO 650 V, który umożliwia zasilanie urządzeń hydraulicznych czy chłodniczych bezpośrednio z akumulatorów pojazdu.

Kierowcy docenią cechy znane z serii XD i XF, takie jak niska pozycja kabiny gwarantująca niezrównaną widoczność bezpośrednią, najwyższy komfort jazdy oraz intuicyjną obsługę, w tym funkcję jazdy z wykorzystaniem jednego pedału (one-pedal driving), która maksymalizuje odzysk energii podczas hamowania. Dyskretne, niebieskie akcenty we wnętrzu i na zewnątrz subtelnie podkreślają bezemisyjny charakter pojazdów.
(CYPH), fot. DAF Trucks
Inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (ITD) w Krakowie, używając sygnałów świetlnych i dźwiękowych zatrzymali na drodze […]
Europa stale czyni postępy w ograniczaniu liczby wypadków drogowych, jednak świadomość zagrożeń, jakie stwarza martwe pole […]
Terminowość w transporcie buduje satysfakcję klienta i chroni przewoźnika przed wysokimi karami umownymi. Jak pokazuje raport […]











