Nieprawidłowo zabezpieczony ładunek drewna okrągłego w naczepie kurtynowej
Litewski przewoźnik wiózł w naczepie nieodpowiednio zabezpieczony ładunek drewna okrągłego, nieokorowanego umieszczonego wzdłużnie. Na dokładkę miał jeszcze niesprawną naczepę. Jego podróż przez Polskę zakończyli inspektorzy z WITD w Olsztynie.
Ładunek przewożony w kurtynowej naczepie zabezpieczono jedynie za pomocą odciągów taśmowych i kombinowanego sztauowania z wykorzystaniem drewnianych pali. Zatrzymany zestaw skierowano w asyście radiowozu na bezpieczny parking celem przeładowania drewna na pojazd kłonicowy, przeznaczony do tego rodzaju transportu. Do tego czasu przewoźnikowi zakazano dalszego przejazdu drogami publicznymi.
Inspektorzy WIDT z Olsztyna zatrzymali dowód rejestracyjny naczepy z uwagi na uszkodzenie mechaniczne i rozwarstwienie bieżnika jednej z opon pojazdu. Kierowcę ukarano mandatami karnymi na kwotę 700 zł za stan techniczny naczepy oraz nieodpowiednie zabezpieczenie przewożonego ładunku.
Przewóz wszelkich ładunków (i sposób ich mocowania) po polskich drogach reguluje opublikowane w Dzienniku Ustaw z 13 lutego 2018 r. (Poz. 361) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 25 stycznia 2018 r. w sprawie sposobu przewozu ładunku. Jeśli chodzi o drewno przewożone wzdłużnie do osi pojazdu ładunek powinien opierać się o ścianę przednią lub podobną barierę. Zaleca się stosowanie odciągów łańcuchowych lub taśmowych. Wszystkie odciągi powinny zostać napięte za pomocą urządzenia napinającego. Ładunek i odciągi należy sprawdzać przed wyjazdem na drogę publiczną, a następnie regularnie kontrolować podczas przewozu.
Zewnętrzne kłody lub sztuki drewna powinny opierać się o co najmniej dwie kłonice o odpowiedniej wytrzymałości lub być zabezpieczone na górze łańcuchami zapobiegającymi ich rozpieraniu na boki przez ładunek. Każda sztuka drewna krótsza niż odległość pomiędzy dwiema kłonicami powinna być umieszczona w środku ładunku. Jeżeli sztuka drewna opiera się o dwie kłonice, jej końce powinny wystawać poza kłonice na nie mniej niż 300 mm.
Według rozporządzenia przewóz drewna dłużycowego jest możliwy tylko pojazdami z odpowiednią do tego rodzaju transportu zabudową, przyczepą lub naczepą kłonicową, gwarantującą odpowiednie unieruchomienie ładunku. Ładunek powinien zostać umocowany za pomocą co najmniej dwóch odciągów do każdej pary kłonic. Każdy z odciągów w kłonicach wewnętrznych powinien być naprężony siłą wynoszącą co najmniej 750 daN. Naprężenie wstępne dla każdej pary kłonic umieszczonych skrajnie powinno wynosić co najmniej 2000 daN. Po szczegóły warto zajrzeć do rozporządzenia.
s
Fot. GITD