Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
  • e-Sklep
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Niemcy od grudnia, a Austria od stycznia, wprowadzają opłaty za emisję CO2! Co zrobić, by je obniżyć?

    Niemcy od grudnia, a Austria od stycznia, wprowadzają opłaty za emisję CO2! Co zrobić, by je obniżyć?

    9 listopada, 2023
    Aktualności, Prawo

    Niemcy i Austria są pierwszymi krajami, które wprowadzą dla przewoźników uzależnienie wysokości opłat drogowych od ilości emitowanego przez ich ciężarówki dwutlenku węgla. Spedytorzy, którzy chcą płacić mniej, muszą przypilnować, by na czas dostarczyć niezbędne informacje do obliczenia emisji CO2 – podkreślają eksperci z Eurowag, wiodącego dostawcy zintegrowanych rozwiązań dla transportu drogowego w Europie.

    Niemcy od grudnia, a Austria od stycznia, wprowadzają opłaty za emisję CO2

    Nadchodzące zmiany są związane z dyrektywą Unii Europejskiej, zgodnie z którą ciężarówki będą kwalifikowane do jednej z pięciu klas, w zależności od emisji CO2. Im niższa klasa, tym wyższa opłata. Nowe przepisy mają wejść w życie w Niemczech i Austrii odpowiednio 1 grudnia 2023 oraz 1 stycznia 2024 roku. Pozostałe państwa członkowskie UE, w tym Polska, powinny wdrożyć dyrektywę Eurovignette do marca 2025 roku.

    – Aby uzyskać wyższą klasę CO2, a tym samym płacić mniej, należy jak najszybciej przekazać swojemu dostawcy usług płatniczych wszelkie wymagane informacje dotyczące pojazdu. Jeśli tego nie zrobimy, automatycznie zostaniemy przypisani do klasy 1, a to oznacza opłaty wyższe o ok. 70-80%. Nasi klienci, korzystający z rozwiązania płatniczego EVA, mogą zaktualizować dane na swoim koncie, w portalu klienta – wyjaśnia Ferdinand Butaš, dyrektor Produktu ds. Opłat w Eurowag.

    Na czym polegać będzie klasyfikacja?

    Do tej pory przy obliczaniu opłat w krajach UE brano pod uwagę klasę emisji silnika zgodnie z normami EURO, które uwzględniają m.in. emisje tlenków azotu, węglowodorów, tlenku węgla lub pyłów stałych. Natomiast zgodnie z dyrektywą Eurovignette, emisja CO2 również powinna być uwzględniona przy obliczeniach wysokości opłat. – Warunki decydujące o tym, które pojazdy zostaną zakwalifikowane do niższej stawki opłat, są jasno określone. Wszystkie pojazdy z silnikiem spalinowym i datą pierwszej rejestracji przed 1 lipca 2019 są automatycznie klasyfikowane do klasy 1 emisji CO2. Dla pojazdów z silnikiem spalinowym i datą pierwszej rejestracji po 1 lipca 2019 potrzebne będą dodatkowe parametry. Obejmują one klasę pojazdu, konfigurację osi kół, technicznie dopuszczalną masę całkowitą pod obciążeniem, grupę pojazdów, kabinę sypialną, znamionową moc silnika w kW, emisję CO2 w gCO2/tkm, datę pierwszej rejestracji oraz konfigurację podwozia. Wszystkie pojazdy o zerowej emisji, czyli np. wodorowe, elektryczne lub wodorowo-elektryczne zawsze znajdą się w piątej, najwyższej klasie emisji – dodaje Ferdinand Butaš.

    Wszystkie parametry niezbędne do klasyfikacji pojazdu można znaleźć w Certyfikacie Zgodności (CoC), Customer Information File (CIF) lub w karcie technicznej pojazdu. Jeśli właściciel nie posiada tych dokumentów, jedynym rozwiązaniem jest skontaktowanie się z producentem, który wyda dokumenty ponownie. Czas oczekiwania oraz wysokość ewentualnych opłat będzie się różnić w zależności od kraju. Dane muszą być wprowadzone ręcznie do portalu lub systemu dostawcy usług związanych z opłatami drogowymi.

    Obowiązkowe oznaczenie wagi w Niemczech

    Drugą nowością w niemieckim systemie opłat będzie obowiązek aktualizacji informacji o wadze pojazdu dla wszystkich przewoźników. Dotychczas do obliczania opłat wykorzystywano maksymalną dopuszczalną masę pojazdu (F.2 w karcie homologacji technicznej), ale po zmianach konieczne będzie podanie maksymalnej, dopuszczalnej masy całkowitej pod obciążeniem (F.1). Eurowag szacuje, że ta aktualizacja dotyczy nawet 55.000 pojazdów obsługiwanych przez jego klientów.

    – Zachęcamy spedytorów do spełnienia obowiązku aktualizacji danych pojazdu w terminie. Wprowadzenie informacji o masie F.1 pomoże w Niemczech uniknąć możliwego mandatu. Jako Eurowag chcemy wspierać naszych klientów w procesie dostosowania się do nowych przepisów, a także przejścia do bardziej ekologicznej i efektywnej mobilności – podsumowuje Ferdinand Butaš.

    Eurowag, fot. Archiwum

    Rozwiązania cyfrowe Schmitz Cargobull dla zwiększenia efektywności transportu

    Rozwiązania cyfrowe Schmitz Cargobull dla zwiększenia efektywności transportu

    Każdy, kto próbuje podnieść poziom digitalizacji swoich procesów, zwiększy wydajność swojego biznesu transportowego, a także rentowność. […]

    Czytaj więcej… Rozwiązania cyfrowe Schmitz Cargobull dla zwiększenia efektywności transportuContinue

    Jak nie wpaść w pułapkę podatków i sprawnie odzyskać zwrot VAT i akcyzy w transporcie?

    Jak nie wpaść w pułapkę podatków i sprawnie odzyskać zwrot VAT i akcyzy w transporcie?

    Choć procedura odzyskiwania zwrotu VAT lub akcyzy w transporcie drogowym jest trudnym i czasochłonnym procesem oraz […]

    Czytaj więcej… Jak nie wpaść w pułapkę podatków i sprawnie odzyskać zwrot VAT i akcyzy w transporcie?Continue

    Wjeżdżali mimo zakazu. Jeden z niesprawną naczepą, drugi z nieważną rejestracją! 

    Wjeżdżali mimo zakazu. Jeden z niesprawną naczepą, drugi z nieważną rejestracją! 

    Naczepę z pękniętą tarczą hamulcową i ciężarówkę niedopuszczoną do ruchu wykluczyli z dalszej jazdy funkcjonariusze mazowieckiej […]

    Czytaj więcej… Wjeżdżali mimo zakazu. Jeden z niesprawną naczepą, drugi z nieważną rejestracją! Continue

    Tagi : opłaty drogowe
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – kwiecień 2025

    Partnerzy

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,83
    Pb95
    6,04
    ON
    6,11
    LPG
    3,18
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,27
    USD/PLN
    4,15
    CHF/PLN
    4,56
    GPB/PLN
    5,15
    NOK/PLN
    0,36
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone
    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda