NesoBus: Premiera polskiego autobusu wodorowego
NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce, zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Zasilany zielonym wodorem jest najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z całego świata.

Pojazd ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, jego zasięg to około 450 km, nie emituje spalin, oczyszcza powietrze, a jedyne co emituje to para wodna. Konstrukcja NesoBus – polskiego autobusu wodorowego -jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego lub na baterie. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 rok w fabryce powstającej w Świdniku.
Komunikacja miejska ekstremalnie zanieczyszcza powietrze w miastach. Każde zanieczyszczenie powietrza może być przyczyną chorób – nie tylko układu oddechowego, ale też udarów, nowotworów, zawałów serca, alergii itp. NesoBus to autobus wodorowy, który napędzany zielonym wodorem nie emituje spalin, a dodatkowo oczyszcza powietrze.
NesoBus jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast – likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenków azotu czy pyłów, w szczególności drobnych pyłów PM 2,5.
Jak działa autobus na wodór?
NesoBus, polski autobus wodorowy ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada więc własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną.
NesoBus wytwarza na bieżąco energię elektryczną pobierając tlen z powietrza i łącząc go z wodorem ze zbiorników przy użyciu ogniwa paliwowego. Pobierane powietrze musi być oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny.
Dlaczego Nesobus?
Marka autobusu – „Neso” to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 km, a tankowanie wodoru trwa tylko 15 minut. Dzięki temu w pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Cały czas może jeździć. NesoBus jest bardzo efektywny – zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.
NesoBus ma również świetne parametry fizyczne – ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.
Konstrukcja od podstaw
Konstrukcja NesoBusa jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Autobus jest zbudowany z myślą o technologii wodorowej – dzięki czemu bardzo łatwo jest np. zamienić zbiorniki na wodór o wyższym ciśnieniu i zwiększyć zasięg.
Autobus jest zbudowany modułowo, więc można dopasować go do potrzeb konkretnych miast. Producent zatrudnia 25 konstruktorów, którzy dostosują autobus do potrzeb poszczególnych miast i przewoźników. NesoBus to model opracowany przez najlepszych i najbardziej doświadczonych inżynierów z Polski we współpracy z partnerami z Europy i świata, zbudowany z bardzo wysokiej jakości komponentów.
Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive, ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie – firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór.
Nowoczesny design połączony z najnowszymi technologiami pozwala uzyskać maksymalne parametry techniczne przy zachowaniu komfortu podróżujących. Po 65 dniach intensywnych badań „poligonowych” i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju, jak i za granicą, NesoBus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu.
(s)
Fot. NesoBus
- 91-letni kierowca zginął po zderzeniu z ciężarówkąW miejscowości Goraj (Lubelskie) doszło do tragicznego wypadku. W wyniku zderzenia Forda i ciężarowej Scanii śmierć poniósł 91-letni kierowca osobówki. W godzinach porannych, w miejscowości Goraj na drodze wojewódzkiej numer 835, 91-letni mieszkaniec gminy Frampol […]
- Pod osłoną nocy próbował przemknąć „pociągiem drogowym”Ciągnik siodłowy i dwie naczepy poruszały się nocą ekspresową „trójką”. Za długi oraz za wysoki kolos na kołach ważył blisko 85,5 tony zamiast dopuszczalnych 40. Nienormatywny zestaw jechał bez pojazdów pilotujących i zezwolenia. W nocy, […]
- Mercedes-Benz: Actrosy L w Kuźnia Trans – kolejny rozdział wspólnej historii50 Actrosów L 1845 zasili flotę firmy Kuźnia Trans z Mikołowa, w której pracowały wszystkie kolejne generacje flagowej ciężarówki Mercedes-Benz. Obecny nabytek przewoźnika jest najnowszą wersją aktualnego modelu, udoskonaloną pod kątem komfortu i bezpieczeństwa kierowców. […]
- LOGISTYKA: CEVA wyróżniona tytułem Top Green Supply Chain Partner 2021CEVA Logistics po raz kolejny otrzymała tytuł G75 Green Supply Chain Partner. Globalną wizją CEVA jest prowadzenie działalności w sposób etyczny i zrównoważony, od magazynowania przez usługi transportowe po zamówienia, z poszanowaniem integralności ludzi i […]