NACZEPY: Giganci ze stali
Przewoźnicy zajmujący się transportem sypkich ładunków chętnie kupują naczepy samowyładowcze z muldami zbudowanymi z lekkiego aluminium. Dzięki mniejszej masie własnej pozwalają na przewiezienie większego ładunku masowego, takiego jak kruszywo, piasek czy asfalt. Jednak tam, gdzie trzeba transportować ładunki agresywnie niszczące wywrotki, nieodzowna staje się mulda z odpornej na uderzenia i ścieranie wysokogatunkowej stali. Dzięki jej nowym, wysokowytrzymałym rodzajom i opracowywaniu coraz doskonalszych konstrukcji skrzyń wywrotek i one stają się lżejsze. Kupują je także ci, którzy nie muszą się przejmować masą pojazdu, bo pracuje on poza drogami publicznymi.

Nawet na rynkach o surowych regulacjach dotyczących masy pojazdów, jednym z najważniejszych wymagań stawianych przed naczepą wywrotką jest jej ładowność. Każda tona więcej przewieziona w ciągu dnia oznacza większą efektywność pracy, a co za tym idzie także zyski przewoźnika. Oprócz nich ważne jest też bezpieczeństwo: naczepa musi być stabilna, tak w czasie jazdy, jak i podczas najbardziej krytycznego momentu pracy – wyładunku. Musi też być niezawodna, odporna na trudy pracy i korozję.
Schmitz Cargobull
W zakładzie w Gotha w Saksonii Schmitz Cargobull od 1997 r.produkuje naczepy wywrotki i wywrotki do prac w przemyśle wydobywczym, budowlanym i do transportu płodów rolnych. Do podnoszenia i opuszczania muldy wykorzystuje siłowniki hydrauliczne firm Hyva lub Georg. Schmitz korzysta ze starannie dobranych materiałów. Najczęściej stali o wysokiej wytrzymałości typu HB 450, która jest używana do budowy skrzyń wywrotek. W ostatnich latach, dzięki rozwojowi działu konstrukcyjnego, a także zwiększeniu możliwości produkcyjnych zakładu w Gotha, Schmitz Cargobull stał się największym europejskim producentem naczep wywrotek.

W wyniku fundamentalnego przeprojektowania ramy modułowej naczep Schmitz Cargobull uzyskano oszczędności masy, co pozwala na zwiększenie ładowności wywrotki S.KI nawet o 180 kg, w zależności od długości i konkretnej konstrukcji ramy.
W ofercie są zarówno lekkie wersje (light) przeznaczone do współpracy z ciągnikami siodłowymi 4×2, jak i ciężkie (heavy duty) sprzęgane z ciężkimi, uterenowionymi ciągnikami 6×6 z siodłem przystosowanym do nacisku 23 t. Trwałość sprawdzana jest nie tylko w komputerowych testach, ale także podczas morderczych prób w Cargobull Validation Center. Pojazdy z Gotha projektowane są metodą elementów skończonych (FEM). I dotyczy to zarówno podwozi, jak i wywrotek. Dzięki temu naczepy mają konstrukcje zoptymalizowane pod kątem nie tylko możliwie najniższej masy, ale też stabilności. Kontroli podlegają tam nie tylko spawy, ale także działanie układów hydrauliki siłowej, których sprawność w pracy wywrotki ma decydujące o jej wydajności znaczenie.

W produkcji wywrotek stalowych Schmitz stosuje m.in. szwedzką stal Hardox o współczynniku twardości HB 450, bardzo odporną na ścieranie, o grubości 5, 6 lub 8 mm. Na zdjęciu naczepa do przewozu złomu.
Na budowach dróg mulda wywrotki często jest narażona na ekstremalnie trudne warunki, głównie uderzenia głazów. Dlatego część użytkowników do prac o takim charakterze wybiera odporniejsze muldy zbudowane ze stali. Badania prowadzone w ośrodku badawczo-rozwojowym w Gotha dają wymierne efekty, co najlepiej widać na przykładzie najnowszej wersji naczepy S.KI LIGHT, przygotowanej do pracy na drogach państw Europy Zachodniej, w których obowiązuje maksymalna masa zestawu wynosząca 40 t. To tańsza alternatywa dla naczep aluminiowych. W całości zbudowana jest z wysokogatunkowej stali. Wywrotka ma objętość 24 m3 i jest przeznaczona do przewożenia ziarnistych, sypkich materiałów, takich jak: piasek, żwir, keramzyt czy asfalt. Pusta naczepa ma masę zaledwie 4500 kg, więc w konfiguracji z lekkim ciągnikiem siodłowym ładowność takiego zestawu może sięgnąć prawie 30 t przy DMC 40 t.
Na drugim biegunie oferty znajdują się stalowe naczepy o technicznej ładowności 36 t i nacisku na siodło o wartości 23 t. Mogą mieć ładowność nawet 50 t i w zależności od przeznaczenia objętość skrzyni wynoszącą od 30 do 34 m3 (budowlane i kopalniane) lub od 40 do 52 m3 w przypadku wywrotek do węgla. Wywrotki o największej kubaturze wyposażone w dwuskrzydłowe drzwi tylne otwierane na boki znajdują zastosowanie również w transporcie złomu i płodów rolnych. Najchętniej kupowanymi są jednak wersje budowlane ze stalowym podwoziem i takąż muldą o objętości od 26 do 28 m3.
Ich muldy mają przekrój zbliżony do litery U (half-pipe). Taki kształt pomaga przy opróżnianiu wywrotki – ładunek nie przywiera w narożach i łatwo się z niej zsuwa. W produkcji wywrotek stalowych Schmitz Cargobull stosuje m.in. szwedzką stal HARDOX o współczynniku twardości HB 450, bardzo odporną na ścieranie, o grubości 5, 6 lub 8 mm. Dostępne warianty tylnej ściany to klapa leżąca wewnątrz z rozściełaczem lub klapa na zewnątrz. W wywrotkach o dużej kubaturze i z dwuskrzydłowymi drzwiami lub klapą może być zainstalowany zsyp do zboża, a pojazdy do transportu asfaltu mogą być wyposażone w hamulec do współpracy z maszyną drogową.
HARDOX
Dzięki połączeniu dużej twardości i wytrzymałości, stal Hardox sprawdziła się jako odporny na ścieranie materiał wybierany z myślą o wydłużeniu czasu eksploatacji sprzętu i konstrukcji w najtrudniejszych środowiskach pracy.Ekstremalna odporność na ścieranie to także strategiczny czynnik biznesowy – wydłuża czas eksploatacji sprzętu dwa, pięć, dziesięć lub więcej razy. Twardość to cecha, która zapewnia doskonałą ochronę przed ścieraniem przez cały okres użytkowania blachy Hardox.
Minimalizuje ścieranie, gdyż krawędzie materiału ściernego nie mogą przeciąć twardej powierzchni. Zresztą blachy z tej stali są twarde na całej grubości, a nie tylko na powierzchni. Twardość nie przeszkadza własnościom konstrukcyjnym Hardoxu, dzięki czemu jest on idealnym materiałem do budowy wywrotek.
Jesienią ubiegłego roku Schmitz przedstawił nowe podwozie naczep wywrotek zoptymalizowane pod kątem masy dla większej ładowności. Przeprojektowana została też osłona przeciwnajazdowa. W wyniku fundamentalnego przeprojektowania ramy modułowej uzyskano oszczędności masy, co pozwala na zwiększenie ładowności wywrotki S.KI nawet o 180 kg, w zależności od długości i konkretnej konstrukcji ramy. Zmieniona konstrukcja belek poprzecznych zapewnia jeszcze większą stabilność i zapewnia dłuższą żywotność podwozia dzięki optymalnej ochronie przed korozją. Firma Schmitz Cargobull udziela klientom 10-letniej gwarancji na przerdzewienie dla ocynkowanej ramy generacji S.KI. Nowa rama LIGHT w krótkich wariantach S.KI została opracowana specjalnie do użytku na drogach, placach budowy i lekkich trasach terenowych z optymalizacją ładowności. Ta innowacja to jedna z najlżejszych stalowych ram podwozia na rynku. System modułowy oferuje odpowiednią ramę do każdego zastosowania: dostępne są cztery różne długości ramy (długości systemowe 7,2, 8,2, 9,6, 10,5), w zależności od pożądanej objętości nadwozia. Oprócz wersji STANDARD, dla każdej długości ramy, w zależności od zastosowania i wymagań, dostępna jest wersja LEKKA dla szczególnie dużej ładowności lub wersja HEAVY-DUTY do szczególnie ciężkich zastosowań. Wszystkie warianty ramy są właśnie zmieniane na nową generację.