Międzynarodowe kontrole ADR na śląskich drogach
Międzynarodowa akcja kontrolna ukierunkowana na przewóz towarów niebezpiecznych (ADR) odbyła się 8 i 9 kwietnia na […]
Naczepa chłodnia Schmitz Cargobull S.KO CITY została opracowany specjalnie z myślą o dystrybucji żywności na obszarach miejskich, gdzie prace transportowe charakteryzują się szeroką gamą przewożonych towarów, częstym załadunkiem i rozładunkiem oraz jazdą w ruchliwym środowisku miejskim. Naczepy S.KO CITY wykorzystywane są przede wszystkim do dystrybucji towarów dla sieci dyskontowych i sklepów przez wiele firm logistycznych. Dwuosiowe wersje tych pojazdów oferowane są w czterech wariantach długości (13.403 mm, 12.343 mm, 11.043 mm i 9793 mm) i mieszczą 33, 30, 27 lub 24 europalety. Na zdjęciach widoczna jest dwuosiowa naczepa z najkrótszym nadwoziem. Jej ładownia ma długość 9,2 m i można nią przewieźć wspomniane 24 palety lub 36 kontenerów rolkowych powszechnie używanych w dostawach do sklepów.
Dzięki układowi wymuszonego skrętu drugiej osi, zestaw z taką naczepą jest niezwykle łatwy w manewrowaniu. Pozwala to bez straty czasu pokonywać nawet wąskie uliczki z ciasnymi zakrętami, trudne wjazdy, podwórka czy minironda. To całkowicie mechaniczny system. Podczas wykonywania skrętu ruch pomiędzy ciągnikiem a naczepą przenoszony jest przez płytę siodłową, blokowaną w sprzęgu siodłowym za pomocą klina skrętu. Długi drążek kierowniczy biegnący pod podwoziem przenosi ten ruch bezpośrednio i bez luzów na ramę mocowania kierowanej osi. Koła wychylają się w stronę przeciwną do przednich kół ciągnika. Poza lepszą manewrowością zmniejszony wewnętrzny promień skrętu zapobiega uszkodzeniom ścian bocznych opon spowodowanym otarciami o ostre krawężniki. Kierowanie tylną osią w porównaniu do osi sztywnej pozwala zredukować opory toczenia. Siły te bezpośrednio wpływają na zużycie podwozia, rachunki za paliwo i zużycie opon (oprócz przyspieszonego ścierania bieżnika generują też mniej ciepła podczas skręcania).
Oszczędności można też osiągnąć dzięki podnoszonej przedniej osi. Jeżeli naczepa nie jest w pełni obciążona, oś jest podnoszona, co nie tylko pomaga zmniejszyć zużycie opon i opory toczenia, ale także poprawia przyczepność do drogi kół osi napędowej ciągnika (przez większy docisk).
Kolejnym ważnym kryterium dla takiego środowiska pracy pojazdu jest przestrzeganie rygorystycznych przepisów dotyczących emisji dźwięku, które obowiązują na obszarach mieszkalnych. Naczepa S.KO CITY znajduje się znacznie poniżej dopuszczalnego poziomu załadunku i rozładunku wynoszącego 60 dB, obowiązującego we wczesnych godzinach porannych i nocnych, co znacznie zmniejsza poziom hałasu w obszarach komercyjnych graniczących z mieszkalnymi.
Elastyczne pakiety wyposażenia oferowane przez producenta dają firmom transportowym szansę dostosowania tej naczepy do swoich potrzeb transportowych i logistycznych. Mają np. możliwość zamówienia przegród wzdłużnych i bocznych do ładowni do przewozów wielotemperaturowych. Co więcej, dostępna jest również szeroka gama opcji zabezpieczenia ładunku w pionie i poziomie, wraz z różnymi elementami zabezpieczającymi różne kontenery i palety w połączeniu z podłogą lotniczą lub wielofunkcyjną.
Można więc tu stosować teleskopowe kłonice mocowane w gniazdach szyn w podłodze i suficie, poziome belki, takie jak w systemach podwójnego załadunku, czy pasy – do ich mocowania konieczne są uchwyty, które mocuje się w gniazdach szyn. Korzystają z zainstalowanych szyn do mocowania ładunku w tej chłodniczej naczepie można też ustawiać izolowane przegrody. Widać je na naszych zdjęciach. Jeśli nie są akurat potrzebne, podwiesza się je pod sufitem przy pomocy silnych magnesów.
W nadwoziu zbudowanym z paneli FERROPLAST poprawiono izolację aż o 10%. Nowe panele poprawiają wartość współczynnika K (przenikalność cieplną), co otwiera sprzyja rozwiązaniom określonym w przepisach konwencji ATP. W porównaniu z poprzednią generacją nowe nadwozie chłodni jest o około 2 procent lżejsze, a jednocześnie zapewnia ten sam poziom izolacji. Dzięki modułowej budowie podwozia, w razie jakiejś kolizji, uszkodzone komponenty można szybko i łatwo wymienić. Pomaga to oszczędzić czas i koszty w przypadku naprawy i poprawić TCO, czyli całkowity koszt posiadania.
Naczepa chłodnia Schmitz Cargobull S.KO CITY wyposażona jest w układ Dynamic Ramp Protection DRP 3.0, który zapewnia idealną ochronę przed uszkodzeniami, gdy pojazd znajduje się przy rampie. Zaoszczędzono tu prawie 60 kg masy, co ma pozytywny wpływ na potencjał ładowności. Ponieważ taką naczepę użytkuje się wiele lat w warunkach dość intensywnej eksploatacji, modułowa tylna partia nadwozia umożliwia w razie potrzeby modernizację poszczególnych jej części. Znów zmniejsza to zarówno przestoje, jak i koszty w przypadku napraw.
Centralna, hermetycznie zamykana skrzynka elektryczna umieszczona w środkowej części boku podwozia zawiera wszystkie połączenia elektryczne i bezpieczniki w jednym, łatwo dostępnym miejscu. Tak więc, jeśli chodzi o modernizację i zainstalowanie w nowych opcji wyposażenia czy funkcje elektryczne, wszystkie połączenia można znaleźć w jednym miejscu razem z dokładnym schematem instalacji elektrycznej naczepy. Pozwala to na wygodny dostęp, konserwację i serwisowanie wszystkich podzespołów elektrycznych.
Kolejnym elementem zapewniającym bezpieczeństwo jest nowa obrotowa drabina wejściowa. Chociaż są to właściwie schodki. Dzięki dwóm stopniom po obu stronach zapewniają wygodny i bezpieczny dostęp do ładowni pojazdu. Wykonane z ocynkowanych, stalowych, ażurowych kształtek stopnie (śnieg i błoto się na nich nie utrzymają) mają dużą, antypoślizgową powierzchnię szczebli z możliwością regulacji wysokości. Są o wiele wygodniejsze w eksploatacji niż typowa naczepowa drabinka wyciągana spod podłogi. Szybko też się ją składa i rozkłada, co w codziennej pracy kierowcy takiego pojazdu ma ogromne znaczenie. Niektórzy z nich mają do obsłużenia codziennie nawet 20 – 30 dostaw.
Aspekt bezpieczeństwa jest tu dodatkowo zaznaczony przez opcję „Bezpieczny start” – gdy stopnie są wysunięte, jednocześnie zostaje uruchomiony hamulec. Jeżeli pojazd odjedzie z wciąż rozłożoną drabiną, naczepa automatycznie rozpocznie hamowanie.
Naczepa chłodnia Schmitz Cargobull S.KO CITY jest wyposażana w elektryczną jednostkę chłodniczą Schmitz Cargobull S.CUe, co oznacza, że z procesu chłodzenia ładowni nie powstają żadne emisje dwutlenku węgla.
Energia elektryczna dla agregatu chłodniczego jest wytwarzana przez generator hydrauliczny zamontowany na ciągniku. Zasilana elektrycznie jednostka chłodząca Schmitz Cargobull S.CUe nie generuje żadnych emisji i została zaprojektowana specjalnie do użytku w transporcie miejskim. Agregat S.CUe jest wyposażony we wbudowany inwerter i przeznaczony jest do kontrolowania temperatury towarów z mocą chłodniczą do 15.900 W i mocą grzewczą do 9100 W, a wszystko to bez generowania jakichkolwiek emisji. W przeciwieństwie do jednostek napędzanych silnikiem Diesla, S.CUe jest tylko nieznacznie cięższy, dzięki czemu ładowność naczepy nie jest drastycznie ograniczona. W ten sposób Schmitz Cargobull umożliwia większą redukcję emisji gazów cieplarnianych i pomaga budować podstawy przyjaznego dla środowiska transportu towarów.
Kierowcy również mają powody do zadowolenia. Elektroniczny wyświetlacz nowych urządzeń S.CUe jest czytelniejszy niż w starszych agregatach dzięki większej czcionce, czytelnym ikonom i bardziej intuicyjnym strukturom menu w zaktualizowanym oprogramowaniu. Dostęp do wszystkich informacji o naczepie można uzyskać także na wyświetlaczu S.CUe za pomocą menu Smart Trailer.
Sławomir Rummel, fot. Schmitz Cargobull, Sławomir Rummel
Międzynarodowa akcja kontrolna ukierunkowana na przewóz towarów niebezpiecznych (ADR) odbyła się 8 i 9 kwietnia na […]
Luggi, polska marka specjalizująca się w zabudowach transportowych, zaprezentowała swój najnowszy produkt – zestaw autotransportera do […]
Firma Kawczyński Logistic uroczyście odebrała 75 nowych ciągników siodłowych Mercedes-Benz Actros L ProCabin 1848 LS. To […]