Mercedes-Benz: Wyrobnik i gwiazda
Mercedes-Benz Trucks rozszerzył swój typoszereg Actros o dwa modele – Actrosa F i Edition 2 – aby móc jeszcze lepiej spełniać różnorodne wymagania użytkowników ciężkich pojazdów. Actros F to model wejściowy w segmencie ciągników Mercedes-Benz od 18 ton wzwyż i pojazd przeznaczony dla klientów, którzy przywiązują szczególną wagę do funkcjonalności i wydajności. Actros Edition 2 trafia w zapotrzebowanie całkiem innej grupy docelowej – kierowców zawodowych lubiących innowacje i przedsiębiorców osobiście zasiadających za kierownicą, dla których ciężarówka jest domem, którzy cenią sobie indywidualny styl i wysoki komfort.

Liczne wyróżnienia, w tym „International Truck of the Year 2020” dowodzą, że flagowy pojazd Mercedes-Benz Trucks pod wieloma względami wyznaczył nowe wzorce. Jednakże w branży pojazdów użytkowych nie może być i nie będzie zastoju, zwłaszcza że firmy transportowe i producenci samochodów ciężarowych działają w wysoce konkurencyjnym środowisku i stoją przed poważnymi wyzwaniami. Aby móc jeszcze lepiej spełniać różnorodne wymagania klientów i jednocześnie opanowywać kolejne segmenty rynkowe, Mercedes-Benz Trucks rozszerza swój typoszereg Actros o dwa modele – Actrosa F i Actrosa Edition 2.
Z genami Mercedesa
Od 1996 roku Mercedes-Benz Actros wysoko stawia poprzeczkę dla ciężkich samochodów ciężarowych, zarówno pod względem ekonomiczności, bezpieczeństwa, jak i komfortu. Jego najnowsza generacja z licznymi innowacjami od 2018 roku nieprzerwanie wyznacza nowe standardy w tej dziedzinie. Dodatkowo od stycznia 2021 roku Mercedes-Benz Trucks wprowadza na rynek Actrosa F – model zaprojektowany pod kątem najwyższej funkcjonalności, który będzie dostępny w 24 krajach Unii Europejskiej i wybranych krajach spoza Unii.
Actros F jest wręcz idealny dla klientów, którzy – niezależnie od organizacyjnych i logistycznych procesów w swojej flocie – poszukują po prostu funkcjonalnego samochodu ciężarowego. Świadomie decydują się na zakup pojazdu użytkowego z gwiazdą, ale nie potrzebują koniecznie wszystkich innowacji Actrosa najnowszej generacji. Chcą przede wszystkim ciężarówki o atrakcyjnym stosunku ceny do jakości, odznaczającej się genami Mercedes-Benz Trucks. Inaczej mówiąc – pojazdu ucieleśniającego wartości typowe dla marki, takie jak najwyższa jakość, niezawodność, ekonomiczność, funkcjonalność, bezpieczeństwo i wysoka wartość użytkowa.
Komfort i funkcjonalność
Actros F, dostępny w 17 różnych wzorach konstrukcyjnych i wyłącznie z kierownicą po lewej stronie, idealnie nadaje się do zastosowań w klasycznym i regionalnym transporcie dalekobieżnym, a przede wszystkim do eksploatacji z zabudową wymienną, bramową lub silosową. W tym celu, oprócz najwyższej możliwej funkcjonalności dla operatora floty, szczególną uwagę zwrócono na wysoki komfort dla kierowców. Nowo zaprojektowana kabina w wariantach StreamSpace lub BigSpace, o szerokości 2,5 m i z tunelem silnika o wysokości 120 mm, oferuje doskonałą w swej klasie przestronność i niskie wejście/wyjście z jedynie trzema stopniami.
Wyposażenie standardowe Actrosa F obejmuje między innymi klasyczny kokpit i klasyczne lusterka zewnętrzne. W połączeniu z systemem nawigacyjnym, klimatyzacją automatyczną i niektórymi innymi elementami wyposażenia dodatkowego, dodawany jest także przyjazny w użytkowaniu 10-calowy Multimedia Cockpit z kierownicą wielofunkcyjną. Kolejną opcją wyposażenia jest system Predictive Powertrain Control, który integruje sposób jazdy dostosowany do topografii trasy ze zautomatyzowaną zmianą biegów, a w połączeniu z precyzyjnie dostrojoną strategią przełączania biegów umożliwia obniżenie zużycia paliwa.
Do tego dochodzą funkcje związane z bezpieczeństwem, takie jak Active Brake Assist 5 generacji (ABA 5) – czyli asystent hamowania awaryjnego, który od stycznia 2020 r. jest standardowym wyposażeniem Actrosa w Europie, tam gdzie tego wymagają przepisy – oraz asystent utrzymania pasa ruchu. Na życzenie możliwe jest wyposażenie Actrosa F także w asystenta martwego pola.
Limitowany i wykwintny
Kierowców Actrosa Edition 2 łączy z tym pojazdem emocjonalna więź; jest on dla nich czymś więcej niż tylko środkiem transportu i narzędziem pracy. Natomiast przedsiębiorcy transportowi, dzięki temu modelowi specjalnemu, wzmacniają swój wizerunek, a w obliczu dotkliwego braku kierowców, mają w ręku mocny atut – ekscytujący szoferów Edition 2. Ten limitowany do 400 egzemplarzy Actros zawdzięcza niepowtarzalny charakter nawet 40 dodatkowym elementom wyposażenia wnętrza i nadwozia i elementom stylizacyjnym przeniesionym z modelu Edition 1. W rezultacie otrzymujemy Actrosa klasy premium o zaskakujących walorach i cechach, które zdecydowanie odróżniają go od modeli seryjnych tego cieszącego się międzynarodowym powodzeniem typoszeregu.
Luksusowy charakter model Edition 2 zawdzięcza całej gamie elementów wyposażenia. W jego eleganckim wnętrzu są to m.in. deska rozdzielcza i uchwyty drzwiowe wykończone skórą nappa, rozliczne elementy ozdobne stylizowane na włókno węglowe i luk dachowy z oświetleniem Ambiente. Uwagę przyciąga również nowy ekran startowy na głównym wyświetlaczu kokpitu multimedialnego oraz logo „Edition” z polerowanego i szczotkowanego aluminium po stronie pasażera. Górne łóżko, dostarczane wraz z kompletem pościeli, ma szerokość 900 mm. Zasłonka dookoła kabiny, wykonana od wewnątrz w beżu migdałowym, a na zewnątrz w kolorze czarnym, jest stylowym elementem ochrony prywatności. Podobnie jak poprzeczna zasłona przed łóżkiem zdobiona gwiazdą Mercedesa.
Atrakcyjne wyposażenie zewnętrzne zawiera m.in. ścianę boczną oklejoną wzorem gwiazdy, napis „Edition 2” na lakierowanej osłonie przeciwsłonecznej, emblemat Actrosa z przodu, napis „Actros” u góry na tylnej ścianie kabiny, cztery dodatkowe reflektory LED w osłonie przeciwsłonecznej i trzy lampy robocze LED z tyłu kabiny. Z boku uwagę przyciągają stopnie wejściowe ze stali szlachetnej. Także osłony piast na tylnej osi wykonano ze stali szlachetnej wraz z nakładkami na nakrętkach kół. Zakres wyposażenia obejmuje ponadto podświetlaną gwiazdę Mercedesa z czarną nakładką, kilka dekoracyjnych aplikacji z ciemnego chromu na ozdobnej kratce i przyciemnione pierścienie reflektorów.
Model Edition 2 jest wariantem dostępnym dla wszystkich 2- i 3-osiowych Actrosów z najnowszej generacji, wyposażonych w kabinę GigaSpace i BigSpace z kierownicą po lewej i po prawej stronie. Klient może dowolnie wybrać kolor lakieru kabiny kierowcy, dostosowując go do barw swojej firmy, natomiast przód pojazdu jest zawsze lakierowany w szarości „kamieni księżycowych metalik” (ach ta lakiernicza poezja…), co gwarantuje wysoką rozpoznawalność.
Sześć ciekawych pakietów
Wyposażenie standardowe modelu Edition 2 zawiera sześć poniższych pakietów:
- Safety Pack z szeregiem systemów asystujących w zakresie bezpieczeństwa czynnego;
- Comfort Package z oświetleniem Ambiente LED do jazdy i mieszkalnym, lusterkiem do golenia, lodówką itd.;
- Driving Package z kierownicą wykończoną skórą, elektryczną roletą przeciwsłoneczną i innymi elementami; Sight Package zawierający między innymi reflektory bi-ksenonowe, czujnik deszczu i tylne światła LED;
- Media Package z systemem nagłaśniającym, uchwytem do notebooka i dodatkowym gniazdkiem 12 V/15;
- Extra Line ze światłami obrysowymi LED w MirrorCam, kierunkowskazami LED i funkcją Welcome Light.
Ponadto dla Actrosa Edition 2 dostępne są również indywidualnie konfigurowane pakiety serwisowe, w tym na przykład nowa umowa serwisowa Mercedes-Benz CompleteMile, oparta na przebiegu kilometrowym, a także dopasowane do potrzeb rozwiązania w zakresie leasingu, kredytu i ubezpieczenia. Doskonałe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i łączność sieciowa jest dostosowana do potrzeb użytkownika. Zarówno najnowsza generacja Actrosa, jak i model Edition 2 są wyrazem dążenia Mercedes-Benz Trucks do tego, aby poprzez wykorzystanie aktywnych systemów bezpieczeństwa przyczyniają się do maksymalnie bezwypadkowego ruchu drogowego, a tym samym przybliżają realizację wizji bezwypadkowej jazdy. Celom tym służą na przykład asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji (ABA 5), Active Drive Assist do jazdy częściowo zautomatyzowanej (poziom 2), standardowy system MirrorCam zamiast lusterek głównych i szerokokątnych oraz dostępny fabrycznie asystent martwego pola z funkcją rozpoznawania pieszych i rowerzystów.
Unowocześniony PPC
W połączeniu z tymi systemami asystującymi imponuje również unowocześniony Predictive Powertrain Control (PPC), który nie tylko znacznie obniża zużycie paliwa, ale również odciąża kierowcę. Informacje o działaniach i funkcjach systemów asystujących ABA 5, ADA czy PPC kierowca widzi na przyjaznym w obsłudze kokpicie multimedialnym z dwoma kolorowymi wyświetlaczami, który jest sercem interfejsu człowiek-maszyna (HMI). Wprowadzono też inne innowacje HMI, na przykład wskazanie najbliższego zdarzenia nawigacyjnego na wyświetlaczu głównym czy informowanie o masie całkowitej ciągnika i naczepy. W przypadku PPC wskazanie kilometrowe nie ma już formy wykresu słupkowego, ale jest podawane w liczbach bezwzględnych. Widoczny jest również status akumulatora.
Kto zamiast Multimedia Cockpit wybierze rozbudowany Multimedia Cockpit interactive, ten otrzyma jednocześnie szybki dostęp do portalu z aplikacjami – Mercedes-Benz Truck App Portal. Umożliwia on przedsiębiorstwom transportowym korzystanie z nowych możliwości komunikacji sieciowej i wyposażenie pojazdów w aplikacje zwiększające wydajność i komfort, np. w ramach usług telematycznych świadczonych przez Fleetboard lub innych dostawców. Nowością jest tu aplikacja logistyczna HABBL oferowana przez Fleetboard Logistics. Oprogramowanie to pozwala łatwo zintegrować w procesie dyspozytorskim zarówno samochody ciężarowe własnej floty, jak i ciężarówki podwykonawców, umożliwia udostępnianie im danych zleceń oraz ułatwia komunikację z kierowcami. Wszyscy biorący udział w procesie transportowym, a więc kierowca, dyspozytor i klient końcowy, otrzymują zawsze dokładnie te informacje, których potrzebują. Podnosi to jakość procesu i tworzy wysoki poziom transparentności.
Diagnostyka cały czas
Mercedes-Benz Uptime to cyfrowa tarcza ochronna dla ciężarówek niemieckiej marki. Moduł Truck Data Center jest kluczowym elementem Fleetboard, a także bazą dla innych rozwiązań technicznych w zakresie łączności sieciowej pojazdu. Odbiera on dane z zamontowanych w samochodzie czujników, kamer i sterowników oraz analizuje je pod kątem różnych funkcji. Truck Data Center stanowi podstawę nie tylko dla licznych usług świadczonych przez Fleetboard, ale także dla Mercedes-Benz Uptime – usługi umożliwiającej trwałe zwiększenie dyspozycyjności pojazdu.
Mercedes-Benz Uptime integruje inteligentną łączność sieciową pojazdów z intensywną obsługą klienta, oferując innowacyjny produkt serwisowy, którego celem jest maksymalizacja czasu, jaki ciężarówki spędzają na drodze i niezawodna realizacja zleceń transportowych, a także ograniczenie i bardziej efektywne planowanie wizyt w serwisie. System ten wcześnie rozpoznaje konieczność przeprowadzenia naprawy, co pozwala na zmniejszenie liczby awarii, a klient otrzymuje wsparcie w szybkiej organizacji pobytu w serwisie, z uwzględnieniem planowanych operacji transportowych. Umożliwia w ten sposób nie tylko lepsze planowanie wizyt w serwisie i poprawę dyspozycyjności pojazdów, ale także dodatkowo zwiększa poziom bezpieczeństwa na drodze.
Aby to wszystko zapewnić w pełni automatyczna Telediagnostyka nieprzerwanie monitoruje w czasie rzeczywistym status systemów samochodu ciężarowego. Mercedes-Benz Uptime rozpoznaje ponad 1200 istotnych zdarzeń o różnym charakterze i nieustannie analizuje „stan zdrowia” ponad 40 systemów. W przypadku wydarzeń o wysokiej ważności, informacje o zalecanych czynnościach do wykonania są przekazywane klientom i autoryzowanym serwisom średnio w ciągu 240 sekund. Jednak opisywany system nie tylko pomaga unikać możliwych do przewidzenia awarii, ale może także zmniejszyć o 50% liczbę nieplanowanych wizyt w serwisie – poprzez połączenie wymaganych prac naprawczych i serwisowych. Usługa Mercedes-Benz Uptime jest popularna wśród klientów; w roku 2019 na rynkach oferujących ten system wyposażono weń ponad połowę pojazdów Mercedes-Benz Trucks z zamontowanym Truck Data Center.
(rum)
Fot. Mercedes-Benz