Mercedes-Benz: W 2022 roku na drogi wyjedzie ciężarówka eActros LongHaul
Po wprowadzeniu na rynek eActrosa do ciężkiego transportu dystrybucyjnego w 2021 r., Mercedes-Benz Trucks konsekwentnie kontynuuje wprowadzanie kolejnych modeli z akumulatorowym napędem elektrycznym. W ważnym segmencie transportu dalekobieżnego w 2024 r. ma być gotowy do produkcji seryjnej model eActros LongHaul, osiągający zasięg około 500 km na jednym ładowaniu akumulatora.

Trwają już testy pierwszych prototypów tego 40-tonowego pojazdu, a w bieżącym roku konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks chcą przetestować elektryczną ciężarówkę na drogach publicznych. eActros LongHaul umożliwi ładowanie akumulatorów z dużą mocą – przez tzw. ładowanie megawatowe.
Mercedes-Benz Trucks przygotowuje również kolejne warianty eActrosa – modele eActros 300 i eActros 400 – a już w lipcu z linii produkcyjnej fabryki w Wörth ma zjechać eEconic do zastosowań komunalnych, jako drugi w pełni elektryczny pojazd produkowany seryjnie. Mercedes-Benz Trucks postawił sobie za cel, aby najpóźniej do roku 2030 do ponad 50 procent zwiększyć w Europie udział nowych pojazdów neutralnych pod względem emisji CO2.
Chcąc jeszcze bardziej przybliżyć elektromobilność europejskim klientom użytkującym samochody ciężarowe, producent organizuje dla nich na początku czerwca kilkutygodniową imprezę w okolicach zakładu w Wörth. Podczas tego wydarzenia eksperci Mercedes-Benz Trucks zapoznają około tysiąca uczestników z najważniejszymi aspektami elektromobilności, od infrastruktury i usług po modele pojazdów elektrycznych. Ponadto klienci będą mieli możliwość odbycia jazd eActrosem 300 – na trudnych trasach i z realistycznym obciążeniem. – Ogromne zainteresowanie naszą imprezą z pokazem praktycznym eActrosa w Wörth jest kolejnym dowodem na to, że elektromobilność cieszy się już popularnością wśród klientów – stwierdziła Karin Rådström, dyrektor generalna Mercedes-Benz Trucks. – Klienci wysyłają w ten sposób wyraźny sygnał do wszystkich graczy, aby niezwłocznie, wspólnymi siłami wprowadzali na drogi coraz więcej elektrycznych samochodów ciężarowych, rozbudowywali infrastrukturę ładowania i doprowadzili do wyrównania kosztów.
W kwestiach związanych z ładowaniem pojazdów w bazach operacyjnych klientów Mercedes-Benz Trucks współpracuje z firmami Siemens Smart Infrastructure, ENGIE i EVBox Group. Jeśli chodzi ładowanie na stacjach publicznych, Daimler Truck, TRATON GROUP i Volvo Group zawarły wiążące porozumienie o utworzeniu spółki joint venture. Przewiduje ono budowę i eksploatację w Europie publicznej sieci punktów ładowania o wysokiej mocy, przeznaczonej dla napędzanych akumulatorowo-elektrycznie ciężkich samochodów ciężarowych do transportu dalekobieżnego i autobusów turystycznych.
Sieć punktów ładowania tworzona przez strony umowy ma być dostępna dla europejskich operatorów flot w Europie niezależnie od marki. Celem projektu „Ładowanie z wysoką mocą pojazdów w ciężarowym transporcie dalekobieżnym” (HoLa), realizowanego z udziałem Daimler Truck i pod patronatem VDA, jest zaprojektowanie, budowa i eksploatacja wybranej infrastruktury ładowania o wysokiej mocy dla akumulatorowo-elektrycznych pojazdów eksploatowanych w ciężarowym transporcie dalekobieżnym. W czterech lokalizacjach w Niemczech powstaną po dwa punkty ładowania z systemem ładowania megawatowego MCS (Megawatt Charging System), które zostaną przetestowane w warunkach rzeczywistej eksploatacji. W projekt zaangażowani są również inni partnerzy konsorcyjni z sektora przemysłowego i naukowego.
(s)
Fot. Mercedes-Benz