Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » MERCEDES-BENZ TRUCKS: Unimog U 5023 na wystawie Demopark 2023

    MERCEDES-BENZ TRUCKS: Unimog U 5023 na wystawie Demopark 2023

    20 czerwca, 2023
    Aktualności, Samochody ciężarowe

    Unimog, niezależnie od wersji, to sprawdzony pojazd dla miast i gmin, który niesie pomoc na obszarach klęsk żywiołowych w ekstremalnych warunkach atmosferycznych. Typoszereg pojazdów Unimog o wysokiej dzielności terenowej umożliwia działania ratownicze, ewakuacyjne i porządkowe w warunkach groźnych skrajności pogodowych i powodzi. A to jeszcze nie wszystkie jego zalety.

    MERCEDES-BENZ TRUCKS: Unimog U 5023 na wystawie Demopark 2023
    • Unimog U 5023 na wystawie Demopark w Eisenach
    • Gdy ogłoszą alarm „czerwony"…
    • Fabryczne opcje wyposażenia

    Unimogi U 4023 i U 5023, należące do typoszeregu o wysokiej dzielności terenowej oferowanego przez Mercedes-Benz Special Trucks, zyskały renomę nieodzownego sprzętu w pożarnictwie i w ochronie przed skutkami katastrof. Coraz częściej znajdują zastosowanie w miejskich i gminnych flotach samochodowych, gdyż wskutek zmian klimatycznych drastycznie wzrosło zagrożenie gwałtownymi ulewami, powodziami i osuwiskami – również na terenach zabudowanych.

    Ekstremalne stany pogodowe dają się już we znaki niemal wszystkim krajom i samorządom. Bardzo szybko może dojść do zalania miast i większych obszarów, czego doświadczyła w 2021 r. dolina rzeki Ahr, a w bieżącym roku – włoski region Emilia-Romania.

    Tam, gdzie trzeba szybko ratować ludzkie życie w miastach i gminach dotkniętych ekstremalnymi zawirowaniami pogodowymi lub sprawnie usuwać skutki klęsk żywiołowych, do akcji może wkroczyć Unimog odznaczający się wysoką dzielnością terenową i zdolnością brodzenia. Opisywane Unimogi cechują się znaczną uniwersalnością i wielofunkcyjnością. Można je wyposażyć w hydraulikę dla służb komunalnych, czołową płytę montażową, a także w specjalną przestrzeń zabudowy za kabiną kierowcy, przeznaczoną na rozmaity osprzęt do zastosowań komunalnych.

    Dzięki temu mogą służyć np. do zimowego utrzymania dróg oraz prac załadunkowych, rozładunkowych i transportowych. Oznacza to częstsze ich wykorzystywanie, a więc i lepszą rentowność komunalnych flot samochodowych.

    U 5023 standardowo ma zdolność brodzenia do 80 cm, a z odpowiednim wyposażeniem dodatkowym może pokonywać przeszkody wodne o głębokości 1,20 m.
    U 5023 standardowo ma zdolność brodzenia do 80 cm, a z odpowiednim wyposażeniem dodatkowym może pokonywać przeszkody wodne o głębokości 1,20 m.

    Unimog U 5023 na wystawie Demopark w Eisenach

    Podczas tegorocznej wystawy Demopark, największej w Europie wystawy plenerowej poświęconej „zielonej branży”, która odbywa się od 18 do 20 czerwca 2023 w Eisenach, Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentuje oprócz nośników narzędzi Unimog również egzemplarz Unimoga U 5023 o wysokiej dzielności terenowej, który w zaproponowanej wersji przeznaczony jest także do zastosowań komunalnych.

    Zobaczymy więc pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 14,5 tony, zabudowany jako hakowiec z podnośnikiem hakowym firmy Palfinger. Wysokość haka można hydraulicznie regulować w zakresie 900–1570 mm, co pozwala za naciśnięciem przycisku wymieniać różne skrzynie wywrotkowe, kontenery czy skrzynie ładunkowe i używać pojazdu do rozmaitych zadań.

    Prezentowany na ekspozycji Unimog U 5023 z wyposażeniem dodatkowym służy jednemu z klientów, firmie budowlanej, do transportu materiałów sypkich oraz przewozu małych maszyn budowlanych. W razie klęski żywiołowej przedsiębiorca ten może swoim Unimogiem wesprzeć miejską bazę materiałową. Omawiany pojazd dysponuje systemem Automatic Shift (EAS), kamerą wsteczną oraz sprzęgiem przyczepowym do zastosowań transportowych. Sterowany z kabiny układ regulacji ciśnienia w oponach – TireControl plus – pozwala w razie potrzeby zmniejszać ciśnienie w oponach. Uzyskuje się wtedy większą powierzchnię przylegania opony do podłoża, a tym samym lepszą trakcję i bezpieczniejszą jazdę w terenie o różnym stopniu zmiękczenia podłoża.

    W zakresie klęsk żywiołowych obszarem eksploatacji U 5023 jest głównie usuwanie szkód i zniszczeń, przeważnie znacznych, do jakich doprowadzają powodzie i podtopienia. Pojazd ten znakomicie nadaje się m. in. do udrażniania zablokowanych dróg dojazdowych dla innych pojazdów ratowniczych. Sprawdza się też w niemal wszystkich innych pracach porządkowych i rekonstrukcyjnych, jakie trzeba wykonywać po ekstremalnych, długotrwałych ulewach, lawinach błotnych i ciężkich osuwiskach. Jako hakowiec obsługuje pojemniki o ciężarze do 6,5 tony, którymi można przewozić gruz, pnie drzew, fragmenty skał lub błoto – wykonując ich załadunek przy użyciu podnośnika hakowego, transport oraz wyładunek na składowisku. Prezentowany w Eisenach U 5023 niezawodnie dowiezie też w obszar katastrofy materiały, sprzęt, łodzie i artykuły pomocowe, a także ekipy ratownicze.

    Gdy ogłoszą alarm „czerwony”…

    Kompaktowe gabaryty, rozstaw osi wynoszący 3850 mm, krótkie zwisy ramy z przodu i z tyłu, dzielność terenowa, odkształcalność skrętnej ramy oraz nisko położony punkt ciężkości to cechy, które przydają się nawet w zwykłych, codziennych zadaniach U 5023. Dzięki nim ten bardzo zwrotny pojazd z dołączanym napędem na wszystkie koła i kątem wykrzyżowania osi do 30 stopni, sprawnie dociera w trudno dostępne miejsca, np. place budowy, w niesprzyjającym terenie i przy złej pogodzie. U 5023 standardowo ma zdolność brodzenia do 80 cm, a z odpowiednim wyposażeniem dodatkowym może pokonywać przeszkody wodne o głębokości 1,20 m.

    Unimog U 5023 jako hakowiec obsługuje pojemniki o ciężarze do 6,5 tony, którymi można przewozić gruz, pnie drzew, fragmenty skał lub błoto – wykonując ich załadunek przy użyciu podnośnika hakowego, transport oraz wyładunek na składowisku.
    Unimog U 5023 jako hakowiec obsługuje pojemniki o ciężarze do 6,5 tony, którymi można przewozić gruz, pnie drzew, fragmenty skał lub błoto – wykonując ich załadunek przy użyciu podnośnika hakowego, transport oraz wyładunek na składowisku.

    Szczególna charakterystyka jezdno-terenowa pojazdu U 5023 umożliwia szybki dojazd w miejsca katastrof: przez błoto, żwir, potopione piaski czy rozmokłą glebę, przez zalane ulice i trawniki, przejściami podziemnymi i tunelami, a także przez obiekty przemysłowe. Ponadto synchronizowany, rewersyjny układ przełączania biegów Electronic Quick Reverse pozwala szybko zmieniać kierunek jazdy, gdy np. trzeba „wybujać” pojazd w terenie.

    Znaczna moc silnika wynosząca 231 KM (170 kW), napęd na wszystkie koła z trzema blokadami mechanizmu różnicowego (osiowymi i międzyosiową) oraz zdolność pokonywania wzniesień o nachyleniu do 100% dzięki redukcyjnemu przełożeniu terenowemu – umożliwiają bardzo bezpieczną jazdę i manewrowanie nawet w ekstremalnie trudnych sytuacjach. W razie potrzeby U 5023 przejedzie także po niedużych pniach drzew i kamieniach. Jego osie portalowe z rurą reakcyjną i półmetrowy prześwit podwozia dają w efekcie duże kąty natarcia, zejścia i rampowy.

    Fabryczne opcje wyposażenia

    Na życzenie klienta pojazd może zostać doposażony w dwuobwodową hydraulikę dla służb komunalnych, czołową płytę montażową, wyciągarkę i wiele innych opcji – już w fabryce lub u autoryzowanego dealera Unimog. Całoroczne spektrum zastosowań komunalnych poszerza się jeszcze bardziej, gdy dodamy wymienny osprzęt domontowywany. U 5023 może więc zimą odśnieżać, a wiosną, latem i jesienią wykonywać sezonową pielęgnację terenów zielonych.

    Na tegorocznej wystawie Demopark Mercedes-Benz Special Trucks pokaże ok. 20 innych Unimogów zaliczanych do nośników narzędzi oraz do typoszeregu o wysokiej dzielności terenowej, z rozmaitym domontowanym osprzętem dla branży zielonej. Uwidaczniają one systemowe walory marki Unimog, która sprawdza się już od ponad 75 lat i może wielorako obsługiwać sektor komunalny przez cały rok.

    Godną uwagi ciekawostką na tegorocznej ekspozycji Mercedes-Benz Special Trucks jest prototyp nośnika narzędzi Unimog bazujący na modelu U 430, z wodorowym silnikiem spalinowym i kosiarką czołową MK 25/700 firmy G.Dücker GmbH & Co. KG.

    Warto dodać, że Mercedes-Benz Special Trucks, działając jako lider konsorcjum, prowadzi badania nad systemami napędowymi takimi jak właśnie wodorowy silnik spalinowy do Unimoga w ramach projektu „WaVe”, finansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu. Administracyjne sterowanie tym projektem, zainicjowanym w 2021 r. i realizowanym wspólnie przez 18 partnerskich podmiotów z sektora przemysłowego i naukowego, jest zadaniem spółki Commercial Vehicle Cluster Nutzfahrzeug GmbH.

    Gamę produktów Mercedes-Benz Special Trucks prezentowanych na wystawie Demopark 2023 można obejrzeć na stoisku plenerowym B 243.

    (s), fot. Daimler Truck

    FIRESTONE: Nowe opony regionalne do samochodów ciężarowych

    FIRESTONE: Nowe opony regionalne do samochodów ciężarowych

    Firestone ogłasza wprowadzenie na rynek nowej gamy opon regionalnych do samochodów ciężarowych, zaprojektowanych z wykorzystaniem opracowanej […]

    Czytaj więcej… FIRESTONE: Nowe opony regionalne do samochodów ciężarowychContinue

    Tragedia na niemieckiej autostradzie. Policja zidentyfikowała kierowców

    Tragedia na niemieckiej autostradzie. Policja zidentyfikowała kierowców

    Niemiecka policja autostradowa poinformowała o zidentyfikowaniu kierowców, którzy uczestniczyli w tragicznym wypadku na autostradzie A2 między […]

    Czytaj więcej… Tragedia na niemieckiej autostradzie. Policja zidentyfikowała kierowcówContinue

    GOLDHOFER: Iwona Blecharczyk i jej siedmioosiowa naczepa niskopodwoziowa Goldhofer „MPA”

    GOLDHOFER: Iwona Blecharczyk i jej siedmioosiowa naczepa niskopodwoziowa Goldhofer „MPA”

    Goldhofer i jako współwystawca Volvo Trucks przyciągnęli tłumy swoją pierwszą wspólną obecnością na targach NordBau 2023 […]

    Czytaj więcej… GOLDHOFER: Iwona Blecharczyk i jej siedmioosiowa naczepa niskopodwoziowa Goldhofer „MPA”Continue

    Tagi : Mercedes-Benz Trucks, Unimog
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – czerwiec 2023

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,94
    Pb95
    6,61
    ON
    6,35
    LPG
    2,97
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,58
    USD/PLN
    4,15
    CHF/PLN
    4,67
    GPB/PLN
    5,21
    NOK/PLN
    0,38
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone