Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » MERCEDES-BENZ TRUCKS: Unimog – morski wilk…

    MERCEDES-BENZ TRUCKS: Unimog – morski wilk…

    2 maja, 2023
    Aktualności, Samochody ciężarowe

    Pojazdy specjalne Mercedes-Benz Trucks nie zajmują się sztampowymi zadaniami i zwykle pracują tam, gdzie dojazd jest utrudniony, teren ciężki, a warunki ekstremalne. Unimog U5023 pracuje w służbie Brzegowej Stacji Ratowniczej w leżącym nad Zatoką Gdańską Sztutowie.  

    MERCEDES-BENZ TRUCKS: Unimog – morski wilk

    Unimogi służą funkcjonalnością służbom komunalnym, ale także ratują mienie i życie ludzkie. Jeden z takich pojazdów – Unimog U5023 – od trzech lat użytkowany jest przez ratowników ze stacji brzegowej Służby SAR (z ang. Search and Rescue) w Sztutowie.

    Historia ratownictwa morskiego w Polsce sięga XVI wieku, a pierwsze stacje brzegowe – w Łebie i Ustce – pojawiły się już w latach 60. wieku XIX. Dwanaście dzisiejszych jednostek rozlokowanych wzdłuż polskiego wybrzeża powstało dużo później, w latach 50. XX wieku – utworzyło tę strukturę Polskie Ratownictwo Okrętowe. Od 2002 roku na mocy Ustawy o bezpieczeństwie morskim, funkcjonuje ona w ramach Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, nazywanej Służbą SAR.

    Pomarańczowy Unimog z charakterystycznym znakiem krzyża maltańskiego na bocznej ścianie kabiny na wybrzeżu czuje się jak ryba w wodzie. Nie straszny mu jest ani piach, ani morskie fale.

    Na wyposażeniu są system nawigacji morskiej i morski system łączności – to jedyny pojazd w Polsce w nie wyposażony.
    Na wyposażeniu są system nawigacji morskiej i morski system łączności – to jedyny pojazd w Polsce w nie wyposażony.

    – Właśnie z tego powodu zdecydowaliśmy się na zakup tego pojazdu: najważniejsze jego cechy z naszego punktu widzenia to centralne pompowanie kół sterowane z kabiny i wysoki poziom brodzenia – 1,2 m – wyjaśnia Zenon Gąsiorowski, kierownik stacji w Sztutowie, który ratownikiem jest od 37 lat. – Ważny jest także napęd 4×4, wysoki kąt natarcia, szczelne lampy, no i reduktor: to nam daje poczucie bezpieczeństwa w terenie i w wodzie. A podczas akcji nie możemy się zastanawiać, czy nam się samochód nie zakopie.

    Warunki, w jakich pracuje Unimog, nie są łatwe. Jego podstawowym zadaniem jest holowanie i wodowanie łodzi ratowniczej, bo stacja w Sztutowie jest jedyną w Polsce, która nie ma bezpośredniego dostępu do morza. – Pozostałe stacje są ulokowane w portach i nie mają problemu ze spuszczeniem łodzi na wodę – mówi Zenon Gąsiorowski. – My musimy ją najpierw dostarczyć na brzeg, a potem zwodować

    tak daleko w głąb morza, żeby nie było ryzyka, że osiądzie na mieliźnie. To oznacza, że czasem musimy wjechać na tyle głęboko, że fale przelewają się dachem. Zwykle dojazd na miejsce akcji zajmuje nam około 7 minut – ten czas zależy też od tego, co dzieje się na plaży. Kiedy jest pusto, nie ma kłopotu, ale latem bywa bardzo trudno, bo ogromna liczba plażowiczów bardzo nas spowalnia.

    Z wnętrza kabiny Unimoga przedzieranie się przez fale wygląda spektakularnie, samochodem momentami ostro buja, ale ani przez chwilę nie traci stabilności. – Najbardziej ryzykowne są przechyły boczne, kiedy jednym kołem jedziemy po piasku, a drugim w wodzie – tłumaczy kierownik stacji. – Unimog jest dość wysokim pojazdem i wtedy jeden niewłaściwy ruch mógłby mieć katastrofalne skutki, ale na razie na szczęście nic takiego się nie stało. Nigdy nas nie zawiódł, choć teren jest trudny i inne pojazdy się tu zakopywały – odkąd pogłębiono tor podejściowy do Gdańska, a piach stamtąd wysypano u nas, jest bardziej grząsko.

    MERCEDES-BENZ TRUCKS: Unimog – morski wilk

    Zabudowę pojazdu wykonała zgodnie ze specyfikacją stacji w Sztutowie, firma Pojazdy Specjalistyczne Szczęśniak z Bielska-Białej. Znalazły się w niej takie elementy jak maszt oświetleniowy z kamerą dalekosiężną, aneks kuchenny, wyciągarka hydrauliczna, a nawet elektryczna markiza, która służy jako osłona dla poszkodowanych przed słońcem lub deszczem. Całość wyposażenia uzupełnia system nawigacji morskiej i morski system łączności – to jedyny pojazd w Polsce w nie wyposażony.

    Wnętrze mieści też pełny ekwipunek ratowniczy i oprócz sześciu członków załogi można w nim przewieźć dwie osoby w pozycji leżącej. Z kolei w kabinie Unimoga mogą jechać trzy osoby. – Czasem ten pojazd służy też jako transport medyczny – na plaży także zdarzają się wypadki, a zwykła karetka tam nie wjedzie i wtedy jesteśmy wzywani do pomocy – mówi Zenon Gąsiorowski. – Na drogach też sprawdza się bardzo dobrze, a rejon mamy spory, bo sięga od przekopu mierzei aż do granicy, łącznie z Zalewem Wiślanym.

    Pojazd pracujący w ratownictwie musi być dyspozycyjny przez 24 h na dobę i niezawodny. O jego doskonały stan techniczny dba serwis Grupy Wróbel w Będzieszynie. – Jesteśmy bardzo zadowoleni z tej współpracy, nigdy nie mieliśmy żadnych problemów, a reakcja zawsze jest szybka i fachowa, możemy na Mercedesie polegać – podkreśla kierownik ratowników ze Sztutowa, który na pytanie o szczególnie poważną akcję odpowiada krótko: – Każda jest poważna. Czyli w sam raz dla Unimoga.

    (s), fot. Daimler Truck

    GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów

    GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów…

    W austriackim Linzu stary most kolejowy na Dunaju został rozebrany w 2016 r. i zastąpiony nowym […]

    Czytaj więcej… GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów…Continue

    Apollo Tyres: Pozyskają 100% naturalnego kauczuku od firm, które przestrzegają nowych wytycznych w zakresie zrównoważonego rozwoju

    Apollo Tyres: Pozyskają 100% naturalnego kauczuku od firm, które przestrzegają nowych wytycznych w zakresie zrównoważonego rozwoju

    Każda firma dostarczająca kauczuk naturalny do dwóch europejskich zakładów produkcyjnych Apollo Tyres, w Holandii i na […]

    Czytaj więcej… Apollo Tyres: Pozyskają 100% naturalnego kauczuku od firm, które przestrzegają nowych wytycznych w zakresie zrównoważonego rozwojuContinue

    CEVA Logistics: Rozwój floty pojazdów elektrycznych do 1450 w 2050 roku

    CEVA Logistics: Rozwój floty pojazdów elektrycznych do 1450 w 2050 roku

    CEVA Logistics planuje powiększenie swojej floty pojazdów elektrycznych (EV) do 1450 sztuk do końca 2025 r. […]

    Czytaj więcej… CEVA Logistics: Rozwój floty pojazdów elektrycznych do 1450 w 2050 rokuContinue

    Tagi : Mercedes-Benz Trucks, Unimog
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – kwiecien 202

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,94
    Pb95
    6,61
    ON
    6,35
    LPG
    2,97
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,58
    USD/PLN
    4,15
    CHF/PLN
    4,67
    GPB/PLN
    5,21
    NOK/PLN
    0,38
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone