Zabrakło czasu na zabezpieczenie ładunku! „Ciężkie” potrafi się samo przesunąć!
Inspektorzy ITD z Leszna prowadzili kontrole na drodze krajowej numer 32, w miejscowości Granowo, skierowane między […]

Mercedes-Benz Trucks będzie oferować w przyszłości eActrosa 400 z dwoma i eActrosa 600 z trzema pakietami akumulatorów – każdy dostępny jako ciągnik siodłowy lub podwozie ciężarowe, aby spełnić indywidualne wymagania dotyczące przeznaczenia, zasięgu i ładowności. Ponadto klienci będą mogli w przyszłości wybierać między dwiema kabinami kierowcy: sprawdzoną kabiną kierowcy typu L z niższym wejściem lub aerodynamicznie ulepszoną, większą kabinę kierowcy ProCabin zapewniającą maksymalny komfort. Do tego dochodzi duża liczba nowych wariantów rozstawów osi oraz dalszych konfiguracji osi dla podwozi ciężarowych, aby pokryć jeszcze więcej obszarów zastosowań.
Achim Puchert, CEO Mercedes-Benz Trucks powiedział: – Od 2021 roku aktywnie kształtujemy zmiany w transporcie towarowym i dostarczamy praktyczne rozwiązania. eActros 600 udowadnia, że elektryczny transport dalekobieżny jest rzeczywistością – pojazd jest już z powodzeniem używany w ponad 15 krajach europejskich. Jedno jest jednak pewne: Aby transformacja odniosła sukces, rozbudowa infrastruktury ładowania musi nadążać za pojazdami, a eksploatacja musi być rentowna dla naszych klientów.


Pierwsze nowe modele będzie można zamawiać od października na rynkach UE30 oraz na wybranych rynkach poza UE. Część z nich zjedzie z linii produkcyjnej w zakładzie w Wörth am Rhein w 2025 roku. Nowe pojazdy drugiej generacji nadal mają najważniejsze cechy techniczne eActrosa 600, który wyróżnia się innowacyjną koncepcją technologiczną obejmującą nowoczesną technologię napędu i wysoką sprawność energetyczną. Obejmuje to opracowaną we własnym zakresie oś z napędem elektrycznym, technologię ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), znaną z długiej żywotności i użytkowej pojemności akumulatora wynoszącej ponad 95 procent, instalację elektryczną 800 V oraz nowy kokpit multimedialny Multimedia Cockpit Interactive 2 i kompleksowe systemy wspomagania kierowcy zwiększające bezpieczeństwo. Wraz z rozbudową do końca roku drugiej generacji modelu eActros Mercedes-Benz Trucks nie będzie już produkować modeli eActros 300/400 pierwszej generacji samochodów ciężarowych.
Stina Fagerman, Head of Marketing, Sales and Services Mercedes-Benz Trucks dodaje: – Nasza rodzina modeli eActros rośnie wraz z potrzebami naszych klientów: Elastyczne konfiguracje kabiny kierowcy, pakiety akumulatorów lub podwozia oferują firmom transportowym indywidualne rozwiązania. Naszą ofertę uzupełniają usługi cyfrowe, rozwiązania w zakresie ładowania TruckCharge oraz rozbudowana sieć serwisów – dla niezawodnego wsparcia na drodze do elektromobilności.
Rainer Müller-Finkeldei, Head of Mercedes-Benz Trucks Product Engineering: – Konsekwentnie rozwijaliśmy drugą generację eActrosa jako model modułowy. Łączy w sobie nowoczesną technologię akumulatorów LFP, wydajny napęd elektryczny i inteligentne systemy wspomagania. Dzięki tej modułowości i możliwości łączenia pojemności akumulatora, kabiny kierowcy i podwozia oferujemy ponad 40 możliwości kombinacji dla pojazdu podstawowego eActros. Dzięki temu możemy jeszcze bardziej precyzyjnie reagować na zróżnicowane wymagania naszych klientów i wnosimy ważny wkład w dekarbonizację drogowego transportu towarowego.


Decyzja klienta o wyborze odpowiedniego wariantu pojazdu zależy w dużej mierze od konkretnego profilu zastosowania – czy to w transporcie dalekobieżnym z dużym dziennym przebiegiem, czy też w ciężkim transporcie dystrybucyjnym z krótszymi trasami – od wymagań transportowych, dostępnej infrastruktury ładowania i warunków ramowych.
Nowe warianty eActrosa 400 umożliwiają atrakcyjniejsze cenowo wejście do elektromobilności. Są one wyposażone w dwa pakiety akumulatorów LFP o pojemności 207 kWh, które razem zapewniają pojemność akumulatora 414 kWh – stąd nazwa 400. Różne konfiguracje eActrosa prowadzą do równie różnych zasięgów i różnią się w zależności od klasy pojazdu i profilu eksploatacji. Przy stałym stylu jazdy w transporcie dalekobieżnym zasięgi są z reguły większe niż w przypadku jazdy w regionalnym ciężkim transporcie dystrybucyjnym. Np. eActros 400 6×2 z zabudową kontenerową, który jest przeznaczony do klasycznego zastosowania w ciężkim transporcie dystrybucyjnym, osiąga zasięg do 480 kilometrów przy częściowym załadunku w temperaturze otoczenia 20 stopni Celsjusza.
eActros 600 ma jak dotychczas trzy pakiety akumulatorów o łącznej pojemności 621 kWh – stąd nazwa 600. Umożliwia to zasięg 500 kilometrów bez ładowania pośredniego – znacznie więcej w zależności od konfiguracji pojazdu, stylu jazdy, trasy i innych czynników wpływających na napęd.
W najbardziej ekonomicznej kombinacji eActros 600 osiąga do 560 kilometrów z trzema pakietami akumulatorów w klasycznym transporcie dalekobieżnym i masą całkowitą zestawu 40 ton. Jeśli ciągnik siodłowy eActros jest wyposażony w sprawdzoną kabinę kierowcy typu L i tylko dwa zestawy akumulatorów, ma zasięg do 330 kilometrów przy tym samym zastosowaniu i w niemal porównywalnych warunkach ramowych.
eActros 400 z dwoma pakietami akumulatorów ma niższą masę pojazdu i dlatego oferuje większą ładowność niż eActros 600 z trzema pakietami akumulatorów. Redukcja masy zwiększa maksymalny nacisk na siodło eActrosa 400 do 9,5 tony. W połączeniu ze standardową naczepą eActros 400 osiąga ładowność ponad 25 ton. Oznacza to, że eActros 400 ma o ponad 3 tony większą ładowność w porównaniu z eActrosem 600, co przenosi go na poziom ładowności samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym.
Zarówno eActros 400, jak i eActros 600 mogą być ładowane prądem z mocą do 400 kW za pomocą standardowego gniazda ładowania CCS2 po lewej stronie pojazdu za kabiną kierowcy. Opcjonalnie można zamówić drugie gniazdo ładowania CCS2 po prawej stronie pojazdu. Dwa akumulatory potrzebują około 46 minut na naładowanie od 10 do 80 procent, a trzy akumulatory potrzebują około 70 minut na ładowanie. Oprócz ładowania CCS eActros 600 z kabiną ProCabin preferowany do transportu dalekobieżnego będzie umożliwiał również ładowanie megawatowe.


W zależności od głównego obszaru zastosowania – czy to w ciężkim transporcie dystrybucyjnym, czy też w transporcie dalekobieżnym – wymagania stawiane kabinie kierowcy również się różnią. Elastyczny wybór różnych wariantów kabiny umożliwia klientom dostosowanie komfortu, ergonomii i ekonomiczności do specyficznych wymagań eksploatacji. W przyszłości klienci będą mieli do wyboru dwie kabiny kierowcy: kabinę L o sprawdzonej konstrukcji Actrosa i futurystyczną kabinę ProCabin. Oba warianty są dostępne zarówno dla eActrosa 400 z dwoma, jak i ciężarówki eActros 600 z trzema pakietami akumulatorów.
Dzięki obniżonemu o 170 milimetrów wejściu i kompaktowym wymiarom kabina kierowcy typu L o szerokości 2,30 metra oferuje dobre warunki do eksploatacji z częstym wsiadaniem i wysiadaniem oraz na krótkich przebiegach. Dostępna w wersji Classic lub StreamSpace, zachwyca ergonomicznie zaprojektowanym kokpitem, dużą ilością schowków i licznymi praktycznymi funkcjami zwiększającymi komfort, takimi jak interaktywny kokpit multimedialny 2 lub standardowe reflektory LED. Sprawdzona kabina typu L może być interesującym rozwiązaniem ekonomicznym dla klientów wrażliwych na cenę, a dzięki niższej masie zapewnia niewielką przewagę w zakresie ładowności.
Futurystycznie zaprojektowana kabina ProCabin zapewnia maksymalny komfort i dzięki płaskiej podłodze i dużemu poczuciu przestrzeni nadaje się szczególnie do długich tras z regularnymi noclegami. Ponadto kabina kierowcy została zaprojektowana z myślą o szczególnie wydajnej aerodynamice w celu zmniejszenia zużycia energii. We wnętrzu kabina o szerokości 2,50 m, dostępna w trzech wariantach: Stream, Big i Giga, wyróżnia się licznymi funkcjami zwiększającymi komfort, takimi jak ulepszone ogrzewanie foteli, obicia foteli z tkaniny płaskiej klasy premium lub łóżka z amortyzowanym stelażem z listew i grubym materacem klasy premium.

Inne cechy kabiny ProCabin to rozszerzony zakres funkcji paneli sterujących przy łóżkach, a także oświetlenie ambiente i dodatkowe lampy do czytania LED z gęsią szyją. Do tego dochodzą inne elementy wyposażenia, takie jak dodatkowe gniazda USB-C na ścianach bocznych, wysokiej jakości zasłona kabiny w wersji dwukolorowej, druga lodówka, gniazdo 230 V lub SoloStar Concept w dwóch dodatkowych wariantach obicia foteli.
MirrorCam należy do pozostałego wyposażenia obu kabin kierowcy. Opracowany przez Mercedes-Benz Trucks system kamer pomaga bezpiecznie i bezstresowo poradzić sobie w takich sytuacjach, jak wyprzedzanie, manewrowanie, jazda w warunkach złej widoczności i w ciemności, skręcanie i przejeżdżanie przez wąskie miejsca. Dalszymi pomocnymi funkcjami są tryb szerokokątny podczas manewrowania podczas jazdy do tyłu, linie dystansowe na wyświetlaczach w celu lepszego oszacowania odległości od obiektów znajdujących się za pojazdem, zmiana obrazu z kamery podczas pokonywania zakrętów lub monitorowanie obszaru wokół pojazdu podczas przerw w jeździe. Interakcja między MirrorCam a Active Sideguard Assist 2, szczególnie w skomplikowanych sytuacjach drogowych i na skrzyżowaniach z ograniczoną widocznością, może również pomóc w zmniejszeniu ryzyka wystąpienia niebezpiecznych sytuacji. Sideguard Assist wykorzystuje wyświetlacze MirrorCam do generowania ostrzeżeń wizualnych.

Mercedes-Benz Trucks oferuje teraz swoim klientom jeszcze więcej możliwości lepszego dostosowania pojazdów elektrycznych do indywidualnych potrzeb. W przyszłości gama rozstawów osi i wariantów osi w wersjach akumulatorowo-elektrycznych zostanie znacznie poszerzona.
Nowością jest eActros 400 jako ciągnik siodłowy 4×2 z rozstawem osi 3700 mm. Dzięki krótszemu rozstawowi osi ma mniejszy promień skrętu i jest łatwiejszy w manewrowaniu w ograniczonych przestrzeniach, takich jak wąskie uliczki lub magazyny. Nowością w eActrosie 400 są również podwozia ciężarowe z napędem 4×2 z rozstawami osi 4000, 5500, 5800 i 6100 mm oraz podwozia ciężarowe w układzie 6×2 z sześcioma różnymi rozstawami osi od 4000 do 5800 mm. Warianty te są dostępne z kabiną ProCabin lub z kabiną kierowcy typu L. Również w przypadku eActrosa 600 jest więcej możliwości wyboru: W przyszłości będzie dostępny również jako podwozie ciężarowe 4×2 z rozstawami osi 4000, 5500 i 5800 mm. Oprócz już dostępnych rozstawów osi 4600 i 4900 mm analogicznie do eActrosa 400 przewidziane są kolejne cztery rozstawy osi dla podwozia ciężarówki 6×2. Obejmuje to również rozstawy osi o wartościach 4000, 4500, 5200 i 5800 mm. Warianty te będą dostępne zarówno dla kabiny ProCabin, jak i dla kabiny typu L.
Zarówno eActros 600, jak i nowy eActros 400 mają oś elektryczną z dwoma silnikami elektrycznymi i czterobiegową skrzynią biegów. Silniki elektryczne generują moc ciągłą 400 kW i moc szczytową 600 kW i zapewniają mocne przyspieszenie, wysoki komfort jazdy oraz wysoką dynamikę jazdy. Pełna moc silnika jest dostępna praktycznie bez przerw w momencie napędowym. Ponadto przy przewidującym stylu jazdy energia elektryczna może być odzyskiwana poprzez rekuperację, odprowadzana z powrotem do akumulatorów i ponownie dostępna dla napędu. Pozytywnym efektem ubocznym jest odciążenie hamulców w wyniku rekuperacji. W zależności od sytuacji kierowca może wybrać jeden z pięciu poziomów rekuperacji. Jazda jednopedałowa, tzn. hamowanie poprzez rekuperację z celowym wysterowaniem napędu za pomocą pedału gazu, może być aktywowana na ekranie dotykowym w cyfrowym kokpicie.
eActros jest wyposażony w tempomat Predictive Powertrain Control (PPC) i układ sterowania pracą skrzyni biegów, który jest specjalnie dostosowany do układu napędowego napędu elektrycznego. Przewidujące sterowanie układem napędowym automatycznie uwzględnia topografię, przebieg drogi i znaki drogowe, aby zapewnić możliwie najbardziej wydajny styl jazdy. W celu lepszego rozpoznawania nadchodzących zdarzeń na trasie uwzględniane są teraz również informacje o trasie z systemu nawigacyjnego. Dzięki temu kierowca może uniknąć niepotrzebnego hamowania i przyspieszenia oraz efektywniej wykorzystywać energię akumulatora.

Seryjny kokpit multimedialny Multimedia Cockpit Interactive 2 w kabinie kierowcy ProCabin i kabinie kierowcy typu L jest bardzo pomocny w codziennej pracy. 12-calowy wyświetlacz wskaźników i ulepszony ekran dotykowy są intuicyjne w obsłudze i można je indywidualnie konfigurować, a wiele funkcji można teraz bezpieczniej i szybciej uruchamiać za pomocą obsługi głosowej. Dzięki temu kierowca może zawsze patrzeć na drogę, a jego ręce spoczywać na kole kierownicy. Ponadto Multimedia Cockpit Interactive 2 stale informuje kierowcę o poziomie naładowania akumulatorów, prognozie dostępnego zasięgu pojazdu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii.
Nawigacja zintegrowana w kokpicie multimedialnym Interactive 2 została zaprojektowana specjalnie dla pojazdów elektrycznych i uwzględnia aktualną infrastrukturę ładowania. Ponadto wszystkie warianty korzystają ze specjalnie dostosowanego do napędu elektrycznego systemu PPC, który wykorzystuje informacje o trasie z systemu nawigacyjnego, aby lepiej rozpoznawać zbliżające się zdarzenia na trasie i tym samym jeszcze bardziej zwiększać sprawność napędu. Funkcje, takie jak ogrzewanie, klimatyzacja, nawigacja, telefonowanie, oświetlenie i zintegrowany system radiowo-informacyjny mogą być również sterowane za pomocą ekranu dotykowego lub kierownicy wielofunkcyjnej.
Od 2021 roku Mercedes-Benz Trucks posiada w swojej ofercie samochody ciężarowe z napędem elektrycznym (Electric Truck). Początkowo eActros 300/400 został wprowadzony jako pierwszy pojazd z napędem akumulatorowym do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, a zaledwie rok później eEconic, który był przeznaczony do użytku w komunalnym transporcie śmieci i nadal jest produkowany w tej formie. Pod koniec 2024 roku rozpoczęła się seryjna produkcja eActrosa 600, drugiej generacji elektrycznych samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Electric Trucks (elektrycznych samochodów ciężarowych). Nowy eArocs 400 do miejskiego transportu budowlanego, zaprezentowany na targach Bauma 2025, zostanie wprowadzony na rynek w przyszłym roku i przejmie również istotne komponenty z eActrosa 600.
(s), fot. Daimler Truck
Inspektorzy ITD z Leszna prowadzili kontrole na drodze krajowej numer 32, w miejscowości Granowo, skierowane między […]
Koszty opłat drogowych w transporcie w przeliczeniu na kilometr zaczynają być porównywalne, a niekiedy nawet i […]
Samochód ciężarowy miał pękniętą przednią szybę, a naczepa nie miała ważnego okresowego badania technicznego. Litewski zestaw […]











