Scania: Skonfiguruj, kup, zarabiaj!
Scania Polska po raz kolejny jest światowym pionierem – od nieco ponad roku wprowadza pilotażowy program […]
Niedobór kierowców to skutek m.in. likwidacji kształcenia zawodowego w tym zakresie. Szkoły branżowe zaprzestały prowadzenia klas o profilu kierowcy-mechanika i dopiero od kilku lat profil ten powraca do oferty edukacyjnej.
Stało się tak dzięki staraniom Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce i jego członków, które Daimler Truck Polska aktywnie wspiera jako partner strategiczny, organizując wspólnie między innymi akcję „Actros Team – ruszamy do szkół”. – Dla naszych klientów, polskich firm transportowych, niedobór wykwalifikowanych kierowców jest kluczowym problemem, dlatego robimy wszystko, żeby ich wspierać w jego rozwiązaniu – mówi Igor Kaczorkiewicz, Head of Product & Marketing, PR Daimler Truck Polska. – Z jednej strony aktywnie szkolimy kierowców naszych klientów, z drugiej staramy się wspomagać kształcenie nowych adeptów zawodu. Wierzymy, że dla młodych ludzi w szkołach branżowych kontakt z najnowszą technologią, jaką zapewnia nowy Actros, oraz możliwość swobodnej rozmowy z należącymi do Actros Team profesjonalnymi kierowcami jest doskonałym uzupełnieniem edukacji zawodowej i może się stać mocną zachętą do podjęcia pracy jako kierowca w transporcie ciężarowym.
Ubiegłoroczna kampania edukacyjna z udziałem kierowców zawodowych – popularnych influencerów i ambasadorów marki Mercedes-Benz Trucks współpracujących z Daimler Truck Polska – odbyła się w sześciu szkołach w całej Polsce. W tym roku Kasia Żółtek (Kate TruckDriverka), Adrian Poździej (Adrian Trucker Paker) oraz Artur Szymański (ArtDrive) odwiedzą łącznie aż dziewięć placówek kształcących przyszłych kierowców i mechaników samochodowych.
W edycji wiosennej spotkali się z uczniami w Łukowie, Siedlcach i Ostrołęce. Jesienny cykl rozpoczął się w Mińsku Mazowieckim, kolejne spotkania odbyły się w Olsztynie, Toruniu i Białymstoku, a gospodarzami ostatnich dwóch, zaplanowanych na październik będą Międzyrzec Podlaski i Warszawa. – Zaproszenie do wzięcia udziału w tej akcji otrzymaliśmy od ZMPD i uznaliśmy, że to bardzo dobry i ciekawy sposób, żeby nasi nowi uczniowie i uczennice mieli szansę dowiedzieć się więcej o zdobywanym zawodzie – mówi Arkadiusz Gnoza, dyrektor Zespołu Szkół Samochodowych im. por. Adolfa Marii Bocheńskiego w Olsztynie, który tworzą Technikum nr 1 i Szkoła Branżowa 1 st. nr 1. – Współpracujemy stale z lokalnymi przewoźnikami, dzięki wsparciu których od 2017 roku kształcimy kierowców-mechaników. Myślę, że możliwość osobistego porozmawiania z profesjonalnymi kierowcami Actros Team i poznania nowoczesnego pojazdu dodatkowo pozwoli zaszczepić w młodych ludziach pasję do tego zawodu, a to bardzo ważne.
Spotkanie zgromadziło na placu olsztyńskiej szkoły bardzo wielu uczniów oraz uczennice z klas o profilach związanych z transportem: przyszłych techników i elektromechaników, spedytorów i oczywiście kierowców.
– Ogromnie się cieszymy, że tak licznie przybyliście i że możemy Wam przybliżyć specyfikę zawodu kierowcy, tak byście mogli bardziej świadomie i z przekonaniem go zdobywać – mówiła otwierając spotkanie w Olsztynie Anna Brzezińska, rzecznik prasowa ZMPD, dyrektor Departamentu Władz Statutowych, Strategii i Komunikacji ZMPD. – Nie ukrywamy, że brak młodych, profesjonalnych kierowców to największa bolączka polskich firm transportowych, które jako najstarsza organizacja zrzeszająca przewoźników międzynarodowych staramy się wspierać w ich działalności. Razem z Kasią Żółtek z Actros Team, wykonującą ten zawód na co dzień oraz z właścicielami lokalnych firm transportowych, Waldemarem Wojszem i Adamem Nafalskim, chcemy Wam też pokazać, jak atrakcyjna może to być praca.
W ramach wprowadzenia w tematykę spotkania Anna Brzezińska zachęciła uczniów i uczennice do wspólnego quizu obejmującego podstawowe informacje o rynku transportu w Polsce – a najlepiej odpowiadający na pytania uczestnicy otrzymali upominki w postaci gadżetów firmowych od Daimler Truck Polska. Z kolei przewoźnicy, Waldemar Wojsz, prezes Warmińsko-Mazurskiego Zrzeszenia Przewoźników Drogowych i Adam Nafalski przedstawili zalety i wyzwania związane z zawodem kierowcy oraz zaprosili młodzież do kontaktu po zakończeniu formalnej części spotkania.
Najbardziej oczekiwaną przez młodych ludzi postacią była z pewnością Kasia Żółtek-Kate TruckDriverka oraz przyciągający spojrzenia Actros L w wersji ShowTruck. Wielkie zainteresowanie wzbudziła też najnowsza technologia, którą pojazd ten oferuje: bezlusterkowy system MirrorCam, nowoczesny, interaktywny Multimedia Cockpit i komfortowa kabina. Przyszli kierowcy mieli także mnóstwo pytań o sprawy związane z zawodem, codziennością życia w trasie. Każdy też chciał sam usiąść za kierownicą i zapoznać się z oferowanymi przez Actrosa systemami.
– Kampania w szkołach branżowych jest dla nas niezwykle ważna i w moim odczuciu bardzo potrzebna – podkreśla Anna Brzezińska. – To praca u podstaw, która zajmie wiele lat, ale wierzymy w jej efekty i ogromnie się cieszymy, że Daimler Truck Polska, oferujący najnowocześniejszy sprzęt, o jakim może dziś marzyć kierowca, nas w tym wspiera. Ma to duże znaczenie, bo młodzież jest Actrosem zachwycona – zarówno wyglądem, jak i technologią, a to dodatkowa motywacja do pozostania na drodze do tego zawodu. Ważny jest także udział popularnych influencerów: są dla uczniów i uczennic wiarygodni jako profesjonalni kierowcy, a także atrakcyjni ze względu na popularność w mediach społecznościowych. Potrafią też nawiązać z młodzieżą naturalny, swobodny kontakt, pokazać im, że zawód kierowcy w transporcie międzynarodowym jest nie tylko ważny i potrzebny, ale także pozwoli im spełniać marzenia.
(s), fot. Daimler Truck
Scania Polska po raz kolejny jest światowym pionierem – od nieco ponad roku wprowadza pilotażowy program […]
Chociaż dopuszczalna masa całkowita zestawu naczepowego w Belgii może wynosić 44.000 kilogramów, panuje tam tendencja poszukiwania […]
Protest polskich przewoźników na przejściach granicznych z Ukrainą trwa od 6 listopada. To nie tylko katastrofa, […]