Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
  • e-Sklep
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Mercedes-Benz Trucks: Intensywne testy nowych i zmodernizowanych systemów wspomagających bezpieczeństwo

    Mercedes-Benz Trucks: Intensywne testy nowych i zmodernizowanych systemów wspomagających bezpieczeństwo

    21 września, 2023
    Aktualności, Elektromobilność, Elektryczne ciężarówki, Samochody ciężarowe

    W ośrodku rozwojowo-testowym Daimler Truck w niemieckim Wörth am Rhein przy zastosowaniu zaawansowanych technicznie urządzeń testowych drobiazgowo sprawdza się dynamiczne ograniczenia różnych mechanizmów bezpieczeństwa. W ramach przeprowadzonych ostatnio szeroko zakrojonych testów skupiono się przede wszystkim na systemach asystujących, które będą montowane w ciężarówkach i autobusach Daimler Truck od kwietnia 2024 r.

    Mercedes-Benz Trucks: Intensywne testy nowych i zmodernizowanych systemów wspomagających bezpieczeństwo
    • Nowe wzorcowe rozwiązania
    • 270-stopniowa fuzja czujników
    • Zaawansowana technika i skrupulatne planowanie

    Systemy wspomagające bezpieczeństwo pomagają zawodowym kierowcom lepiej radzić sobie w wielu, niekiedy bardzo niebezpiecznych sytuacjach drogowych – np. ułatwiają hamowanie awaryjne na końcu korka drogowego, zwiększają bezpieczeństwo podczas wykonywania skrętu w prawo czy zmiany pasa ruchu, a także zmniejszają niebezpieczeństwo poślizgu na zakrętach, podczas manewrów wymijania i w wielu innych sytuacjach. W idealnym przypadku można dzięki nim uniknąć wypadku lub przynajmniej złagodzić jego skutki.

    Pod tym względem Daimler Truck był zawsze pionierem w swej branży. Konstruktorzy i inżynierowie testowi firmy od dziesięcioleci pracują nad odpowiednimi rozwiązaniami, aby jak najlepiej wspierać kierowców w ich pracy, a tym samym wciąż zwiększać bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

    Mercedes-Benz Trucks: Intensywne testy nowych i zmodernizowanych systemów wspomagających bezpieczeństwo
    Mercedes-Benz Trucks: Intensywne testy nowych i zmodernizowanych systemów wspomagających bezpieczeństwo

    Wiele systemów montowano w poszczególnych typoszeregach Daimler Truck na długo, zanim jeszcze wymagały ich obowiązujące przepisy, np. aktualne rozporządzenie Komisji Europejskiej General Safety Regulation (GSR) 2019/2144. Przywołana regulacja wymaga stopniowego wprowadzania do wyposażenia standardowego kolejnych zaawansowanych systemów – od 6 lipca 2022 r. dla nowych typów pojazdów, a od lipca 2024 r. dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów.

    Oczywiście zanim systemy asystujące trafią do produkcji seryjnej należy je dokładnie przetestować. Testy tego rodzaju Daimler Truck przeprowadza przez cały rok przede wszystkim w swoim ośrodku rozwojowo-testowym w Wörth am Rhein, a także w Finlandii, Hiszpanii i w Japonii oraz na torze testowym Daimler Truck North America w Madrasie w stanie Oregon (USA).

    Na całym świecie testom wytrzymałościowym poddaje się każdego roku nawet 60 pojazdów Daimler Truck. W okresie od 2020 r. do końca 2023 r. łączna liczba kilometrów przejechanych w celu walidacji systemów wyniesie około pięciu milionów. – Testy, jakie przeprowadzamy w Wörth, mają dla nas fundamentalne znaczenie, z uwagi na możliwość uwzględnienia uzyskanych w nich wyników i wiedzy w systematycznej optymalizacji już istniejących systemów asystujących kierowcy lub rozwoju nowych mechanizmów bezpieczeństwa – począwszy od niewielkiego Atego, poprzez pojazdy Special Truck, po autobusy. Nasze nowe systemy, sprawdzające się również w ekstremalnych warunkach, poddajemy kolejnym znacznym ulepszeniom – mówi Niyazi Mustafa Üstertuna, szef działu oprogramowania i elektroniki w Daimler Truck.

    Nowe wzorcowe rozwiązania

    W ramach ostatnich szeroko zakrojonych testów w ośrodku rozwojowo-testowym skupiono się przede wszystkim na systemach asystujących, które będą montowane w ciężarówkach i autobusach Daimler Truck od kwietnia 2024 r. Są wśród nich Active Brake Assist (ABA) 6, nowy Frontguard Assist, Active Sideguard Assist (ASGA) 2, Active Drive Assist (ADA) 3 i Traffic Sign Assist. Oferując wymienione systemy, Daimler Truck po raz kolejny podkreśla swoją pionierską rolę w tym obszarze oraz wyznacza nowe wzorce w zakresie bezpieczeństwa. Oprócz Mercedesów Actrosa, Arocsa, eActrosa i Atego, wśród pojazdów testowych znalazły się również autobusy Mercedes-Benz i Setra oraz pojazdy specjalne, takie jak Econic czy Unimog.

    Podczas takich testów sprawdza się na przykład, w jaki sposób i kiedy ABA 6 ostrzega i hamuje przed rowerzystą lub motocyklistą, który nagle przecina tor jazdy lub pojawia się z przodu na tym samym pasie ruchu, albo przed innym pojazdem, na przykład na końcu korka drogowego. Analizuje się procedurę wizualnego i dźwiękowego ostrzegania przez nowy system Frontguard Assist o niechronionych uczestnikach ruchu drogowego znajdujących się bezpośrednio przed ciężarówką, zwłaszcza w trudnych sytuacjach drogowych – podczas ruszania czy na skrzyżowaniach. Testuje się reakcje Active Sideguard Assist (ASGA) 2 przy wykonywaniu skrętu w prawo, w przypadku gdy obok pojazdu znajduje się pieszy lub rowerzysta. A także sprawdza funkcję automatycznego sprowadzenia ciężarówki z powrotem na jej pas ruchu przez system Active Drive Assist (ADA) 3, gdy kierowca chcąc zjechać na lewy pas, na przykład w celu wykonania manewru wyprzedzania, nie zauważył pojazdu zbliżającego się z tyłu.

    270-stopniowa fuzja czujników

    Fundamentem testowanych systemów asystujących jest nowa platforma elektroniczna oraz połączona z nią tak zwana fuzja czujników, umożliwiająca łączenie danych z radarów i kamer w celu uzyskania jeszcze szerszego pola widzenia do przodu i na boki. Platforma elektroniczna umożliwia 20-krotne zwiększenie ilości przetwarzanych danych, a łącznie sześć zainstalowanych czujników – cztery radary krótkiego zasięgu z przodu i z tyłu, odpowiednio po prawej i lewej stronie, radar dalekiego zasięgu z przodu pośrodku oraz kamera wielofunkcyjna w przedniej szybie – obejmują teraz kąt 270 stopni wokół własnego pojazdu.

    Dzięki znacznemu rozszerzeniu kąta widzenia efektywne systemy asystujące mogą teraz jeszcze lepiej wykorzystywać swoje atuty. Jednocześnie systemy Daimler Truck wspomagające bezpieczeństwo pod wieloma względami znacznie wykraczają poza wymogi rozporządzenia GSR. Na przykład w ten sposób, że ABA 6 potrafi aktywnie ingerować w hamowanie i automatycznie hamować przy prędkościach do 60 km/h nie tylko przed nieruchomymi pojazdami, ale także przed użytkownikami drogi przecinającymi tor jazdy, nadjeżdżającymi z naprzeciwka lub poruszającymi się na tym samym pasie ruchu.

    Zaawansowana technika i skrupulatne planowanie

    W ośrodku w Wörth dostępny jest najnowocześniejszy sprzęt, dzięki któremu można na torze testowym w warunkach rzeczywistych sprawdzać zastosowania systemów w sytuacjach odtwarzanych niezliczoną ilość razy. Obejmuje on między innymi pojazdy wyposażone w wiele zaawansowanych technicznie urządzeń pomiarowych oraz roboty kierujące pojazdem i obsługujące pedał gazu, a także manekiny i cele sterowane za pomocą GPS. Przed właściwym zastosowaniem, czujniki niezbędne do zapewnienia skuteczności systemów wspomagania są poddawane dokładnym testom komponentowym, a funkcje testom oprogramowania w pętli (software-in-the-loop). Ponadto przeprowadza się testy integracyjne w pojazdach i testy systemowe w różnych typoszeregach i modelach.

    Na zabezpieczonym terenie ośrodka rozwojowo-testowego można symulować najróżniejsze scenariusze, takich jak hamowanie na końcu korka drogowego, manewry wyprzedzania czy skrętu. Wszystko to na jezdniach o zróżnicowanych profilach, odzwierciedlających drogi całego świata. Pozwala to stworzyć dla pojazdów testowych takie same warunki, jakie występują na przykład w Ameryce Południowej, Korei Południowej, Afryce i oczywiście w Europie.

    Fundamentalnym elementem walidacji systemów i ich funkcji są zawsze jazdy testowe na drogach publicznych w celu uzyskania wymiernych danych dotyczących bezpieczeństwa, pozwalających następnie sprawdzić granice możliwości różnych systemów w poszczególnych typoszeregach i modelach na zamkniętych torach testowych oraz określić granice dynamiki jazdy. Konstruktorzy Daimler Truck przyjrzeli się dokładnie funkcjom i systemom pojazdów także podczas przejazdu na testy zimowe do Finlandii na początku 2023 roku. Przedmiotem analizy było przykładowo wspomaganie zmiany pasa ruchu w ramach aktywnego asystenta martwego pola czy funkcja aktywnego prowadzenia pojazdu po pasie ruchu systemu Active Drive Assist w Actrosie L. Konieczność przekroczenia kilku granic państwowych umożliwiła również sprawdzenie wpływu zróżnicowania oznakowania pasów ruchu, znaków drogowych lub danych z map cyfrowych w poszczególnych krajach na działanie systemów asystujących zainstalowanych w ciężarówkach.

    (s), fot. Daimler Truck

    Rozwiązania cyfrowe Schmitz Cargobull dla zwiększenia efektywności transportu

    Rozwiązania cyfrowe Schmitz Cargobull dla zwiększenia efektywności transportu

    Każdy, kto próbuje podnieść poziom digitalizacji swoich procesów, zwiększy wydajność swojego biznesu transportowego, a także rentowność. […]

    Czytaj więcej… Rozwiązania cyfrowe Schmitz Cargobull dla zwiększenia efektywności transportuContinue

    Jak nie wpaść w pułapkę podatków i sprawnie odzyskać zwrot VAT i akcyzy w transporcie?

    Jak nie wpaść w pułapkę podatków i sprawnie odzyskać zwrot VAT i akcyzy w transporcie?

    Choć procedura odzyskiwania zwrotu VAT lub akcyzy w transporcie drogowym jest trudnym i czasochłonnym procesem oraz […]

    Czytaj więcej… Jak nie wpaść w pułapkę podatków i sprawnie odzyskać zwrot VAT i akcyzy w transporcie?Continue

    Wjeżdżali mimo zakazu. Jeden z niesprawną naczepą, drugi z nieważną rejestracją! 

    Wjeżdżali mimo zakazu. Jeden z niesprawną naczepą, drugi z nieważną rejestracją! 

    Naczepę z pękniętą tarczą hamulcową i ciężarówkę niedopuszczoną do ruchu wykluczyli z dalszej jazdy funkcjonariusze mazowieckiej […]

    Czytaj więcej… Wjeżdżali mimo zakazu. Jeden z niesprawną naczepą, drugi z nieważną rejestracją! Continue

    Tagi : Mercedes-Benz Trucks
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – kwiecień 2025

    Partnerzy

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,83
    Pb95
    6,04
    ON
    6,11
    LPG
    3,18
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,27
    USD/PLN
    4,15
    CHF/PLN
    4,56
    GPB/PLN
    5,15
    NOK/PLN
    0,36
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone
    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda