MERCEDES-BENZ TRUCKS: Funkcjonalność, efektywność paliwowa, komfort jazdy i ekskluzywność
Na targach IAA Transportation 2022 w Hanowerze Mercedes-Benz Trucks zaprezentował najnowsze ze swoich ciężarówek z napędem wysokoprężnym. Trzecia generacja silnika OM 471 do ciężkich pojazdów użytkowych czyni Actrosa jeszcze dynamiczniejszym, obniżając jednocześnie zużycie paliwa nawet o 4 procent, a druga generacja systemu MirrorCam zapewnia kierowcy jeszcze lepsze wsparcie w wielu sytuacjach drogowych. Systemy asystujące, takie jak Active Sideguard Assist, Active Drive Assist 2 i Active Brake Assist 5 z funkcją rozpoznawania pieszych, zapewniają wzrost bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Dzięki przełomowym innowacjom, w ostatnich latach Mercedes-Benz Trucks osiągnął w różnych modelach typoszeregu Actros bardzo wysoki poziom ekonomiczności, komfortu i bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników dróg. Jednakże w branży pojazdów użytkowych nie może być zastoju, zwłaszcza że firmy transportowe i producenci samochodów ciężarowych działają w wysoce konkurencyjnym otoczeniu biznesowym i stoją przed poważnymi wyzwaniami, związanymi np. z dekarbonizacją drogowego transportu towarowego. Tym bardziej konieczne jest wykorzystywanie wszelkich możliwości udoskonalania pojazdów – wciąż także tych w segmencie sprawdzonych ciężarówek z silnikiem wysokoprężnym.
Na hanowerskich targach IAA Transportation 2022 Mercedes-Benz Trucks pokazał innowacje, które umożliwią mu dalsze umacnianie swej pozycji rynkowej w tym segmencie – m.in. w postaci Actrosa L, Actrosa L Edition 3 i Actrosa F plus.
– Transformacja w kierunku neutralności emisji CO2 w drogowym transporcie towarowym przebiega bardzo dynamicznie – mówi Stina Fagerman, szefowa działu marketingu, sprzedaży i usług Mercedes-Benz Trucks. – W fazie przejściowej, zgodnie z oczekiwaniami klientów, chcemy wciąż udoskonalać także nasze samochody ciężarowe klasy premium z konwencjonalnym napędem wysokoprężnym, nie tylko obniżając całkowite koszty posiadania, ale też trwale redukując ślad węglowy.

Actros L: sprawdzony flagowiec
Prezentując Actrosa L, po raz kolejny wyznaczył nowe wzorce w najwyższym segmencie klasycznych samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym. Ten produkowany od listopada 2021 r. topowy model z cieszącego się uznaniem typoszeregu Actros po raz kolejny dowodzi, że Mercedes-Benz Trucks zawsze koncentruje się na potrzebach swoich klientów i ich kierowców.
Wysoki komfort kierowcy w Actrosie L potwierdza m.in. kabina o szerokości 2,50 m, dostępna w wariantach StreamSpace, BigSpace i GigaSpace. Płaska podłoga we wnętrzu kabiny kierowcy tworzy domową atmosferę. Ulepszona izolacja akustyczna i termiczna zmniejsza poziom hałasu, jeszcze bardziej uprzyjemniając pobyt w kabinie – zarówno podczas jazdy, jak i w czasie odpoczynku.
Przykładem postępującej optymalizacji zużycia paliwa jest trzecia generacja 12,8-litrowego silnika OM 471, przeznaczonego do ciężkich pojazdów użytkowych. Ten dostępny od października 2022 r., „nowy” silnik wyróżnia się szeregiem innowacji technicznych, konsekwentnie ukierunkowanych na obniżenie całkowitych kosztów posiadania (TCO) – poprzez paliwooszczędną jazdę, niższą emisję dwutlenku węgla, niższe koszty eksploatacji i wyższą dochodowość, bez uszczerbku dla mocy, dynamiki jazdy czy komfortu jazdy.
Aby osiągnąć te cele, wraz z trzecią generacją silnika OM 471 wprowadzono zoptymalizowaną pod względem zużycia paliwa turbosprężarkę, która w połączeniu ze zmodyfikowanym układem oczyszczania spalin zapewnia maksymalną oszczędność paliwa na poziomie nawet 4% w porównaniu z poprzednią generacją. Jednym z atutów silnika OM 471 trzeciej generacji jest rozszerzona funkcja Top Torque, zapewniająca dodatkową moc wtedy, gdy jest ona naprawdę potrzebna, np. podczas włączania się do ruchu na autostradzie lub wyprzedzania. W celu zapewnienia jeszcze większej dynamiki jazdy, inżynierowie Mercedes-Benz Trucks przyjrzeli się także całemu układowi przeniesienia napędu. Nowy, zautomatyzowany układ sterowania pracą skrzyni biegów PowerShift Advanced, dzięki swej precyzji wybierania biegów, umożliwia teraz szybsze, a jednocześnie płynniejsze ruszanie i przyspieszanie w wielu sytuacjach.
Nowy układ przeniesienia napędu jest dostępny dla wszystkich ciężkich typoszeregów ciężarówek Mercedes-Benz: od Actrosa i Actrosa F poprzez Actrosa L po Arocsa.
Systemy asystujące kierowcy
Istotnym czynnikiem wzrostu bezpieczeństwa są przede wszystkim systemy asystujące, takie jak asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji (ABA 5) z funkcją rozpoznawania pieszych, asystent utrzymania pasa ruchu czy system MirrorCam drugiej generacji, a w wyposażeniu opcjonalnym Active Drive Assist drugiej generacji (ADA 2) do jazdy częściowo zautomatyzowanej (poziom 2) czy Active Sideguard Assist (ASGA).
ADA 2 w określonych warunkach aktywnie wspiera kierowcę we wzdłużnym i poprzecznym prowadzeniu samochodu ciężarowego oraz potrafi w sposób zautomatyzowany utrzymywać odstęp, przyspieszać i skręcać, o ile spełnione są niezbędne warunki systemowe, np. wystarczający promień zakrętu czy wyraźnie widoczne poziome oznaczenia pasa ruchu. Ponadto jedna z funkcji ADA 2 – Emergency Stop Assist – potrafi zainicjować zatrzymanie awaryjne (w granicach działania systemu), jeżeli pomimo wizualnych i dźwiękowych ostrzeżeń kierowca zaprzestał ingerowania w proces prowadzenia pojazdu.
System ASGA podczas skrętu w prawo nie tylko ostrzega kierowcę przed znajdującymi się i poruszającymi po stronie pasażera rowerzystami lub pieszymi, ale do prędkości skrętu 20 km/h uruchamia również zautomatyzowane hamowanie aż do zatrzymania pojazdu, o ile kierowca sam nie zareaguje w odpowiednim czasie.
Ostrzeżenia wizualne Active Sideguard Assist są widoczne na wyświetlaczu systemu MirrorCam po stronie pasażera. W kwietniu 2022 r. wprowadzono do użytku już drugą generację tego systemu kamer zastępujących lusterka, która teraz jeszcze lepiej wspiera kierowcę w wielu sytuacjach na drodze – m.in. dzięki skróceniu ramion kamer o 10 cm i nowym parametrom obrazu. W porównaniu z systemem pierwszej generacji skrócenie ramion kamer ma m.in. tę zaletę, że ułatwia kierowcy cofanie na wprost, co wynika przede wszystkim z faktu, iż perspektywa kamery MirrorCam jest teraz jeszcze bardziej zbliżona do perspektywy zwykłego lusterka szklanego.
Ewolucja tego systemu kamer w zakresie regulacji kolorów i jasności sprawia, że teraz jego wyświetlacze jeszcze dokładniej pokazują obszar istotny dla ruchu pojazdu, np. podczas cofania do ciemnej lub słabo oświetlonej hali. Ogólnie rzecz biorąc, udoskonalony MirrorCam poprzez swoje działanie wspomagające umożliwia jeszcze mniej stresujące i bezpieczniejsze prowadzenie pojazdu w takich sytuacjach, jak wyprzedzanie, manewrowanie, jazda w warunkach ograniczonej widoczności i w ciemności, pokonywanie zakrętów i zwężeń.
Kolejnym elementem zwiększającym bezpieczeństwo, przede wszystkim w ciemności lub w warunkach ograniczonej widoczności, są dostępne opcjonalnie reflektory LED, które w porównaniu z reflektorami ksenonowymi charakteryzują się większą siłą światła i doskonale rozświetlają jezdnię.

Actros L Edition 3: wyjątkowy design
Na targach w Hanowerze zaprezentowany został również limitowany model specjalny Actrosa L o zaskakujących walorach użytkowych – Edition 3. Ta limitowana do 400 egzemplarzy ciężarówka zawdzięcza swój niepowtarzalny charakter nawet 30 dodatkowym elementom wyposażenia wnętrza i nadwozia oraz elementom stylizacyjnym przeniesionym z modeli Edition 1 i Edition 2. Luksus modelu Edition 3 wyznacza cała gama elementów wyposażenia. W jego eleganckim wnętrzu są to m.in. deska rozdzielcza i uchwyty drzwiowe wykończone skórą nappa, rozliczne elementy ozdobne stylizowane na włókno węglowe oraz luk dachowy z oświetleniem Ambiente i siedzenie narożne SoloStar z obiciem skórzanym w beżu migdałowym. Uwagę przyciągają także plakietka „Edition 3” po stronie pasażera oraz podświetlone emblematy wejściowe z napisem „Edition 3” po stronie kierowcy i pasażera.
Górne łóżko, dostarczane wraz z kompletem pościeli, ma szerokość 900 mm. Zasłonka dookoła kabiny, wykonana od wewnątrz w beżu migdałowym, a na zewnątrz w kolorze czarnym, jest stylowym elementem ochrony prywatności. Podobnie jak poprzeczna zasłona przed łóżkiem zdobiona gwiazdą Mercedesa.
Atrakcje wyposażenia zewnętrznego to m.in. ekskluzywne oklejenie ściany bocznej, napis „Edition 3” na osłonie przeciwsłonecznej lakierowanej w kolorze białego aluminium, dwa dodatkowe reflektory LED w osłonie przeciwsłonecznej, emblemat Actrosa z przodu w kolorze ciemnego chromu, napis „Actros” u góry na tylnej ścianie kabiny kierowcy. Z boku uwagę przyciągają stopnie wejściowe ze stali szlachetnej. Kołpaki na osiach przedniej i tylnej wykonano również ze stali szlachetnej. Zakres dostawy obejmuje ponadto podświetlaną gwiazdę Mercedesa w kolorze ciemnego chromu, kilka dekoracyjnych aplikacji na ozdobnej kratce oraz aluminiowe stopnie wejściowe w osłonie międzyosiowej.
Model Edition 3 jest wariantem dostępnym dla wszystkich 2- i 3-osiowych Actrosów L z najnowszej generacji, wyposażonych w kabinę GigaSpace i BigSpace, z kierownicą po lewej lub po prawej stronie. Można dowolnie wybrać kolor lakieru kabiny, dostosowując go do barw swojej firmy, natomiast przód pojazdu jest zawsze lakierowany w metalizowanej bieli aluminium, co gwarantuje wysoką rozpoznawalność pojazdu.
Dzięki udoskonalonej charakterystyce przełączania biegów systemu PowerShift Advanced, Actros L Edition 3 z każdym z dostępnych układów napędowych zapewnia kierowcom imponujące osiągi i ogromną radość z jazdy – zarówno jeśli jest wyposażony w 15,6-litrowy silnik OM 473 o wysokiej mocy, jak i z nowym silnikiem OM 471 trzeciej generacji, odznaczającym się jeszcze niższym zużyciem paliwa.

Actros F plus
Actros F, wprowadzony na rynek przez Mercedes-Benz Trucks w styczniu 2021 r., jest wręcz idealny dla przedsiębiorstw transportowych, które poszukują funkcjonalnego samochodu ciężarowego, odpowiedniego do zastosowań w klasycznym i regionalnym transporcie dalekobieżnym, a przede wszystkim do eksploatacji z zabudową wymienną, hakową lub silosową. Teraz producent wprowadza aktualizację pojazdu w postaci Actrosa F plus, który dzięki wzbogaceniu o szereg kolejnych funkcji stanowi wysoką wartość dodaną w zakresie wydajności, komfortu i bezpieczeństwa – zarówno dla operatorów flot, jak i kierowców.
A więc np. Actros F plus zyskuje ulepszone ustawienie fotela (niska skrzynia fotela i komfortowa kolumna kierownicy zapożyczona z Actrosa L), a ponadto jest standardowo wyposażony w drugą generację systemu MirrorCam ze skróconymi ramionami kamer, inteligentny system sterujący tempomatem i skrzynią biegów Predictive Powertrain Control, a także Multimedia Cockpit interactive ze wszystkimi informacjami niezbędnymi dla kierowcy. Atrakcyjny wizerunek zewnętrzny ciężarówki współtworzą nowe reflektory główne ze światłami do jazdy dziennej LED i kierunkowskazami LED w sygnaturze świetlnej. Nowością dostępną opcjonalnie dla Actrosa F plus są reflektory główne LED, zachwycające doskonałą wydajnością świetlną.
Do wyboru są także liczne elementy wyposażenia dodatkowego, np. StyleLine, TrendLine, xtraLine Basic czy oświetlenie Ambiente LED, tworzące we wnętrzu domowy nastrój i odprężające podczas nocnej jazdy. Na życzenie dostępne są materace nawierzchniowe na materac łóżka komfortowego, zapewniające jeszcze lepszy sen w nocy. Kabina kierowcy w wariantach StreamSpace i BigSpace o szerokości 2,5 m, z tunelem silnika o wysokości 120 mm, oferuje doskonałą w swej klasie przestronność i niskie wejście z jedynie trzema stopniami.
Jeśli chodzi o jednostkę napędową, również Actros F plus jest wyposażony w silnik OM 471 trzeciej generacji, przeznaczony do ciężkich pojazdów użytkowych. Do tego dochodzą funkcje związane z bezpieczeństwem – asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji (ABA 5) i asystent utrzymania pasa ruchu. Na życzenie możliwe jest wyposażenie Actrosa F plus także w asystenta martwego pola.
(s)
Fot. Daimler Truck, Sławomir Rummel