Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » MERCEDES-BENZ TRUCKS: eActros LongHaul – elektryczna ciężarówka dalekobieżna już we wrześniu!

    MERCEDES-BENZ TRUCKS: eActros LongHaul – elektryczna ciężarówka dalekobieżna już we wrześniu!

    23 czerwca, 2022
    Aktualności, Elektromobilność, Elektryczne ciężarówki

    Akumulatorowo-elektryczny samochód ciężarowy eActros LongHaul, przeznaczony do transportu dalekobieżnego, będzie atrakcją targową Mercedes-Benz Trucks na tegorocznych wrześniowych targach IAA Transportation w Hanowerze.

    Ciężarówki i Logistyka - MERCEDES-BENZ TRUCKS, eActros LongHaul

    Producent zapowiedział tę 40-tonową ciężarówkę w roku 2020 i dokładnie po dwóch latach zaprezentuje jej prototyp koncepcyjny; pokazany na targach IAA ciągnik siodłowy eActros LongHaul będzie zwiastunem koncepcji wzorniczej pojazdu seryjnego oraz zostanie włączony w skład floty testowej eActrosa LongHaul.

    Już teraz pierwsze prototypy przechodzą intensywne testy, a przed końcem roku eActros LongHaul zostanie również poddany próbom na drogach publicznych. W przyszłym roku jego przedseryjne prototypy mają trafić do testów w firmach klientów.

    Osiągnięcie gotowości do produkcji seryjnej zaplanowano na rok 2024. eActros LongHaul ma mieć zasięg około 500 km na jednym ładowaniu akumulatora. Ta elektryczna ciężarówka będzie też umożliwiała ładowanie z dużą mocą – tzw. ładowanie megawatowe.

    Ciężarówki i Logistyka - MERCEDES-BENZ TRUCKS, eActros LongHaul

    Oprócz eActrosa LongHaul Mercedes-Benz Trucks zaprezentuje na targach IAA także inne nowości w segmencie elektrycznych samochodów ciężarowych. Już od października 2021 r. w fabryce w Wörth trwa seryjna produkcja ciężarówki eActros do ciężkiego transportu dystrybucyjnego. W lipcu bieżącego roku dołączy do niej eEconic, przeznaczony do zastosowań komunalnych. Mercedes-Benz Trucks postawił sobie za cel, aby do roku 2030 zwiększyć w Europie udział nowych pojazdów neutralnych pod względem emisji CO2 do ponad 50 procent. – Elektryfikacja ciężkiego transportu dalekobieżnego jest kolejnym przełomowym momentem na drodze do neutralności emisji CO2 w transporcie. eActros LongHaul z akumulatorowym napędem elektrycznym ma być dla naszych klientów pojazdem ekonomicznym. Wraz z moim zespołem cieszę się, że we wrześniu będziemy mogli zaprezentować tę innowacyjną ciężarówkę klientom i opinii publicznej – mówi Karin Rådström, dyrektor generalna Mercedes-Benz Trucks.

    W ramach działań informacyjnych przed rozpoczęciem targów Mercedes-Benz Trucks opublikował pierwsze obrazy prototypu eActrosa LongHaul i ujawnił kolejne szczegóły danych technicznych planowanych dla pojazdu seryjnego. I tak na przykład w eActrosie LongHaul zastosowano akumulatory z ogniwami wykonanymi w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP). Odznaczają się one przede wszystkim długą żywotnością i większą energią użyteczną. Korzystając ze stacji ładowania o mocy około jednego megawata, akumulatory te można naładować z poziomu 20 do 80 procent w czasie znacznie krótszym niż 30 minut.

    Ciężarówki i Logistyka - MERCEDES-BENZ TRUCKS, eActros LongHaul

    Duży zasięg na jednym ładowaniu akumulatorów w połączeniu z ładowaniem megawatowym umożliwia uzyskanie zasięgów całkowitych porównywalnych z konwencjonalnymi samochodami ciężarowymi, a tym samym wykorzystanie pojazdu w systemie dwuzmianowym. Pojazd ten wyróżnia się też niezwykle zrównoważonym napędem, zapewniającym bardzo przyjemne wrażenia z jazdy.

    Ponadto w eActrosie LongHaul zastosowano szereg opracowanych przez producenta innowacji w zakresie bezpieczeństwa. Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego technikę motoryzacyjną, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi. eActros LongHaul ma umożliwić klientom dokonanie właściwego wyboru pod względem rentowności, zrównoważonego rozwoju i niezawodności.

    Zalety ciężarówki eActros LongHaul

    Elektryczne napędy akumulatorowe odznaczają się najwyższą sprawnością wśród napędów alternatywnych. W związku z tym eActros LongHaul z napędem w pełni elektrycznym oferuje wysoką efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwom transportowym zapewnia to znaczące korzyści ekonomiczne w scenariuszach zastosowań przewidzianych dla eActrosa LongHaul.

    W praktyce operacyjnej przewoźników, tylko ze względu na długość tras, znaczna część zastosowań dalekobieżnych nie wymaga zasięgu większego niż około 500 km, które eActros LongHaul będzie pokonywał na jednym ładowaniu. Ponadto w niektórych przypadkach konieczność osiągania większych zasięgów ograniczają obowiązujące kierowców wymogi prawne w zakresie czasów kierowania samochodem ciężarowym. Przykładowo kierowcy ciężarówek w Unii Europejskiej po upływie maksymalnie 4,5 godziny kierowania muszą zrobić co najmniej 45-minutową przerwę. W tym czasie można doładować akumulatory energią umożliwiającą dalszą jazdę. Przy odpowiednich odległościach i możliwościach ładowania eActros LongHaul będzie więc właściwą ofertą dla firm transportowych, operujących regularnie na możliwych do zaplanowania trasach.

    Ciężarówki i Logistyka - MERCEDES-BENZ TRUCKS, eActros LongHaul
    Od lewej do prawej: Mercedes-Benz eActros, Mercedes-Benz eActros LongHaul i Mercedes-Benz GenH2 Truck

    „Ładowarkowa” współpraca

    W celu zapewnienia publicznych możliwości ładowania pojazdów w transporcie dalekobieżnym, Daimler Truck, TRATON GROUP i Volvo Group zawarły wiążące porozumienie o utworzeniu spółki joint venture. Przewiduje ono budowę i eksploatację w Europie publicznej sieci punktów ładowania o wysokiej mocy, przeznaczonej dla napędzanych akumulatorowo-elektrycznie ciężkich samochodów ciężarowych do transportu dalekobieżnego i autobusów turystycznych. Sieć punktów ładowania tworzona przez strony umowy ma być dostępna dla operatorów flot w Europie niezależnie od marki. W kwestiach związanych z ładowaniem pojazdów w ich bazach operacyjnych Mercedes-Benz Trucks współpracuje z firmami Siemens Smart Infrastructure i ENGIE.

    Ponadto Daimler Truck uczestniczy w projekcie „Ładowanie z wysoką mocą pojazdów w ciężarowym transporcie dalekobieżnym” (HoLa). Celem projektu, realizowanego pod patronatem VDA, jest zaprojektowanie, budowa i eksploatacja wybranej infrastruktury ładowania o wysokiej mocy dla akumulatorowo-elektrycznych pojazdów eksploatowanych w ciężarowym transporcie dalekobieżnym. W czterech lokalizacjach w Niemczech powstaną po dwa punkty ładowania z systemem ładowania megawatowego MCS (Megawatt Charging System), które zostaną przetestowane w warunkach rzeczywistej eksploatacji. W projekt zaangażowani są również inni partnerzy konsorcyjni z sektora przemysłowego i naukowego.

    Daimler Truck wyznacza sobie ambitny cel, aby do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować już tylko takie samochody nowe, które podczas jazdy („tank to wheel”) będą neutralne pod względem emisji CO2. Z linii produkcyjnej zjeżdżają już (odpowiednio od 2018 i 2021 roku) dwa modele pojazdów z akumulatorowym napędem elektrycznym – Mercedes-Benz eCitaro i Mercedes-Benz eActros. Jeszcze w tym roku dołączą do nich Mercedes-Benz eEconic, FUSO eCanter i Freightliner eCascadia, a w przygotowaniu są kolejne pojazdy o lokalnie zerowej emisji dwutlenku węgla. W drugiej połowie obecnej dekady przedsiębiorstwo zamierza też rozszerzyć swą ofertę o seryjne pojazdy z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. Celem nadrzędnym jest osiągnięcie neutralności emisji CO2 w transporcie drogowym do roku 2050.

    (s)
    Fot. Mercedes-Benz

    Tagi : Mercedes-Benz Trucks
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Styczeń-Luty 202

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    7,08
    Pb95
    6,22
    ON
    7,14
    LPG
    3,07
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    477
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,96
    GPB/PLN
    5,47
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone