MERCEDES-BENZ TRUCKS: 30 czerwca odbędzie się światowa premiera elektrycznej ciężarówki eActros!
30 czerwca Mercedes-Benz Trucks będzie świętować światową premierę swojego eActrosa z akumulatorowym napędem elektrycznym, przeznaczonego do eksploatacji w ciężkim transporcie dystrybucyjnym.

Prezentując ten pierwszy produkowany seryjnie elektryczny samochód ciężarowy z gwiazdą na masce Mercedes-Benz Trucks rozpoczyna nową erę i podkreśla swoje zdecydowane zaangażowanie w drogowy transport towarowy o lokalnie neutralnym bilansie emisji dwutlenku węgla.
Światowa premiera cyfrowa będzie transmitowana w internecie. Seryjny model eActrosa zaprezentują Karin Rådström, członek zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialna za segment Mercedes-Benz Trucks oraz Andreas von Wallfeld, szef sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Trucks. Podczas tego wydarzenia zaprezentują oni zarówno szczegóły techniczne pojazdu, jak i związane z eActrosem usługi cyfrowe wraz z ofertą doradczą dla klientów.
Słuchali użytkowników
Rozpoczęcie produkcji seryjnej eActrosa w fabryce w Wörth am Rhein zaplanowano na drugą połowę bieżącego roku. W procesie przygotowania pojazdu do produkcji seryjnej konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks położyli szczególny nacisk na aspekt „customer co-creation” – ścisłej współpracy z klientami z segmentu samochodów ciężarowych w zakresie rozwoju produktu. Dlatego już w roku 2018 rozpoczęły się intensywne testy prototypowych egzemplarzy eActrosa z udziałem klientów. Dzięki nim eksperci Mercedes-Benz Trucks mogli na wczesnym etapie uwzględnić ich opinie na temat tej elektrycznej ciężarówki i włączyć je bezpośrednio do procesu rozwoju pojazdu.
Od tego czasu prototypy pojazdu pokonały na drogach publicznych już ponad pół miliona kilometrów. Również inżynierowie testowi Mercedes-Benz Trucks poddali aActrosa intensywnym testom w celu zapewnienia typowych, wysokich standardów Mercedes-Benz. – Naszą koncepcję ciężkiej elektrycznej ciężarówki zaprezentowaliśmy po raz pierwszy w 2016 r. Zaledwie dwa lata później rozpoczęliśmy intensywne testy jej kompleksowo udoskonalonych prototypów z udziałem naszych uznanych klientów – mówi Andreas von Wallfeld. – eActros, którego zaprezentujemy teraz, jest efektem wszystkich naszych doświadczeń zebranych na drogach i na hamowniach, odzwierciedlającym siłę innowacyjności marki Mercedes-Benz w dziedzinie napędów alternatywnych. Pojazd ten jest jednocześnie wynikiem ścisłej i intensywnej współpracy z naszymi klientami. Dzięki intensywnym testom praktycznym wprowadzamy na rynek pojazd w pełni dostosowany do potrzeb klienta wraz z bogatą ofertą usług. Wszyscy z radością oczekujemy jego światowej premiery.
Dwa lata w ruchu
Od 2018 r. dziesięć prototypów eActrosa sprawdziło się jako tzw. „flota innowacyjna” w ciągłej eksploatacji u różnych klientów w Niemczech i innych krajach europejskich. W dwóch fazach testów niemal 20 przewoźników testowych używało eActrosa zamiast jednej z konwencjonalnych ciężarówek swojej floty.
eActrosy w wersji 18- lub 25-tonowej realizowały ambitne zadania w najróżniejszych branżach. Przewoziły m.in. wymagające chłodzenia artykuły spożywcze w zasilanej elektrycznie skrzyni chłodniczej do sklepów filialnych sieci supermarketów, dostarczały komponenty do produkcji w transporcie zakładowym, obsługiwały wymianę kontenerów na odpady i transportowały w zabudowie silosowej popiół lotny do produkcji betonu. Poza Niemcami ciężarówkę z akumulatorowym napędem elektrycznym testowano również w Szwajcarii, Belgii i Holandii.
Kierowcy zadowoleni
Już przed zakończeniem fazy eksploatacji ciągłej prototypów wiadomo, że w ruchu miejskim, na autostradzie i w ruchu podmiejskim eActros nie ustępuje konwencjonalnej ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym pod względem dyspozycyjności i wydajności. Kierowcy chwalą jego dobry moment obrotowy, dostępny w całym zakresie prędkości. Informują również, że samochód jest cichy podczas jazdy; prowadzi się go przyjemnie i spokojnie. Ponadto, stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną przez rekuperację.
W niektórych kluczowych aspektach seryjny eActros będzie zdecydowanie lepszy od dotychczasowego prototypu z floty innowacyjnej, np. pod względem zasięgu, osiągów napędu i wyposażenia bezpieczeństwa. Mercedes-Benz Trucks włączy ten pojazd w kompleksowy ekosystem, obejmujący również usługi doradztwa dla klientów w zakresie wszelkich aspektów elektrycznej mobilności.
Surowe testy przedprodukcyjne
Przed uruchomieniem produkcji seryjnej konstruktorzy poddali eActrosa – podobnie jak konwencjonalne ciężarówki – testom, mającym zapewnić mu bezpieczeństwo, wydajność i trwałość. Zarówno układ chłodzenia ładunku, jak i układ klimatyzacji – oba zasilane elektrycznie – działają niezawodnie nie tylko w ekstremalnym upale, ale również w warunkach zimowych.
Inżynierowie testowi przeprowadzili również wnikliwe próby zimowe eActrosa, szczególną uwagę zwracając przy tym na charakterystykę działania akumulatorów i elektrycznego układu napędowego w niekorzystnych warunkach pogodowych. Ponadto eActros poddany został jeszcze innym rodzajom testów, takim jak pomiar hałasu na stanowisku do pomiaru hałasów zewnętrznych i pomiar kompatybilności elektromagnetycznej (EMC), przeprowadzony w specjalnie do tego celu przewidzianej hali testowej. Wyniki testów dowodzą, że eActros nadaje się do codziennego użytku i spełnia wymogi eksploatacyjne.
Elektryfikacja w Daimler Truck
Daimler Truck AG wdraża strategię korporacyjną opartą na zrównoważonym rozwoju oraz wyznacza sobie ambitny cel, aby do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować już tylko takie samochody nowe, których eksploatacja podczas jazdy („tank to wheel”) będzie miała neutralny bilans CO2. Już do roku 2022 oferta pojazdów na głównych rynkach zbytu – w Europie, USA i Japonii – ma zawierać seryjnie produkowane pojazdy z elektrycznym napędem akumulatorowym. Od 2027 r. przedsiębiorstwo zamierza też rozszerzyć swoją ofertę o seryjne pojazdy z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. Celem nadrzędnym jest transport drogowy neutralny pod względem emisji CO2 do roku 2050.
(s)
Fot. Daimler