MERCEDES-BENZ: Transport dystrybucyjny bez lokalnej emisji CO2 – DB Schenker stawia na eActrosa
Będąc pierwszym klientem uczestniczącym w drugim etapie testów na terenie Niemiec, firma DB Schenker podjęła się wypróbować eActrosa, samochód z napędem wyłącznie akumulatorowym, należącego do tzw. „floty innowacyjnej”.
DB Schenker, lider w dziedzinie globalnych usług logistycznych, wykorzystuje tę 25-tonową ciężarówkę do rozwożenia w centrum Lipska paletowanych przesyłek drobnicowych, których ze względu na masę i rozmiary nie da się wysyłać jako paczek.
Wykonując tę pracę, eActros o zasięgu ok. 200 km, pokonuje dziennie ok. 100 km. Jego akumulatory ładowane są w nocy na terenie bazy samochodowej DB Schenker, położonej w północnej części miasta. Od ponad roku firma testuje również pięć lekkich FUSO eCanterów Daimlera – w Berlinie, Frankfurcie, Stuttgarcie i Paryżu.
Drugi etap testów innowacyjnej floty eActrosów rozpoczął się na początku sierpnia 2020 u użytkownika w Holandii. Obecnie kolejne egzemplarze tych ciężarówek z elektrycznym napędem akumulatorowym, przekazywane są do użytku klientom w Niemczech i Belgii.
Zielona logistyka
– Od roku 2018 eActros sprawdza się we flotach naszych klientów, wykonując różnorodne zadania, przy czym w kwestii CO2 stanowi lokalnie bezemisyjną alternatywę w wielkomiejskim transporcie dystrybucyjnym – mówi Rico Claassen, odpowiedzialny za obsługę dużych klientów w Mercedes-Benz Trucks. – Uczestnicy drugiego etapu testów używają eActrosa do zadań, które zwykle realizuje się przy użyciu tradycyjnych ciężarówek. Funkcjonalny zakres zabudów sięga od kufrowych zabudów chłodniczych i zwykłych, po zabudowy z plandeką. Miło nam, że firma DB Schenker, korzystając z eActrosa, zostanie pionierem napędów alternatywnych w logistyce transportowej na ulicach Lipska.
– Jesteśmy pionierem innowacyjnych rozwiązań logistycznych. Cały koncern DB Schenker dysponuje flotą liczącą ponad 30.000 pojazdów. Nasz obecny cel to stać się światowym liderem w zakresie logistyki proekologicznej – dodaje Wolfgang Janda, Senior Vice President i Head of Network & Line Haul Management w firmie DB Schenker. – Nasz sukces opiera się nie tylko na solidnym świadczeniu usług logistycznych, lecz również na zaangażowaniu w kwestie społeczne i ekologiczne. A jedną z nich jest oczywiście stosowanie pojazdów wyposażonych w napędy alternatywne. Wcześniej mieliśmy już możność przekonać się o praktycznych zaletach lekkiego FUSO eCantera, oferowanego również przez Daimler Trucks. Samochody tego typu eksploatowaliśmy w różnych miastach. Ciekawi jesteśmy, jak w centrum Lipska sprawdzi się teraz eActros. Do pionierskich działań obliguje nas choćby fakt, że mamy pozycję lidera rynkowego w dziedzinie przewozów lądowych na obszarze Europy.
Obserwacje z pierwszego etapu
Wśród wielu obserwacji, które poczyniono w trakcie praktycznych testów pierwszego etapu, stwierdzono np., że deklarowany zasięg eActrosa wynoszący ok. 200 km, jest całkowicie realistyczny – i to niezależnie od stanu załadowania, profilu trasy i topografii terenu. Okazało się, że eActros w niczym nie ustępuje ciężarówkom z tradycyjnym silnikiem wysokoprężnym, jeśli chodzi o dyspozycyjność i osiągi w ruchu miejskim, na autostradach i szosach międzymiastowych.
Układ chłodzenia przewożonego ładunku i układ klimatyzacyjny – oba zasilane elektrycznie – działały bez zarzutu zarówno podczas upału, jak i w warunkach zimowych. Kierowcy chwalą dobry moment obrotowy, dostępny w całym zakresie prędkości. Informują również, że samochód jeździ cicho, a prowadzi się go przyjemnie i spokojnie. Należy dodać, że stosując przewidujący styl jazdy i hamując silnikiem można odzyskiwać energię poprzez rekuperację. Rzadko używa się wtedy pedału hamulca.
Wymienna zabudowa Schmitz Cargobull
Zabudowa wymienna Schmitz Cargobull W.BO przeznaczona jest do przewozu ładunków suchych. Ma postać gładkościennej skrzyni wykonanej w konstrukcji stalowej. Wyposaża się ją w rozmaite usprawnienia, takie jak system załadunku dwupoziomowego, bramę rolowaną czy standardowo oferowany system otworów zaczepowych typu „dziurka od klucza”.
eActros jest zbudowany na ramie „konwencjonalnego” Actrosa. Jego architektura została jednak dostosowana do napędu elektrycznego, przez co zawiera dużo części specjalnych. Napęd stanowią tu dwa silniki elektryczne umieszczone w pobliżu piast kół tylnej osi; każdy z nich osiąga moc 126 kW i maksymalny moment obrotowy 485 Nm. Po zastosowaniu przekładni daje to moment 2 x 11.000 Nm, który nie ustępuje konwencjonalnym ciężarówkom. Źródłem energii w eActrosie są akumulatory litowo-jonowe 240 kWh. Jeśli dostępna jest odpowiednio duża moc ładowania, akumulatory te można całkowicie naładować w ciągu dwóch godzin (przy mocy 150 kW).
Projektowanie i testowanie naszych ciężkich samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym w transporcie dystrybucyjnym dofinansowują w różnej wysokości niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska (BMU) oraz Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii (BMWi) w ramach projektu „Concept ELV?”.
(s)
Fot. Mercedes-Benz
Views: 2