Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
  • e-Sklep
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Mercedes-Benz Sprinter – 30 lat sukcesu

    Mercedes-Benz Sprinter – 30 lat sukcesu

    5 lutego, 2025
    Aktualności, Samochody dostawcze

    Trzydzieści lat temu marka spod trójramiennej gwiazdy wprowadziła na rynek Mercedesa Sprintera – pojazd dostawczy, który miał zapisać się w historii. W 1995 roku jako pierwszy furgon Mercedes-Benz, model ten zrewolucjonizował segment lekkich pojazdów użytkowych – i szybko stał się patronem całej klasy pojazdów. Symbolizował wtedy – podobnie jak teraz – jakość i innowację.

    Sprinter I generacji.
    Sprinter I generacji.

    • 30 lat jakości, innowacji i różnorodności: Mercedes-Benz Sprinter odnosi sukcesy od 1995 r.
    • W 2025 r. liczba sprzedanych Sprinterów przekroczy pięć milionów na świecie
    • Muzeum Mercedes-Benz wita zwiedzających specjalną prezentacją pierwszej generacji modelu, a także aktualnych wersji Sprintera i eSprintera

    Mercedes Sprinter robi wrażenie na klientach na całym świecie i ma wysoką wartość rezydualną, również dzięki swojej popularności wśród producentów nadwozi i specjalistów od konwersji, którzy wykorzystują go do szerokiej gamy zastosowań. Siedemdziesiąt pięć procent wszystkich Sprinterów na świecie jest obecnie poddawanych tego typu modyfikacjom.

    Mercedes-Benz rozpoczyna obchody jubileuszu Sprintera w muzeum marki w Stuttgarcie specjalną prezentacją pierwszej generacji, a także obecnej wersji i jej akumulatorowo-elektrycznego odpowiednika, eSprintera.

    Sprinter I generacji.
    Sprinter I generacji.
    Sprinter I generacji.

    Wydarzeniom towarzyszy kampania marketingowa pod hasłem „Ikona od 30 lat”, podkreślająca wpływ, jaki model Mercedes-Benz Sprinter wywarł na segment dużych pojazdów dostawczych. – Dzięki Sprinterowi od 30 lat mamy w naszym portfolio kultowego vana. W tym czasie Sprinter zbudował bezprecedensową historię sukcesu i znalazł wielu nabywców na całym świecie. Oczekujemy, że do końca tego roku przekroczymy próg pięciu milionów sprzedanych egzemplarzy – mówi Klaus Rehkugler, szef sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Vans. – Przez trzy dekady kształtował pracę wielu firm i zapewniał im mobilność. Czy to w służbach ratunkowych, usługach dostawczych, w handlu, czy na placach budowy — Sprinter stał się idealnym partnerem. Od około pięciu lat jest również dostępny jako w pełni elektryczny pojazd, działający lokalnie bez emisji CO2.

    30 lat Sprintera

    Od 30 lat Mercedes-Benz Sprinter kształtuje krajobraz na drogach całego świata. Jest produkowany na trzech kontynentach – w Ameryce Północnej, Ameryce Południowej i Europie. Oto przełomowe momenty w jego historii:

    • 1995: Początek nowej ery vanów

    Sprinter świętował swoją premierę wiosną 1995 roku i w związku z tym jego najstarsze egzemplarze dziś kwalifikują się do tablic rejestracyjnych z literą H (dla pojazdów zabytkowych) w Niemczech.

    Sprinter II generacji.
    Sprinter II generacji.
    Sprinter II generacji.
    Sprinter II generacji.

    1995 rok był przełomowy pod wieloma względami. Sprinter zastąpił legendarnego T1/TN i był pierwszym vanem z gwiazdą, który otrzymał nazwę własną zamiast neutralnych kodów liczbowych i literowych. Przejął od swojego poprzednika jedynie podstawową koncepcję techniczną, poza tym wszystko zostało zaprojektowane i skonstruowane od podstaw.

    Połączenie samonośnego nadwozia i napędu na tylne koła, nowoczesnego podwozia z niezależnym zawieszeniem przednim i mocnymi silnikami było wówczas wyjątkowe. Co więcej, żaden inny van nie oferował wówczas większej liczby funkcji bezpieczeństwa: już pierwszy Sprinter miał hamulce tarczowe na wszystkich kołach, system zapobiegający blokowaniu kół ABS, automatyczny mechanizm różnicowy hamulców, regulowane na wysokość trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i klamry pasów bezpieczeństwa przymocowane do siedzenia w standardzie. Opcjonalnie dostępna była poduszka powietrzna kierowcy. Pierwsza generacja Sprintera została wprowadzona na rynek w 1995 roku jako podwozie, pojazd z platformą lub wywrotką – z kabiną podwójną lub pojedynczą, jako furgon dostawczy albo bus z pięcioma lub dziewięcioma siedzeniami, z płaskim lub wysokim dachem. Rozstawy osi wahały się od 3000 do 4025 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita wynosiła początkowo 2590, 2800 lub 3500 kilogramów.

    Sprinter II generacji.
    Sprinter II generacji.
    Sprinter II generacji po modernizacjach z połowy pierwszej dekady lat 2000.
    Sprinter II generacji po modernizacjach z połowy pierwszej dekady lat 2000.

    W 2000 roku, w odświeżonej wersji modelu Mercedes-Benz dodatkowo wzmocnił bezpieczeństwo: poduszka powietrzna kierowcy była teraz także częścią standardowego wyposażenia, z opcjonalną przednią poduszką powietrzną pasażera, która chroniła również obu pasażerów w przypadku zamontowania opcjonalnej podwójnej ławki w kabinie. Od połowy 2000 roku dostępne były również poduszki powietrzne i kontrola trakcji ASR. Od 2002 roku, dzięki wprowadzeniu elektronicznego programu stabilizacji toru jazdy ESP, Sprinter ustanowił jednocześnie nowe standardy bezpieczeństwa aktywnego.

    • 2006: Modernizacja technologii i bezpieczeństwa w drugiej generacji Sprintera

    Druga generacja Sprintera została wprowadzona na rynek na początku 2006 roku. Klienci mogli liczyć na dodatkowe warianty: na przykład wybrać między trzema rozstawami osi, czterema długościami, trzema wysokościami dachu i masą całkowitą od 3,0 do 5,0 ton. Ponadto system ESP został wprowadzony jako standard w wersjach zamkniętych nadwozia do 3,5 tony masy brutto. Dwa lata później był już standardem we wszystkich wariantach nadwozia do 3,5 tony masy brutto.

    Sprinter III generacji.
    Sprinter III generacji.
    Sprinter III generacji.
    Sprinter III generacji.
    Sprinter III generacji.
    Sprinter III generacji.

    Od 2008 roku w celu zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa do gamy wyposażenia opcjonalnego został dodany układ zawieszenia pneumatycznego. Kolejny przełomowy moment nastąpił w 2009 roku wraz z wprowadzeniem BlueEFFICIENCY: technologia z nową sześciobiegową, mechaniczną skrzynią biegów i automatycznym systemem start-stop zwiększyła dynamikę i zauważalnie zmniejszyła zużycie paliwa. W 2013 roku wprowadzono asystenta bocznego wiatru, całkowicie nowy system wspierający bezpieczeństwo w vanie. Wreszcie – od 2016 roku Sprinter był dostępny w wersji o dopuszczalnej masie całkowitej 5,5 tony.

    • 2018/2019: Usługi łącznościowe i różnorodność – kluczowe dla trzeciej generacji Sprintera

    Trzecia generacja Sprintera została wprowadzona na rynek w 2018 roku. Model nie tylko zachował istniejącą gamę wariantów, ale dodatkowo ją rozszerzył, częściowo dzięki wprowadzeniu napędu na przednie koła, a tym samym nowego wariantu podwozia z kabiną. Sprinter w wersji z 2018 roku po raz kolejny wyznaczył nowe standardy, szczególnie pod względem informacji i rozrywki oraz usług łącznościowych, dzięki systemowi multimedialnemu MBUX (Mercedes-Benz User Experience), który był dostępny po raz pierwszy w pojeździe użytkowym. System ten wykonuje polecenia głosowe i oferuje dostęp do centralnych usług flotowych, wspierających zarządzanie pojazdami, kierowcami i umożliwiających lokalizację. Jeśli chodzi o funkcje bezpieczeństwa, Mercedes-Benz po raz kolejny wspiął się na nowy poziom, na przykład dzięki aktywnemu asystentowi utrzymywania odległości DISTRONIC.

    Sprinter IV generacji (obecny model).
    Sprinter IV generacji (obecny model).
    Sprinter IV generacji (obecny model).
    Sprinter IV generacji (obecny model).
    Sprinter IV generacji (obecny model).
    Sprinter IV generacji (obecny model).

    Kolejny przełom nastąpił w 2019 r.: wprowadzono na rynek pierwszą generację furgonu eSprinter, który dzięki napędowi elektrycznemu zasilanemu akumulatorem umożliwiał lokalną mobilność bez emisji CO2 w handlu, logistyce i usługach.

    • 2024: Bardziej wszechstronny niż kiedykolwiek

    Połączenie trzech czynników: wydajności, zasięgu i ładowności sprawia, że obecny Mercedes-Benz eSprinter drugiej generacji jest wszechstronnym pojazdem. eSprinter jest dostępny w tej formie od zeszłego roku; teraz w dwóch rodzajach nadwozia i dwóch długościach, a także z trzema pojemnościami baterii do wyboru i zasięgiem do 478 kilometrów (WLTP). Opiera się na nowej koncepcji składającej się z trzech modułów, które umożliwiają łatwą adaptację platformy do różnych wariantów pojazdów.

    Otwiera to również zupełnie nowe możliwości dla producentów nadwozi i specjalistów od konwersji w zakresie opracowywania rozwiązań branżowych opartych na eSprinterze. Dzięki przestrzeni ładunkowej do 14 metrów sześciennych i masie brutto do 4,25 tony eSprinter okazuje się równie funkcjonalny, jak jego odpowiednik z silnikiem spalinowym.

    Sprinter IV generacji (obecny model).
    Sprinter IV generacji (obecny model).

    Od zeszłego roku dla eSprintera – a także dla Sprintera z napędem konwencjonalnym – dostępne są także aktualizacje w zakresie usług łącznościowych i bezpieczeństwa. Oba modele korzystają z udoskonalonego systemu multimedialnego MBUX – który jest teraz standardem – i nowych dodatków cyfrowych. Systemy bezpieczeństwa i wspomagania zostały również ulepszone o dodatkowe, a w niektórych przypadkach nowe funkcje, które są już w większości wyposażeniem podstawowym. Na przykład standardowy aktywny asystent hamowania otrzymał funkcję rozpoznania ruchu poprzecznego.

    Dzięki najnowszym zmianom – ładowarka AC o mocy 22 kW i pakiet asystenta jazdy – są teraz dostępne również jako wyposażenie opcjonalne. Ten ostatni obejmuje na przykład dodatkowe funkcje systemu DISTRONIC (między innymi regulacja prędkości na podstawie trasy).

    Specjalna prezentacja w Muzeum Mercedes-Benz

    Od 4 lutego do 30 marca goście odwiedzający Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie mogą dowiedzieć się więcej o historii rodziny Sprinterów. Na wystawie prezentowana jest pierwsza generacja modelu, a także aktualny Sprinter i eSprinter. Z okazji jubileuszu pierwsi odwiedzający mogą liczyć na specjalny prezent przy zakupie biletów. W sklepie muzealnym będzie również kącik pop-up z gadżetami dla fanów Sprintera.

    (s), fot. Mercedes-Benz

    banner cil ekiosk 2yH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw==
    • Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!

      Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!

      Inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (ITD) w Krakowie, używając sygnałów świetlnych i dźwiękowych zatrzymali na drodze […]

      Czytaj więcej… Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!Kontynuuj

    • Ekspert Girteki ostrzega: Martwe pole w ciężarówce to zupełnie inny wymiar zagrożenia niż w aucie osobowym!

      Ekspert Girteki ostrzega: Martwe pole w ciężarówce to zupełnie inny wymiar zagrożenia niż w aucie osobowym!

      Europa stale czyni postępy w ograniczaniu liczby wypadków drogowych, jednak świadomość zagrożeń, jakie stwarza martwe pole […]

      Czytaj więcej… Ekspert Girteki ostrzega: Martwe pole w ciężarówce to zupełnie inny wymiar zagrożenia niż w aucie osobowym!Kontynuuj

    • Czas to pieniądz! 7 na 10 przewoźników zmaga się z karami umownymi za opóźnienia w transporcie!

      Czas to pieniądz! 7 na 10 przewoźników zmaga się z karami umownymi za opóźnienia w transporcie!

      Terminowość w transporcie buduje satysfakcję klienta i chroni przewoźnika przed wysokimi karami umownymi. Jak pokazuje raport […]

      Czytaj więcej… Czas to pieniądz! 7 na 10 przewoźników zmaga się z karami umownymi za opóźnienia w transporcie!Kontynuuj

    Tagi : Mercedes-Benz, samochody dostawcze
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – sierpień-wrzesień 2025

    Partnerzy

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,49
    Pb95
    5,71
    ON
    5,69
    LPG
    2,79
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,26
    USD/PLN
    3,67
    CHF/PLN
    4,53
    GPB/PLN
    4,99
    NOK/PLN
    0,36
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone
    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.