Mercedes-Benz: Siedemdziesiąt lat temu na drogi wyjechał pierwszy pług śnieżny Unimoga
Dokładnie przed 70 laty rozpoczęła się historia sukcesu pojazdu Mercedes-Benz Unimog w służbie zimowego utrzymania dróg. Alfred Schmidt, młody inżynier z St. Blasien w niemieckim Schwarzwaldzie, we właściwym momencie znalazł rozwiązanie odpowiadające na potrzeby rynku.

Jego klient Alfred Hitz ze szwarcwaldzkiego Falkenau potrzebował pługa śnieżnego do zamontowania na swoim nowym Mercedesie Unimogu 2010. Konieczne było dostosowanie szerokości odśnieżania 2200 mm i wysokości pługa 1100 mm do Unimoga o szerokości 1630 mm z silnikiem o mocy 25 KM (18 kW). Schmidt skonstruował „pług klinowy K 1”, który wtedy jeszcze był opuszczany i podnoszony ręcznie – za pomocą pokrętła i łańcucha.
Tak rozpoczęła się niezwykła kariera Unimoga jako podstawowego pojazdu dla służb zimowego utrzymania dróg. Do dziś w osprzęt zimowy firmy Schmidt wyposażono ok. 100 tysięcy Unimogów. Ponadto jest jeszcze wielu innych producentów osprzętu zimowego wiernych Unimogowi jako pojazdowi bazowemu.
Aktualnie Unimog jest oferowany w dwóch różnych typoszeregach. Pierwszy to „nośnik narzędzi Unimog” – spotykany najczęściej w kolorze pomarańczowym, zimą z pługiem śnieżnym, a latem z kosiarką, obejmujący modele od U 219 do U 535 oraz wykonujący różnorodne prace w służbach komunalnych, rolnictwie i branży logistycznej. Drugim jest „Unimog o wysokiej dzielności terenowej” (U 4023 i U 5023), odznaczający się znakomitymi właściwościami jezdnymi w terenie, wymaganymi w branży energetycznej, przy zwalczaniu pożarów lasów czy usuwaniu skutków katastrof.
(s)
Fot. Mercedes-Benz