Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » MERCEDES-BENZ: Redukcja oporów powietrza – obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2

    MERCEDES-BENZ: Redukcja oporów powietrza – obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2

    31 marca, 2021
    Aktualności, Ekologia, Naczepy

    Mercedes-Benz Trucks, Vion Food Group, Schmitz Cargobull i Betterflow prezentują zestaw siodłowy o wysokiej efektywności aerodynamicznej.

    MERCEDES-BENZ: Redukcja oporów powietrza – obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2, Truckslog.pl

    Międzynarodowy producent żywności, firma Vion, planuje w najbliższych latach znacznie obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 w swojej flocie. Firma postawiła sobie cel 8-procentową redukcję emisji w transporcie mięsa na terenie Niemiec. Aby go osiągnąć, przedsiębiorstwo uruchomiło projekt pilotażowy z udziałem swoich renomowanych partnerów z branży logistycznej. Vion to międzynarodowy koncern spożywczy, oferujący mięso, produkty mięsne i roślinne produkty alternatywne. Vion ma zakłady produkcyjne w Holandii, Belgii i Niemczech oraz biura wsparcia sprzedaży w 13 krajach świata.

    Na drogi wyjeżdża właśnie pierwsza zoptymalizowana ciężarówka, przygotowana we współpracy z Mercedes-Benz Trucks, producentem naczep Schmitz Cargobull oraz specjalizującą się w projektowaniu aerodynamicznych rozwiązań firmą Betterflow. Firma Vion zdecydowała o wykorzystaniu w tym zestawie paliwooszczędnego pojazdu Mercedes-Benz Actros 1848 LS 4×2.

    Na drogi wyjeżdża właśnie pierwsza zoptymalizowana ciężarówka, przygotowana we współpracy z Mercedes-Benz Trucks, producentem naczep Schmitz Cargobull oraz specjalizującą się w projektowaniu aerodynamicznych rozwiązań firmą Betterflow.

    Na drogi wyjeżdża właśnie pierwsza zoptymalizowana ciężarówka, przygotowana we współpracy z Mercedes-Benz Trucks, producentem naczep Schmitz Cargobull oraz specjalizującą się w projektowaniu aerodynamicznych rozwiązań firmą Betterflow.

    Obniżenie zużycia paliwa i redukcja emisji CO2 to aktualnie jedne z największych wyzwań w drogowym transporcie towarowym. W tym kontekście decydujące znaczenie ma nie tylko napęd samochodu ciężarowego, ale w równym stopniu także zabudowa naczepy, opony oraz warunki drogowe. Aerodynamika jest czynnikiem, który ma znaczny wpływ na zużycie paliwa i w rezultacie także emisję CO2. Przepływ strumieni powietrza utrudniają zwłaszcza kątowe krawędzie pojazdów.

    W nowoczesnych zestawach siodłowych pojawiają się w tym zakresie różne problemy do rozwiązania – np. odstępy między ciągnikiem a naczepą. Przepływające powietrze wytwarza w tych miejscach podciśnienie, które stanowi dodatkowy opór dla ciężarówki. Tylko do pokonania tego oporu powietrza zużywa ona około 13 litrów paliwa na 100 km – co stanowi ponad jedną trzecią dostępnej energii mechanicznej.

    – Dzięki różnym rozwiązaniom aerodynamicznym Actros jest idealnym samochodem ciężarowym, umożliwiającym uczynienie kroku w kierunku transportu przyjaznego dla środowiska i zmniejszenie emisji spalin we flocie pojazdów Vion. Wyposażony został w system MirrorCam z zamontowanymi na ramie dachowej kamerami, zastępującymi klasyczne lusterka. Obraz z kamer obraca się podczas skrętu i zmiany pasa ruchu, umożliwiając lepsze kontrolowanie otoczenia. Ponadto MirrorCam to bardzo kompaktowa i aerodynamiczna konstrukcja. Umożliwia ona obniżenie zużycia paliwa Actrosa nawet o 1,5 procenta – wyjaśnia Joachim Schlereth, szef działu sprzedaży Mercedes-Benz Trucks Niemcy.

    Współczynnik oporu aerodynamicznego Cw zestawu, a tym samym zużycie paliwa, optymalizują dodatkowo wklęsłe klapy krawędziowe na kabinie kierowcy. Następnym elementem zwiększającym efektywność samochodu ciężarowego jest system Predictive Powertrain Control, który został kolejny raz udoskonalony. System ten rozpoznaje przebieg drogi i dostosowuje styl jazdy w taki sposób, aby na trasach międzymiastowych pojazd zużywał nawet o pięć procent paliwa mniej.

    MirrorCam to bardzo kompaktowa i aerodynamiczna konstrukcja. Umożliwia ona obniżenie zużycia paliwa Actrosa nawet o 1,5 procenta!

    MirrorCam to bardzo kompaktowa i aerodynamiczna konstrukcja. Umożliwia ona obniżenie zużycia paliwa Actrosa nawet o 1,5 procenta!

    Dla zwiększenia komfortu firma Vion wybrała kabinę typu L StreamSpace z płaską podłogą i interaktywny kokpit multimedialny. Actros wyróżnia się także pod względem bezpieczeństwa – wyposażenie ciężarówki obejmuje system automatycznego utrzymywania odległości, asystenta wspomagania koncentracji i asystenta martwego pola.

    Kolejne elementy wyposażenia pojazdu to asystent hamowania awaryjnego najnowszej generacji – Active Brake Assist 5 z funkcją rozpoznawania pieszych – oraz system Active Drive Assist, umożliwiający częściowo zautomatyzowaną jazdę we wszystkich zakresach prędkości oraz utrzymujący właściwy odstęp i pas ruchu.

    Chcąc jeszcze bardziej zoptymalizować swój pojazd, firma Vion nawiązała współpracę z akwizgrańskim start-upem Betterflow. Tworzą go specjaliści od aerodynamiki, zajmujący się optymalizacją naczep. W 2020 r., w szeroko zakrojonym teście terenowym na dystansie ponad czterech milionów kilometrów dowiedli oni, jak ogromne mogą być oszczędności oleju napędowego podczas eksploatacji pojazdu w warunkach rzeczywistych.

    Pakiet aerodynamiczny firmy Betterflow na zabudowie chłodniczej Schmitz Cargobull zapewnia oszczędności na długich dystansach. Akwizgrańscy inżynierowie dobudowali na naczepie trzy elementy: osłonę podwozia (LowFLOW), spojler przedni na ścianie czołowej naczepy (HighFLOW) oraz najważniejszy komponent – system tylnego spojlera RearFLOW, który otwiera się automatycznie przy prędkości do 60 km/h i zamyka podczas jazdy z niższą prędkością. – Ulepszony współczynnik oporu aerodynamicznego, uzyskiwany dzięki pakietowi aerodynamicznemu, został w 2019 roku potwierdzony i certyfikowany podczas przejazdów testowych ze stałą prędkością na torze testowym DEKRA. Dzięki temu rozwiązanie to może zostać włączone do ważnego unijnego programu VECTO, określającego charakterystykę emisji CO2 pojazdów użytkowych, a wkrótce także regulującego wysokość opłat drogowych – tłumaczy dyrektor zarządzający Betterflow, Dirk Sieprath. – Nasze komponenty są ekonomicznie opłacalnym środkiem ochrony klimatu, który można już teraz bez problemu stosować w całej Europie – RearFLOW uzyskał homologację typu i może być montowany jako niezależny zespół techniczny także w już eksploatowanych pojazdach.

    Właśnie firma Vion wypuściła na drogi pierwszą naczepę firmy Schmitz Cargobull wyposażoną w pakiet aerodynamiczny Betterflow. – Vion otrzymuje od Schmitz Cargobull naczepę naszej najnowszej generacji – EcoGeneration. Już sama konstrukcja tej naczepy przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i redukcji emisji CO2 w transporcie drogowym – stwierdza Frank Reppenhagen, szef działu sprzedaży Schmitz Cargobull na Europę Zachodnią.

    – Chcąc, tak jak Vion, brać odpowiedzialność za ekologiczne tworzenie wartości w całym łańcuchu dostaw, nie można pomijać kwestii mobilności i logistyki – dodaje Sven Janssen, szef logistyki Vion. – Poprzez sukcesywną przebudowę swojej floty Vion wyraźnie zmierza w kierunku przyszłościowego systemu dostaw żywności. Ciężarówki o zoptymalizowanej aerodynamice mogłyby zużywać około pół miliona litrów oleju napędowego mniej i obniżyć emisję CO2 o 1500 ton, przy założeniu średniego rocznego przebiegu 100 tysięcy kilometrów.

    (s)
    Fot. Mercedes-Benz

    Tagi : Mercedes-Benz Trucks, Schmitz Cargobull, zestaw siodłowy
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Styczeń-Luty 202

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    7,08
    Pb95
    6,22
    ON
    7,14
    LPG
    3,07
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    477
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,96
    GPB/PLN
    5,47
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone