MERCEDES-BENZ: Pierwszy polski eActros na XV Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach
25 kwietnia w Katowicach po raz pierwszy w Polsce można było zobaczyć i doświadczyć zalet Mercedesa eActrosa podczas jazd testowych po ulicach stolicy Śląska.

Kwietniowy XV Europejski Kongres Gospodarczy jak zawsze zgromadził wiele firm, mediów, polityków i ekspertów, którzy przybyli do Katowic, by rozmawiać o głównych trendach ekonomicznych i związanych z nimi wyzwaniach. Jednym z nich jest bez wątpienia transformacja sektora energetycznego, tak by gospodarka przyszłości mogła być bardziej zielona i zrównoważona.
Kluczową rolę odgrywa tu oczywiście transport i napędy alternatywne do spalinowych. Nie mogło więc podczas tego wydarzenia zabraknąć debiutującej w czerwcu na polskim rynku elektrycznej wersji flagowego pojazdu ciężarowego Mercedes-Benz: eActrosa.
25 kwietnia na stoisku Daimler Truck Polska czekali na wszystkich zainteresowanych tym wyjątkowym pojazdem eksperci producenta ciężarówek z gwiazdą oraz instruktorzy TruckTraining. Goście mogli dokładnie poznać szczegóły samochodu i jego konstrukcji, a także wybrać się na 10-minutową jazdę po centrum Katowic, by osobiście doświadczyć zalet elektrycznej ciężarówki. – Prezentujemy tu dwa samochody: podwozie przeznaczone do zabudowy pierwszego eActrosa, który zostanie zarejestrowany w Polsce i będzie naszym pojazdem demonstracyjnym oraz pojazd testowy, który przyjechał do nas z Niemiec – wyjaśnia Piotr Seroka, PR & Marketing Specialist w Daimler Truck Polska. – Nasi eksperci: Tomasz Ciesielski, kierownik Działu Produktu i Homologacji oraz Mariusz Semczuk – Product Manager, odpowiadają na wszelkie pytania techniczne, a instruktor TruckTraining Marek Wawer zabiera chętnych na pierwsze w Polsce jazdy testowe. Odbywają się one po centrum Katowic, m.in. dlatego, że właśnie w takich warunkach model ten będzie przede wszystkim użytkowany.
Pierwszy polski eActros 400, docelowo z zabudową chłodniczą i agregatem chłodniczym, ma cztery pakiety baterii o łącznej pojemności 448 kWh, co przekłada się na zasięg ok. 400 km w optymalnych warunkach. – Na tle podobnych pojazdów konkurencyjnych wyróżnia nas dostępna jedynie w Mercedesie elektryczna tylna oś napędowa: mamy tu zintegrowane ze skrzynią biegów dwa silniki elektryczne, które przenoszą napęd bezpośrednio na koła – mówi Mariusz Semczuk. – Planetarna, dwubiegowa skrzynia i brak wału napędowego zapewniają wyjątkowo płynną i komfortową jazdę od startu do pełnej prędkości.

Producent jak zawsze zapewnił wysoki poziom bezpieczeństwa. Niskie położenie akumulatorów i rozłożenie ich na całej szerokości podwozia zwiększa stabilność pojazdu za sprawą niższego środka ciężkości. Baterie w eActrosie chroni solidna obudowa oraz specjalne osłony, skojarzone z pirotechnicznymi elementami, które w momencie wykrycia niebezpieczeństwa uaktywniają się i odłączają akumulatory. Z kolei czujniki przeciwpożarowe monitorują poziom temperatury. – Pierwsze wrażenia z jazd są bardzo pozytywne, samochód porusza się niezwykle płynnie i cicho, co zapewnia kierowcy większy komfort pracy – wyjaśnia Marek Wawer. – Jeśli chodzi o styl jazdy, to na pewno jeszcze większe znaczenie ma tu przewidująca jazda i wykorzystywanie rekuperacji – to po prostu oznacza większy zasięg. Dodatkowo w mieście ogromną zaletą jest to, że kierowca dysponuje pełną mocą niemal od razu: to ułatwia włączanie się do ruchu oraz manewry, które wymagają większej dynamiki, np. zmiany pasa ruchu. To przekłada się na mniejsze zmęczenie i większą koncentrację kierowcy. Dlatego do miejskiego transportu obecnie nie ma lepszego rozwiązania niż samochód z napędem bateryjnym: ze względu na brak emisji spalin, niski poziom hałasu i dynamikę jazdy.
eActros jest produktem skierowanym przede wszystkim do branży transportu miejskiego i lokalnego, czyli tych, którzy poruszają się na małych i średnich dystansach, pokonując maksymalnie 300-400-kilometrowe odcinki między np. siedzibą producenta a magazynem. – Warunkiem jest, aby miejsca te zapewniały możliwość ponownego naładowania pojazdu, ponieważ na razie nie dysponujemy odpowiedniej mocy ładowarkami prądem stałym przy trasach – wyjaśnia Tomasz Ciesielski. – Grupa potencjalnych klientów obejmuje m.in. transport spożywczy, do centrów handlowych, dostawy AGD i mebli do klienta docelowego, zastosowania komunalne. Kluczem do sukcesu jest dobór właściwej zabudowy i uwzględnienie odpowiedniej liczby akumulatorów do zamontowania. Ten samochód jeszcze nie ma pełnego portfolio wariantów, ale jest już dostępny w wersji z przyczepą, co daje możliwość stworzenia 40-tonowego zestawu.
Polscy klienci i dziennikarze będą mogli poznać lepiej eActrosa już w czerwcu, podczas oficjalnej premiery połączonej z jazdami testowymi, a od lipca rozpocznie się sprzedaż modelu. – Mamy zamiar na początek zbudować flotę demonstracyjną, która posłuży do zaznajomienia klientów z możliwościami eActrosa i jak sądzimy, przekona ich o jego licznych walorach – mówi Piotr Seroka.
Na zainteresowanie produktem może wpłynąć wiele czynników: począwszy od ekologii po możliwość uczestniczenia w przetargach i otrzymywania zleceń, które wymagają posiadania pojazdów lokalnie bezemisyjnych. Dotyczyć to będzie szczególnie branży komunalnej, ale także dystrybucji miejskiej, gdzie np. w planowanych w najbliższym czasie Strefach Czystego Transportu nie będzie możliwości dostarczania towarów ciężarówkami spalinowymi. Podobne ograniczenia obejmą też dystrybucję nocną w miastach. Istotnym argumentem będą też rosnące ceny paliwa oraz niższe koszty eksploatacji i serwisu. Mercedes-Benz eActros będzie objęty 6-letnią gwarancją na akumulatory i układ napędowy.
(s), fot. Daimler Truck
- GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów…W austriackim Linzu stary most kolejowy na Dunaju został rozebrany w 2016 r. i zastąpiony nowym mostem drogowym, który został otwarty w 2021 r. W rezultacie lokomotywy i tabor muszą być transportowane na moście autostrady […]
- Apollo Tyres: Pozyskają 100% naturalnego kauczuku od firm, które przestrzegają nowych wytycznych w zakresie zrównoważonego rozwojuKażda firma dostarczająca kauczuk naturalny do dwóch europejskich zakładów produkcyjnych Apollo Tyres, w Holandii i na Węgrzech, musi teraz przestrzegać kodeksu postępowania opracowanego przez globalną platformę na rzecz zrównoważonej gumy naturalnej (ang. Global Platform for […]
- CEVA Logistics: Rozwój floty pojazdów elektrycznych do 1450 w 2050 rokuCEVA Logistics planuje powiększenie swojej floty pojazdów elektrycznych (EV) do 1450 sztuk do końca 2025 r. Będzie to kolejny krok w realizacji zobowiązania jakim jest osiągnięcie zerowego poziomu emisji netto do 2050 r. Flota pojazdów […]
- Nooteboom: Bez odwagi nie ma chwały!18 maja 2023 roku zmarł Henk Nooteboom, były dyrektor Koninklijke Nooteboom Groep. Henk Nooteboom miał 79 lat. Był dyrektorem generalnym Nooteboom Trailers od 1975 do 2002 roku. Wspólnie z braćmi Dickiem i Tonem, stworzył podwaliny […]