Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » MERCEDES-BENZ: Perfekcyjna układanka

    MERCEDES-BENZ: Perfekcyjna układanka

    11 lipca, 2022
    Aktualności, Jazda próbna, Samochody ciężarowe

    Dwie określane często w branży budowlanej jako topowe marki w jednym pojeździe ciężarowym: Mercedes i Meiller. To musi działać. Wieloletnie doświadczenie i dopracowane rozwiązania to znaki rozpoznawcze obu niemieckich producentów.

    Ciężarówki i Logistyka - MERCEDES-BENZ Meiller Perfekcyjna układanka

    Na czteroosiowym podwoziu w układzie napędowym 8×6 zamontowano tylnozsypową wywrotkę Meiller. Najczęściej wywrotki tylnozsypowe montuje się na podwoziach 8×4. Jednak mają one pewną fundamentalną wadę: błyskawicznie zakopują się w każdym, nawet najlżejszym terenie. Wystarczy jednak dołożyć choć jedną przednią oś napędzającą, aby sytuacja uległa radykalnej poprawie.

    Podwozie – złoty środek

    Prezentowany Arocs to pojazd w wersji Grounder, czyli konstrukcji zbudowanej do pracy w ciężkim terenie. Podwozie zaprojektowano w ten sposób, że jest mocniejsze i bardziej elastyczne, co przekłada się na lepszy kontakt auta z podłożem w terenie. Tylne osie ze zwolnicami mają nośność po 13 ton, zaś przednie po 8 ton. W efekcie DMC administracyjne wynosi 34 tony przy masie własnej ok. 16.600 kg i ładowności na poziomie ponad 17.000 kg. Poza drogami publicznymi, samochód bez problemu zabiera o 10 ton więcej, bowiem DMC techniczne wynosi 42 tony.

    Ze względu na wysoko położony środek ciężkości, przy wszystkich osiach zamontowano stabilizatory i teleskopy. Przy wszystkich osiach zastosowano resory paraboliczne, które pokazują swoje zalety podczas jazdy na pusto lub z niewielkim obciążeniem. Autem po prostu nie trzęsie zbyt mocno. Skrzynia biegów to doskonale znany, 12-przełożeniowy PowerShift trzeciej generacji, w której znajdziemy m.in. tryb off-road (zmienia biegi przy znacznie wyższych obrotach silnika i ogranicza zmiany biegów podczas jazdy). Ze skrzynią biegów współpracuje stale załączona z pierwszą osią skrzynia rozdzielczo-redukcyjna o przełożeniu szosowym 1,04 i terenowym 1,45. Wraz z przełożeniem mostów tylnych 4,33 pozwala to na bezstresową jazdę po drogach nieutwardzonych czy w nieco cięższym terenie.

    • W prezentowanym egzemplarzu znalazła się deska starego typu, bez kolorowych ekranów czy kamer zamiast lusterek. Mimo to, kierowca ma wszystko czego potrzebuje – docenić należy prostotę i intuicyjność obsługi.
    • To czym zawsze chwali się Meiller, to robiony przez firmę w całości, układ hydrauliczny. Oprócz wysokiej trwałości słynie też z krótkich czasów podnoszenia i opuszczania wywrotki, co przy krótkich kursach na budowie ma ogromny wpływ na wydajność.
    • Warto zwrócić uwagę na drugą, prostą oś, podwyższającą prześwit. Zamontowano na niej podporę przedniego wału. W ten sposób wał jest dzielony, krótszy, ma mniejsze drgania i jest mniej podatny na uszkodzenia.
    • W wywrotce taki zbiornik w zupełności wystarczy.
    • Zawieszenia budowlanych Mercedesów są uznawane za dopracowane i trwałe.

    W układach napędowych 8×6 Mercedes napędza pierwszą oś. To rozwiązanie ma wielu zwolenników, bowiem wywrotka łatwiej wygrzebuje się z kłopotów „udeptując” ślad dla kolejnych osi. Także podczas wjazdu na większy uskok, czy pagórek, pierwsza oś wciąga samochód, nawet gdy druga traci czasem kontakt z podłożem. Warto także zwrócić uwagę na drugą, prostą oś, podwyższającą prześwit. Zamontowano na niej podporę przedniego wału. Takie rozwiązanie ma kilka zalet. W ten sposób wał jest dzielony, krótszy, ma mniejsze drgania i jest mniej podatny na uszkodzenia. Dzielność terenową Arocsa poprawiają, włączane obrotowym przełącznikiem, blokady wszystkich osi i centralnego mechanizmu różnicowego.

    Układ napędowy 8×6 jest najlepszym rozwiązaniem dla firm budowlanych, które nawet okazjonalnie pracują na nieutwardzonych drogach. Po pierwsze jest on lżejszy o około tonę od napędu 8×8, co przekłada się na wyższą ładowność. Po drugie, generuje mniejsze opory toczenia w porównaniu do wersji 8×8, a zatem niższe jest też spalanie. Po trzecie, dzięki pierwszej osi napędzanej, samochód jest w stanie poradzić sobie z większością przeszkód terenowych na budowie. W porównaniu do napędów 8×4, Arocs 8×6 wjedzie i wyjedzie z miejsc, które dla popularnych „ślizgaczy” są po prostu niedostępne. Po załączeniu blokad, dzielność terenowa jest wręcz imponująca i niewiele ustępuje pojazdom 8×8.

    Układ hamulcowy jest typowy dla samochodów budowlanych: bębny na wszystkich osiach są bardziej odporne na zabrudzenia czy deformacje od hamulców tarczowych. Aby spowolnić wywrotkę, kierowca może skorzystać z hamulca silnikowego o mocy 400 kW. Pod warunkiem, że obroty silnika oscylować będą w zakresie żółtego pola, czyli od 1700 do 2300 obr./min. Wtedy bowiem efektywność hamowania silnikiem jest najwyższa.

    Moc i sprzęgło pod kontrolą

    Arocsa napędza 450-konny silnik OM 471 drugiej generacji, o pojemności 12,8 litra. Przy 1800 obr./min generuje moc 449 KM. Zaś maksymalny moment obrotowy sięgający 2200 Nm dostępny jest już od 1100 obr./min. Jednak już od ok. 800 obr./min, kierowca dysponuje niemal całą silą generowaną przez motor. Takie parametry pozwalają na spokojną jazdę w terenie bez zbędnego żyłowania silnika, czy nerwowej zmiany biegów. Także w mieście auto przyzwoicie rozpędza się przy pełnym obciążeniu. Eksploatacja w ciężkim terenie oznacza duże obciążenie sprzęgła. Aby wydłużyć jego żywotność zamontowano wersję dwutarczową. Co nie znaczy, że nie można go przypalić. Jednak w momencie podskoczenia temperatury okładzin, kierowca informowany jest o przeciążeniu sprzęgła. Jeśli posłucha komputera i schłodzi sprzęgło, nic się nie stanie. Jeśli zignoruje informacje, sprawa zakończy się wielotysięczną fakturą w serwisie.

    Dane techniczne podwozia Mercedes-Benz Arocs 4145 AK 8×6

    Na wyjątkową pochwałę zasługuje tradycyjnie, układ wspomagania Servo Twin. Powiedzieć, że podczas manewrów kierownica kręci się lekko to spore niedopowiedzenie. Wszyscy kierowcy zawodowi, którzy podczas testu mieli okazję zapoznać się z samochodem byli zachwyceni działaniem wspomagania i jego precyzją.

    Kabina po staremu

    Wąska kabina to oczekiwany w budowlance standard. Łatwiej przeciska się na placach budowy, w ciasnych zaułkach, czy pomiędzy drzewami. Trudniej ją uszkodzić. Kabina typu M Classic Space ma 230 cm szerokości i dzięki niskiemu osadzeniu, wewnątrz jest 32-centymetrowej wysokości tunel silnika. Niskie osadzenie kompensuje wysokie, terenowe zawieszenie samochodu, podłoga jest na wysokości 180 cm, a pierwszy stopień znajduje się na wysokości 64 cm.
    Środek kabiny jest tradycyjnie bardzo dobrze wykonany. I mimo, że standardem są obecnie dwa wyświetlacze na desce rozdzielczej, w prezentowanym egzemplarzu znalazła się deska starego typu, bez kolorowych ekranów czy kamer zamiast lusterek. Mimo to, kierowca ma wszystko czego potrzebuje – docenić należy prostotę i intuicyjność obsługi. Opcjonalny powrót do starej deski to m.in. efekt braku na rynkach elektronicznych komponentów w wyniku pandemii i zerwania łańcuchów dostaw.

    1 2
    Tagi : ciężarówki budowlane, Mercedes-Benz Trucks, wywrotki
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Czerwiec 2022

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    8,33
    Pb95
    7,74
    ON
    774
    LPG
    3,45
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,83
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,90
    GPB/PLN
    5,71
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone